O przyrodzie w przyrodzie.pdf

(1134 KB) Pobierz
Microsoft Word - O przyrodzie w przyrodzie.doc
,,O przyrodzie w przyrodzie’’ - zajęcia terenowe z dziećmi
niepełnosprawnymi intelektualnie
Od początku rozwoju nowożytnej dydaktyki i pedagogiki klasycy tej dyscypliny
naukowej zgłaszali pod adresem tradycyjnych systemów edukacyjnych wiele postulatów,
wśród których dwa zasługują na szczególną uwagę:
korzystać w nauczaniu najdoskonalszego środka dydaktycznego, jakim jest otaczająca
natura,
aktywizować działalność poznawczą uczniów , ograniczając do minimum ,,wkuwanie’’
nieprzydatnych do niczego informacji.
Czeski pedagog Jan Amos Komeński powiedział: ,,aby ludzie poznawanie swoje czerpali nie
z książek, ale z nieba i ziemi, z dębów i buków.’’
Nauką w szkołach specjalnych dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo objęci są uczniowie
o ,,o osłabionych uzdolnieniach poznawczych niższym poziomie intelektualnym‘’ (Lipkowski
1979) oraz innych zaburzeniach utrudniających naukę szkolną, dlatego tak ważna jest dla nich
bezpośrednia obserwacja przedmiotów i zjawisk oraz działanie praktyczne.
Od kilku lat w naszym Ośrodku jedną z form procesu dydaktyczno-wychowawczego
są zajęcia terenowe.
Przeżycia, jakich dostarcza praca w terenie wpływają przede wszystkim na zwiększoną
trwałość zdobywanej wiedzy. To, czego uczniowie sami doświadczą, odkryją, poznają
pozostaje na długo w ich pamięci. Wiedza zdobyta w ten sposób jest trwalsza i przydatna
w życiu. Zajęcia w terenie umożliwiają uczniom nawiązanie bezpośredniego kontaktu z
przyrodą, z żywymi roślinami zwierzętami w ich naturalnym środowisku. Pozwalają na
poznanie warunków życia i potrzeb organizmów, charakterystycznych cech populacji różnych
gatunków, przykładów współzależności między organizmami w naturalnych środowiskach,
zrozumienia istoty i znaczenia równowagi biologicznej oraz negatywnych skutków jej
zakłócania. Służą zaznajomieniu uczniów z problemami ochrony przyrody, przykładami
negatywnego wpływu gospodarczej działalności człowieka na przyrodę i możliwościami
ograniczenia ujemnych jej skutków. Zajęcia terenowe są także źródłem wiedzy o zjawiskach
fenologicznych przyrodzie. Sprzyjają one rozwojowi inicjatywy, budzeniu zainteresowań,
uczą patrzeć na zjawiska przyrodnicze i dostrzegać je, wpływają korzystnie na rozwój
myślenia uczniów, kształcą zdolność obserwacji usprawniają samodzielne wnioskowanie.
Zajęcia terenowe, to także okazja do lepszego poznania zespołu klasowego i skuteczniejszych
oddziaływań wychowawczych. Obcowanie z naturą wywiera silne, pozytywne emocje, które
motywują do działań proekologicznych, kształtują poczucie odpowiedzialności za otaczająca
nas przyrodę i służą pogłębianiu kultury obcowania młodzieży z przyrodą.
Praca w grupach umożliwia :
integrowanie zespołu klasowego,
zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa(dotyczy to uczniów nieśmiałych),
kształtuje umiejętność prawidłowej współpracy , kulturalnej dyskusji wyciągania
wniosków,
rozbudza aktywność wszystkich uczniów , uwzględniając ich indywidualne zdolności
i możliwości.
Zajęcia w terenie to także doskonała okazja do włączania w nauczanie przyrody treści ścieżek
edukacyjnych. Ścieżki edukacyjne to pomosty pomiędzy poszczególnymi wyspami wiedzy,
im częściej będziemy je budować tym bardziej ułatwimy dzieciom myślenie całościowe
Aleksandra Zach – SOSW w Toruniu
1
o środowisku przyrodniczym i człowieku jako ważnym elemencie, którego wpływ na
środowisko może być pozytywny i negatywny.
Od roku 1997 nasze zajęcia terenowe odbywały się na wytyczonej w okolicy Torunia
przyrodniczej ścieżce dydaktycznej, w Przysieku. Tam przez cały dzień pobytu młodzież
utrwalała wiedze z zakresu przyrody, ekologii, ochrony środowiska , wyciszała napięcia
i stres życia codziennego poprzez obcowanie z przyrodą.
W ubiegłym roku postanowiłam zmienić miejsce zajęć terenowych w celu uniknięcia
monotonii i znudzenia. Nowym miejscem zajęć terenowych został Kaszczorek. Tam nad
malowniczą rzeką Drwęcą i malutkim stawie powstałym w wyniku działalności człowieka
poznajemy i badamy to największe środowisko życia – wodę(rzeka, staw).
Ćwiczenia, które chciałabym zaproponować przeznaczone są dla uczniów klas starszych
szkoły podstawowej i gimnazjum.
Poznanie organizmów zwierzęcych i roślinnych w ich naturalnym środowisku oraz
obserwowanie zmian fenologicznych roślin i zwierząt
Praktyczne wykorzystanie mapy i kompasu w terenie
Identyfikowanie drzew i krzewów w terenie
Próbę określenia zależności między charakterem środowiska a zamieszkującymi go
organizmami
Wartościowanie działalności gospodarczej człowieka w środowisku
Poznanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu
Cele edukacyjne:
umiejętne obserwowanie przyrody,
wyznaczanie stron świata,
porównywanie i wyciąganie wniosków z obserwacji,
wskazywanie związków między zjawiskami (nasłonecznienie a temperatura),
opisywanie charakterystycznych cech i elementów krajobrazu,
rozpoznawanie pospolitych roślin i zwierząt,
korzystanie z prostego klucza graficznego w celu rozpoznawania gatunków roślin
i zwierząt,
dostrzeganie morfologicznych przystosowań wybranych organizmów do warunków
życia,
dostrzeganie zależności między środowiskiem a życiem ludzi,
emocjonalny stosunek do przyrody, wrażliwości na jej piękno i właściwy stosunek do
niej,
poczucie odpowiedzialności tan otoczenia naturalnego człowieka.
Zakres treści:
obserwacje jako podstawowe źródło o przyrodzie,
strony świata,
główne czynniki określające warunki z życia w środowisku wodnym,
najczęściej spotykane rośliny i zwierzęta (rzeka),
źródła zanieczyszczeń wody,
wpływ zanieczyszczeń na organizmy.
Zakładane osiągnięcia ucznia:
umiejętnie posługuje się przyrządami stosowanymi w obserwacjach przyrodniczych,
wyznacza w terenie strony świata,
dokonuje pomiaru temperatury,
sporządza notatki z obserwacji, porządkuje je i analizuje,
Aleksandra Zach – SOSW w Toruniu
2
potrafi rozpoznać wybrane pospolite rośliny i zwierzęta środowiska słodkowodnego
i lądowego,
prowadzi obserwacje terenowe,
dokonuje wizualnej oceny stanu czystości zbiornika wodnego, -potrafi orientować
mapę w terenie.
Sposób prowadzenia ćwiczeń:
uczniowie przed rozpoczęciem pracy powinni zapoznać się dokładnie z celami zajęć
oraz z zasadami zachowania się poza budynkiem szkolnym - proponuję przekazać te
informacje już podczas zajęć terenowych w momencie przydzielania poszczególnym
grupom zadań,
uczniowie pracują parami lub w większej grupie w zależności od ich możliwości
psychofizycznych (zachęcamy uczniów, aby wspólnie czytali polecenia i wyjaśniali sobie
niezrozumiałe fragmenty; dopiero wówczas, kiedy żaden uczeń w grupie nie potrafi
zinterpretować jakiegoś polecenia, robi to nauczyciel),
teren badań musi być dobrze znany nauczycielowi,
obowiązuje bezwzględna dyscyplina podczas zajęć.
Literatura
1. Ścieżka dydaktyczna okolic Torunia – ODR-RCEE w Przysieku.
2. M. Stankiewicz, Poznaj, zbadaj, chroń środowisko w którym żyjesz.
3. M. Marko-Worłowska, Przyroda – zeszyt ćwiczeń (kl. 4i 5) Wyd. Nowa Era.
Aleksandra Zach – SOSW w Toruniu
3
Karta pracy A (2 strony)
Aleksandra Zach – SOSW w Toruniu
4
434222645.001.png
5
Aleksandra Zach – SOSW w Toruniu
434222645.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin