doswiadczenia_2009_klasa%203_pre.pdf

(90 KB) Pobierz
doswiadczenia_2009_klasa 3_pre
Klasa 3 Test próbny 2009
Powykonaniukażdegoeksperymentu,spróbujodpowiedziećnapytaniadotycząceobserwacji.
Koniecznie przeczytaj komentarz!
Doświadczenie1.
Jak szybko stygnie woda?
Potrzebnapomocosobydorosłej
przy zagotowaniu wody
Przygotuj: 2 jednakowe szklanki (lub filiżanki), wrzącąwodę,bardzo zimnąwodę,łyżeczkę,zegarek
Zadanie:
1.
Poprośosobędorosłą,abydoobunaczyńwlałaokołoćwierćszklanki
wrzącejwody. Poziomywodywobunaczyniachpowinnybyćjednakowe.
Eksperyment:
1.
Do pierwszej szklankidolejodrazuzimnejwodytak,abyszklankabyła
prawiepełna.Wymieszajwodę. Odczekaj 20 minut .
2.
Do drugiej szklanki wlej tyle zimnej wody, aby w obu szklankach poziom
wodybyłjednakowy.Wymieszajwodęwdrugiejszklance.
3.
Sprawdźnatychmiast(np.wkładającpalcedoobuszklanek),wktórym
naczyniu woda jest cieplejsza.
4.
Po2godzinachsprawdźponownie,wktórymnaczyniuwodajestcieplejsza.
Obserwacja:
1.
Wktórejszklancewodajestcieplejsza po 20 minutach od rozpoczęciaeksperymentu?
2.
Wktórejszklancewodajestcieplejszapo2godzinachodrozpoczęciaeksperymentu?
Komentarz:
Napoczątkueksperymentutemperaturawodywobunaczyniachjestwyższaniżtemperatura
otoczenia(naprzykładpowietrza).Dlategotemperaturawodywobunaczyniachzaczynamaleć(woda
studzisię),alewróżnysposób.
Pododaniuzimnejwodydogorącej,temperaturawodywszklancepierwszejmaleje
gwałtownie iwodastajesięledwie ciepła.Wdrugiejszklancewodajestbardzogorąca. Gorącawoda
stygnieznacznieszybciej,niżciepła (tempostygnięcianiejestjednakowe). Oznacza to,żew tym
samymczasietemperaturagorącejwodyobniżasięowięcejstopniniżtemperaturawodyciepłej.
Dlategowszklancezwrzątkiem temperaturazmalejeowięcej stopni niżwszklancezciepłąwodą.Po
20minutachciąglejeszczewodawszklancedrugiejjestcieplejszaniżwszklancepierwszej,aleich
temperaturyróżniąsięjużniewiele.Jeśliterazdodamydużozimnejwodydodrugiejszklanki,
temperatura wody gwałtowniezmalejeistaniesięniższaodtemperaturywodywpierwszejszklance.
Podłuższymczasie(naprzykład2godzin)temperatura wody w obu szklankach wyrównasię
z temperaturąotaczającegopowietrza,dlategoobiewodybędąjednakowochłodne.
2.
Postaw szklanki na stole.
382531621.014.png 382531621.015.png 382531621.016.png 382531621.017.png 382531621.001.png 382531621.002.png 382531621.003.png 382531621.004.png 382531621.005.png
Klasa 3 Test próbny 2009
Doświadczenie 2.
Szklankazwidokówką
Przygotuj: 1 szklankę, 1łyżeczkę,1widokówkę,1miskę,wodęwkranu, telewizor
Zadanie:
1.
Szklankęnapełnijwodąiwstawdo miski dnemwdół.
Eksperyment:
Częśćpierwsza:
1.
Używającłyżeczki, powoli dolewaj wody do szklanki. Szklanka musi zostać
wręczprzepełnionawodą.Przyjrzyjsiękształtowipowierzchni wodypowyżej
brzegu szklanki.
2.
Naszklanceznajdującejsięwmiscepołóżwidokówkęzdjęciemwdół.Dociśnijwidokówkę
do szklanki. Napewnotrochęwodysięwyleje!
3.
Przyciskającjednąrękąwidokówkędoszklanki,drugąrękąobróćszklankędo
górydnem.
4.
Trzymajszklankęnadmiską.Puśćwidokówkę.
5. Jeżeliwidokówkaodpadła,musiszpowtórzyćeksperymentjeszczeraz.Byćmożewszklance
byłopoczątkowozamałowodylubwidokówkabyłazbytsłabodociśniętadoszklanki.
Częśćdruga:
1. Oglądnij prognozępogody,najlepiejwwieczornych Wiadomościach.
Obserwacja:
Częśćpierwsza:
1. Jakikształtmataflawodywszklanceprzepełnionejwodą?
2. Jaksądzisz,dlaczegowidokówkaniespada?
Częśćdruga:
1. Jakieciśnieniebyłopodanewprognoziepogody:wysokie– powyżej1010hPa,średnie
pomiędzy1000a1010hPa,czyniskie– poniżej1000hPa?
Komentarz:
Przypowolnymdolewaniuwodydoszklanki,możnająprzepełnić.Wodaniewylewasięod
razupowypełnieniuszklankipobrzegi.Częśćwodymożeutworzyć„czapeczkę”nabrzegiem
szklanki.Taczapeczkamakształt menisku i w przypadku wody w szklance jest wypukła . Menisk
możepowstać,ponieważcząsteczkiwodywszklancesilnieprzyciągającząsteczkiwodyznajdujące
siępowyżejszklanki.
Wnaszymotoczeniuznajdujesiępowietrze.Jestonorzadkie,alesłupekpowietrzaponad
naszymigłowamijestbardzowysoki. Powietrze to dociska nas oraz wszystkie inne przedmioty na
Ziemi,wywierającnanas ciśnienie . Powietrzeciśnienaszkażdejstrony,nietylkopionowoodgóry.
Wartośćtegociśnieniaw naszym kraju możesięniecozmieniać i podawana jest ona codziennie w
prognozie pogody.Prezentermówi„ciśnienierośnie”albo„ciśnieniespada”.Wprognoziemożesz
takżeusłyszeć naprzykład„ciśnienie996hektopaskali”lubzauważyćnapiswprawymgórnymrogu
mapypogody,naprzykład„996hPa”. Hektopaskal (hPa) to jednostka (czyli miara) ciśnienia.
Wszklanceprzepełnionejwodąniemawogólepowietrza.Podociśnięciuwidokówkido
szklanki,powietrzeniemożesiętakżesamodoniejdostać. Kiedyobróciszszklankędogórydnemi
nieprzytrzymujeszjużwidokówkipalcem,odgóry nawidokówkęnaciskasłupekwody(onteż
wywieraciśnienie),aoddołu– tylko powietrzedociskawidokówkę.Wartośćciśnieniapowietrzajest
takduża,żewidokówkanieodpadaodszklanki.
Kiedywidokówkaodpadnie?Gdypomiędzywidokówkęawodędostaniesiępowietrze.
Wówczasodgórywidokówkędociskaćbędzieiwodaipowietrze,aoddołu– tylko powietrze, dlatego
widokówkaodkleisięcałaodszklanki, awrazzniągwałtowniewylejesięwoda.
382531621.006.png 382531621.007.png 382531621.008.png 382531621.009.png
Klasa 3 Test próbny 2009
Doświadczenie3.
Tańczące rodzynki
Przygotuj: 1szklankę, kilka suchych rodzynek, jasny, przezroczysty napójgazowany (naprzykład
Sprite)
Napójwlejdoszklankiinatychmiastwrzućdo niejtakże rodzynki.
Przez kilka minut obserwuj, co dziejesię z rodzynkami.
Komentarz:
Na Zieminakażdyprzedmiotdziałasiłagrawitacji,któraprzyciągawszystkieprzedmiotydo
powierzchniZiemi.Wwodzielubinnympłyniedziaładodatkowasiławypychającaprzedmiotyku
powierzchnitegopłynu,czylikutafli.Jeślisiłagrawitacjiprzewyższasiłę wyporu, przedmioty
opadająnadnopłynu.Jeżelisiłagrawitacjijestmniejszaniżsiławyporu,przedmiotysąwypychanena
powierzchniępłynu.
Nasamympoczątkurodzynkiopadająnadno,ponieważsiłagrawitacjiciągnącarodzynkę
w dółprzewyższasiłę,którąwodawypierarodzynkędogóry.Wkażdymnapojugazowanym
rozpuszczonesącząsteczki dwutlenkuwęgla .Rodzynkileżącenadniestopniowootaczanesąprzez
bąbelkidwutlenkuwęgla. Pokrótkiejchwili„bąbelkowerodzynki”odrywająsięoddnaiwędrująku
górze(ponieważwtedy siławyporuprzewyższasiłęciężkościdziałającąna„bąbelkowąrodzynkę”).
Podotarciudopowierzchninapoju,rodzynkitracąbąbelkidwutlenkuwęgla,którewydostająsiędo
powietrza.Rodzynkiponownieopadająnadnoszklanki.
Wszystko powtarzasiętakdługoażrodzynkinasiąknąnapojemlubnapójniewygazujesię.
Eksperyment:
1.
Obserwacja:
1.
382531621.010.png 382531621.011.png 382531621.012.png 382531621.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin