Chrystologia – traktat o Jezusie, który jest Chrystusem.
1. Inkarnacja – o Wcielenie.
2. Soteriologia – o Zbawieniu, Odkupieniu.
Jezus
Chrystus
O Duchu o Bogu Stwórcy o Stworzeniu Charytologia Sakramentologia
Pneumatologia o Łasce
Ø Jezus Chrystus wymiar horyzontalny i wertykalny .
Ø Jedna Osoba, dwie Natury.
Ø Chrystus jest Sakramentem. Chrystus jest urs/pra Sakramentem Ojca.
Ø Kościół jest sakramentem Chrystusa.
Ø Z tych relacji wypływa 7 Sakramentów.
Ø Wiara jest sprawą osobistą, ale nie prywatną.
Ø Chrystologia oddolna – wstępująca, zaczyna poszukiwania od PJ ziemskiego. Tajemnica Paschalna jest uważana za czynnik nadający sens Jezusowi Chrystusowi – Chrystologia zstępująca – nacisk na wcielenie.
Jezus Chrystus
Pismo Św. Ratio Tradycja UNK Doświadczenie
Ø Reformacja – XVI w. pierwsze pęknięcie – odrzucenie Tradycji, sama wiara, Sola Scriptura oraz hierarchiczności.
Ø Oświecenie – Bultman, Celer – podważenie Pisma Św.- Krytyka Form Biblijnych.
Ø XX w. – Fojerbach, Frojd, marksiści – uderzenie w doświadczenie: opium dla ludzi, projekcja potrzeb.
Ø Rozwój Teologii Wcielenia w Piśmie Św. i Tradycji. Wcielenie jest udzieleniem się Boga człowiekowi. Chrystus, to rzeczywistość złożona.
Ø Chrystologia Historyczno – Personalistyczna – Balthazar: mówi i akcentuje posłuszeństwo Chrystusa wobec Ojca, aż po krzyż.
Ø Chrystologia Pneumatologiczno – Eschatyczna – Congar: Duch Św. to prłnia dana Kościołowi. Paraklet rozdziela i daje sakramenty. Kto przyjmuje Chrystusa, przyjmuje Jego Ducha.
Ø Chrystologia Metadogmatyczna. Powiązanie dogmatyki z literaturą.
Człowieczeństwo PJ.
1. Pismo Św.
Ø Wcielenie i kenoza, nazywa się Synem Dawida, genealogia, ludzka matka, praca, ma wolę, wzrusza się, ukazuje się,
Ø Ew. Dzieciństwa – Midrasz (interpretacja, o rdzeniu historycznym: Betlejem, Nazaret, spis ludności + interpretacja teologiczna).
Ludzka (wzrastał)
Unia Hipostatyczna
Boska (miał pełnię wiedzy)
Ø PJ staje w centrum życia człowieka. Stanowi centrum dzieła zbawczego, roku kościelnego, moralności. Mistyka chrześcijańska ma za centrum postać Chrystusa.
2. Źródła pogańskie.
Ø Pisarze Rzymscy: Tacyt (Roczniki Rzymskie _ podpalenie Rzymu), Pliniusz Młodszy,
3. Źródła żydowskie.
Ø Józef Flawiusz (nazywa Jezusa Mesjaszem, mówi o Zmartwychwstaniu).
4. Źródła chrześcijańskie.
Ø Pisma: Didache.
5. Źródła archeologiczne.
Ø Qumran, apokryfy.
Mówiąc o PJ wcielonym mówi się o Jezusie historii i o Chrystusie dogmatu (wiary).
Postęp poznania PJ dokonywał się w różny sposób:
1. Teologia protestancka.
Ø Reimarus: Jezus – Mesjaszem, ale tylko ziemskim, politycznym. Uczniowie po śmierci sfałszowali historię tworząc mit o Jego nadprzyrodzonej działalności.
Ø Sztraus: Chrystus, to twórca mitów. Odrywa rdzeń historyczny Chrystusa. Jezus = Mit. Powstała z tego teologia liberalna. Połączenie -Jezus historii z Chrystusem dogmatu.
Ø Bultmann : nie interesował go Jezus wcielony.
2. Teologia katolicka.
Ø Wolter Casper ...
Bóstwo Chrystusa.
Argumenty świadczące o Bóstwie PJ:
1. Co PJ mówił o sobie.
Ø Stawał ponad prorokami.
Ø Zmieniał prawo – Panem Szabatu.
Ø Wiedza Jego równa wiedzy Ojca.
Ø Czyni cuda własną mocą.
Ø Odpuszcza grzechy.
Ø Stawia siebie na równi z Ojcem.
Ø Jest odbiciem chwały Ojca.
Ø Jest Prawodawcą.
2. Świadectwa współczesne.
Ø Ewangelia Marka.
3. Świadectwo Kościoła Pierwotnego.
Unia hipostatyczna.
Jest dogmatem, że w jednej Osobie Słowa Bożego zostały złożone dwie natury: boska i ludzka. Nastąpiło to drogą zjednoczenia hipostatycznego, tzn. fizyczno – substancjalnego, istotowo – substancjalnego. Jest dogmatem, że unia hipostatyczna zaistniała w momencie poczęcia, wcielenia natury Chrystusa i nigdy nie ustanie.
Skutki unii hipostatycznej:
1. Podwójna wola. J 6,38; J 8,29. Współdziałanie.
2. Posiada duszę ludzką. Dusza ludzka podlega rozwojowi, poznaje na sposób ludzki; stąd poznanie Chrystusa było ograniczone.
3. Podwójne działanie Chrystusa.
Natura Boska Natura Ludzka
Osoba Syna Bożego
Comunio Personali (zjednoczenie natury)
Motywy zjednoczenia osobowego.
Dwie wizje:
1. Św. Tomasz.
Ø Teoria historyczna. Wcielenie konieczne względne i warunkowe, gdyż Bóg mógł zbawić w inny sposób człowieka. Grzech pierworodny - Błogosławiona wina.
2. Duns Szkot.
Ø Chrystus i tak by się wcielił. Nawet gdyby nie było grzechu pierworodnego, gdyż nie można uzasadniać momentem okazjonalnym (grzechem p.) planu zbawienia człowieka przez Chrystusa. Przyszedł by dopełnić dzieło boże.
Ø K. Rachner uważa, że śmierć na krzyżu byłaby zaistniał nawet, gdyby nie zaistniał grzech pierworodny (argumentował chorobą, rakiem kości u mamutów, które żyły jeszcze przed pojawieniem się człowieka, tzn. przed grzechem p. i jego skutkami).
u Augustyna, jako brak dobra
Zło
u Tomasza, osobowe, charakter personalny
Bóg miłując odnajduje się w każdym bycie, które ma w Nim źródło istnienia, nawet w Szatanie, jako bycie na tyle na ile jest bytem stworzonym przez Niego. Nie odnajduje się w całej sferze zła, które on wnosi.
Herezje chrystologiczne.
1. Herezje przeciwko człowieczeństwu Chrystusa.
Ø Doketyzm
Ø Apolinaryzm
Ø Monofizytyzm
Ø Monotelecyzm
2. Herezje przeciwko bóstwu Chrystusa.
Ø Ebionityzm
Ø Patripacjonizm
Ø Arianizm
Ø Nestorianizm.
Soteriologia – nauka o Odkupieniu. Osoba Syna Bożego zbawia wszystkich od momentu wcielenia całym swoim życiem. Chrystus zbawia przez miłość wyrażoną w różnych formach, również przez cierpienie.
Misterium Paschalne.
Ø Pesah – rytm, taniec, skakanie. Został użyty do określenia Wyjścia z Egiptu, jako przeskoczenie przez Jahwe Morza Czerwonego. Teraz nadal tego dokonuje, nie tyle przypominanie wydarzenia, a anamneza. Pascha Nowego Testamentu jest kontynuacją Paschy Izraela 1Kor5,7 – Chrystus – naszą Paschą, J19,14. Nowa Pascha jest wkroczeniem kochającego Boga ludzkie dzieje.
Ø Meliton z Sardes - Misterium, to kult chrześcijaństwa.
Ø Orygenes – rozumie Chrystusa, Pismo Św. i Kościół.
Ø Ojcowie Aleksandryjscy – nauka, teksty, pisma.
Ø Tertulian – Misterium (tajemnica) Sakramentum, jako obrzęd.
Ø Augustyn – powołuje się na J13,1; J5,24: przeszedł.
Ø RH 8
Przejście Spotkanie Dialog
RANST DIABASIS WYDARZAĆ- JA SŁUCHANIE SIEBIE
Prawda o sobie
Potrzebna METANOJA.
Udział w zbawieniu człowieka odkupionego.
Dwa modele odkupienia
Zstępujące Wstępujące
Obiektywne Subiektywne
Ø Objawienie obiektywne już się dokonało zaś subiektywne jeszcze nie, gdyż dobro musi być przez każdego człowieka przyjęte.
Ø Odkupieni są wszyscy, zbawieni tylko ci, co przyjęli.
Ø Konieczność odkupienia. W stosunku do Pana Boga nie mówimy o żadnej konieczności.
Ø Trzy środki odkupienia:
1. Doskonałość faktu – spowodowana miłością pomimo grzechu.
2. Doskonałość środka – sposobu zbawienia.
3. Doskonałość Osoby.
Teologia krzyża, doskonałość odkupienia. Wg Rancingera: po śmierci czeka człowieka sąd potwierdzający a nie rozstrzygający.
Ø Fakt odkupienia – jako zadośćuczynienie. Restytucja – zwrot dóbr zagrabionych. Zadośćuczynienie przez akt stworzenia człowiek wyszedł od Boga i ma do Niego wrócić. Chrystus naprawił to, co człowiek przez grzech zburzył, wprowadzając nieporządek. Grzech nie umniejsza chwały posiadanej przez Boga ale wprowadza nieporządek w relacji umysłu , woli, uczuć człowieka (wg Tomasza).
Ø Jak dziś interpretuje się Tajemnicę Paschalną: Interpretacja chrystologiczna – integralna, akcentuje przyczynowość osobową, jest ona możliwa tylko między osobami. Contyniu Redempcio – nieustanne odkupianie, trwa aż do eschatonu poprzez sakramenty.
Ø Przez co Chrystus odkupił świat – hipotezy:
1. Kierunek realistyczny (średniowiecze), wypracowany przez Św. Pawła: zasługi Chrystusa przez mękę, krzyż i zmartwychwstanie. Obecne we współczesnym Kościele.
2. Kierunek mistyczny, Św. Jan akcentuje moment wcielenia, które jest częścią odkupienia. Obecne w Kościele Wschodnim.
3. Teoria wykupu z niewoli Szatana – Orygenes.
Ø Faktem odkupienia zajmowały się Sobory:
1. Efez 431r.
2. Trydent 1545 –
Ø Synonimy odkupienia:
- Ofiara przebłagalna.
- Pojednanie ludzi z Bogiem.
- Pascha Nowego Przymierza.
- Zbawienie.
Ø Cechy odkupienia:
- Uniwersalizm.
- Powszechność.
Chrystus – Prasakramentem. Wniosek teologicznie pewny: cała ludzkość jest objęta skutkami odkupienia.
Wystarczalność obiektywna - Wystarczalność owoców odkupienia rozciągają się na wszystkich ludzi bez wyjątku.
Wystarczalność subiektywna – uzależniona jest od przyjęcia przez każdego człowieka indywidualnie.
- Personalny – osobowy, dla każdego z osobna.
Ø Paschalny wymiar sakramentów:
- chrzest – przejściem, największy sakrament paschalny, z grzechu do łaski;
- Bierzmowanie – aby przekazywać paschalną tajemnicę;
- Eucharystia – przejście do lepszej jakości życia;
- Pokuta – przejście przez duchowe wskrzeszenie. Ex opere – ważny przez się, przez samo zaistnienie sakramentu;
- ...
agacia_