Złudzenia które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości - praca zbiorowa.txt

(969 KB) Pobierz
Autorzy
Janusz Czapi�ski
Dariusz Doli�ski
Helena Grzego�owska-Klarkowska
Janusz Grzelak
Maria Jarymowicz
Miros�aw Kofta
Maria Lewicka
Grzegorz S�dek
Andrzej Szmajke
Bogdan Wojciszke
Z�udzenia
kt�re
pozwalaj�
�yc
Szkice ze spo�ecznej
psychologii osobowo�ci
Praca zbiorowa pod redakcj�
Miros�awa Kofty i Teresy Szustrowej
Wydawnictwo Naukowe PWN
WARSZAWA 2001
Ok�adk� i strony tytu�owe projektowa�a
Karolina Lijklema
Redaktor
Teresa Szustrowa
Redaktor techniczny
Teresa Skrzypk�wska

�35 30
Copyright � by
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Warszawa 2001
ISBN 83-0l-l3476-3
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10
tel: (022) 695-43-21
faks: (022) 826-71-63
e-mail: pwn@pwn.com.pl
http://www.pwn.cora.pl
Spis tre�ci
Miros�aw Kofta
Wprowadzenie. Czy z�udzenia pomagaj�, czy te� przeszkadzaj�
nam radzi� sobie z wyzwaniami?  .............................     11
O czym m�wi� poszczeg�lne rozdzia�y tej ksi��ku?   ....................      20
Konkluzje  ....................................................      24
Literatura cytowana   ............................................      26
Maria Lewicka
Czy jeste�my racjonalni?   .....................................     28
Racjonalny, czyli jaki?   ..........................................      29
Czy jeste�my racjonalni?    ........................................      41
Cz�owiek jako intuicyjny statystyk    ..............................      42
Cz�owiek jako intuicyjny badacz przyczyn zdarze� �..................      49
Cz�owiek jako weryfikator hipotez    ..............................      51
Cz�owiek - aktor czy obserwator zdarze�?   ...........................      57
Literatura cytowana   ............................................      62
Bbgdan Wojciszke
-Dane i pseudodane w procesie spostrzegania ludzi ...........     65
Dane i pseudodane.............................................      65
�r�d�a pseudodanych............................................      66
Schematy poznawcze    ........................................      66
Ukryte teorie osobowo�ci    .....................................      74
Rola danych i pseudodanych w procesie formu�owania s�du    .............      78
Teoretyczne modele kszta�towania si� s�du   ........................      78
Trafno�� modeli    ............................................      80
Kiedy pseudodane staj� si� danymi?  ................................      83
Tendencyjne potwierdzanie przekona�    ...........................      84
Samospe�niaj�ce si� proroctwa    .................................      86
Uwagi ko�cowe   ...............................................      89
Literatura cytowana   ............................................      89
Maria Jarymowicz
Czy jeste�my egoistami?   ......................................     91
O naturze egoizmu   .............................................      92
Paradoks egocentryzmu: prawdy ukryte przed samym sob�    ..............      94
Ego zagro�one i s�abe jako �r�d�o egocentryzmu  ....................      95
Egocentryzm �ja totalitarnego"   .................................      98
Czy jeste�my altruistami?   ........................................     103
Motywy endocentryczne   ......................................     104
Motywy egzocentryczne   ......................................     107
Co chroni przed egoizmem?   ......................................     109
Literatura cytowana    ............................................     115
Janusz �. Grzelak
Ja, my, oni? Interes w�asny a procesy poznawcze i zachowanie
ludzi w sytuacji konfliktu   .....................................    117
Konflikt interes�w    .............................................     118
Interes w�asny.................................................     120
Interes wielu interes�w?   .........................................     122
Efekty orientacji spo�ecznych   .....................................     125
Czy wiemy, co wiedzie� chcemy?   ...............................     125
Postrzegana r�norodno�� �wiata spo�ecznego......................     128
Sytuacyjna zmienno�� percepcji intencji innych ludzi  ...................     133
Odrobina spekulacji ..........................................     134
Orientacje a postawy wobec spraw publicznych    ....................     136
Sytuacyjna zmienno�� orientacji  ...................................     138
Co jest przedmiotem wymiany spo�ecznej, czyli czym si� dzielimy   ......     139
Bu�ki, numerki, zadowolenie    ..................................     141
Im wi�cej nas, tym gorzej?    ....................................     142
Zako�czenie   ..................................................     144
Literatura cytowana    ............................................     144
 Andrzej Szmajke
Autoprezentacja - niewinny spektakl dla innych i siebie.....    146
Co to jest autoprezentacja i czemu s�u�y.............................     147
Sk�d wiadomo, �e dane zachowanie jest autoprezentacja?    ...............     147
Motywy dla kt�rych podejmujemy autoprezentacj�    ....................     148
Wyznaczniki si�y motywacji do podejmowania zachowa� autoprezentacyjnych     150
Przydatno�� odpowiedniego wizerunku w�asnej osoby do osi�gania po��da-
nych cel�w spo�ecznych    ......................................     150
Subiektywna warto�� cel�w spo�ecznych..........................     151
Rozbie�no�� mi�dzy aktualn� impresj� a impresj� po��dan�   ...........     152
Strategie autoprezentacji - najpopularniejsze wizerunki autoprezentacyjne  . . .     154
Taksonomia Jonesa i Pittman    ..................................     154
Taksonomia zachowa� autoprezentacyjnych Schutz    .................     156
Co decyduje o stylu autoprezentacji podejmowanej przez jednostk�   ........     158
Samowiedza   ...............................................     158
f
r
Wyobra�enie to�samo�ci po��danej i niepo��danej   ..................     159
Wymagania roli spo�ecznej   ....................................     159
Spostrzegane oczekiwania widowni  ..............................     160
Aktualne i rzeczywiste oraz przysz�e i potencjalne konsekwencje
publicznego wizerunku   .......................................     161
Autoprezentacje negatywne    ......................................     164
Formy autoprezentacji - r�ne sposoby kreowania publicznych wizerunk�w . .     166
Autoprezentacja po�rednia: �p�awienie si� w cudzej chwale"    ..........     166
Autoprezentacja �wprost" i �niewprost"    ..........................     168
Powszechno�� autoprezentacji    ....................................     170
Prawdziwe �ja" a autoprezentacja  ..................................     171
Literatura cytowana   ............................................     172
Helena Grzegot�wska-Klarkowska
Samoobrona przez samooszukiwanie si�   .....................    176
Dlaczego ludzie oszukuj� samych siebie?   ............................     177
Koncepcje psychoanalityczne    ..................................     177
Inne koncepcje psychicznej samoobrony przez samooszukiwanie si�: obrona
poprzez ucieczk� od w�asnego prawdziwego �ja"    ...................     180
Rola i narz�dzia samoobrony. Wybrane przejawy samooszukiwania si�   .....     182
Wybrane badania nad mechanizmami obronnymi   ......................     189
Nie wiedz� czy nie chc� powiedzie�?    ............................     190
Czy wyparcie istnieje?  ........................................     191
Co uruchamia mechanizmy obronne?    ............................     192
Skuteczno�� samooszukiwania si� jako �rodka samoobrony psychicznej    ....     194
Literatura cytowana   ............................................     197
Miros�aw Kofta
Poczucie kontroli, z�udzenia na temat siebie, a adaptacja
psychologiczna   ................................................    199
Czy cz�owiek ma potrzeb� sprawstwa?   ..............................     201
Badania nad wolno�ci� wyboru   .................................     201
Badania nad percepcj� wp�ywu na bieg wydarze�   ...................     202
Czynniki wp�ywaj�ce na percepcj� kontroli    ..........................     204
Czy ocena w�asnego sprawstwa jest realistyczna?  ......................    205
Iluzja kontroli   ..............................................     205
Egotyzm atrybucyjny    ........................................     207
Racjonalizacja zdarze� negatywnych  .............................     207
My�lenie �yczeniowe przy planowaniu dzia�a�   .....................     208
Sk�d bierze si� �chciejstwo"   ...................................     209
Czy podmiotowa kontrola s�u�y adaptacji?   ...........................     209
Badanie Schultza: podmiotowa kontrola a przystosowanie psychiczne u os�b
starszych   ..................................................     210
Podmiotowa kontrola a adaptacja: mechanizmy psychologiczne   ...........     211
Orientacja na dzia�anie a poczucie kontroli   ........................     212
Samoodradzanie si� poczucia kontroli   ............................     216

Osobowo�ciowe wyznaczniki poczucia kontroli i samoodradzania si�    ......    219
Styl eksplanacyjny    ..........................................    219
Naiwne teorie inteligencji   .....................................    219
Si�a woli   ..................................................    220
Wnioski   .....................................................    221
Literatura cytowana   ............................................    222
Grzegorz S�dek
Jak Judzie/adz� sobie z sjtuacjami, na kt�re nie ma rady?      226
Niekontrolowalno�� w postaci nag�ych, nieoczekiwanych i traumatycznych
zdarze�  ......................................................    227
Model Klingera   .............................................    227
Model Shontza    ..............
Zgłoś jeśli naruszono regulamin