Silniki elektryczne w praktyce elektronika, cz. 2.pdf

(306 KB) Pobierz
Silniki elektryczne w praktyce elektronika, część 2
K U  R S
Silniki elektryczne w praktyce
elektronika, część 2
Bezszczotkowe silniki DC s¹ znane od
bardzo dawna, jednak ich powszechne za-
stosowanie umoøliwi³y dopiero tanie sca-
lone sterowniki impulsowe. Budowa silni-
ka z†wiruj¹cym magnesem jest
"odwrÛceniem" budowy silnika komutatoro-
wego z†magnesem trwa³ym: uzwojenia
znajduj¹ siÍ w†stojanie a†wirnik wykonany
jest z†odpowiednio ukszta³towanego magne-
su. W†terminologii angielskiej uøywa siÍ
dla silnikÛw bezszczotkowych akronimu
BLDC, od Brushless DC Motor .
Ze wzglÍdu na liczbÍ uzwojeÒ, wyrÛø-
niamy silniki bezszczotkowe 2-fazowe i†3-
fazowe, natomiast w†zaleønoúci od sposo-
bu zasilania uzwojeÒ - silniki unipolarne
i†bipolarne.
Drug¹ czÍúÊ artyku³u poúwiÍcamy bezszczotkowym silnikom
DC z†wiruj¹cym magnesem. Silniki tego rodzaju nie
istnia³yby bez elektronicznych uk³adÛw steruj¹cych, ktÛre
takøe†opisujemy w†artykule.
tylko 2†zaciski zasilania, co uniemoøliwia
regulacjÍ kierunku i†prÍdkoúci obrotowej
(niektÛre wbudowane sterowniki zmieniaj¹
kierunek obrotÛw silnika przy zmianie bie-
gunowoúci zasilania). W†bardziej rozbudo-
wanych s¹ wejúcia steruj¹ce (analogowe
lub cyfrowe) do regulacji obrotÛw. Najwy-
øszej klasy sterowniki maj¹ takøe wejúcia
komunikacji szeregowej, umoøliwiaj¹ce
konfigurowanie sterownika za pomoc¹ mik-
roprocesora, komputera PC lub wspÛ³pracÍ
ze sterownikami PLC, czujnikami po³oøe-
nia i maj¹ wbudowane algorytmy roz-
pÍdzania/hamowania i†wiele innych ìbaje-
rÛwî. Sterowniki wyøszej klasy zwykle nie
s¹ wbudowane, lecz stanowi¹ modu³ do³¹-
czany do silnika.
W†uk³adzie o schemacie z rys. 7 czuj-
niki Halla powoduj¹ przep³yw pr¹du przez
uzwojenie A†lub B†w†zaleønoúci od po³o-
øenia k¹towego wirnika. Pole magnetyczne
cewek oddzia³uje z†polem magnesu, czego
efektem jest obrÛt wirnika. Analizuj¹c
dzia³anie uk³adu ³atwo zauwaøyÊ, øe mo-
ment obrotowy jest maksymalny w†momen-
cie poziomego ustawienia osi magnetycz-
nej wirnika (jak na rysunku), natomiast po
obrÛceniu wirnika o†90 o moment obrotowy
wynosi zero. Konsekwencj¹ tego faktu jest
niemoøliwoúÊ uruchomienia silnika przy
niektÛrych po³oøeniach wirnika. Moøna so-
bie z†tym poradziÊ poprzez podzia³ uzwo-
jeÒ na pasma u³oøone naprzemiennie lub
zwiÍkszaj¹c liczbÍ biegunÛw magnetycz-
nych wirnika. Przyk³ad silnika o takiej
budowie pokazano na rys. 8 . Kaøde uzwo-
jenie jest podzielone na 4†pasma, a†wirnik
ma 4†bieguny. Symbole ì+î i†ì-î oznacza-
j¹ kierunki uzwojeÒ, sekcje A1+, A2+, A1-
, A2- s¹ po³¹czone szeregowo (analogicz-
nie dla uzwojenia B). W†tak skonstruo-
wanym silniku zmiany momentu obrotowe-
go w†funkcji k¹ta obrotu s¹ mniejsze, ale
nadal dokuczliwe.
Nieco zmodyfikowany uk³ad z†rys. 7
jest powszechnie stosowany w†miniaturo-
wych wentylatorach, uøywanych m.in. do
ch³odzenia urz¹dzeÒ elektronicznych. Ze
wzglÍdu na brak generatora ustalaj¹cego
prÍdkoúÊ obrotow¹, moøna zmieniaÊ obro-
ty takich wentylatorÛw poprzez zmianÍ
napiÍcia zasilania (w zakresie 50...120 %
prÍdkoúci znamionowej). Niestety przy ta-
kim sterowaniu moment obrotowy maleje
przy zmniejszaniu obrotÛw. Powyøej pew-
nego napiÍcia granicznego wentylator mo-
øe przestaÊ pracowaÊ z†powodu zadzia³a-
nia uk³adÛw zabezpieczaj¹cych przed prze-
ci¹øeniem.
W³aúciwoúci i†zastosowanie
silnikÛw BLDC
Parametry mechaniczne bezszczotko-
wych silnikÛw DC s¹ porÛwnywalne z†sil-
nikami komutatorowymi z†magnesem trwa-
³ym - podobna moc i†moment obrotowy
przy zbliøonych wymiarach i†masie. Istot-
nymi ich zaletami s¹:
- wysoka trwa³oúÊ, ograniczona praktycz-
nie wytrzyma³oúci¹ ³oøysk wirnika,
- moøliwoúÊ bardzo precyzyjnej regulacji
obrotÛw - dziÍki zaawansowanym uk³a-
dom sterownikÛw moøna sterowaÊ k¹tem
obrotu wirnika podobnie jak w†silnikach
krokowych.
Cena silnika bezszczotkowego jest
2...3-krotnie wyøsza od podobnego silnika
komutatorowego, jednak kompensuje j¹ 20-
krotnie wiÍksza trwa³oúÊ. MoøliwoúÊ pre-
cyzyjnego sterowania powoduje, øe w†wie-
lu aplikacjach s¹†one stosowane zamiast
silnikÛw krokowych - od ktÛrych s¹
mniejsze, løejsze i†sprawuj¹ siÍ lepiej przy
duøych prÍdkoúciach obrotowych.
Obecnie silniki bezszczotkowe z†wiru-
j¹cym magnesem s¹ powszechnie stosowa-
ne w†serwonapÍdach maszyn oraz w†sprzÍ-
cie powszechnego uøytku (magnetowidy,
magnetofony, wideokamery, napÍdy CD/
DVD). Wypieraj¹ teø silniki krokowe w†na-
pÍdach dyskÛw komputerowych.
Bardzo czÍsto elektroniczny sterownik
jest wbudowany w†silnik. W†najprostszych
silnikach na zewn¹trz s¹ wyprowadzone
Zasada dzia³ania,
silnik 2-fazowy BLDC
ZasadÍ dzia³ania i†uproszczony sche-
mat sterowania silnika 2-fazowego przed-
stawiono na rys. 7 . Elementy oznaczone
jako H1 i†H2 to czujniki Halla (scalone
czujniki pola magnetycznego). Typowy
czujnik Halla stosowany w†silnikach jest
elementem 3-koÒcÛwkowym (ì+î, ì-î
i†wyjúcie) w†obudowie zbliøonej do
obudowy tranzystorÛw ma³ej mocy. Pod
wp³ywem pola magnetycznego o†okreúlo-
nej biegunowoúci, wyjúcie czujnika zmie-
nia stan w†momencie przekroczenia pro-
gowej wartoúci natÍøenia pola. Czujniki
Halla produkuje wiele firm, m.in. Allegro
(A3240, A3280, A3141), Texas (TLE4905,
TLE4945), Everlight(HI300). Produkowane
s¹ takøe czujniki bipolarne, posiadaj¹ce
dwa wyjúcia S†i†N†(lub ì+î i†ì-î). Sygna³
pojawia siÍ na odpowiednim wyjúciu
w†zaleønoúci od biegunowoúci pola mag-
netycznego.
Rys. 7. Zasada działania i uproszczony
schemat sterowania silnika 2−fazowego
Rys. 8. Zmodyfikowane uzwojenie silnika
dwufazowego
Rys. 9. 2−fazowe sterowanie bipolarne
Elektronika Praktyczna 1/2004
95
46050769.049.png 46050769.060.png 46050769.065.png 46050769.066.png 46050769.001.png 46050769.002.png 46050769.003.png
 
K U  R S
Rys. 10. Połączenie uzwojeń silnika 3−fazowego w gwiazdę
Sterowanie bipolarne
W†uk³adzie unipolarnym z†rys. 7 wy-
korzystanie uzwojeÒ nie jest najlepsze -
pr¹d p³ynie na przemian przez uzwojenie
A†lub B. Znacznie lepszy, lecz bardziej
rozbudowany jest uk³ad 2-fazowego stero-
wania bipolarnego, pokazany na rys. 9 .
Zastosowanie 4-tranzystorowego uk³adu
mostkowego typu X umoøliwia zmianÍ
kierunku pr¹du przep³ywaj¹cego przez
uzwojenia i†zasilanie obu uzwojeÒ jedno-
czeúnie, dziÍki temu si³a†dzia³aj¹ca na wir-
nik jest 2-krotnie wiÍksza. Na schemacie
z rys. 9 cewki s¹ po³¹czone szeregowo.
W†praktycznych uk³adach sterownikÛw cza-
sami stosuje siÍ dwa oddzielne mostki dla
cewek A†i†B. Sterowanie bipolarne 2-fazo-
we powoduje wzrost momentu obrotowe-
go, lecz nadal nie rozwi¹zuje problemu
zaleønoúci momentu od k¹ta obrotu wirni-
ka. Znacznie lepsze pod tym wzglÍdem s¹
silniki DC 3-fazowe.
w†uzwojeniach dla silnika 2-fazowego, oraz
3-fazowego unipolarnego.
ZasadÍ dzia³ania silnika wyjaúniono na
rys. 13 , na ktÛrym przedstawiono poszcze-
gÛlne fazy obrotu wirnika w†przypadku
sterowania uzwojeÒ wed³ug rys. 12c.
Zmiany momentu obrotowego w†funkcji
k¹ta obrotu s¹ w†silniku trÛjfazowym nie-
wielkie. Moøna je jeszcze bardziej zredu-
kowaÊ stosuj¹c impulsy pr¹dowe o†kszta³-
cie trapezowym. W†celu uzyskania sta³ego
momentu obrotowego naleøy zapewniÊ si-
nusoidalny przebieg pr¹du w†uzwojeniach,
ale wtedy nie moøna juø mÛwiÊ o†silniku
pr¹du sta³ego (w napÍdach przemys³owych
czÍsto stosuje siÍ 3-fazowe silniki pr¹du
zmiennego z†wiruj¹cym magnesem).
Rys. 12. Wykresy czasowe prądu
płynącego w uzwojeniach dla silnika 2−
fazowego unipolarnego (a), oraz 3−
fazowego unipolarnego (b) i 3−fazowego
bipolarnego (c)
Silniki BLDC z†wirnikiem
wewnÍtrznym i†zewnÍtrznym
ZarÛwno silniki bezszczotkowe 2-fazo-
we jak i†3-fazowe mog¹ mieÊ rÛøn¹
budowÍ wirnika. Silnik z†wirnikiem we-
wnÍtrznym ma budowÍ ìklasyczn¹î, czyli
wirnik w†kszta³cie walca znajduje siÍ we-
wn¹trz stojana z†uzwojeniami. W†silniku
z†wirnikiem zewnÍtrznym, magnetyczny
wirnik ma kszta³t kubka i†obraca siÍ wo-
kÛ³ nieruchomego stojana. Silnik z†wirni-
kiem zewnÍtrznym ma wiÍkszy moment
obrotowy, ale i†wiÍksz¹ bezw³adnoúÊ, co
ogranicza jego zastosowanie, gdy wymaga-
ne jest bardzo szybkie rozpÍdzanie i†ha-
mowanie silnika. Duøa bezw³adnoúÊ wirni-
ka moøe byÊ takøe zalet¹ - u³atwia precy-
zyjn¹ stabilizacjÍ prÍdkoúci obrotowej
w†przypadku wahaÒ obci¹øenia (np. prze-
suw taúmy w†magnetowidzie). Poza tym,
wirnik zewnÍtrzny jest mniej podatny na
drgania przy duøych prÍdkoúciach obroto-
wych - maksymalne obroty (bez stosowa-
nia dodatkowej stabilizacji wirnika) wyno-
3-fazowy silnik BLDC
Silnik 3-fazowy ma trzy uzwojenia: A,
B†i†C. Mog¹ byÊ one sterowane niezaleø-
nie w†uk³adzie unipolarnym, ale najczÍú-
ciej spotykany jest uk³ad po³¹czenia
w†gwiazdÍ ( rys. 10 ). Kaøde z†trzech uzwo-
jeÒ jest podzielone na 2†pasma, co tworzy
6-biegunowy stojan. Wirnik pokazany na
rysunku ma 2†bieguny, ale w†praktycznych
rozwi¹zaniach stosuje siÍ wirniki cztero-
lub szeúciobiegunowe. Bipolarne sterowanie
uzwojeÒ moøe†byÊ zrealizowane wed³ug
schematu pokazanego na rys. 11 . W†silni-
ku 2-fazowym do sterowania wymagane
by³y dwa przebiegi prostok¹tne, przesuniÍ-
te w†fazie o†180 o , silnik 3-fazowy wymaga
trzech przebiegÛw z†przesuniÍciem fazo-
wym 120 o . Na rys. 12 przedstawiono wy-
kresy czasowe wartoúci pr¹du p³yn¹cego
sz¹ ok. 15000 obr./min. dla wirnika we-
wnÍtrznego i†ponad 30000 obr./min. dla
zewnÍtrznego.
Silniki BLDC i†krokowe -
porÛwnanie
Czytelnicy znaj¹cy silniki krokowe za-
pewne zauwaø¹ podobieÒstwa miÍdzy sil-
nikami BLDC i†krokowymi. Rzeczywiúcie,
moøna przyj¹Ê, øe silniki BLDC s¹ pod-
grup¹ silnikÛw†krokowych o†kroku 180 o
lub 120 o . Takøe niektÛre scalone sterowni-
ki mog¹ byÊ stosowane do obu typÛw sil-
nikÛw. Jednak rÛønice konstrukcyjne i†ap-
likacyjne spowodowa³y wydzielenie silni-
kÛw BLDC jako oddzielnej grupy.
Mimo to moøna natkn¹Ê siÍ na rÛøne
pu³apki: w†ofertach producentÛw okreúlenie
brushless motor (silnik bezszczotkowy) by-
wa uøywane zarÛwno dla silnikÛw BLDC,
silnikÛw†indukcyjnych AC, czasami takøe
dla silnikÛw krokowych. Dopiero uwaøne
przestudiowanie danych katalogowych
uúwiadamia z†jakim silnikiem mamy do
czynienia. Kryterium rozrÛøniania silnikÛw
krokowych od BLDC moøe byÊ nastÍpu-
j¹ce: dla poprawnej pracy silnika BLDC
sterownik musi mieÊ sygna³ zwrotny o†ak-
tualnym po³oøeniu k¹towym wirnika (np.
z†czujnikÛw Halla), a w†silnikach kroko-
wych nie jest to konieczne.
Rys. 11. Bipolarny sterownik silnika 3−fazowego
Silniki liniowe VCM
Definicja: ìsilniki liniowe przetwarza-
j¹, za poúrednictwem pola magnetycznego,
energiÍ elektryczn¹ na energiÍ mechanicz-
n¹ w†ruchu postÍpowymî. Oczywiúcie, nie
96
Elektronika Praktyczna 1/2004
46050769.004.png 46050769.005.png 46050769.006.png 46050769.007.png 46050769.008.png 46050769.009.png 46050769.010.png
K U  R S
Rys. 13. Zasada działania silnika 3−fazowego
musi to byÊ ruch w†linii prostej jak suge-
ruje nazwa, ale na przyk³ad po ³uku. Wie-
le konstrukcji jest po prostu rozwiniÍciem
na p³aszczyünie ìnormalnegoî silnika. Od-
powiednikiem stojana jest szyna z†uzwoje-
niami rozmieszczonymi w†okreúlonych od-
stÍpach, po ktÛrej porusza siÍ ìwirnikî
zawieraj¹cy magnesy trwa³e lub uzwojenie.
Na dok³adniejsze omÛwienie zas³uguje
odmiana silnika liniowego o†angielskiej na-
zwie Voice Coil Motor (VCM), przede
wszystkim ze wzglÍdu na powszechne sto-
sowanie takich silnikÛw do przesuwu
g³owic w†napÍdach dyskÛw komputero-
wych. Nazwa silnika pochodzi od zasady
jego dzia³ania - identycznie jak w†zwyk-
³ym g³oúniku, cewka porusza siÍ w†szcze-
linie magnesu. Trudno powiedzieÊ czy na-
leøy takie urz¹dzenie nazwaʆsilnikiem czy
si³ownikiem, bo zakres jego ruchu nie
przekracza kilku centymetrÛw (spotyka siÍ
okreúlenie Voice Coil Actuator - VCA).
Zgodnie z†regu³¹ Lorentza: jeøeli przez
cewkÍ znajduj¹c¹ si͆w†polu magnetycznym
przep³ywa pr¹d, to na cewkÍ dzia³a si³a
proporcjonalna do natÍøenia pr¹du, a†na-
piÍcie samoindukcji jest proporcjonalne do
szybkoúci poruszania siÍ cewki. Poprzez
zmianÍ natÍøenia i†kierunku przep³ywu
pr¹du moøna bardzo precyzyjnie sterowaÊ
po³oøeniem cewki. Praktyczne realizacje
silnikÛw VCM przedstawiono na rys. 14
(cylindryczny) i† rys. 15 (p³aski). Podstawo-
we czÍúci sk³adowe silnika VCM:
- dwa magnesy trwa³e umieszczone tak,
aby by³y skierowane tym samym biegu-
nem w†stronÍ cewki,
- cewka poruszaj¹ca siÍ w†szczelinie miÍ-
dzy magnesami,
- obudowa z†miÍkkiego øelaza zamykaj¹ca
obwÛd magnetyczny.
W†napÍdach g³owic dyskÛw komputero-
wych jest stosowany p³aski silnik VCM,
w†ktÛrym ruch ramienia odbywa siÍ po ³uku.
Sterowanie takim silnikiem nie jest ³atwe.
Przyk³adowo: chcemy przesun¹Ê g³owicÍ dys-
ku z†po³oøenia A†do po³oøenia B. Ruch cew-
ki silnika bÍdzie odbywa³ siÍ w†trzech fazach:
przyspieszanie, ruch ze sta³¹ prÍdkoúci¹, ha-
mowanie. Jest to tzw. trapezoidalny tryb pra-
cy (wykres prÍdkoúci w†funkcji czasu ma
kszta³t trapezu). Jeøeli pominiemy fazÍ úrod-
kow¹, otrzymamy trÛjk¹tny tryb pracy - sk³a-
daj¹cy siÍ z†przyspieszania i†hamowania.
Uk³ad steruj¹cy musi zdecydowaÊ, jaki tryb
pracy bÍdzie najlepszy, ustaliÊ maksymaln¹
prÍdkoúÊ oraz moment rozpoczÍcia hamowa-
nia (naleøy zauwaøyÊ, øe w†przypadku dysku
komputerowego mamy do czynienia z†mikro-
metrami i†mikrosekundami).
Na rys. 16 przedstawiono schemat blo-
kowy pÍtli sterowania silnikiem VCM.
Symbol P oznacza czujnik prÍdkoúci a†P'
- czujnik pozycji. Do pomiaru prÍdkoúci
moøna wykorzystaÊ np. napiÍcie samoin-
dukcji cewki, a†do pomiaru pozycji - syg-
na³ z†g³owic magnetycznych. Na rysunku
pÍtlÍ regulacji przedstawiono jako analo-
gow¹. W†rzeczywistoúci do sterowania sil-
nikÛw VCM wykorzystuje siÍ specjalizowa-
ne cyfrowo-analogowe uk³ady scalone
wspÛ³pracuj¹ce z†kontrolerem dysku. Regu-
lacja pr¹du cewki zwykle jest realizowana
w†trybie modulacji wype³nienia sygna³u
steruj¹cego (PWM).
Rys. 14. Uproszczona budowa cylindrycznego silnika VCM
Rys. 15. Uproszczona budowa płaskiego silnika VCM
98
Elektronika Praktyczna 1/2004
46050769.011.png 46050769.012.png 46050769.013.png 46050769.014.png 46050769.015.png 46050769.016.png 46050769.017.png 46050769.018.png 46050769.019.png 46050769.020.png 46050769.021.png 46050769.022.png 46050769.023.png
 
K U  R S
Rys. 16. Schemat blokowy pętli sterowania silnikiem VCM
Przydatne linki (dotycz¹ce silników
BLDC i VCM)
Polskie:
- www.silniki.pl - dystrybutor silników
i sterowników (DC, BLDC)
Zagraniczne:
- www.allegromicro.com - firma Allegro
Microsystems - producent scalonych
sterowników silników, ciekawe poradniki
i noty aplikacyjne,
- http://us.st.com/stonline/books - karty
katalogowe i noty aplikacyjne sterowników
firmy ST Microelectronics,
- www.micromo.com, www.densitron.com/
em, www.beikimco.com -producenci
silników BLDC i VCM,
- www.compumotor.com - strona firmy
Parker Motion & Control która opracowa³a
doskona³y poradnik Motor Technologies.
Rys. 17. Schemat blokowy układu TA8420AF
komutatorowych oraz innych urz¹dzeÒ
wykonawczych.
c) Sterowniki wyposaøone w†prosty uk³ad
logiczny, umoøliwiaj¹cy sterowanie prÍd-
koúci¹ i†kierunkiem obrotÛw silnika przy
uøyciu 2...4 wejúÊ cyfrowych. Dla pr¹-
dÛw wyjúciowych do 1,5 A†s¹ zwykle
wyposaøone w†elementy wyjúciowe mo-
cy. Sterowniki bez stopnia mocy wyma-
gaj¹ do³¹czenia odpowiedniego uk³adu
z†grupy b). NiektÛre sterowniki mog¹
pracowaÊ z†rÛønymi typami silni-
kÛw††(BLDC, PMDC lub krokowymi), in-
ne s¹ przeznaczone do pracy z†okreúlo-
nymi silnikami BLDC 3-fazowymi. DziÍ-
ki wbudowanej logice, uk³ady z†tej gru-
py realizuj¹ niektÛre funkcje sprzÍtowo,
odci¹øaj¹c g³Ûwny procesor.
d)Inteligentne sterowniki silnikÛw. S¹ to
specjalizowane mikrokontrolery cyfrowo-
analogowe, umoøliwiaj¹ce realizacjÍ
skomplikowanych funkcji: programowane
procedury rozpÍdzania i†hamowania, pre-
cyzyjna stabilizacja obrotÛw, kontrola
po³oøenia wirnika itp. Takie sterowniki
s¹ stosowane m.in. w†napÍdach dysko-
wych z†silnikami 3-fazowymi BLDC i†sil-
nikami VCM. Sterownik jest wyposaøo-
ny w†wewnÍtrzne rejestry konfiguracyj-
ne, ³¹cze szeregowe do komunikacji
z†kontrolerem dysku, wejúcia sygna³Ûw
Pocz¹tkowo do napÍdu g³owic w†dys-
kach stosowano silniki krokowe, natomiast
obecnie - ze wzglÍdu na swoje zalety -
przewaøaj¹ silniki VCM. Charakteryzuj¹
siÍ one ma³ymi wymiarami, niewielk¹
bezw³adnoúci¹, duø¹†szybkoúci¹ pracy,
precyzyjnym pozycjonowaniem, brakiem
b³ÍdÛw pozycjonowania wynikaj¹cych
z†koniecznoúci prze³oøenia ruchu obroto-
wego na liniowy. Inne, typowe zastoso-
wanie silnikÛw VCM, to sterowanie po-
³oøeniem lusterek w†projektorach lasero-
wych (oraz dziesi¹tki innych zastosowaÒ
w†precyzyjnych urz¹dzeniach mechanicz-
nych i†optycznych).
W³aúciwie nie s¹ to samodzielne sterow-
niki, a†jedynie uk³ady mocy do stero-
wania uzwojeÒ. W†jednym uk³adzie sca-
lonym moøe byÊ jeden lub dwa mostki
X†oraz obwody przesuwania poziomu,
umoøliwiaj¹ce kluczowanie tranzystorÛw
mostka poziomami logicznymi TTL/
CMOS. Uk³ady s¹ zwykle wyposaøone
w††ogranicznik pr¹du i†zabezpieczenie
termiczne. Diody bocznikuj¹ce tranzysto-
ry mostka mog¹ byÊ zintegrowane
w†strukturze lub do³¹czane zewnÍtrznie.
Scalone mostki X†s¹ uk³adami uniwer-
salnymi, moøna je stosowaÊ do sterowa-
nia silnikÛw BLDC, VCM, krokowych,
Scalone sterowniki silnikÛw
BLDC i†VCM
Na úwiecie produkuje siÍ ponad 100
typÛw scalonych sterownikÛw silnikÛw
BLDC i†VCM. Niniejszy artyku³ moøe tyl-
ko dostarczyÊ pewnych informacji podsta-
wowych, u³atwiaj¹cych korzystanie z†da-
nych katalogowych producentÛw. Uk³ady
sterownikÛw moøna podzieliÊ na kilka
grup. Wszystkie, bardzo rÛøni¹ce siÍ miÍ-
dzy sob¹ uk³ady, s¹ przez producentÛw
klasyfikowane do wspÛlnej grupy motor
drivers :
a) Proste sterowniki unipolarne (zwykle sil-
nikÛw 2-fazowych). S¹ to uk³ady prze-
widziane do wbudowania w†silnik, np.
wentylatora, wymagaj¹ do³¹czenia tylko
kilku elementÛw zewnÍtrznych RC. Nie
s¹ przystosowane do wspÛ³pracy z†mik-
roprocesorem, ale maj¹ zwykle wyjúcie
typu open collector, na ktÛrym pojawia-
j¹ siÍ impulsy synchronicznie z†obrota-
mi silnika (1†lub 2†impulsy/obrÛt).
b)Scalone mostki 4-tranzystorowe typu X.
Rys. 18. Schemat blokowy układów L6201/02/03
Elektronika Praktyczna 1/2004
99
46050769.024.png 46050769.025.png 46050769.026.png 46050769.027.png 46050769.028.png 46050769.029.png 46050769.030.png 46050769.031.png 46050769.032.png 46050769.033.png 46050769.034.png 46050769.035.png 46050769.036.png 46050769.037.png
K U  R S
Rys. 19. Schemat blokowy układu A3932
Rys. 20. Schemat blokowy układu L6268
100
Elektronika Praktyczna 1/2004
46050769.038.png 46050769.039.png 46050769.040.png 46050769.041.png 46050769.042.png 46050769.043.png 46050769.044.png 46050769.045.png 46050769.046.png 46050769.047.png 46050769.048.png 46050769.050.png 46050769.051.png 46050769.052.png 46050769.053.png 46050769.054.png 46050769.055.png 46050769.056.png 46050769.057.png 46050769.058.png 46050769.059.png 46050769.061.png 46050769.062.png 46050769.063.png 46050769.064.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin