Henryk Batowski
Europa
zmierza ku przepaści
Wydawnictwo Poznańskie Poznań 1989
Okładka i strona tytułowa Władysław Brykczyński
Mapy
Koncepcja: Barbara Urbańska
Wykonanie: Ewa Klebba
Skorowidz
Irena Stawowy-Kawka
© Copyright by Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1989 ISBN 83-210-0816-X
Przedmowa
W roku 1962 ukazała się nakładem Wydawnictwa MON w Warszawie książka pt. Kryzys dyplomatyczny w Europie. Jesień 1938 — wiosna 1939. Spotkała się ona z wielu pozytywnymi ocenami i, jak można sądzić po fakcie, że nadal cytuje się ją w polskich i zagranicznych publikacjach, nie utraciła dotychczas swojej wartości. Niemniej od napisania tej pracy w roku 1960 i ostatnich retuszów w rok później literatura przedmiotu powiększyła się ogromnie, a ponadto udostępniono nowe archiwalia, przede wszystkim brytyjskie. Książka jest od dawna wyczerpana i autor parokrotnie rozważał myśl ponownego jej wydania. Nie ulegało jednak wątpliwości, że wobec możliwości poważnego wzbogacenia bazy źródłowej rzecz musi ulec daleko idącemu przerobieniu i otrzymać różne uzupełnienia. Z wolna zarysowywał się plan książki, wprawdzie opartej w znacznej mierze na poprzedniej, ale o wiele obszerniejszej i lepiej udokumentowanej.
Twierdzenia zawarte w Kryzysie dyplomatycznym nie wymagają na ogół modyfikacji, a tym mniej wycofania się z nich. Praca z roku 1962 na pewno może służyć nadal jako wiarygodne źródło informacji o ważnych w historii Europy wydarzeniach na przełomie lat 1938 i 1939. Jest ona jednak obecnie źródłem zbyt ograniczonym. O różnych sprawach, często zakulisowych, dowiedzieliśmy się w ciągu lat czternastu znacznie więcej, przybyły nowe fakty i rozszerzył się horyzont dla badaczy tego okresu historii dyplomacji międzynarodowej.
Dyskusje prowadzone ze znawcami przedmiotu w latach po ukazaniu się Kryzysu oraz opinie recenzentów zaproszonych przez Wydawnictwo Poznańskie, które podjęło się wydania pracy o wchodzącym w grę okresie, sugerowały nawiązanie do mojej najnowszej książki, pt. Zdrada monachijska. Sprawa Czechosłowacji i dyplomacja europejska w roku 1938, ogłoszonej w tymże Wydaw-
nictwie w roku 1973, a doprowadzającej opis wydarzeń do końca września 1938 *, i nasunęły autorowi pewne dalsze pomysły.
Książka niniejsza, podobnie jak Kryzys dyplomatyczny, wychodzi zatem od chwil bezpośrednio następujących po niesławnym dyktacie monachijskim z 29/30 września 1938 i przynosi kolejno omówienie problemów dyplomacji europejskiej następnych miesięcy. Zawiera jednak tych problemów znacznie więcej, rozszerzając również zasięg geograficzny przez częściowe objęcie także krajów w tamtej pracy nie uwzględnionych. Ponadto przesuwa tzw. terminus ad quem: o ile w pracy poprzedniej autor zamknął swój obraz wydarzeń przemówieniem Hitlera z 28 kwietnia 1939, zapowiadającym nową fazę w stosunkach niemiecko-polskich i niemiecko-brytyjskich, o tyle w książce niniejszej zamknięciem takim jest fakt zawarcia sojuszu niemiecko-włoskie-go w dniu 22 maja 1939 roku. Nie umniejszając znaczenia mowy z 28 kwietnia, autor sądzi, że jeszcze bardziej decydujące znaczenie dla dalszego rozwoju wypadków miało ścisłe formalne związanie się obu mocarstw faszystowskich, wyraźnie demonstrujące powstanie obozu agresji w Europie.
Od pracy poprzedniej książka niniejsza różni się także układem. Nie powtarza się tu wprowadzenia bibliograficznego, które przy obecnej znajomości literatury o genezie II wojny światowej byłoby już zbędne. Pomija się także rozdział wstępny, który w tamtej pracy zawierał antecedencje. Obecnie autor może powołać się na istnienie własnej pracy, która takie antecedencje przynosi, tzn. już wyżej wspomnianej Zdrady monachijskiej.
Przedmowa do II wydania
Po jedenastu latach od ukazania się niniejszej książki po raz pierwszy, przedkładam ją Czytelnikom ponownie. Nowe materiały ogłoszone po r. 1975, tj. po zakończeniu pracy nad pierwszym wydaniem, nie przyniosły niczego, co zmuszałoby do jakichś zasadniczych zmian w przedstawieniu podstawowych faktów i całego rozwoju wydarzeń. O niektórych sprawach można by wpraw-
dzie dzisiaj powiedzieć nieco więcej, niż to było możliwe do niedawna, trzeba jednak podkreślić, że także w dotychczasowym ujęciu tekst przynosi informację rzetelną i nie zawiera przeinaczeń. Dokonane zostały zatem tylko drobne ulepszenia i usunięte — na szczęście nieliczne — usterki techniczne. Wprowadzono natomiast uzupełnienia do bibliografii za lata 1975—1987 oraz do przypisów, uzupełniono także informacje w skorowidzu osób wspominanych w tekście.
Kraków, październik 1988
l
•
* Wydanie łączne w r. 1985 pt. Rok 1938 — dwie agresje hitlerowskie.
Wykaz skrótów bibliograficznych i innych
(pełne tytuły prac podanych tu skrótowo — w Bibliografii)
AAN — Archiwum Akt Nowych, Warszawa
ADAP — Akten żur deutschen auswartigen Politik, Serie D •
AM — Dos Abkommen von Munchen (ed. V. Kral)
BBB — British Blue Book 1939
Beck — J. Bęc k, Ostatni raport
Bonnet A — G. Bonnet, Dejense de la paix, I—II
Bonnet B — G. Bonnet, Le Quai d'Orsay sous trois republiqu.es
Ciano A —G. Ciano, 1937—1938 Diano
Ciano B — G. Ciano, Diano 1939—1942, I—II
Cienciala — A. Cienciala, Poland and the "Western Powers
C o m n e n — N.P. C o m n e n e, Preludi del grandę dramma
DBFP — Documents on British Foreign Policy 1919—1939, 3rd Series
DDF — Documents diplomatiąues frarecais
DPDŻ — “Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza", Londyn
D i l k s — The Diaries of Sir Alexander Cadogan (ed. D. D i l k s)
DHSPR — Dokumenty i materiały do historii stosunków polsko-radziec-
kich
DiM — Dokumenty i materiały z przededniu II wojny światowej DT — Die Deutschen in der Tschechoslowakei (ed. V. Kral) DWB2 — Deutsches Weissbuch 1939 Nr. 2 DWB3 — Deutsches Weissbuch 1939/40, Nr. 3 EVC — Europa verso la catastrofe (G. Ciano) Fierlinger — Z. Fierlinger, Ve sluzbdch ĆSR, I FO — Foreign Office Frangois-Poncet A — A. Frangois-Poncet, Souvenirs d'une
ambassade a Berlin Frangois-Poncet B — A. Frangois-Poncet, Au Palais Far-
nese
HD — Historia dyplomacji, t. III
Henderson — N. Henderson, The Failure of a Mission Hoensch A — J.K. H o e n s c h, Die Slowakei u. Hitlers Ostpolitik Hoensch B — J. K. Hoensch, Der ungarische Revisionismus... IHGS — Instytut Historyczny im. gen. Sikorskiego, Londyn *
.
Obecnie: Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego.
Jędrzejewicz A — Diplomat in Berlin... J. Lipski (ed. W. Jędrzeje-wicz)
Jędrzejewicz B — Diplomat in Paris... J. Łukasiewicz (ed. W. Jędrzejewicz)
KD — H. Batowski, Kryzys dyplomatyczny...
Kral — V. Kral, Spojenectvi ćeskoslovensko-sovetske...
LJF — Livre jaune jrangais 1938—1939
Lukeś — F. Lukę ś, Podivny mir
Moisuc —V. Moisuc, Diplomatia Romaniei...
MvD — Mnichov v dokumentech, I—II
Namier — L. B. Namier, Europę in Decay 1938—1940
N o e l — L. Noe l, L'agresion allemande contre la Pologne
PBK — “Polska biała księga 1933—1939", wyd. franc. i angiels.
PRO — Public Record Office, Londyn
PZ — “Przegląd Zachodni"
Raczyński — E. Raczyński, W sojuszniczym Londynie
Rok — H. Batowski, Rok
SBZM — SSSR w bor'bie za mir nakanunie wtoroj mirowoj wojny
SDZES — “Studia z dziejów ZSRR i Europy środkowej"
Shirer — W. L. Shirer, The Risc and Fali of the Third Reich
SPDWŚ — Sprawa polska w czasie II wojny światowej...
Szembek — Diariusz i teki Jana Szembeka, IV
V a l e n t a — J. V a l e n t a, w: Ćeśi a Poldci, II
WEP — Współczesna Europa polityczna (W. K ul s k i, M. Potulicki)
Wojciechowski — M. Wojciechowski, Stosunki polsko-niemiec-kie 1933—1938
WPH — “Wojskowy Przegląd Historyczny"
WWMW — Wiengrija wo wtoroj mirowoj wojnie
ZH — “Zeszyty Historyczne" (Paryż)
Część pierwsza
Okrojenie Czechosłowacji
L Zabór niemiecki
Dyktat (tzw. układ) monachijski z 29 września 1938 roku ł zawierał postanowienia o wymuszonych ustępstwach terytorialnych Czechosłowacji na rzecz Niemiec hitlerowskich, nie były to jednak postanowienia szczegółowe i ostateczne2. Dołączona do tekstu tego dokumentu mapa przewidywała obsadzenie przez armię niemiecką kolejno czterech stref na pograniczu Czech i Moraw w okresie pierwszych siedmiu dni października, ale to, co zostało na tej mapie zakreślone, nie przedstawiało bynajmniej całości żądań niemieckich. Owe żądania szły o wiele dalej i straty, które musiała ponieść Czechosłowacja, zmuszona brutalnymi naciskami, były dwukrotnie większe, niż wynikałoby to z mapy monachijskiej. Odpowiadały one w zasadzie roszczeniom przedłożonym przez Hitlera premierowi brytyjskiemu Chamberlainowi w Godes-bergu w dniu 23 wrześnias.
Artykuł czwarty “układu" monachijskiego mówił o kolejnych czterech strefach, po czym dodawał:
Pozostały obszar, o przeważającym zaludnieniu niemieckim, będzie niezwłocznie określony przez wyżej wymienioną komisję i obsadzony przez wojska niemieckie do dnia 10 października.
Wspomniana tu komisja została ustanowiona przez trzeci artykuł tegoż “układu" jako organ międzynarodowy, składający się z przedstawicieli czterech uczestników zmowy monachijskiej: Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii i Francji oraz delegata Czechosło-
1 Całość tej sprawy (wraz z antecedencjami) przedstawia moja wym. książka: Rok 1938 (dalej cyt.: Rok), podając obszerną literaturę przedmiotu. W dawniejszej mojej pracy pt. Kryzys dyplomatyczny w Europie jesień 1938 — wiosna 1939 (wyd. 1962) kwestie omawiane w niniejszym rozdziale zostały pominięte.
2 Tekst układu: Rok, s. 477—479, ale w tekście art. 4, wypadł wiersz dotyczący strefy IV z datą 6—7 X. Zob. w innych tekstach, podanych w przypisach w wym. książce.
s Rok, s. 353 i nast. Godesberg — nad Renem koło Bonn (dziś przedmieście stolicy RFN, “Bad Godesberg").
13
wacji. Organowi temu zlecał następnie dalszy, tj. piąty artykuł “układu":
Wymieniona w punkcie 3. komisja międzynarodowa określi obszary, na których ma się odbyć plebiscyt.
I dalej, w artykule szóstym:
Ostatecznego ustalenia granic dokona komisja międzynarodowa. Ta sama komisja będzie również uprawniona do zaproponowania czterem mocarstwom: Niemcom, Zjednoczonemu Królestwu4, Francji i Włochom, dopuszczenia w pewnych wyjątkowych przypadkach nieznacznych odchyleń od ściśle etnograficznego określenia stref, które mają być przekazane bez plebiscytu.
Te dwa postanowienia artykułów piątego i szóstego były źródłem dalszych strat terytorialnych Czechosłowacji, wymuszanych przez hitlerowską Rzeszę za pośrednictwem owej komisji, która stała się wykonawcą życzeń Berlina. W jej składzie sekundował Niemcowi nie tylko przedstawiciel faszystowskich Włoch, ale czynił to także Anglik, a przedstawiciel Francji oponował rzadko i słabo, nie udzielając żadnej niemal pomocy znajdującemu się w sytuacji przymusowej reprezentantowi Czechosłowacji5.
Jeden z dodatkowych protokółów do “traktatu" monachijskiego przewidywał, że owa komisja składać się będzie: z przedstawiciela Rzeszy w osobie sekretarza stanu w Auswartiges Amt, z ambasadorów W. Brytanii, Francji i Włoch akredytowanych w Berlinie oraz z delegata desygnowanego przez rząd Czechosłowacji.
4 “United Kingdom" — oficjalne określenie W. Brytanii w dokumentach.
5 Dane o obradach komisji berlińskiej zawarte są w dokumentach dyplomatycznych brytyjskich Documents on British Foreign Policy 1919—1939. Edited by E. L. Woodward and Rohan Butler. Ser. III, t. 3: 1938—1939. Lon-don 1950 (dalej cyt.: DBFP, 3/III) oraz niemieckich Akten żur deutschen auswdrtigen Politik. Serie D (1937—1945). T. IV—VI. Baden-Baden 1951— —1956 (dalej cyt.: ADAP,D/IV) jak też czechosłowackich, ogłoszonych w przekładzie niemieckim: V. K r a l, ed., Das Abkommen von Munchen 1938 (Praha 1968, dalej cyt.: AM). Tylko na DBFP i ADAP oparł swoje szczegółowe opracowanie Th. Prochazka: The Delimitation of Czecho-slovak-German Frontiers after Munich. “Journal of Central European Af-fairs", 1961 nr 2, s. 200 i nast. Na wszystkich dostępnych materiałach oparł się F. Luk e ś, Podivny mir (Praha 1968 dalej cyt.: Luk e s) s. 65 i nast. Warto jeszcze wspomnieć krótkie, ale ścisłe omówienie: K. Eubank, Munich (Norman, Oki. 1965), s. 237 i nast. Po polsku na podstawie cyt. zbioru V. K r a l a pisał o tym J. Kozeński, Rzesza hitlerowska wobec Czechosłowacji po układzie w Monachium. “Przegląd Zachodni" (dalej cyt.: PZ), 1969 nr 2, s. 309—310 (o rozmowach berlińskich s. 317 i nast.). Ciekawe refleksje: L. Fe iera.bend, Ve vldddch Druhe Republiky (New York 1961).
14
Oznaczało to, że wchodzić tu będą: baron von Weizsacker w imieniu Niemiec, Nevile Henderson w imieniu W. Brytanii, Andre Francois-Poncet w imieniu Francji oraz Bernardo Attolico w imieniu Włoch. Rząd praski mianował delegatem swego posła w Berlinie, Yojtecha Mastnego. Głównym delegatom dodano do pomocy siły techniczne i rzeczoznawców, którzy pracowali w specjalnych podkomisjach, wyznaczonych do odrębnych zagadnień6. Przewodniczącym komisji został Weizsacker, co było ustalone ustnie jeszcze w Monachium. Niemcy narzucili także swego przedstawiciela na przewodniczącego najważniejszej podkomisji, oznaczonej symbolem “C", a mającej określić granice “dalszego obszaru o zaludnieniu przeważnie niemieckim", który miał być przekazany Rzeszy do 10 października, jak to przewidywał w swym zakończeniu artykuł czwarty (przewodniczącym tym został dyplomata niemiecki, Herbert von Richthofen, były poseł w Brukseli).
Nastrój i charakter dyskusji w czasie obrad zarówno komisji głównej, jak trzech podkomisji, w szczególności terytorialnej, są nam znane z ogłoszonych brytyjskich i niemieckich dokumentów dyplomatycznych oraz ze sprawozdania Mastnego, które również zostało udostępnione. Wspominają zwięźle o tej sprawie w swoich pamiętnikach także: Henderson, Francois-Poncet oraz Weizsacker 8, którego świadectwo jest zresztą mniej wartościowe jako znacznie późniejsze, a ponadto pisane w celu zmniejszenia własnej odpowiedzialności. W świetle tajnych dokumentów niemieckich, których publikacji ich autorzy nie przewidywali, rola Weizsackera wypada oczywiście znacznie mniej korzystnie.
Również Henderson, który niedwuznacznie w czasie całego kryzysu czechosłowackiego popierał stanowisko niemieckie i tak samo działał w czasie obrad komisji w Berlinie, musiał jednak napisać, że wrażenie z nich było “niesmaczne" (distastejul), a umiarkowanie broniący Czechów Francuz, Francois-Poncet, już nie wahał się nazwać atmosfery owych rozmów “przygnębiającą" (acca-
6 Były trzy podkomisje: “A" dla technicznych wojskowych spraw przekazania terytorium, “B" dla spraw finansowych, “C" dla strefy V, tj. dla określenia ostatecznej granicy między Rzeszą a Czechosłowacją.
7 AM, dokum. 276 i 280, s. 304—315 i 318—329.
8 Pełne tytuły w Bibliografii selektywnej na końcu książki; zob. też następny przypis. Natomiast literaturę zużytkowaną w mojej wym. w przyp. l książce Kryzys dyplomatyczny cytuje się tu tylko wyjątkowo.
15
blant)9. Tym dramatyczniejszy ton mają oczywiście sprawozdania Mastnego.
Między stanowiskiem Berlina, pragnącego zagarnąć jak najwięcej, a nadziejami Pragi, łudzącej się, że straty będzie można ograniczyć na tyle, by nie spowodowały one zbyt wielkich okaleczeń gospodarczych i komunikacyjnych, istniała przepaść.
Istota trudności leżała w interpretacji określenia “obszar o przeważającym zaludnieniu niemieckim" (Gebiet vorwiegend deutschen Charakters). Niemcy uważali, że chodzi tu o terytorium, gdzie ludność niemiecka przekracza 50%, podczas gdy Czesi sądzili, że należy to rozumieć jako większość niemiecką powyżej 75%—80%. Tak początkowo skłonne były sądzić także rządy obu mocarstw zachodnich, podczas gdy Włochy faszystowskie we wszystkim popierały swego hitlerowskiego partnera.
Ambasador francuski pisze, że zastanawiał się nad znaczeniem określenia o “przeważającym charakterze" (w tekście francuskim dokumentu monachijskiego: territoires d preponderance alleman-de). Sam był zdania, że może to oznaczać większość 75%. Ale, jak stwierdza, jego angielski i włoski kolega przegłosowali go, oświadczając, że ich zdaniem ma tu chodzić o większość zwyczajną, więc tylko ponad 50%. Henderson twierdzi, że taka interpretacja zawierała się już w samym założeniu “układu" monachijskiego i w poprzedzających go propozycjach anglo-francuskich z 21 września 1938. Mimo że początkowo w Londynie chciano poprzeć przychylniejsze dla Czechosłowacji stanowisko dyplomacji francuskiej, Henderson uważał, że należy nadal konsekwentnie iść drogą ustępstw wobec Rzeszy 10.
Dla Niemców punktem wyjścia były godesberskie żądania Hitlera. Tak wyraźnie brzmiała jego własna instrukcja, udzielona niemieckim uczestnikom obrad w dniu 2 października, zapowia-
9 N. Henderson, Failure of a Mission (London 1940, dalej cyt.: Henderson), s. 168; polski przekład: Nieudana misja, Warszawa 1970. A. Francois-Poncet, Souvenirs d'une ambassade a Berlin (Paris 1946, dalej cyt.: F r a n co is-Po n c e t A), s. 334; polski przekład: Byłem ambasadorem w Berlinie. Warszawa 1968.
" Obszerniej w raportach Hendersona w DBFP, 3/III, nr 135 i nast.; K. Eubank (Cyt. dz., s. 238) próbuje Hendersona usprawiedliwiać; jego linię zdaje się także aprobować ówczesny brytyjski wiceminister spraw zagranicznych Cadogan: D. D i l k s, ed., The Diaries oj Sir Alexander Cado-gan (London 1971, dalej cyt.: D ii k s), s. 110—111.
16
granice państwowe w 1938 r.
granice obszaru odstąpionego,
granice od r. !9i5
linie kolejowe miasto ponad 500 000 miasta 100 000 - 500 000 miasta poniżej 100 000
l. Obszary sudeckie
dająca, że od linii godesberskiej można poczynić ustępstwa na rzecz Czechosłowacji tylko wyjątkowo i tylko minimalnieu. Zgodnie z tym stanowisko niemieckie było od początku sztywne i stawało się coraz sztywniejsze; aluzjami strona niemiecka dawała do zrozumienia, że w razie opozycji czechosłowackiej i braku jednogłośnego poparcia przedstawicieli pozostałych mocarstw armia niemiecka po prostu dokona okupacji inkorporowanych obszarów bez oglądania się na cokolwiek. Do narad w podkomisji terytorialnej (“C") mieszało się dowództwo sił zbrojnych Rzeszy, domagając się uwzględnienia momentów strategicznych dogodnych wyłącznie dla Niemiec. Hitlerowcy od początku posługiwali się swoistym argumentem: straszyli, że zażądają plebiscytu w niektórych tzw. en-
11 ADAP, D/IV, dokum. nr 12; por. L u k e ś, s. Ql; Th. Prochazka, cyt. art, s. 203.
2 Europa...
17
klawach niemieckich, położonych na obszarze czysto czeskim, jak zwłaszcza w morawskim Brnie i Jihlawie 12. Z góry byli wszakże zdecydowani, by przy tym żądaniu się nie upierać, zdając sobie sprawę z jego nierealności; w razie bowiem wyniku głosowania na rzecz Niemiec stworzyłoby to sytuację nie do rozwiązania. Rzekomo wielkoduszna rezygnacja z owego postulatu miała wymusić w zamian za to istotne ustępstwa czeskie na innych odcinkach pogranicza. Było to typowe posunięcie przetargowe.
Tak zwana linia godesberska wynikała z austriackiego spisu ludności z r. 1910, nie uwzględniała więc rozległych przesunięć w składzie etnicznym ziem czeskich; przy większej rozrodczości Czechów niż Niemców sudeckich systematycznie zmniejszał się procentowy udział ludności niemieckiej na korzyść Czechów oraz zmieniało się oblicze narodowościowe nie tylko gmin, ale całych powiatów1S. Hitler odrzucał dane obu czechosłowackich spisów ludności (z lat 1921 i 1930), arbitralnie określając je jako tenden...
KatolikTradycyjny