scenariusz zajęci JAKA BEDZIESZ WIOSNO.docx

(14 KB) Pobierz

Jaka będziesz, wiosno? - próby mówienia o swoich odczuciach, układanie zdań, próby zastosowania w wypowiedziach porównań literackich

 

MATERIAŁ PROGRAMOWY:

- rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej, próby łączenia różnorodnych rodzajów ekspresji: słownej, muzycznej, plastycznej,

- wzbogacenie czynnego słownika w miarę dalszego rozszerzania zasobu spostrzeżeń, wyobrażeń, wyrażania ich treści.

 

CELE OGÓLNE:

- kształcenie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się na określony temat poprzez stworzenie sytuacji aktywizujących twórczą działalność muzyczną

- nabywanie śmiałości, wiary we własne siły w prezentowaniu werbalnym swoich spostrzeżeń.

 

CELE OPERACYJNE:

- używa porównań literackich typu „kolorowa jak...: do określenia cech charakterystycznych wiosny

- określa charakter melodii słuchanego utworu „Suit NR 2 von G. Bizet”

- Tworzy fabułę do wybranych utworów muzyki poważnej

- tworzy koncert „O wiośnie” przy wykorzystaniu instrumentów perkusyjnych

 

METODA:

- zadaniowo – twórcza / technika swobodnego tekstu FREINETA/

- aktywne słuchanie muzyki BATTI STRAUSS

 

FORMA PRACY:

grupowa jednolita

indywidualna jednolita,

indywidualna zróżnicowana.

 

POMOCE: ilustracje „Zima”, „Wiosna”, instrumenty perkusyjne, nagrania z taśm magnetofonowych, kartoniki dla każdego dziecka z tzw. wierszem półotwartym

PRZEBIEG

I. Nauczyciel zachęca dzieci do wspólnej rozmowy na temat nadchodzącej wiosny słowami piosenki śpiewanej przy akompaniamencie pianina „Przedwiośnie”

Cóż się dzieje.

Moje dzieci

Śnieg topnieje

Słońce świeci

Wietrzyk ciepły już powiewa

Panna piękna świat nam zmienia

Zima mroźna już odchodzi

Miła wiosna zaś przychodzi

Wietrzyk ciepły z łąki wieje

Patrzcie dzieci co się dzieje

Patrzą dzieci przez okienko

Śnieg topnieje świat się zmienia

Patrzą dzieci przez okienko

Słońce zimę w wiosnę zmienia

Słowa: Bożena Gładun

 

II. Krótka rozmowa na temat treści piosenki:

N:- Co oznaczają słowa: „słońce zimę w wiosnę zmienia”

- Jak to się dzieje, że zmieniają się pory roku? - od czego to zależy?

 

III. Odsłonięcie ilustracji „Zima”, „Wiosna”

a) rozmowa z dziećmi na temat tego, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie gdy nachodzi wiosna:

- słońce mocniej grzeje – śnieg topnieje

- śnieg topnieje – trawa zielenieje

- drzewa mają pąki z których będą liście, kwiaty

- kwiaty rosną na łące itd.

b) Próba określenia rodzaju wiosny: radosna, kwitnąca, pachnąca, piękna

W formie porównań literackich np.: radosna jak promień słońca

 

IV. „Malujemy wiosnę” – zabawa ruchowa.

Dzieci trzymają w ręce chusteczkę. Nauczyciel puszcza melodię o pogodnym nastroju. Zadaniem dzieci jest wyrażenie ruchem nastroju nadchodzącej wiosny. Improwizacja ruchowa.

 

V. Nauczyciel doprowadza dzieci do stwierdzenia, że na temat „jaka będziesz wiosno?” – wypowiadały się słowami, ruchem ale można również przy wykorzystaniu instrumentów.

Nauczyciel pełni rolę dyrygenta, każde dziecko mając instrument jest członkiem orkiestry.

Nauczyciel puszcza utwór „Suit NR 2 von G. Bizet” sam pełni rolę dyrygenta, przy udziale którego dzieci improwizują utwór „Jaka będziesz wiosno?”

 

VI. Nauczyciel zachęca dzieci do wysłuchania innego utworu o wiośnie Vivaldi „Cztery Pory Roku – Wiosna”

Przed wysłuchaniem utworu nauczyciel doprowadza dzieci do stwierdzenia, że utwór muzyczny można porównać do mowy ludzkiej , wyraża pewne myśli, uczucia ludzkie. W utworze muzycznym, każda myśl kompozytora zapisana jest nutą. Jednak pojedyncze nuty, dźwięki, nic nie znaczą . Dlatego, aby dobrze zrozumieć utwór muzyczny trzeba go uważnie wysłuchać.

 

VII. Wyrażenie przez dzieci odczuć, wyobrażeń na temat „Jaka będziesz wiosno?” w ekspresji słownej.

Każde dziecko dostaje od nauczyciela tzw. „wiersz półotwarty”

Np.

Wiosno ..............................

ptaszek ...............................

kolorowo .............................

kiedy .................................

 

lub

Wiosna ...............................

Wiosną ...............................

Wiosną ...............................

Wiosnę ...............................

 

Przy dźwiękach cichej i spokojnej muzyki każdy tworzy swój własny „wierszyk”. Każdy wiersz będzie inny.

- Dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (upośledzenie w stopniu lekkim) będą miały za zadanie pokolorować wiosenne obrazki przygotowane przez nauczyciela.

 

IV. Rekapitulacja – prezentacja „wierszyków” przez chętne dzieci.

Nauczyciel nagrywa na taśmę magnetofonową.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin