Konspekty lekcji w świetlicy szkolnejCykl tematyczny: „Wiosna, wiosna”Data realizacji: 20.03.2001 r.Grupa dzieci: kl. III - IVCzas trwania: 120 minutTemat: „Ozdabiamy pisanki.”Cele:• kształtowanie właściwego stosunku do tradycji warunków obrzędów,• poznanie nowych technik zdobniczych,• kształtowanie wrażliwości estetycznej.Metody:• oglądowa:o pokaz,• praktyczna:o Formy pracy:• indywidualna.Środki dydaktyczne:• wzory pisanek wykonanych różnymi technikami,• nagranie piosenki pt. „Pisanki, pisanki.”,• karteczki z nazwami zwyczajów i obrzędów ludowych,• wydmuszki i materiały plastyczne potrzebne do ozdabiania: wełna, plastelina, farby, wycinanki, skrawki materiałów, kolorowe obrazki, itp.Przebieg zajęć:1. Odczytanie wiersza J. Ficowskiego pt. „Na wielkanocnym stole”: pogadanka z dziećmi na tematØ zwyczajów i tradycji wielkanocnych, wyszukiwanie z rozsypani wyrazowejØ nazw, które wiążą się ze świętami Wielkiej Nocy.2. Oglądanie wystawy pisanek zorganizowanej w świetlicy: pogadanka na temat sposobów i technikØ zdobienia, wyjaśniØanie niektórych sposobów wykonania zdobień.3. Wspólne śpiewanie w kole piosenki pt. „Pisanki, pisanki”: zabawa relaksująca.Ø4. Wykonanie pracy plastycznej – pisanki: samodzielne dobranie materiałówØ plastycznych, samodzielny wybór techniki zdobniczej / zdobienie materiałemØ tekstylnym, plasteliną, bibułą, wełną, malowanie farbami plakatowymi, oklejanie jajka kolorowymi obrazkami /5. Zorganizowanie wystawy pisanek:Ø Zakończenie zajęć.Cykl tematyczny: „Kocham cię mamo!”Data realizacji: 15.05.2001 r.Grupa dzieci: kl. II - IVCzas trwania: 120 minutTemat: „Robimy „ogródek” dla mamy z okazji jej święta.”Cele:• wdrażanie do staranności i dokładności,• umiejętność wyrażania swoich uczuć,• kształtowanie umiejętności interpersonalnych – „radość dawania”,• kształtowanie nowych umiejętności plastycznych – składanki z bibuły,• rozwijanie więzi rodzinnych,• rozbudzanie uczuć estetycznych.Metody:• słowna:o pogadanka,o dyskusja,• praktyczna:o wykonanie makiety – ogródka kwiatowego.Formy pracy:• zespołowa,• indywidualna.Środki dydaktyczne:• zdjęcia przedstawiające dzieci podczas różnorodnych sytuacji rodzinnych (np. spacer z rodzicami, zabawa z mamą itp.),• wiersze o mamie,• kolorowy papier, klej, nożyczki, patyczki, tektura, plastelina,• styropian.Przebieg zajęć:1. Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć rodzinnych, swobodne wypowiedzi na temat sytuacji przedstawionej na fotografii z zaznaczeniem roli mamy.2. Pogadanka temat „ulubionych rzeczy” mamy: wersja zabawyØ „Komórki do wynajęcia”, zawołania typu:Ø Moja mama lubi lody.Moja mama lubi słońce.Moja mama lubi kwiaty. itp. 3. Wypowiedzi dzieci na temat ulubionych kwiatów mamy, podawanie nazw kwiatów i wyszukiwanie gatunków kwiatów mniej znanych w atlasie kwiatów. Ustalenie wspólnego wniosku: „Kwiaty zawsze cieszą i są wspaniałym prezentem.”4. Nauka wykonania kwiatu róży z bibuły – składanie papieru w formę ruloników.5. Wykonanie ogródka kwiatowego dla mamy materiałów wykorzystaniem przygotowanych różyczek: osadzanieØ kwiatów na zielone łodygi – wykałaczki, doklejanie listków, przygotowanieØ grządki ze styropianu, „sadzenie” różyczek,Ø grodzeni grządki płotkiemØ z wykałaczek łączonych plasteliną, wykonanie tabliczki z napisem: „OgródekØ dla mojej Mamy.”6. Odczytanie życzeń kartek krótkich wierszyków dla mamy przygotowanych przez wychowawcę – zabawa w teatr.7. Zakończenie zajęć i pożegnanie grupy.Cykl tematyczny: „Walentynki”Data realizacji: 14.02.2002 r.Grupa dzieci: kl. IV - VICzas trwania: 120 minutTemat: „Wycinanie kolorowych serc i redagowanie wierszyków – rymowa-nek z dedykacją walentynkową.”Cele:• wdrażanie do pielęgnowania tradycji i obyczajów,• kształtowanie umiejętności okazywania uczuć,• nawiązywanie kontaktów w grupie, budowanie przyjaznej i życzliwej atmosfery,• zacieśnianie więzi w zespole,• budowanie zaufania i otwartości.Metody:• słowna:o pogadanka,• praktyczna:o działalność plastyczna,o uczestnictwo w zabawach.Formy pracy:• zespołowa,• indywidualna,• grupowa.Środki dydaktyczne:• kolorowe arkusze papieru,• szablony serc,• przybory do pisania,Przebieg zajęć:1. Zabawa integracyjna pt.: „Serduszko dla przyjaciela”: Ø wycinanie mini – serduszek z czerwonego papieru, wypisywanie pozytywnychØ cech określających kolegów i koleżanki np. jesteś miła, ładnie się uśmiechasz, mogę na ciebie liczyć itp… wzajemne obdarowywanie się serduszkami.Ø2. Pogadanka na temat znaczenia przyjaźni w życiu każdego człowieka:Ø odczytywanie i interpretacja aforyzmów na temat przyjaźni:„Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”,„Przyjaciel to ktoś, kto wszystko o tobie wie i mimo to cię kocha.”„Złoto sprawdzamy w ogniu, przyjaźń w nieszczęściu.”„Przyjaciel – ktoś, przed kim można głośno myśleć.”„Dobry przyjaciel jest wielkim darem nieba.”3. Odgrywanie scenek pantomimicznych (zabawa w grupach): przedstawienie różnych sposobów okazywaniaØ przyjaźni, wspólne odgadywanie i nazywanie odegranych scenek.Ø4. Układanie żartobliwych rymowanek – wierszyków dla kolegów i koleżanekz grupy (np. „z nasza Olą jest wesoło”, „Mała Ewa ładnie śpiewa” itp…)5. Wycinanie ozdobnych serc, wpisywanie zredagowanych wierszyków i wzajemne obdarowywanie się nimi.6. Zakończenie zajęć, pożegnanie w kręgu.
2
grudzien33