Temat dnia: Pomocnicy Świętego Mikołaja
Cele ogólne:
- rozwijanie kompetencji językowych,
- poznawanie zwyczajów i tradycji związanych z Bożym Narodzeniem,
- stwarzanie okazji do uzewnętrzniania uczuć,
- wdrażanie do pracy w grupie.
Metody: pedagogiki zabawy, zabawowo – naśladowcza, pracy we współpracy, stawiania zadań.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Sytuacja edukacyjna
Zadania dla dzieci:
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne
1. Powitanie piosenką „Dzień dobry, witam was…”
N-lka pokazuje sztalugę z zasłoniętym obrazem. Wyjaśnia, że obraz ten pokazuje o kim, będziemy dziś rozmawiać. Aby dowiedzieć się, kto to jest, musimy odpowiedzieć na kilka pytań. Pytania oznaczone są kropkami (od 1 do 6); każda poprawna odpowiedź daje możliwość odsłonięcia z obrazu kartki oznaczoną taką samą ilością kropek, co na kartce z pytaniami.
Rozwiązanie zagadki : Św. Mikołaj.
- potrafi się przywitać w określony sposób,
- potrafi liczyć do 6,
- zna zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem,
- rozpoznaje postać Mikołaja po fragmencie ilustracji,
Obraz Mikołaja na sztaludze, kartki z pytaniami oznaczone kropkami od 1 do 6.
2. Zabawa „Mikołaj i nastrój”. Siedzimy w kręgu. Zadaniem dzieci jest wypowiedzieć słowo „Mikołaj” w określony, podany wcześniej przez prowadzącego, sposób, np.: smutno, wesoło, ze zdziwieniem, z wściekłością.
- potrafi wyrazić określony nastrój miną i barwą głosu,
3.Zabawa integracyjna „Kulig imion” na podstawie zabawy „Ciuchcia”.
Uczestnicy stoją w kręgu.N-l wyjaśnia, że Mikołaj podróżuje saniami. Dziś zaprasza nas, abyśmy się dołączyli do jego sań i utworzyli kulig. Żeby Mikołaj wiedział kto się dołącza, dzieci muszą mu o tym mówić, np. skandują „to Zosia, to Zosia, to Zosia, Zosia, Zosia”. I Zosia wybiera kolejne dziecko. Zabawę kontynuujemy do momentu, aż wszystkie dzieci utworzą długi kulig.
- zna i przestrzega zasady zabawy,
- zna imiona wszystkich kolegów,
4. N-lka wyjaśnia, że kulig pędził, tak szybko i wszystko się pomieszało: worki z reniferami, renifery z saniami, itd.
Zabawa „Święta” na podstawie zabawy „Sałatka owocowa”.
Siedzimy w kręgu na krzesłach, dzielimy dzieci na 4 grupy, każdej grupie przypisujemy nazwę przedmiotu (Mikołaj, renifer, worek oraz sanie).Wywołane przedmioty zmieniają miejsca. Na hasło „Święta” – wszyscy zamieniają się miejscami.
- reaguje na sygnał słowny,
- chętnie uczestniczy w zabawie,
4 rodzaje obrazków zawieszone na sznurkach, krzesła
5. Podział dzieci na grupy wg oznaczeń z poprzedniej zabawy.
Każda z a grup ma za zadanie pomóc Mikołajowi w przedświątecznych przygotowaniach, tzn. określić, których zabawek jest więcej, a których mniej poprzez łączenie w pary.
- potrafi porównać liczebność dwóch zbiorów poprzez łączenie elementów w pary,
- określa o ile jest mniej, o ile więcej,
- potrafi współpracować w grupie,
4 rodzaje obrazków zawieszone na sznurkach, 4 worki, w których znajdują się 2 rodzaje zabawek o różnej ilości.
6. Siedzimy w kręgu. N-lka układa w środku kręgu 4 dowolne przedmioty, np. mydło, samolot, szal, długopis. Następnie opowiada historię o św. Mikołaju. W pewnym momencie przerywa, a zadaniem dzieci jest dokończenie historii z wykorzystaniem podanych rekwizytów.
- słucha uważnie opowiadania,
- potrafi ułożyć wypowiedź o podanym rekwizycie w powiązaniu z historią o Mikołaju.
Dowolne przedmioty wybrane przez n-lkę,
7. Rysowanie w workach wymarzonych prezentów.
- potrafi wypowiedzieć się w formie rysunku,
Worki z papieru oklejone zieloną bibułą, kredki.
8. Prezentacja prac utworzenie z worków grupowej choinki – wypowiadanie się przed grupą na temat swojego prezentu.
- wypowiada się przed grupą na temat swojej pracy plastycznej,
Szary papier, worki z narysowanymi prezentami, klej.
9. Relaksacja – wysłuchanie jeszcze raz historii o Mikołaju (wraz z fragmentem ułożonym przez dzieci) przy odprężającej muzyce.
- potrafi wyciszyć się, słuchając spokojnej muzyki oraz opowiadania
CD z muzyką relaksacyjną
kort