starożytny Rzym.doc

(50 KB) Pobierz
Sprawdzian osiągnięć uczniów klasy I gimnazjum z zakresu historii starożytnej

Test dla I klasy gimnazjum – starożytny Rzym

 

1. Rzym został założony w:

A. 765 r.p.n.e.                            B.753 r.p.n.e.                            C. 643 r.p.n.e.                            D. 44 r.p.n.e.

 

2. Starożytni Rzymianie posługiwali się językiem:

A. łacińskim                            B. greckim                            C. hebrajskim                            D. włoskim

 

3. W wyniku podbojów Rzymianie utworzyli olbrzymie państwo nazwane przez nich :

A. rzeszą                            B. mocarstwem              C. królestwem                            D. imperium

 

4. Rzym w swojej historii przechodził trzy różne okresy władzy. Określ który szereg jest  

    uporządkowany chronologicznie:

A. monarchia – cesarstwo – republika

B. cesarstwo – monarchia – republika

C. republika – monarchia – cesarstwo

D. monarchia – republika – cesarstwo

 

5. Rozwiąż krzyżówkę i wyjaśnij hasło

 

1.      Monarcha, kierował królestwem.

2.      Urzędnik pełniący najwyższą władzę w republice.

3.      Inaczej Rzym.

4.      Bronili interesów ludzi ubogich.

5.      Kolebka państwa rzymskiego. Kraina w środkowej Italii.

6.      Rzecz publiczna, to co należy do ogółu, forma ustroju państwa.

7.      Z jego rad korzystali konsulowie.

                                  

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

6. W kulturze i nauce Rzymianie wzorowali się na osiągnięciach krajów podbitych,

     w szczególności:

A. Egiptu                            B. Macedonii                            C. Grecji                            D. Kartaginy

 

7. Legion to:

A. odznaczenie za waleczność na polu bitwy

B. oddział armii rzymskiej

C. terytorium podbite przez Rzymian

D. nazwa funkcji wojskowej w armii rzymskiej.

 

8. Największym wodzem Kartaginy był:

A. Hannibal                            B. Spartakus                            C. Juliusz Cezar              D. Brutus

 

9. Po objęciu władzy przez Oktawiana Augusta państwo rzymskie nazwano:

A. cesarstwem                            B. królestwem                            C. monarchią                            D. republiką

 

10. Romanizacja to:

A. podbicie innych ludów i przyłączenie do państwa rzymskiego

B. wznoszenie budowli w Rzymie

C. nauka języka łacińskiego

D. przejęcie rzymskiej kultury i języka łacińskiego przez prowincje.

 

11. Rzymowi udało się poddać swojej władzy wszystkie ludy Italii poprzez:

A. stosowanie terroru

B. zawieranie z każdym pokonanym krajem sojuszy na osobnych warunkach

C. masową deportację ludności

D. budowę wielkich obozów karnych.

 

Przeczytaj tekst, a następnie odpowiedz na pytania. Autorem jest historyk grecki Polibiusz, żyjący ok. 200 – 118 r. p.n.e. „ ... otóż konsulowie ... póki bawią w Rzymie, decydują o wszystkich sprawach publicznych. ... Inni urzędnicy, z wyjątkiem trybunów ludowych, są im podwładni i słuchają ich. ... Także o wszystkie publiczne sprawy im wypada się troszczyć i zwoływać zgromadzenie ludowe, im stawiać wnioski, im wykonywać uchwały większości. ... Co tyczy się zbrojeń i w ogóle kierowania wyprawą, to mają oni niemal absolutną władzę ... Wolno im od sprzymierzeńców zażądać posiłków i zaciągać wojsko. ... Prócz tego mają prawo karania, spośród tych, którzy w polu stoją pod ich rozkazami. ... Składając muszą konsulowie przed ludem zdawać sprawę ze swej działalności ...”

 

12. Wszystkie urzędy w Rzymie były bezpłatne. Wśród urzędników najwyżsi rangą byli dwaj 

      konsulowie wybierani na rok. Wypisz z tekstu te sformułowania, które informują o:

A.    relacjach między konsulami a innymi urzędnikami,

B.     uprawnieniach konsulów w sprawach wewnętrznych,

C.     uprawnieniach dotyczących spraw wojskowych.

 

A.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin