Test dla I klasy gimnazjum – starożytny Rzym
1. Rzym został założony w:
A. 765 r.p.n.e. B.753 r.p.n.e. C. 643 r.p.n.e. D. 44 r.p.n.e.
2. Starożytni Rzymianie posługiwali się językiem:
A. łacińskim B. greckim C. hebrajskim D. włoskim
3. W wyniku podbojów Rzymianie utworzyli olbrzymie państwo nazwane przez nich :
A. rzeszą B. mocarstwem C. królestwem D. imperium
4. Rzym w swojej historii przechodził trzy różne okresy władzy. Określ który szereg jest
uporządkowany chronologicznie:
A. monarchia – cesarstwo – republika
B. cesarstwo – monarchia – republika
C. republika – monarchia – cesarstwo
D. monarchia – republika – cesarstwo
5. Rozwiąż krzyżówkę i wyjaśnij hasło
1. Monarcha, kierował królestwem.
2. Urzędnik pełniący najwyższą władzę w republice.
3. Inaczej Rzym.
4. Bronili interesów ludzi ubogich.
5. Kolebka państwa rzymskiego. Kraina w środkowej Italii.
6. Rzecz publiczna, to co należy do ogółu, forma ustroju państwa.
7. Z jego rad korzystali konsulowie.
1
2
3
4
5
6
7
6. W kulturze i nauce Rzymianie wzorowali się na osiągnięciach krajów podbitych,
w szczególności:
A. Egiptu B. Macedonii C. Grecji D. Kartaginy
7. Legion to:
A. odznaczenie za waleczność na polu bitwy
B. oddział armii rzymskiej
C. terytorium podbite przez Rzymian
D. nazwa funkcji wojskowej w armii rzymskiej.
8. Największym wodzem Kartaginy był:
A. Hannibal B. Spartakus C. Juliusz Cezar D. Brutus
9. Po objęciu władzy przez Oktawiana Augusta państwo rzymskie nazwano:
A. cesarstwem B. królestwem C. monarchią D. republiką
10. Romanizacja to:
A. podbicie innych ludów i przyłączenie do państwa rzymskiego
B. wznoszenie budowli w Rzymie
C. nauka języka łacińskiego
D. przejęcie rzymskiej kultury i języka łacińskiego przez prowincje.
11. Rzymowi udało się poddać swojej władzy wszystkie ludy Italii poprzez:
A. stosowanie terroru
B. zawieranie z każdym pokonanym krajem sojuszy na osobnych warunkach
C. masową deportację ludności
D. budowę wielkich obozów karnych.
Przeczytaj tekst, a następnie odpowiedz na pytania. Autorem jest historyk grecki Polibiusz, żyjący ok. 200 – 118 r. p.n.e. „ ... otóż konsulowie ... póki bawią w Rzymie, decydują o wszystkich sprawach publicznych. ... Inni urzędnicy, z wyjątkiem trybunów ludowych, są im podwładni i słuchają ich. ... Także o wszystkie publiczne sprawy im wypada się troszczyć i zwoływać zgromadzenie ludowe, im stawiać wnioski, im wykonywać uchwały większości. ... Co tyczy się zbrojeń i w ogóle kierowania wyprawą, to mają oni niemal absolutną władzę ... Wolno im od sprzymierzeńców zażądać posiłków i zaciągać wojsko. ... Prócz tego mają prawo karania, spośród tych, którzy w polu stoją pod ich rozkazami. ... Składając muszą konsulowie przed ludem zdawać sprawę ze swej działalności ...”
12. Wszystkie urzędy w Rzymie były bezpłatne. Wśród urzędników najwyżsi rangą byli dwaj
konsulowie wybierani na rok. Wypisz z tekstu te sformułowania, które informują o:
A. relacjach między konsulami a innymi urzędnikami,
B. uprawnieniach konsulów w sprawach wewnętrznych,
C. uprawnieniach dotyczących spraw wojskowych.
A.
ShakalakaxD