Spis treści:
1.Pitagoras.Szkoła Pitagorasa.
2.Twierdzenie Pitagorasa
3. Dowody potwierdzające słuszność Twierdzenia Pitagorasa
4.Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa
5.Źródła (Literatura)
1.Pitagoras - Filozof i matematyk grecki z VI w. p.n.e. Urodzony na wyspie Samos. Przedsięwziął serię długich wypraw przez Bliski Wschód. Po powrocie założył w Krotonie szkołę pitagorejczyków w roku 529 p.n.e.
Nie pozostawił po sobie żadnych pism, a szczegóły z jego życia i badań naukowych znane są wyłącznie z przekazów jego następców
Początkowo nauki Pitagorasa odniosły duży sukces, a jego system filozoficzny został uznany w wielu greckich koloniach na zachodzie. Nauczanie Pitagorasa było uwikłane w liczne zamieszania polityczne, co wywoływało zamieszki. Założyciel zmuszony został do ucieczki na północ do Metapontu, gdzie pozostał do końca życia.
Przypisuje mu się :
stworzenie początków teorii liczb,
sformułowanie tzw. Twierdzenia Pitagorasa ,
stworzenie kierunku filozoficznego zwanego pitagoreizmem.
Związek Pitagorejski-Szkoła Pitagorasa.
Pitagoras założył w południowej części Półwyspu Apenińskiego bractwo religijne , którego członków zwano pitagorejczykami.
Związek Pitagorejski- założone w VI w. p.n.e. bractwo religijne łączące religijny mistycyzm z badaniami naukowymi, głównie w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych.
Matematycy ze szkoły pitagorejskiej byli zafascynowani liczbami i związkami między nimi. Układając z małych otoczaków skomplikowane wzory, jako pierwsi odeszli od ograniczenia funkcji liczb wyłącznie do oznaczenia liczebności zbioru przedmiotów. Pitagorejczycy wierzyli w ich matematyczną i mistyczną naturę, dając tym samym podstawy całkowicie nowego myślenia o liczbach i abstrakcyjnych działań matematycznych.
Bractwo to głosiło, że jednym z dogmatów jest nieśmiertelność, drugim zaś wędrówka dusz.
Pitagorejczycy twierdzili również, że zdolność pojmowania zasadza się na trzech podstawach: na bystrości, pamięci i żywości umysłu. Pamięć jest strażniczką tego, czego się ktoś nauczył; żywość umysłu to szybkość myślenia, bystrość zaś polega na wnioskowaniu z tego, czego się ktoś nauczył, o tym, czego się nie nauczył.
2.Twierdzenie Pitagorasa :
Twierdzenie to było znane już w starożytności, jednak jego pełny dowód przypisywany jest Pitagorasowi. Pierwsze sformułowanie tego twierdzenia brzmiało:
" Pole kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego jest równe sumie pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych."
Wersja algebraiczna:
Jeżeli trójkąt jest prostokątny, to suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi długości przeciwprostokątnej. Lub „W trójkącie prostokątnym długości przyprostokątnych a i b i przeciwprostokątnej c łączy związek : a2+b2=c2.”
Wersja geometryczna:
Jeżeli trójkąt jest prostokątny, to suma pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych jest równa polu kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej.
Zgodnie z oznaczeniami na rysunku tezę twierdzenia można zapisać w postaci :
a2+b2=c2.
3.Dowody
Dowód I
Rozważmy trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości a i b i przeciwprostokątnej długości c .
Pole trójkąta oznaczmy jako P .
Zauważmy ,że + = 90o,więc c jest długością przekątnej prostokąta o bokach długości a i b.
Budujemy kwadrat ABCD o boku długości a+b.Następnie rysujemy prostokąty o bokach długości a i b.(Na rysunku zaznaczone są kolorem czerwonym) oraz przekątne tych prostoką prostokątów (kolor niebieski).Wprowadźmy oznaczenia otrzymanych punktów zgodnie z rysunkiem na następnej stronie.
-czworokąt PQRS jest kwadratem o boku długości a-b.
Zauważmy, że :
- czworokąt ZTXY jest kwadratem o boku długości c (zwróćmy uwagę, że miary kątów między bokami tego czworokąta są równe + =90o ),
Mamy więc :
Pole kwadratu ABCD: ABCD= (a+b)2.
Pole kwadratu PQRS :PPQRS= (a-b)2.
Pole kwadratu ZTXY: PZTXY= c2.
(1)
Z drugiej strony
i PZTXY= PPQRS +4 * P .
PZTXY=PABCD -4* P .
2 *PZTXY=PABCD+PPQRS.
Dodając stronami ostatnie równości, otrzymujemy :
2c2=(a+b)2+(a-b)2=2a2+2b2.
Stąd i z (1) mamy:
Ostatecznie: c2 =a2+ b2.
*- znak mnożenia
Dowód II
Długość boku kwadratu ABCD wynosi a+b. Zatem pole tego kwadratu wynosi (a+b)2. Kwadrat ten składa się z kwadratu o boku c oraz czterech przystających trójkątów prostokątnych.
Jego pole możemy więc zapisać :
Porównując ze sobą oba pola otrzymamy:
Ostatecznie otrzymamy :
a 2+b2=c2
Dowód III
Z jednej strony mamy, że :
Obliczamy pole trapezu KLMN :
Dowód wykonany przez 20 prezydenta USA -Jamesa Garfielda. Dowód ten pochodzi z roku 1876
...
viktus