Poradnik-projektowania-przejsc-dla-zwierzat.pdf

(10160 KB) Pobierz
Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach
Rafał T. Kurek
Poradnik projektowania przejść dla zwierząt
i działań ograniczających śmiertelność
fauny przy drogach
456254702.012.png
Autor
mgr Rafał T. Kurek
Współpraca merytoryczna
prof. dr hab. Włodzimierz Jędrzejewski
dr inż. Janusz Bohatkiewicz
dr Marek Sołtysiak
mgr Iwona Kukowka
mgr Radosław Ślusarczyk
mgr Krzysztof Okrasiński
Weryikacja merytoryczna
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska:
Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko
Departament Obszarów Natura 2000
Redakcja i korekta
mgr Iwona Kukowka
mgr Grzegorz Bożek
Autorzy zdjęć
Rafał T. Kurek – Fot. 1–55, 58–60, 62–160 i 165
Daniel Maranda – Fot. 56–57, 61, 161–164
Krzysztof Czechowski – Fot. 166
Autor ilustracji (Ryc . 1–73)
Rafał T. Kurek
Autorzy rysunków technicznych (Rysunek 1–20)
mgr inż. Łukasz Kobiałka – EKKOM Sp. z o.o.
mgr inż. Adrian Kaczorek – EKKOM Sp. z o.o.
© Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
ul. Jasna 17, 43-360 Bystra
www.pracownia.org.pl
ISBN 978-83-61453-16-1
Doinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu
priorytetowego Wspieranie systemu ocen oddziaływania na
środowisko i obszarów Natura 2000
Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez
doinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także budżetu
Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych
Publikacja doinansowana ze środków European Nature Heritage Fund Euronatur
456254702.013.png 456254702.014.png 456254702.015.png 456254702.001.png 456254702.002.png 456254702.003.png 456254702.004.png 456254702.005.png 456254702.006.png 456254702.007.png 456254702.008.png 456254702.009.png 456254702.010.png
Poradnik projektowania przejść dla zwierząt
i działań ograniczających śmiertelność
fauny przy drogach
Spis treści
I. Funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt
6
II. Planowanie przejść dla zwierząt i działań minimalizujących ich
śmiertelność na poszczególnych etapach decyzji administracyjnych dla dróg
7
III. Wyznaczanie lokalizacji przejść dla zwierząt
10
IV. Zagęszczenie przejść dla zwierząt
21
V. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt wraz z charakterystyką –
minimalne i zalecane parametry, podział w oparciu
o kryteria techniczne i przyrodnicze
23
VI. Przydatność przejść dla różnych gatunków/grup zwierząt oraz
ich funkcje ekologiczne i znaczenie w minimalizowaniu
barierowego oddziaływania dróg
41
VII. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt
46
VIII. Projektowanie przejść dla zwierząt – rozwiązania optymalne
54
IX. Projektowanie otoczenia przejść dla zwierząt i obiektów towarzyszących –
rozwiązania optymalne
124
X. Projektowanie konstrukcji przejść dla przeszkód równoległych
(dwie drogi równoległe lub droga i równoległa linia kolejowa) –
rozwiązania optymalne
131
XI. Projektowanie i budowa przejść dla zwierząt oraz ich otoczenia
i obiektów towarzyszących – typowe i istotne błędy
138
XII. Typy i rodzaje ogrodzeń ochronnych wraz z charakterystyką –
minimalne i zalecane parametry, podział w oparciu
o kryteria techniczne i przyrodnicze
168
XIII. Projektowanie ogrodzeń ochronnych – rozwiązania optymalne
173
XIV. Projektowanie i budowa ogrodzeń ochronnych – typowe i istotne błędy
191
XV. Pozostałe metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt
196
XVI. Ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe
200
XVII. Obiekty odwodnieniowe i przebudowa cieków wodnych
216
XVIII. Roślinność na przejściach dla zwierząt
226
XIX. Wytyczne w zakresie bieżącej kontroli technicznej
i utrzymania przejść dla zwierząt
233
XX. Projektowanie przejść dla zwierząt i działań ograniczających
śmiertelność zwierząt przy liniach kolejowych
236
XXI. Nazewnictwo przejść dla zwierząt
250
456254702.011.png
Wstęp
Budowa przejść dla zwierząt jest od wielu lat najważniejszą i powszechnie stosowaną metodą
minimalizacji negatywnego oddziaływania dróg na dziką faunę. Duże znaczenie przyrodni-
cze, a także znaczące koszty budowy przejść powodują, że należy dołożyć wszelkich starań,
by powstające obiekty posiadały możliwie najwyższą skuteczność. Na każdym etapie plano-
wania, projektowania, a także budowy i utrzymania przejść należy uwzględnić specyikę tych
obiektów w stosunku do innych budowli inżynierskich, wynikającą z wymagań i preferencji
poszczególnych gatunków zwierząt, dla których są przeznaczone. Kilkunastoletnie doświad-
czenia z budowy przejść dla zwierząt w Polsce wskazują jednoznacznie, że są to obiekty trudne
do realizacji. Istniejące przejścia w większości wykonane zostały z błędami i posiadają nieko-
rzystnie rozwiązania w zakresie lokalizacji, parametrów i cech konstrukcyjnych, wynikające
głównie z braku dostępu do odpowiedniej wiedzy specjalistycznej oraz braku skutecznego
wdrażania doświadczeń i „dobrych praktyk” zagranicznych.
Intencją autorów było, aby publikacja niniejsza stała się przydatnym i wartościowym na-
rzędziem dla wszystkich podmiotów i instytucji uczestniczących zarówno w opracowaniu
dokumentacji środowiskowej i projektowej, jak i wydających decyzje administracyjne ko-
nieczne do realizacji inwestycji drogowych. Publikacja ma na celu również wypełnienie luki
w wiedzy na temat projektowania przejść i przełożenia wymagań przyrodniczych na prak-
tyczne rozwiązania projektowe. Autorzy wykorzystali najlepszą dostępną wiedzę, wynikającą
z wieloletnich badań i doświadczeń europejskich, określając zakres merytoryczny publikacji
i przedstawiając propozycje optymalnych rozwiązań. Mamy nadzieję, że publikacja będzie
pomocnym źródłem informacji w planowaniu i projektowaniu przejść oraz przyczyni się do
prowadzenia konstruktywnego dialogu pomiędzy przyrodnikami, inżynierami, organami
administracji publicznej oraz służb ochrony przyrody, owocując wdrażaniem najlepszych
dla środowiska rozwiązań.
Niniejsza publikacja została przygotowana w ramach projektu „Ochrona obszarów siedli-
skowych i korytarzy ekologicznych dzikiej fauny przy drogach szybkiego ruchu w Polsce”, re-
alizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot ze środków Funduszu
dla Organizacji Pozarządowych, we współpracy i pod patronatem Generalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska.
Wyjaśnienie użytych symboli i pojęć
OOS – ocena oddziaływania na środowisko
ROŚ I – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania
o wydanie DŚU
ROŚ II – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w ramach ponownej oceny
oddziaływania na środowisko (przed wydaniem PnB lub ZRID)
DŚU – decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
PnB – pozwolenie na budowę
ZRID – zezwolenie na realizację inwestycji drogowej
MOP – miejsce obsługi podróżnych
SPO/PPO – stacja poboru opłat/plac poboru opłat
OUA/OUD – obwód utrzymania autostrady/drogi
współczynnik względnej ciasnoty – określany dla przejść dolnych jako zależność: szerokość
x wysokość / długość
szerokość przejścia dolnego – w przypadku obiektów mostowych parametr określa szerokość
powierzchni przejścia z punktu widzenia zwierząt
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin