1) DATA: 23.04.2007
2) GRUPA WIEKOWA: 6 LATKI
3) TEMAT ZAJĘĆ:
Zabawa dydaktyczna „Każde dziecko dobrze wie jak do dziesięciu liczy się”.
4) TREŚCI PROGRAMOWE:
Kształtowanie umiejętności liczenia:
- liczenie przedmiotów w zakresie 10
- określanie liczebności zbiorów
- kształtowanie aspektu porządkowego liczby
5) CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- liczy w zakresie 10 posługując się liczebnikami głównymi
- określa miejsce elementów w zbiorze i miejsce liczby w ciągu liczbowym posługując się liczebnikami porządkowymi
- tworzy zbiory dziesięcioelementowe
- kreśli kształt cyfr 1 i 0 według wzoru (w powietrzu, na piasku, układa z klocków)
6) METODY NAUCZANIA:
a) Oparte na słowie
1. treść zadania
2. wiersz
3. objaśnienie, instrukcja
b) Oparte na obserwacji
1. pokaz
c) Oparte na działalności praktycznej uczniów
1. ćwiczenia
2. zadania
7) FORMY ORGANIZACYJNE:
- indywidualne
- zespołowe
- zbiorowe
8) ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- wiersz
- klocki
- tacki z piaskiem
- koła hula-hop
- woreczki
- kartki
- pisaki
- lalki
- piłki
- plastikowa kostka
- kartoniki z cyframi
- kolorowe obrazki
- wazony
- papierowe kwiaty
- ilustracje do wiersza
- kosz
- plansza matematyczna
- karteczki z cyframi
9) LITERATURA:
· C.Cyrański, M.Kwaśniewska „Moje przedszkole”
· E.Gruszczyk-Kolczyńska, E.Zielińska „Dziecięca matematyka”, Warszawa 1997
· U.J.Filip, T.Rams „Dziecko w świecie matematyki”, Kraków 2000
· H.Moroz „Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym”, Warszawa 1982
SZCZEGÓŁOWY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
DZIAŁALNOŚĆ PODEJMOWANA PRZEZ DZIECI
I Czynności orientacyjno-porządkowe
Nauczyciel wita dzieci i prosi, żeby usiadły na stojących w półkolu na dywanie krzesłach.
Dzieci witają się z nauczycielem i siadają na krzesłach.
II Wprowadzenie do tematyki zajęć
Przypomnienie poznanych liczb w różnych aspektach.
1) Aspekt kardynalny
2) Aspekt kardynalny i symboliczny
3) Aspekt kardynalny
4) Aspekt kardynalny i symboliczny
5) Aspekt kardynalny i symboliczny
6) Aspekt algebraiczny
Na podłodze leżą koła hula-hop. W każdym kole jest inne zadanie. Nauczyciel prosi dzieci, żeby się zgłaszały, a wybrane mają podejść do obręczy i wykonać polecenie umieszczone w kole.
Na przykład:
„Narysuj na kostce tyle kropek, ile jest elementów w zbiorze.”
„Włóż tyle lalek do obręczy, ile wskazuje cyfra umieszczona w obręczy.”
„Odłóż z obręczy tyle piłek, aby zostały cztery.”
„Poszukaj na kostce tyle kropek, ile wskazuje cyfra w obręczy.”
„Połóż odpowiednie cyfry przy poszczególnych zbiorach.”
„Włóż do dwóch wazonów kwiaty tak, aby razem było ich dziewięć.”
Dzieci zgłaszają się, a wybrane przez nauczyciela podchodzą do obręczy i rozwiązują zadania.
III Uświadomienie celu zajęć
Nauczyciel pyta dzieci: „Co to znaczy porachować?”.
Nauczyciel mówi: „Dzisiaj będziemy liczyć do dziesięciu i poznamy liczbę 10.”.
Dzieci odpowiadają:
„To znaczy policzyć.”
Dzieci słuchają nauczyciela.
Kształtowanie pojęcia liczby 10 w różnych aspektach.
1) Wprowadzenie liczby 10 poprzez dołożenie jednego elementu do znanej liczby – aspekt kardynalny
2) Zapoznanie z wyglądem liczby 10 – aspekt symboliczny
3) Wyszukiwanie zbiorów mających 10 elementów – aspekt kardynalny i symboliczny
4) Dopełnianie zbiorów odpowiednią liczbą elementów – aspekt algebraiczny
5) Dopasowywanie odpowiedniego kartonika z cyfrą do obrazka – aspekt symboliczny
6) Układanie liczb w określonej kolejności – aspekt porządkowy
7) Zabawa z wykorzystaniem planszy matematycznej służącej do utrwalania aspektu porządkowego liczb od 1 do 10
Nauczyciel stawia koło...
lila1