Leksykon ucznia - język polski - Ewa Romkowska.txt

(144 KB) Pobierz
Leksykon ucznia
J�zyk polski

                          Ewa Romkowska

                 Wydawnictwo Naukowo-Techniczne
                          Warszawa 1993

     Od autora

     Drogi Uczniu!  Zapomnia�e� co to iloczas, imies��w,  zwi�zek frazeologiczny,  gatunek  literacki, nie wiesz, co  znaczy  s�owo leksykon?  Zajrzyj  do  LEKSYKONU  UCZNIA.  Leksykon  dla  Ciebie zawiera terminy (nazwy przedmiot�w, czynno�ci, proces�w,  zjawisk itp.)  wybrane  z podr�cznik�w, z kt�rych w  szkole  uczy�e�  si� poprawnie m�wi� i pisa� po polsku. Termin�w tych jest oko�o 600 i s�  podane w uk�adzie alfabetycznym. Ka�dy termin jest  opatrzony definicj�  opracowan�  tak,  �e nie  musisz,  aby  j�  zrozumie�, korzysta� z �adnych innych s�ownik�w.
     Strza�ka  kieruje  do terminu  synonimicznego,  opr�cz  tego terminy synonimiczne s� wymienione obok terminu has�owego.
     Zastosowano te� odes�anie zob. - zobacz, kieruj�ce do has�a, kt�re podaje pe�niejsz�, bardziej wszechstronn� informacj�. Je�li odes�anie  mia�oby wyst�pi� tu� obok has�a, do kt�rego  odsy�a  - zosta�o pomini�te.
     R�ne  znaczenia  tego  samego  terminu  zaznaczono  cyframi arabskimi.

     A

     adaptacja  -  przetworzenie  utworu  literackiego  na  utw�r innego   rodzaju  literackiego  lub  inny  rodzaj   sztuki,   np. opowiadania na scenariusz filmowy i film, powie�ci na s�uchowisko albo  na  utw�r  dla innego, szczeg�lnego typu  odbiorc�w  -  np. adaptacja  dla m�odzie�y, polegaj�ca zwykle na skr�ceniu  utworu, usuni�ciu z niego scen drastycznych itp.

     aforyzm,   sentencja  -  zwi�z�a  wypowied�   wyra�aj�ca   w b�yskotliwej formie jak�� og�ln� my�l czy spostrze�enie

     akapit  -  1. wci�cie, rozpocz�cie nowej  linijki  tekstu  w pewnej odleg�o�ci od marginesu 2. fragment tekstu zawarty  mi�dzy kolejnymi akapitami

     akcent   -   wyr�nienie   jednej   z   sylab   w    wyrazie (akcentwyrazowy)  lub pewnego wyrazu w zdaniu (akcent  zdaniowy); sylaba  akcentowana  mo�e wyr�nia� si� wi�ksz�  si��  wydechu  i silniejszym    wym�wieniem   (akcent    dynamiczny,    przycisk), podwy�szeniem  wysoko�ci tonu (intonacja wyrazowa) oraz  d�u�szym czasem  trwania (iloczas); Spo�r�d sylab akcentowanych  w  zdaniu zostaje  wyr�niona sylaba w tym wyrazie, na kt�ry  m�wi�cy  chce zwr�ci� uwag� s�uchacza, np. Wsz~yscy koledzy wyjechali.  Wszyscy kol~edzy wyjechali. Wszyscy koledzy wyjech~ali.

     akcent   dynamiczny,   przycisk  -  akcent   polegaj�cy   na wzmocnieniu   si�y  wydechu  i  silniejszym   wym�wieniu   sylaby akcentowanej;  w j�zyku polskim na og� akcentowana  jest  sylaba przedostatnia;  prowadzi�,  po�ycza�,  ksi��ka,  zeszyt;   sylab� trzeci� od ko�ca akcentujemy w 1 i 2 osobie czasu przesz�ego (np. przyszli�my,  zrobili�cie),  oraz w wyrazach  zapo�yczonych  (np. matematyka, praktyka, opera); czwarta od ko�ca jest akcentowana w formach     trybu    przypuszczaj�cego    (np.     przybyliby�my, zako�czyliby�cie);  w wyrazach d�u�szych, maj�cych wi�cej  sylab, obok  akcentu    g��wnego (na przedostatniej  sylabie)  wyst�puje akcent   dodatkowy  (akcent  poboczny)  na   pierwszej   sylabie: odprowadza�, szybkobiegacz; zob. te� wyraz bezakcentowy

     akcent wyrazowy zob. akcent

     akcent zdaniowy zob. akcent

     akcja - ci�g zdarze� daj�cy si� wyodr�bni� w fabule  utworu, powi�zanych  przyczynowo;  uk�ad  tych  zdarze�  rozwija  si�   w kierunku  jakiego� okre�lonego celu (rozwi�zania); je�li w  ci�gu zdarze�   dominuj�   dzia�ania  bohater�w  -  m�wimy   o    akcji zdarzeniowej;  akcja psychologiczna dotyczy rozwoju  i  przebiegu prze�y�  oraz  stan�w psychicznych  bohater�w;  potocznie  cz�sto u�ywa si� wymiennie termin�w akcja i fabu�a

     akt  - cz�� utworu dramatycznego zawieraj�ca  jaki�  zwarty odcinek  akcji, zako�czona najcz�ciej zdarzeniem wa�nym dla  jej dalszego biegu

     alegoria  -  w  literaturze  -  znak  j�zykowy  (w  sztukach plastycznych  - obraz) maj�cy opr�cz swego  znaczenia  dos�ownego jeszcze   inne,  ukryte  i  domy�lne,  ale  �ci�le  okre�lone   i przypisane  w zasadzie umownie, usankcjonowane  tradycj�,  cz�sto oparte na pewnych podobie�stwach; zwykle wyra�a ide� lub  poj�cie abstrakcyjne  i stale zast�puje jego nazw�, np. sowa  -  m�dro��, lis - chytro��, paw - pych�; zob. te� symbol

     alfabet - zbi�r liter danego j�zyka nast�pujacych po sobie w okre�lonej  kolejno�ci;  ka�da litera ma swoje  sta�e  miejsce  w alfabecie i ten fakt wykorzystuje si� przy porz�dkowaniu hase�  w r�nego   rodzaju  s�ownikach,  leksykonach   i   encyklopediach: porz�dek  alfabetyczny  - to uszeregowanie wyraz�w  w  kolejno�ci wed�ug liter alfabetu; wyrazy zaczynaj�ce si� od tej samej litery podaje  si�  w kolejno�ci wed�ug litery nast�pnej;  zob.  litera, dwuznak

     aliteracja - 1. rodzaj instrumentacji g�oskowej,  polegaj�cy na  identyczno�ci  g�osek  rozpoczynaj�cych  wyrazy  po�o�one   w s�siedztwie:

     "D�ug� dyskusj� z durniem dorzeczna Dorota
     wiod�a, co jest wa�niejsze czy mi�o��, czy cnota"
     T. Boy-�ele�ski "Ach! Co za prze�liczne abecad�o!"
     2. :o, instrumentacja g�oskowa

     aluzja  -  napomknienie, wzmianka maj�ca  wywo�a�  okre�lone skojarzenia; przytyk do kogo� lub czego�, przym�wka; aluzja  bywa te�   wykorzystywana  w  literaturze  jako  chwyt   stylistyczny: indywidualny  styl  pisarza  mo�e  by�  tak  charakterystyczny  i jednocze�nie  znany odbiorcom, �e odwo�ywanie si� do  niego  jest dodatkowym �rodkiem artystycznym

     anafora  - powt�rzenie tego samego wyrazu lub kilku  wyraz�w na   pocz�tku  kolejnych,  podobnie  skonstruowanych  zda�   (lub wers�w):

     "I by�bym rzuci� wszystko, gdy trzeba
     I poszed� za ni� prosto do nieba
     I by�bym poszed� za ni� do piek�a
     Gdyby nie ... by�a z drugim uciek�a"
     A. Asnyk "Legenda pierwszej mi�o�ci"

     animizacja,  o�ywienie  -  rodzaj  metafory,  polegaj�cy  na nadaniu  przedmiotom  martwym, stanom  lub  poj�ciom  w�a�ciwo�ci istot �ywych:

     "Jak dziki zwierz przysz�o Nieszcz�cie do cz�owieka,
     i zatopi�o we� fatalne oczy"
     C. Norwid "Fatum"
     "szynka wyp�ywa na brzeg
     i �piewa jak Caruso:"
     K.I. Ga�czy�ski "Straszna ballada wielkanocna"

     antologia  -  ksi��ka  zawieraj�ca wyb�r  utwor�w  (lub  ich fragment�w)  jednego  autora lub wielu autor�w -  w�wczas  utwory dobrane s� wed�ug okre�lonej zasady tematycznej lub historycznej

     antropomorfizacja  - rodzaj metafory, polegaj�cy na  nadaniu przedmiotom   martwym,  zwierz�tom,  stanom  lub  poj�ciom   cech ludzkich:  "Czemu  p�aczesz - staremu m�wi� czy�yk m�ody  -"   I. Krasicki "Ptaszki w klatce"

     antykadencja zob. intonacja

     antyteza - 1. twierdzenie przeciwstawne innemu (tezie); stan rzeczy, sytuacja przeciwstawna jakiej� innej 2. zestawienie dw�ch przeciwstawnych  znaczeniowo cz�ci wypowiedzi, co  s�u�y  cz�sto wywo�aniu silniejszego efektu:
     "B�g si� rodzi, moc truchleje,
     Pan niebios�w - obna�ony;"
     F. Karpi�ski "Pie�� o Narodzeniu Pa�skim"

     apostrofa  -  bezpo�redni  uroczysty  zwrot  do  osoby   lub zjawiska:  "O Ty! co jeste� Mi�o�ci - profilem, kt�remu  na  imi� Dope�nienie;"  C. Norwid "Fortepian Szopena"

     archaizm  -  wyraz  (tak�e  forma  wyrazu  lub   konstrukcja sk�adniowa), kt�ry wyszed� ju� z powszechnego u�ycia w mowie i  w pi�mie wskutek zast�pienia go przez inny wyraz (lub form�): lulka (fajka), driakiew (lekarstwo)

     aria    -    rozbudowana   pie��   solowa    wykonywana    z akompaniamentem, b�d�ca cz�ci� np. opery

     artykulacja - ruchy narz�d�w mowy przy wytwarzaniu  d�wi�k�w mowy (g�osek)

     artyku�  -  wypowied� publicystyczna o  bardziej  lub  mniej wyra�nej    tr�jdzielnej    kompozycji    (wst�p,    rozwini�cie, zako�czenie),  o  wyra�nie zarysowanym temacie,  w  kt�rej  autor stara si� dowie�� okre�lonych tez

     asonans  -  rym oparty na wsp�brzmieniu  tylko  samog�osek: potok - motor, jasno - gniazdo

     autobiografia zob. biografia

     B

     bajka  -  1.  kr�tka opowie��  wierszem  lub  proz�,  b�d�ca ilustracj�  pewnej prawdy og�lnej, cz�sto satyryczna, z  mora�em, na  temat  ludzkich sytuacji, charakter�w i  postaci;  bohaterami bajki najcz�ciej s� zwierz�ta, (rzadziej ro�liny i przedmioty) - odpowiedniki  okre�lonych typ�w ludzkich, a tak�e ludzie  -  lecz jako postacie z�o�one z pewnych cech typowych (macocha, z�y brat, dobra sierotka, sk�py, pijak itp.); 2. :o, ba��
     allada  -  utw�r  poetycki,  zawieraj�cy  elementy  epickie, niekiedy    udramatyzowany,   o   tematyce   fantastycznej    lub historycznej,  utrzymany w nastroju  niezwyk�o�ci,  tajemniczo�ci lub grozy; opiera si� cz�sto na podaniach ludowych, legendach

     ba��,   bajka   -  utw�r  (najcz�ciej  ludowy)   o   tre�ci fantastycznej,    opowiadaj�cy   o   niezwyk�ych    wydarzeniach, dziej�cych  si�  zazwyczaj  w nieokre�lonym miejscu  i  czasie  i powi�zanych  ze zjawiskami nadprzyrodzonymi (cz�sto  wyst�puj�  w ba�niach   wr�ki,  czarownice  czapki-niewidki,  szklane   kule, czarodziejskie  r�d�ki,  drzewa  celowo  os�aniaj�ce  bohater�w, rzeki   celowo  rozlewaj�ce  si�  jako  przeszkody,   bohaterowie zmieniaj�  si�  w  kamie�,  zmartwychwstaj�,  podr�uj�  na  inn� planet�,  przenosz�  g�ry  itp.); wszystko to  sprawia,  �e  ba�� silnie  oddzia�uje  na wyobra�ni�  czytelnika  (s�uchacza);  ba�� zawiera   zazwyczaj   nauk�   moraln�   podkre�lon�   szcz�liwym zako�czeniem: zwyci�a dobro, z�o zostaje ukarane

     bezokolicznik  -  forma czasownika nieodmienna  (np.  p�j��, m�c,  biec),  nie  wyra�aj�ca znaczenia  osoby,  czasu,  trybu  i liczby;  mo�e wyst�powa� w stronie czynnej, biernej  i  zwrotnej: my�  -  by�  mytym - my� si� i  oznacza�  czynno��  dokonan�  lub niedokonan�:  my�  - umy�; w s�ownikach oznacza  wszystkie  formy fleksyjne (koniugacyjne) czasownika

     bibliografia  - 1. dziedzina wiedzy o ksi��ce zajmuj�ca  si� gromadzeniem, opisem i systematyzowaniem ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin