Scenariusz04.doc

(42 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 4

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 4

 

TEMAT: Pory roku bawią się w berka

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

1.Na dzień dobry

§         „Cześć! Cześć! – zabawa integracyjna ze wstążką

CEL: imienne przywitanie uczestników zabawy, harmonizowanie życia w grupie

JAK? „Wstążka” łączy dwoje dzieci siedzących w kole naprzeciw siebie- dzieci te witają się mówiąc np. witaj Kasiu!  zwracają  się do siebie po mieniu a następnie przekazują końce wstążki koleżance lub koledze z prawej strony, tworząc w ten sposób następną parę witających się dzieci ( i tak w kółko)

 

2. „Prawa ręka”

§         Gdy dobry humor masz– zabawa ilustracyjno-ruchowa

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała

JAK?  Dzieci stoją w kole, gestem ilustrują  umiejętności swojego ciała przy piosence nr 39 cz.II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

Gdy dobry humor masz, to zaklaszcz rękami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.

                            Gdy dobry humor masz, to zatup nogami 3x

                            Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami

Gdy dobry humor masz, to pstrykaj palcami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami

                            Gdy dobry humor masz, to mrugaj oczami 3x

                            Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami

Gdy dobry humor masz, to ruszaj uszami 3x

Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.

Zabawę można kontynuować wymyślając kolejne zadania np. stukaj łokciami, machaj nogami itp. na zakończenie dzieci powtarzają w odpowiedniej kolejności wszystkie czynności .

 

§      Prawa strona” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

        CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

        JAK? Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada ,

piosenka nr 55 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

          Prawym łokciem w bok ci dam

3. „Ile? Tyle?

§         „Rymowanka- wyliczanka”.. – zabawa  słowna

CEL:  dostrzeganie rytmu i stałego następstwa pór roku, ćwiczenia w przekładaniu regularności z jednej reprezentacji na inną

JAK?  Osoba prowadząca zabawę mówi wyliczankę wskazując kolejno dzieci i przydzielając im role kolejnych pór roku, wykorzystujemy rekwizyty lub ilustracje związane z danymi porami roku

 

WIOSNA – jest radosna                             /wskazane dziecko uśmiecha się

LATO- objada się słodką  watą               /dz. naśladuje czynność jedzenia

JESIEŃ – kosze grzybów niesie               /dz. naśladuje tę czynność

ZIMA-  za uszy się trzyma                             /wskazane dziecko pokazuje tę czynność

 

Przy następnym powtórzeniu dzieci dopasowują nazwę pory roku

…jest radosna   - WIOSNA

… objada się watą LATO

…kosze grzybów niesie JESIEŃ

…za uszy się trzyma ZIMA

 

§         „ Kalendarz”  - zabawa słowno-obrazkowa

CEL: kodowanie rytmu na papierze – przygotowanie kalendarza obrazkowego,

JAK? na kole z papieru wspólnie układamy symbole pór roku zgodnie z treścią wyliczanki, dzieci zauważają powtarzający się rytm  obrazków ( pór roku) , powtarzają je głośno i cicho , wolno i szybko( można wykorzystać gotowe kalendarze pór roku)

 

4. „Ważny wyraz- ćwiczenia artykulacyjne Pszczółka i wiatr

CEL: ćwiczenie w rozróżnianiu i prawidłowym artykułowaniu spółgłosek w-z

JAK? dzielimy dzieci na 2 zespoły, dzieci naśladują trzmiela i wiatr,

 

Opowiadamy o zawodach pszczółki z wietrzykiem rozgrywanych w środku lata na rozgrzanej słońcem łące, wietrzyk i  pszczółka urządzili zawody .Wyznaczono długość trasy i dano sygnał do startu .Pszczółka chciała przegonić wietrzyk – machała więc z całych sił skrzydełkami -  uczestnicy rytmicznie wymawiają zzzzzz, -a wietrzyk -WWW -miał więcej siły i przegonił pszczółkę (potem zmiana ról)

 

    5.   Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: rozwijanie motoryki ręki, płynności ruchów

JAK? Każde dziecko otrzymuje kartę nr I.-4 , uzupełnia rysunek wg własnego pomysłu

 

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      długa wstążka lub sznurek

2.      piosenki

3.      obrazki z symbolami pór roku

4.      napisy

5.      karty pracy

 

 

wietrzyk

 

pszczółka

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin