01 Burszta - Spotkanie z innością.docx

(16 KB) Pobierz

Spotkanie z innością - Burszta

Etnocentryzm – samo wartościowanie grup społecznych, a także ich samo identyfikacja. Każda kultura przekonana jest o własnej wyjątkowości, wyznaczali „Centrum świata”.

Zazwyczaj centrum świata („pępek Ziemi”) zamieszkiwany jest przez prawdziwych, wybranych ludzi, otoczonych przez barbarzyńców, innowierców, którzy chcą zniszczyć ich kulturę.  „my” kontra „oni”

„Ludzie” ponieważ:

a)      Angażują się uczuciowo w związek seksualny

b)      Ogień nie służy im tylko po to by się ogrzać, ale także by podgrzać jedzenie

c)      Malują swoje ciała, przekłuwają, ubierają odpowiednie stroje

Dlatego właśnie pożywienie, seks i  stosunek do nagości obwarowywane są w kulturach tzw. TABU.

Megalomania plemienna (lub narodowa) – moje plemię lub państwo  jest najlepsze!

Idea czasu linearnego – w tradycji judeochrześcijańskiej, czas rzeczy ważnych dla  „ludu wybranego”,  nie miał charakteru uniwersalnego, a  dotyczył tylko ważnych dla nich wydarzeń, poza nim zostawało wszystko to co pogańskie. Biblijna wizja świata.

 

Pokolenia kolonizatorów wpajali podbijanym ludom swoje wartości i zasady, kierowali nimi i mówili jak mają żyć, nie zostawiali innych możliwości – ksenofobia, a  przez to: etnocentryzm agresywny, prowadzi do powstawania niewolnictwa, maksymalnego eksploatowania dóbr i megalomanii.

 

Dwie ważne postacie:  Bartolomé de La Case1 i Michel de Montaigne2

 

1Postulował aby zamiast podbijać nowe ziemie Ameryki  jedynie je pokojowo eksplorować i  wprowadzać ich mieszkańców do kościoła Chrześcijańskiego. Niezłomny obrońca człowieczeństwa Indian.

2 Prekursorskie podejście (prawie jak relatywizm kulturowy), według niego należy skończyć z europocentryzmem, wszystkie kultury mają tę samą wartość. Dzięki jego poglądom narodziła się koncepcja Szlachetnego Dzikiego, który żyje w zgodzie z naturą.

 

Takie podejście prowadzi do powstania samokrytyki kultury nowożytno europejskiej , co bezpośrednio prowadzi do złamania „etnocentrycznego zamknięcia”. Spotkanie prężnie rozwijającej się kultury europejskiej  z różnorodnymi, ale nie rozwijającymi się kulturami „innych” przyczynia się do powstania wielu nowych teorii  i filozofii.

 

Duże zamieszanie wywołuje odkrycie kultury chińskiej, która ma dużo dłuższy rodowód niż kultura europejska.

„Czas” dopiero w XVIII w przestał być linearny, wtedy to zgodzono się, że czas jest naturalnym czynnikiem rzeczy, a także, że jest wszędzie taki sam.

 

Jan Jakub Rousseaue – relacja pomiędzy naturą a kulturą.

Według niego aby zbadać naturę człowieka należy badać samego siebie i własne środowisko, a to wymaga spojrzenia na to z dystansu. Antropolog powinien badać ludy „innych” i zapomnieć o własnej tożsamości i pochodzeniu kulturowym. Uważał też że natura współistnieje z czystym postrzeganiem świata poprzez zmysły, a życie umysłowe z nauką. Przejście od natury do kultury przejawia się zdolnością odróżnienia siebie od „innych” . Atakuje cywilizację, która  jest wypaczeniem natury człowieka.

 

Stan natury – praktyczne ujęcie społeczeństwa prototypowego.

Pierwszy skrystalizowany kierunek Antropologiiewolucjonizm schematyczny; przedmiotem jego badań była dzikość. Trzy interesujące go pojęcia:

1)      Społeczeństwo pierwotne

Człowiek w społeczeństwie pierwotnym wytworzył już podstawowe formy społecznej organizacji i wytworzył najprostsze zachowania kulturowe. Człowiek – istota nieświadoma, z natury myśląca racjonalnie, ale nielogicznie, zależna od świata zjawisk naturalnych (MAGIA). Ludy pierwotne – antyteza społeczeństwa współczesnego. Pomimo to społeczeństwa pierwotne posiadały swoje miejsce w przestrzeni i czasie. Człowiek pierwotny był zarówno odległy i jak i bliski; odległy ponieważ reprezentował odległe w czasie postawy życiowe – był tzw. Przeżytkiem, a  bliski ze względu na to, że można było zbadać jego życie zbliżając się do niego.

 

Henry Morgan wydzielił 3 etapy rozwoju ludzkości: dzikość, barbarzyństwo i cywilizacja.

Dołącza dwa nowe pojęcia do „Społeczeństwa pierwotnego”:

a)      Egzogamia

b)      Związki grup pochodzeniowych (zakaz zawierania związków z kimś spoza grupy)

 

Podejście logiczno -  taksonomiczne: badacza nie interesowały różnice pomiędzy kulturami pierwotnymi , a także pomiędzy jednostkami danej kultury. Interesował ich głównie rozwój kolejnych schematów kultury

Henry Maine całkowicie przeciwko Russeaue! – według niego społeczeństwo pierwotne miało charakter patriarchalny, a nie matriarchalny.

2)      Umysł pierwotny (odnosił się tylko do społeczeństw „niższych”)

3)      Kultura

Kultura jest złożoną całością zawierająca wierzenia, wiedzę, sztukę, prawa, moralność, obyczaj oraz wszystkie inne zdolności człowieka nabyte w zakresie danego społeczeństwa.

 

Krytyka Ewolucjonizmu schematycznego doprowadziła do innego traktowania społeczeństwa pierwotnego; jako ciągłą, wieloelementową i synchroniczną całość podlegającą określonym prawom funkcjonalno-strukturalnym.

 

Zadaniem antropologa jest  analizowanie możliwie jak największej liczby kultur, w celu ustalenia, co sprawia, że są do siebie podobne, a jednocześnie tak odmienne od kultury nowożytnej.

 

Émile Durkheim –socjolog, wyodrębnił dwa przypadki w których typy solidarności społeczeństwa i jednostki przedstawiają się w sposób odmienny.

1.       Solidarność mechaniczna – całkowite podporządkowanie się społeczeństwu, człowiek narzędziem w rękach społeczeństwa

2.       Solidarność organiczna – wydzielone prace, autonomiczne jednostki

Podkreślał spójność i harmonijność kultur pierwotnych oraz to jak wielki wpływ miały one na swoich członków.

 

Późniejsza antropologia posługuje się również dwoma pojęciami kultury prymitywnej:

1) Żywy organizm z którym stykał się badacz

2) Skonstruowany przez badaczy idealny obiekt teoretyczny

Etapy badań antropologa: etap empiryczny (wejście w kulturę), etap „uogólnienie” (wykazanie jak funkcjonuje dana kultura w całości), etap trzeci -> badania porównawcze nad wieloma kulturami

 

Inna „Inność” – inność ludowa! W obrębie kultury europejskiej (etnologia – inna antropologia) bada zachowanie na wsiach i ich wpływ na całe społeczeństwo

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin