1 cele i zadania i 50 metody kontroli i oceny.rtf

(7 KB) Pobierz

1. Rola, cele i zadania edukacji matematycznej w z

integrowanym systemie nauczania początkowego.

 

Cele nauczania rozumiemy jako przewidywane lub pożądane zmiany w sposobie myślenia, działania uczniów

 

Celem nauczania matematyki jest między innymi:

·        opanowanie przez dziecko podstawowych treści matematycznych

·        rozumienie podstawowych pojęć matematycznych

·        samodzielne, logiczne myślenie

·        przygotowanie do myślenia matematycznego

·        rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów w stylu matematycznym

·        rozwijanie umiejętności matematyzowania prostych sytuacji, opisanych w różny sposób lub obserwowanych w otoczeniu

·        wszechstronny rozwój osobowości uczniów

·        rozwijanie ogólnych zdolności poznawczych

·        matematyczna aktywność uczniów

 

Zadaniem edukacji matematycznej

Jest wdrażanie uczniów do rzetelnej i sumiennej pracy, wyrabianie pożądanych postaw i cech takich jak, koncentracji, wytrwałości w przezwyciężaniu trudności, staranności, umiejętności krytycznej oceny wykonanej przez siebie pracy intelektualnej.

Rola edukacji matematycznej:

 

Uczniowie podejmują próby opisywania otaczającej je rzeczywistości za pomocą ogólnych pojęć oraz uczą się matematyzowania zaobserwowanych sytuacji.

Tworzą się pierwsze nawyki i przyzwyczajenia, ustala się również pierwsze metody pracy, schematy postrzegania i analizowania problemów matematycznych, kształtuje się stosunek uczniów do przedmiotu.

Przed nauczycielem stoi zatem bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie: takie pokierowanie procesem poznawczym, by uczniowie dobrze opanowali poszczególne partie materiału oraz poznali i zaakceptowali podstawowe metody pracy nad zagadnieniami matematycznymi. Sygnałem świadczącym o osiągnięciu tego celu będzie matematyczna aktywność uczniów, rozumiana jako chęć pracy nad poszczególnymi tematami oraz dążenie do poszukiwania rozwiązań. Bardzo ważne jest pozostawienie dzieciom dużej swobody twórczej. Nie oznacza to, że nauczyciel powinien zrezygnować z komentowania zadań. Komentarz taki powinien mieć jednak formę dyskusji lub pogadanki. Celowe byłoby zachęcanie uczniów do przedstawiania własnych propozycji oraz sugestii dotyczących możliwości rozwiązania poszczególnych ćwiczeń, nawet jeśli są one sprzeczne z intencją nauczyciela. Tylko w ten sposób możemy bowiem rozwijać ich odwagę intelektualną, która jest niezbędna do osiągnięcia sukcesów w dalszych etapach zdobywania wiedzy matematycznej.
Swoboda działania upewnia uczniów, że są oni w stanie osiągnąć stawiane przed nimi cele. Chodzi tutaj o rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w następnych latach kształcenia. Należy do nich
zaliczyć: umiejętność schematyzacji i wstępnej matematyzacji konkretnych
sytuacji życiowych, umiejętność ich opisywania za pomocą słów, schematów
obrazowych i symboli matematycznych, rozwijanie wyobraźni płaskiej i
przestrzennej, twórczej aktywności oraz umiejętności rozwijania zainteresowań. Dziecko, które na lekcjach matematyki samodzielnie rozwiąże pewien problem, nie tylko jest dumne z odniesionego sukcesu, lecz wykazuje dalszą gotowość do przechodzenia do coraz to nowych, bardziej złożonych zagadnień.

50. Metody kontroli i oceny poziomu wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów

 

EDUKACJA MATEMATYCZNA

·        przelicza elementy, potrafi wskazać ich kolejność;

·        porównuje wartości liczbowe;

·        dodaje/odejmuje/mnoży/dzieli w zakresie..., na konkretach, pisemnie, w pamięci, biegle, płynnie, wolno, popełnia błędy;

·        umie znaleźć szukaną wielkość dowolnym sposobem;

·        zna rolę nawiasu w obliczeniach;

·        stosuje umowy dotyczące kolejności wykonywania działań;

·        zapisuje operacje przy pomocy symboli matematycznych;

·        rozumie konwencję zadania tekstowego, umie krótko zapisać jego treść;

·        samodzielnie/ z pomocą rozwiązuje proste zadania tekstowe;

·        stosuje różne sposoby rozwiązywania zadań;

·        układa proste zadania/ przekształca je do warunków/ rozbudowuje;

·        umie ułożyć równanie do warunków zadania;

·        oblicza obwód trójkąta, prostokąta, kwadratu dowolnym sposobem;

wykorzystuje praktycznie umiejętności dotyczące jednostek miar, obliczeń zegarowych i kalendarzowych

 

Kontrola osiągnięć musi opierać się na czytelnym dla uczniów zakresie wymagań. Gdy uczeń zna zakres wymagań i rozumie kryteria oraz wie, że są konsekwentnie stosowane, będzie współdziałać w procesie dydaktycznym. Przed przystąpieniem do kontroli i oceny wiadomości i umiejętności ucznia, należy zastanowić się co chcemy oceniać, kiedy chcemy oceniać i w jaki sposób - czyli wybrać jeden z wielu sposobów oceniania.

 

Metody kontroli i oceny:

·         Konwencjonalne.

·         Testowe.

·         Maszynowe.
Wśród nich:

·         odpowiedzi ustne

·         sprawdziany pisemne

·         sprawdziany laboratoryjne

obserwacje pracy uczniów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin