Hobbes - Lewiatan.pdf
(
8428 KB
)
Pobierz
269806977 UNPDF
[BLIOTER A k
l
Ali KOI
P tŁO ZOFII
T O M ASZ
II
() B
li
E S
LEWIATAN
c/\
li
\1 \ 11 Ul \.
PORMA
1 W i \i>/\
IWN.M w \
ŁO&
11 1
M .(. O I ŚWII ( KII (.()
Z ui \umaili aiijtieltk+Ęn
prtrltiiyl
Cli
W
A W / N \ M 1 I ROWUftl
Sztych współczesny zamieszczony w wydaniu
holenderskim z r. 1667
I
M ">
4
A N S TW O W E W YDAWNIC TW
0
N AUKOWE
,1 aiyginałtti
LEVIATHAN
nr
t|
u
- inafK-r. form
mim
I
powet
of a
COMMONWI Al
III
eccleaiastical
and ei\il
SPIS TREŚCI
Tomasz.
Hobbes
i
„Lewiatan"
rw
Od
tłumacza
TCTjl
Wykaz
dzieł
Hobbesa
XXI
L B W
1ATAN
Do
pana
Franciszka
(lodolphin
3
Wprowadzenie
5
Czcić
pierwsza
U CZŁOWIEKU
Rozdział
I
O
wrażeniu
/ m\slow J 111
9
Ru/dział
II
O
wyobraźni
11
Rozdział
III
J
1
O
następstwie
czyli
o
ciągu
v.yobraień
Ift
Rozdział
TV
r
O
movvie
24
Rozdział
V
O
rozumie
wiedzy
34
Rozdział
VI
O
wewnętrznych
początkach
ruchów
rozmyślnych,
które
potocznie
nazywają
się
uczuciami,
i o zwrotach,
które
są
ich
wyrazem
42
Rozdział
VII
O końcowych
celach
czyli n koncow ych
v\nioskaili
rozumo-
\\ unia
55
Rozdział VIII
Q cnotach,
które
połoe/.uie zwunesij
intelektualnymi,
oraz
U r u k a i ii i « N a i u d «> w rt W Krak OM
o
przywarach
im
przeciwnych
59
Spis tretcl
VI
Spis
treści
VII
( i
rółi.y.
1»
pWWlinlClMrŁ
poznania
7^
Ro/dzial Will
O
puDllĆS-nych
slogaeh
vNłnd'\
suwerennej .
.
jj \
Ro/dział A
("> mory,
wartości, dostojeństwie, zaszczycie i godność i . .
Elotdsta] wi\
O
oAi.y
v\
IJOHII
i
rninutnzumu
społrczunśei państwowej
.
74
.
Ł
»JR
Ro/.bial
\\\
Rord/iał \l
C) różnych sposobach bycia
flł
() indzie
225
Rozdział
XH
0
Rn/d/ial
\ \ \ I
religii
95
()
prawaeh
państwowych
.
.
1254
RoidziaJ MH
Rozd/ml \ \ \ I I
0
pr/rst«.-|>st^\ai
h i okolioz&ościach
uwałnmjących
od
winy
lub ja, /.mniejsznjiu Y<'h
^
O
pi/\i.'id/.ni\m słanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia
1
nieszczęścia
1()7
2*38
Rjttdsfal
\l\
(l
pum
s/yni
i drugim prawie natury oraz
o
umowach ...
\ \
I
Rozdział W\ HI
0
i-.ai.n h i
nagrodach
...
....
276
Rozdział
1,
1
^
O
innyeh prawach natury
jO(j
0 t\1
1
1 nocaaoh, któraosłabiają, państwo I pjrowadaa do [ago
ro/pndu
Rozdział XVI
(> . KI
>I>.n<-h 1
BoS
.1
iv. • a. li i r/ee/ai-h nosohionyeli
| | |
Rozdnal \ I I
()
obowiązkach
suwerennego
reprezentanta
297
Ro/d/iał
W
Xl
Cttść druga
O
królestwie Ro«ra w
stanie
natury
>Hi
O PAŃSTWU
Roz dział XVII
O 0
przyczynai li powstania państwa, o jego powstaniu i de
finicji
' •.-i'
iizecia
0
PAŃSTWU
i
mt/rśi
u
anskim
9
147
" Rozdział XVIII
O
uprawnieniach suwerenow
W
państwie opartym na usta
nowieniu
Rozd/ial
WMI
J
r
,j
(>
zasadach polityki chrześcijańskiej
SM)
Rozdział
W
MII
Rozdzinl \ 1
1
() różnych rodzajach państwa powstałego przez ustanowie
nie i o dziedziczeniu władzy suwerennej
o
liczbie, sUrot) tnoaci,
celu, auiorytocta
i interpretatorach
hsin,g
Pisma
sw i^logo
I>
I65
|\. fftdfj
al
XXXIV
Rozdział I
8
U władzy ojcowskiej i despotycznej
j
75
O
znaczeniu sl. w </<•/' OnśoJ
i
natchnienie
w księgach
Pisma
świętego
518
Rozdział XXI
0
wolnosii
poddanych
Rozdział
W W
185
Q
znaczeniu słów
Królestwo boie,
łwi^y,
potwi&onj
i <a-
knunt/U
w Piłmie świątyni
Rozdział
Rozdział AA II
O korporacjach politycznych i prywatnych, które podlegają
państwu
W
W
I
197
O
słowie bożym
i «» prorokach
371
t/czucia i ich Utyrcu
42
Do takich należy
obieg krwi, tętno, oddychanie, trawienie.
ni/źyiri<mic,
wydulunie
i ternu podobne; do tych ruchów
niepotrzebna jest żadna pomoc wyobraźni. Drugi rodzaj
to
ruch zwierzęcy,
inaczej zwany
ruchem rozmyślnym.
takim jest
chodzenie, mowa, ruchy
naszych
Uończyn,
Które przebiegają w ten sposób, iż najpierw są przedsta
wiane w naszych umysłach. Że wrażenie
zmysłowe
jest
ruchem w organach i wew n.h/nych częściach ludzkiego
olała, wywołanym
przez
oddziaływania
rzeczy, które
widzimy, słyszymy i tak dalej; i że wyobrażenie
jesl
tylko
resztką tego samego ruchu, która pozostaje po
uniżeniu zmysłowym, to zostało już
powiedziane w
pierw
szym i drugim rozdziale. Że zaś
chodzenie, mówienia
j
podobna
ruchy rozmyślne zależą /..w-/.- od uprzedniej
myśli o
tym,
w ja kim celu, w jaki sposób
i
co
ma
być
dokonane,
przeto
jest
rzeczą jasna, że wyobrażenie
jest
pierwszym
wewnętrznym początkiem wszelkiego ruchu
rozmyślnego. 1 chociaż ludzie nicuczeni nie przedsta
wiają, sobie
w ogóle
żadnego ruchu tam,
gdzie
rz.ee/
pnrufiSająoa
sn. jesl niewidzialna, albo
gdzie
przestrzeń,
w której się ruch odbywa, jest niedostrzegalna (ze
względu na małe jej wymiary), to niemniej
nie
przeszka
dza, żeby takie ruchy istniały. Choćby bowiem dair
.i
przestrzeli była bardzo mała,
to, co się porusza
w
większej
przestrzeni, jakiej ta mała
jest
częścią, musi najpierw
przebyć tę małą przestrzeń. Te drobne początki ruchu
wewnątrz
ciała ludzkiego, nim przejawią sic w chodzeniu,
w mówieniu, uderzeniu czy innych działaniach widocz- ]
hli
,,
Ul
.
n\ch, zazwyczaj na Z) warny
dążeniem.
To
dążenie, gdy jest zwrócone
ku
czemuś, co je
wywo-
amx'
luje,
nazywa się
apetytem
czyli
pożądaniem.
To ostatnie ' poaaAww
jest nazwą ogólną; to pierwsze często ogranicza się do
tego,
że
oznacza pożądanie
pożywienia,
a
mianowicie
głód
i
pragnienie.
Gdy
zaś dążenie
jest
odwrócono od
Głód
czegoś,
nazywa się zazwyczaj
awersją
fmv
J
.i,ick
i Hopo idą
ZM
fopymU
*«
postni
do czlo-
""'7
1
- ,
v
' ,
|
v
rienw
fałszywym
regułom
mistrza
zuchwale
sf.mąć
wobec
przeciw-
Mamiona
wiedzy sn pewne i
niewątpliw8,
„„;,-. zr. Se
pewne, gdy ten, co ma uroszczenie,
i*
Lida wiedz*
O jakiejś rzeczy, może tego, co wic.
„
( /v
r
to znaczy: może dowieść prawdziwości tego
niektóra ^zcgólne zdarzenia odpowiadają jego rosz-
,-
7)
>niu i W wielu przypadkach okazują, się takie, jak
on
mówi,
że bvć
mum-
Znamiona przezorności
wszystkie
sa niepewne, niemożliwa bowiem jest rzeczą zaobser
wować w
doświadczeniu
i przypominać sobie wszystkie
okoliczności, które mogą zmienić wynik ostateczny,
i
rC
z
\i
każdej sprawie, w której człowiek
ma nieomylno,
wiedze, jak postępować, jest
znamieniem szaleństwu
, zazwyczaj oznacza się to pogardliwie mianem pedan
terii, gdy człowiek nie trzyma
się swego własnego
przyrodzonego sądu i kieruje
się
ogólnymi sentencjami,
przeczytanymi
u
autorów, które dopuszczają
wiele
Wyjątik&W.
1 nawet spośród tych ludzi, którzy w
naradach
państwowych
lubią pokazywać swoje oczytanie w poli
tyce i w historii, bardzo niewielu czyni to samo
w swych
sprawach domowych,
gdzie chodzi
o
ich własny
inf,
T
cs
prywatny; dla swych prwatnych spraw mają dosyć
przezorności, natomiast w publicznych chodzi im bardzie)
o dobrą sławc ich własnego umysłu, niż
o
pomyUno6ć
f
-praw cudzych.
Rozdział
VI
O WEWNĘTRZNYCH POCZĄTKACH IWCHÓW
ROZMYŚLNYCH, KTÓRE POTOCZNIE NAZYWA*
l
" '<:/! <!\wi. !
O
7
\Y1>A>TAC11,
KTńur
SA
/«.// WTHA2EW
U
zwierząt są
dwa
rodzaje ruchów, im swoiste.
Jedne
nazywa
RQ ruchami
wegetatywnymi, zaczynają
się wraz
/ urodzeniemi trwają bez przerwy poprzez całe ich życie
lub
wstrętem.
Praęntmśt
Tc słowa:
apetyt
i
awersja
mamy z
łaciny;
oba oznaczają
ilslr<
'
ruchy: jedno ruch zbliżania się, drugie cofania. Podobnie
rzecz się ma z wyrazami greckimi dla oznaczenia tego
samego; tymi w yrazaini są
óq^
i
dyocuf).
Natura bowiem
k
n
3S
.
^c-'Mcio
»
dążeniu
—
46
„„, en,*,
wróża łudziom t*
prawdy,
o które później
n,ue r/< I v\ . silniej d/i..lij;|,-e. albo
!.•/ stąd, że nic
znaim
,ch jeszcze z doświadczenia.
,.„
w
,,„n m dążeniu do tego, by chodzić, czy si,
,,,„.,„.. K tBŚ
mu***
pwywtói
« Mel
»d
*i ta pewien
'.,,;„,;,,„ nazywają ruchem metaforycznym to, co
„
i
e
Li
,„vzvm
innym
niż
zwtoUm
niedorzecznym.
2e zaś konstytucja ludzkiego ciała znajduje sie. w ciągłej
/udanie, przeto niemożliwą jest rzeczą, iżby wszystko
te same rzeczy wywoływały w nim zawsze te same apetyty
j awersje; tym mniej mogą wszyscy ludzie zgodzić sie
ze sobą w pożądaniu niema) każdej rzeczy.
Cokolwiek zaś jest przedmiotem jakiegoś apetytu
n
(
,,„„.„,„
nlo
,.,foryczn.vm« nazywać słowa, lecz
nic
ciała i rucłiy.
o
tym
otega
ludzie pożądają,
mówi
MO
,
ł
Z
ludfeic
',, /,, lubią; mdwl >,ę zaś, że me /nWq (nienawidzą) tych
nwciy,
dc klórych mają awersję, lak wice pożądać
i lubić, to
to
nmo; poza tym, że przez pożądanie ozna
czana
rawaw
nieobecność przedmiotu pożądanego, prze,
lubienie zaś najczęściej obecność przcdmiolu. Podobnie
również przez awersje oznaczamy brak, przez niehibio-
nie obecność przedmiotu.
Spośród apetytów i
awersji niektóre są ludziom
wrodzone; na przykład:
pożądanie
pożywienia, dążenia
do usunięcia wydalin (które można również, i to bardziej
właściwie,
nazywać
awersjami w stosunku do czegoś
co ludzie czuja, w swych ciałach) i jeszcze
pewna
ilość
pożądań, lecz niewielka. Reszta, pożądaniu pewny, i,
i
omgóinych
raectj oicpotionych,
to dążenia, które
po
w^ają / doświadczenia
i
wypróbowania ich skutków
na sobie samym lub na innych ludziach.
W
stosunki,
do rzeczy,
których
nie znamy wcale
albo o
których
myślimy, że nie istnieją, nie
możemy
mieć
pożądań dalej
idącyih. niż to, żeby ich
dotknąć
i
wypróbować. i
\ato-
(ttJBaH awersje
mamy
nic
łylko
w
stosunku do rzeczy
o których wiemy,
że nam'
sprawiły przykrość,
lecz rów
nież
w sfosunku do
tych, o
których
nie wiemy, czy nani
tpławlą
przykrość, czy
nie sprawią.
O tych rzeczach, których
ani nie pożądamy, ani nie
nienawidzimy,
mówi się, że nimi
gardzimy. Wzgarda
na jest oJcłym
innym, niż
bezruchem czy też oporem
serca
w stosunku
do działania pewnych rzeczy; j pochodzi
'-i
fet Mft» już jest poruszone jakoś inaczej prze^
Dobro
(/
v pożądania, to człowiek nazywa swoim
dobrem.
przedmiot zaś swego wstrętu czy awersji nazywa
ziem;
co //.,
jest przedmiotem jego wzgardy, to nazywa
nil,c:<-m-
uijm
i
niegodnym uwagi.
Te bowiem wyrazy:
dobry.
:/'/. godny wzgardy,
są zawsze używane z uw zbiednieniem
,,-ohy, która siQ nimi posługuje. Nie ma bowiem rzeczy,
U ora by po prostu i bezwzględnie była dobra, zła, cz\
codna
Wzgardy?
i nie ma żadnej reguły powszechnej
jobra
i zła, którą by można było wziąć z natury samych
rzeczy; pochodzi ona od osoby człowieka (tam, gdzie
nie ma społeczności) albo od osoby tego, kto społeczność
, .im
/eiit uje
(tam, gdzie ona istnieje); albo dli rozjemcy
,/v sędziego, którego ludzie, niezgodni między sobą.
tffpólnie wyznacza, i którego orzeczenie uczynią regułą
w tej sprawie.
Język łaciński ma dwa wyrazy, których znaczenia
/o, co
zbliżają się
do
znaczenia wyrazów
dobry
i
zły,
lecz
fkh*
1
c
o
która nie są*
ściśle
z
tymi znaczeniami tożsame; tymi
hrz
y
dht
r
j
wyrazami są:
pulchrum
i
lurpc.
Z tych pierwszy oznacza
to,
co przez
pewne widome znaki obiecuje dobro; drugi
zaś
to, co
obiecuje zło.
W
naszym języku* natomiast
nie
mamy
nazw
tak
ogólnych, ażeby nimi wyrazić to
ftmO, Dla wyrażenia
tego, co oznacza
pulchrum,
w pew
nych
sprawach używamy
słowa
ładny,
w innych słowa
piękny
albo
śliczny,
albo
grzeczny,
albo
szanowny,
albo
przystojny,
albo
miły.
A dla
oznaczenia tego, co znaczy
lurpc,
używamy słów
paskudny, szkaradny, brzydki,
nikczemny, obrzydliwy
i temu
podobnych, jak tego
wymaga temat. Wszystkie te
słowa, postawione na
właściwych miejscach, nie oznaczają
nic innego, niż
minę czy postawę, która obiecuje
dobro i zło.
Tak
i/
Plik z chomika:
queensabra
Inne pliki z tego folderu:
Hobbes - Lewiatan.pdf
(8428 KB)
Inne foldery tego chomika:
Agamben
Arendt
Arystoteles
Benjamin
Berleant
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin