Hobbes - Lewiatan.pdf

(8428 KB) Pobierz
269806977 UNPDF
[BLIOTER A k l Ali KOI
P tŁO ZOFII
T O M ASZ
II () B li E S
LEWIATAN
c/\ li
\1 \ 11 Ul \. PORMA 1 W i \i>/\
IWN.M w \
ŁO& 11 1 M .(. O I ŚWII ( KII (.()
Z ui \umaili aiijtieltk+Ęn
prtrltiiyl
Cli W A W / N \ M 1 I ROWUftl
Sztych współczesny zamieszczony w wydaniu
holenderskim z r. 1667
I
M "> 4
A N S TW O W E W YDAWNIC TW 0 N AUKOWE
269806977.002.png
,1 aiyginałtti
LEVIATHAN
nr
t| u - inafK-r. form mim I powet
of a
COMMONWI Al III
eccleaiastical and ei\il
SPIS TREŚCI
Tomasz.
Hobbes
i
„Lewiatan"
rw
Od
tłumacza
TCTjl
Wykaz
dzieł
Hobbesa
XXI
L B W
1ATAN
Do
pana
Franciszka
(lodolphin
3
Wprowadzenie
5
Czcić pierwsza
U CZŁOWIEKU
Rozdział
I
O
wrażeniu
/ m\slow J 111
9
Ru/dział
II
O
wyobraźni
11
Rozdział
III
J 1
O
następstwie
czyli
o
ciągu
v.yobraień
Ift
Rozdział
TV r
O
movvie
24
Rozdział
V
O
rozumie
wiedzy
34
Rozdział
VI
O
wewnętrznych
początkach
ruchów
rozmyślnych,
które
potocznie
nazywają
się
uczuciami,
i o zwrotach,
które
ich
wyrazem
42
Rozdział
VII
O końcowych
celach
czyli n koncow ych
v\nioskaili
rozumo-
\\ unia
55
Rozdział VIII
Q cnotach,
które
połoe/.uie zwunesij
intelektualnymi,
oraz
U r u k a i ii i « N a i u d «> w rt W Krak OM
o
przywarach
im
przeciwnych
59
269806977.003.png
Spis tretcl
VI
Spis treści
VII
( i rółi.y. pWWlinlClMrŁ poznania
7^
Ro/dzial Will
O puDllĆS-nych slogaeh vNłnd'\ suwerennej .
.
jj \
Ro/dział A
("> mory, wartości, dostojeństwie, zaszczycie i godność i . .
Elotdsta] wi\
O oAi.y v\ IJOHII i rninutnzumu społrczunśei państwowej .
74
.
Ł
»JR
Ro/.bial
\\\
Rord/iał \l
C) różnych sposobach bycia
flł
() indzie
225
Rozdział XH
0
Rn/d/ial
\ \ \ I
religii
95
()
prawaeh
państwowych
.
.
1254
RoidziaJ MH
Rozd/ml \ \ \ I I
0 pr/rst«.-|>st^\ai h i okolioz&ościach uwałnmjących od winy
lub ja, /.mniejsznjiu Y<'h
^
O pi/\i.'id/.ni\m słanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia
1 nieszczęścia
1()7
2*38
Rjttdsfal \l\
(l pum s/yni i drugim prawie natury oraz o umowach ...
\ \ I
Rozdział W\ HI
0
i-.ai.n h i nagrodach
...
....
276
Rozdział
1, 1 ^
O
innyeh prawach natury
jO(j
0 t\1 1 1 nocaaoh, któraosłabiają, państwo I pjrowadaa do [ago
ro/pndu
Rozdział XVI
(> . KI >I>.n<-h 1
BoS
.1 iv. • a. li i r/ee/ai-h nosohionyeli
| | |
Rozdnal \ I I
()
obowiązkach
suwerennego
reprezentanta
297
Ro/d/iał
W
Xl
Cttść druga
O
królestwie Ro«ra w
stanie
natury
>Hi
O PAŃSTWU
Roz dział XVII
O 0 przyczynai li powstania państwa, o jego powstaniu i de­
finicji
' •.-i' iizecia
0 PAŃSTWU i mt/rśi u anskim
9
147
" Rozdział XVIII
O uprawnieniach suwerenow W państwie opartym na usta­
nowieniu
Rozd/ial
WMI
J r ,j
(>
zasadach polityki chrześcijańskiej
SM)
Rozdział
W
MII
Rozdzinl \ 1 1
() różnych rodzajach państwa powstałego przez ustanowie­
nie i o dziedziczeniu władzy suwerennej
o liczbie, sUrot) tnoaci, celu, auiorytocta i interpretatorach
hsin,g
Pisma
sw i^logo
I>
I65
|\. fftdfj al
XXXIV
Rozdział I 8
U władzy ojcowskiej i despotycznej
j 75
O
znaczeniu sl. w </<•/' OnśoJ
i natchnienie w księgach
Pisma
świętego
518
Rozdział XXI
0 wolnosii poddanych
Rozdział W W
185
Q znaczeniu słów Królestwo boie, łwi^y, potwi&onj i <a-
knunt/U w Piłmie świątyni
Rozdział
Rozdział AA II
O korporacjach politycznych i prywatnych, które podlegają
państwu
W
W
I
197
O
słowie bożym
i «» prorokach
371
269806977.004.png
t/czucia i ich Utyrcu
42
Do takich należy obieg krwi, tętno, oddychanie, trawienie.
ni/źyiri<mic, wydulunie i ternu podobne; do tych ruchów
niepotrzebna jest żadna pomoc wyobraźni. Drugi rodzaj
to ruch zwierzęcy, inaczej zwany ruchem rozmyślnym.
takim jest chodzenie, mowa, ruchy naszych Uończyn,
Które przebiegają w ten sposób, iż najpierw są przedsta­
wiane w naszych umysłach. Że wrażenie zmysłowe jest
ruchem w organach i wew n.h/nych częściach ludzkiego
olała, wywołanym przez oddziaływania rzeczy, które
widzimy, słyszymy i tak dalej; i że wyobrażenie jesl
tylko resztką tego samego ruchu, która pozostaje po
uniżeniu zmysłowym, to zostało już powiedziane w pierw­
szym i drugim rozdziale. Że zaś chodzenie, mówienia
j podobna ruchy rozmyślne zależą /..w-/.- od uprzedniej
myśli o tym, w ja kim celu, w jaki sposób i co ma być
dokonane, przeto jest rzeczą jasna, że wyobrażenie jest
pierwszym wewnętrznym początkiem wszelkiego ruchu
rozmyślnego. 1 chociaż ludzie nicuczeni nie przedsta­
wiają, sobie w ogóle żadnego ruchu tam, gdzie rz.ee/
pnrufiSająoa sn. jesl niewidzialna, albo gdzie przestrzeń,
w której się ruch odbywa, jest niedostrzegalna (ze
względu na małe jej wymiary), to niemniej nie przeszka­
dza, żeby takie ruchy istniały. Choćby bowiem dair .i
przestrzeli była bardzo mała, to, co się porusza w większej
przestrzeni, jakiej ta mała jest częścią, musi najpierw
przebyć tę małą przestrzeń. Te drobne początki ruchu
wewnątrz ciała ludzkiego, nim przejawią sic w chodzeniu,
w mówieniu, uderzeniu czy innych działaniach widocz- ] hli ,, Ul .
n\ch, zazwyczaj na Z) warny dążeniem.
To dążenie, gdy jest zwrócone ku czemuś, co je wywo- amx'
luje, nazywa się apetytem czyli pożądaniem. To ostatnie ' poaaAww
jest nazwą ogólną; to pierwsze często ogranicza się do
tego, że oznacza pożądanie pożywienia, a mianowicie
głód i pragnienie. Gdy zaś dążenie jest odwrócono od Głód
czegoś, nazywa się zazwyczaj awersją
fmv J
.i,ick
i Hopo idą ZM fopymU postni
do czlo-
""'7 1 - , v
' , | v rienw fałszywym
regułom
mistrza
zuchwale sf.mąć wobec
przeciw-
Mamiona wiedzy sn pewne i niewątpliw8,
„„;,-. zr. Se pewne, gdy ten, co ma uroszczenie,
i* Lida wiedz* O jakiejś rzeczy, może tego, co wic.
( /v r to znaczy: może dowieść prawdziwości tego
niektóra ^zcgólne zdarzenia odpowiadają jego rosz-
,- 7) >niu i W wielu przypadkach okazują, się takie, jak
on mówi, że bvć mum- Znamiona przezorności wszystkie
sa niepewne, niemożliwa bowiem jest rzeczą zaobser­
wować w doświadczeniu i przypominać sobie wszystkie
okoliczności, które mogą zmienić wynik ostateczny,
i rC z \i każdej sprawie, w której człowiek ma nieomylno,
wiedze, jak postępować, jest znamieniem szaleństwu
, zazwyczaj oznacza się to pogardliwie mianem pedan­
terii, gdy człowiek nie trzyma się swego własnego
przyrodzonego sądu i kieruje się ogólnymi sentencjami,
przeczytanymi u autorów, które dopuszczają wiele
Wyjątik&W. 1 nawet spośród tych ludzi, którzy w naradach
państwowych lubią pokazywać swoje oczytanie w poli­
tyce i w historii, bardzo niewielu czyni to samo w swych
sprawach domowych, gdzie chodzi o ich własny inf, T cs
prywatny; dla swych prwatnych spraw mają dosyć
przezorności, natomiast w publicznych chodzi im bardzie)
o dobrą sławc ich własnego umysłu, niż o pomyUno6ć
f -praw cudzych.
Rozdział VI
O WEWNĘTRZNYCH POCZĄTKACH IWCHÓW
ROZMYŚLNYCH, KTÓRE POTOCZNIE NAZYWA* l
" '<:/! <!\wi. ! O 7 \Y1>A>TAC11, KTńur SA
/«.// WTHA2EW
U zwierząt są dwa rodzaje ruchów, im swoiste. Jedne
nazywa RQ ruchami wegetatywnymi, zaczynają się wraz
/ urodzeniemi trwają bez przerwy poprzez całe ich życie
lub wstrętem.
Praęntmśt
Tc słowa: apetyt i awersja mamy z łaciny; oba oznaczają
ilslr<
'
ruchy: jedno ruch zbliżania się, drugie cofania. Podobnie
rzecz się ma z wyrazami greckimi dla oznaczenia tego
samego; tymi w yrazaini są óq^ i dyocuf). Natura bowiem
k
n
269806977.005.png
3S
.
^c-'Mcio
» dążeniu
46
„„, en,*, wróża łudziom t* prawdy, o które później
n,ue r/< I v\ . silniej d/i..lij;|,-e. albo !.•/ stąd, że nic znaim
,ch jeszcze z doświadczenia.
,.„ w ,,„n m dążeniu do tego, by chodzić, czy si,
,,,„.,„.. K tBŚ mu*** pwywtói « Mel »d *i ta pewien
'.,,;„,;,,„ nazywają ruchem metaforycznym to, co
i e Li ,„vzvm innym
niż zwtoUm niedorzecznym.
2e zaś konstytucja ludzkiego ciała znajduje sie. w ciągłej
/udanie, przeto niemożliwą jest rzeczą, iżby wszystko
te same rzeczy wywoływały w nim zawsze te same apetyty
j awersje; tym mniej mogą wszyscy ludzie zgodzić sie
ze sobą w pożądaniu niema) każdej rzeczy.
Cokolwiek zaś jest przedmiotem jakiegoś apetytu
n ( ,,„„.„,„
nlo
,.,foryczn.vm« nazywać słowa, lecz
nic ciała i rucłiy.
o tym otega ludzie pożądają, mówi MO , ł Z ludfeic
',, /,, lubią; mdwl >,ę zaś, że me /nWq (nienawidzą) tych
nwciy, dc klórych mają awersję, lak wice pożądać
i lubić, to to nmo; poza tym, że przez pożądanie ozna­
czana rawaw nieobecność przedmiotu pożądanego, prze,
lubienie zaś najczęściej obecność przcdmiolu. Podobnie
również przez awersje oznaczamy brak, przez niehibio-
nie obecność przedmiotu.
Spośród apetytów i awersji niektóre są ludziom
wrodzone; na przykład: pożądanie pożywienia, dążenia
do usunięcia wydalin (które można również, i to bardziej
właściwie, nazywać awersjami w stosunku do czegoś
co ludzie czuja, w swych ciałach) i jeszcze pewna ilość
pożądań, lecz niewielka. Reszta, pożądaniu pewny, i,
i omgóinych raectj oicpotionych, to dążenia, które po
w^ają / doświadczenia i wypróbowania ich skutków
na sobie samym lub na innych ludziach. W stosunki,
do rzeczy, których nie znamy wcale albo o których
myślimy, że nie istnieją, nie możemy mieć pożądań dalej
idącyih. niż to, żeby ich dotknąć i wypróbować. i \ato-
(ttJBaH awersje mamy nic łylko w stosunku do rzeczy
o których wiemy, że nam' sprawiły przykrość, lecz rów­
nież w sfosunku do tych, o których nie wiemy, czy nani
tpławlą przykrość, czy nie sprawią.
O tych rzeczach, których ani nie pożądamy, ani nie
nienawidzimy, mówi się, że nimi gardzimy. Wzgarda
na jest oJcłym innym, niż bezruchem czy też oporem
serca w stosunku do działania pewnych rzeczy; j pochodzi
'-i fet Mft» już jest poruszone jakoś inaczej prze^
Dobro
(/ v pożądania, to człowiek nazywa swoim dobrem.
przedmiot zaś swego wstrętu czy awersji nazywa ziem; co //.,
jest przedmiotem jego wzgardy, to nazywa nil,c:<-m-
uijm i niegodnym uwagi. Te bowiem wyrazy: dobry.
:/'/. godny wzgardy, są zawsze używane z uw zbiednieniem
,,-ohy, która siQ nimi posługuje. Nie ma bowiem rzeczy,
U ora by po prostu i bezwzględnie była dobra, zła, cz\
codna Wzgardy? i nie ma żadnej reguły powszechnej
jobra i zła, którą by można było wziąć z natury samych
rzeczy; pochodzi ona od osoby człowieka (tam, gdzie
nie ma społeczności) albo od osoby tego, kto społeczność
, .im /eiit uje (tam, gdzie ona istnieje); albo dli rozjemcy
,/v sędziego, którego ludzie, niezgodni między sobą.
tffpólnie wyznacza, i którego orzeczenie uczynią regułą
w tej sprawie.
Język łaciński ma dwa wyrazy, których znaczenia /o, co
zbliżają się do znaczenia wyrazów dobry i zły, lecz fkh*
1 c o
która nie są* ściśle z tymi znaczeniami tożsame; tymi
hrz
y dht r
j
wyrazami są: pulchrum i lurpc. Z tych pierwszy oznacza
to, co przez pewne widome znaki obiecuje dobro; drugi
zaś to, co obiecuje zło. W naszym języku* natomiast
nie mamy nazw tak ogólnych, ażeby nimi wyrazić to
ftmO, Dla wyrażenia tego, co oznacza pulchrum, w pew­
nych sprawach używamy słowa ładny, w innych słowa
piękny albo śliczny, albo grzeczny, albo szanowny, albo
przystojny, albo miły. A dla oznaczenia tego, co znaczy
lurpc, używamy słów paskudny, szkaradny, brzydki,
nikczemny, obrzydliwy i temu podobnych, jak tego
wymaga temat. Wszystkie te słowa, postawione na
właściwych miejscach, nie oznaczają nic innego, niż
minę czy postawę, która obiecuje dobro i zło. Tak i/
269806977.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin