Na stanowisku pracy mechanika samochodowego istnieje ryzyko zawodowe.doc

(6241 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na stanowisku pracy mechanika samochodowego istnieje ryzyko zawodowe, które prowadzić może do zmian związanych ze stanem zdrowia pracownika. Do czynników fizycznych zaliczy możemy hałas, który może powodować stałe bądź długotrwałe choroby układu słuchowego, aby temu zapobiec należy przestrzegac przepisów BHP oraz stosowac środki ochrony indywidualnej, np. nauszniki. Kolejnym czynnikiem fizycznym który możemy zaliczyc jest porażenie prądem, prowadzic to może do poparzenia skóry, a nawet do śmierci. Jednak by do tego nie doszło uważnie sprawdzac sprzęt, przeprowadzac kontrole stanu technicznego instalacji elektrycznej. Do czynników chemicznych zaliczyc możemy substancje chemiczne, z którymi mechanik ma do czynienia, występuje niebezpieczeństwo dostania się oparów drogą oddechową, związków do organizmu człowieka, co prowadzi do zatrucia organizmu. Aby uniknąc tego zagrożenia należy stosowac środki ochrony indywidualnej, tj. maski przeciwoparowe.

 

Na stanowisku pracy mechanika należy poprawic bezpieczeństwo związane z hałasem wyst. na miejscu pracy. Proponowałbym wydzielic stanowisko pracy do napraw samochodów oraz do diagnostyki. Oddzielic pomieszczenie można ścianką wyciszającą, wtedy zniwelujemy zagrożenie związane z ryzykiem hałasu. Kolejnym przykładem poprawiającym bezpieczeństwo pracy będzie częste kontrolowanie miejsca pracy poprzez odpowiednio przeszkolone organy BHP. Zaleca się sprawdzanie urządzeń z których korzystają pracownicy oraz instalacji elektrycznych. Należy również przeszkolic pracowników w dziedzinie BHP oraz pamiętac o szkoleniach okresowych, oraz o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Należy oznaczyc wszystkie maszyny, narzędzia tzw. Instrukcją tak aby wisiała w miejscu widocznym.

1.narzędzia powinny być lekkie do przenoszenia, jednak gdy to nie jest możliwe należy zwracac uwagę na uchwyty ergonomiczne, dzięki temu przesuniemy szybko i bez problemu narzędzie potrzebne do pracy.

2.praca powinna być wykonywana bezstresowo.

3.pracownicy powinni być ubrani w odpowiednie ubrania, które nie spowodują w utrudnieniu, wykonywanej pracy.

4.stanowisko pracy powinno być wyposażone w odpowiednie narzędzia odpowiadające danemu stanowisku pracy.

5.nie powinniśmy przekraczac czasu pracy. Gdyż to wpływa na organizm co powoduje zmniejszenie wydajności.

6.substancje chemiczne powinny być odpowiednio zabezpieczone, oznakowane, pomoże to przy dokonywaniu danej czynności.

7.przestrzeganie przepisów BHP, wtedy praca staje się lepsza, przede wszystkim bezpieczeństwa.

8.pamiętao środkach ochrony indywidualnej – np. maski, nauszniki, fartuchy, rękawice.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analiza i ocena stanowiska pracy stolarza pod względem spełnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy. Ocena ryzyka zawodowego związanego z pracą na stanowisku pracy stolarza.

 

1.Stolarnia o powierzchni 700m2 i wysokości 5m.

2.Zatrudnia 6 mężczyzn wykonujących pracę w systemie jednozmianowym od 7.00 – 15.00.

Zakres obowiązków:

1.przenoszenie wyrobów oraz obsługa maszyn stolarskich: pilarka tarczowa, frezarka dolno wrzecionowa oraz górno wrzecionowa i szlifierka do drewna.

Materiał obrabiany: twarde suche drewno typu dąb, buk.

Przenoszone wyroby nie stwarzają zagrożeń wypadkowych, a ich masa nie przekracza 10kg. Natężenie oświetlenia 550lx / 0,70

Spełnia normę PN EN 1246-1:2002.

Pyły drewna twardego 0,4 mg/m2

Poziom obowiązków w odniesieniu do 8h Lex84 = 95dB, oświetlenie mieszane naturalne i sztuczne. Temp. Pomieszczenia pracy 18  st.C, Powierzchnia podłogi gładka, równa, nieśliska.

 

1.       natężenie oświetlenia 550Lx/0,7 – spełnia normę PN EN 12464-1:2002

2.       pyły drewna twardego – 0,4mg/m2. – spełnia

3.       pomieszczenie stolarni (700m2; 5m wysokości) – spełnia

4.       ogrzewanie spełnia wymogi

5.       poziom natężenia dźwięku Lex84=95dB. Jest przekroczony należy stosowa środki ochronne – zredukować zagrożenie;

6.       stanowiska pracy – obrabiarki do drewna, pilarka tarczowa, frezarka dolno i górno wrzecionowa, szlifierka taśmowa (powinny posiadać DTR, instr.eksploatacji)

7.       praca jednozmianowa 7-15.00

8.       przenoszenie wyrobów do 10 kg bez zagrożeń wypadkowych;

9.       instrukcja ewakuacji na wypadek pożaru, wybuchu;

10.    powierzchnia podłogi gładka, równa, nieśliska

11.    zatrudnienie 6 pracowników na tej powierzchni – jest małe zagęszczenie ludzi

12.    szkolenie dla pracowników bhp wstępne, stanowiskowe

13.    badania lekarskie ważne;

14.    ocena ryzyka zawodowego związana z pracą na tym stanowisku jest małe i średnie

 

FIZYCZNE:

1.hałas; oświetlenie, zapylenie - szkodliwe

2.uraz ręki, palców; - niebezpieczne

3.uraz stopy, nogi-niebezpieczne

4.wibracja, klimat - szkodliwe

5.porażenie prądem – niebezpieczne

 

CHEMICZNE:

1.pyły – niebezpieczne i szkodliwe

 

BIOLOGICZNE:

1.pozycja pracy wymuszona , urazy kręgosłupa – szkodliwe i niebezpieczne;

2.hałas – niebezpieczne i szkodliwe (w zależności od natężenia i czasu oraz organizmu)

3.kontakt z obracającymi się narzędziami – szkodliwe i niebezpieczne w zależności od skutków.

 

 

 

 

 

 

 

1.znaki bezpieczeństwa.

*nakaz stosowania ochronników narządu słuchu;

*nakaz stosowania ochrony dróg oddechowych;

*nakaz stosowania osłon ruchomych elementów maszyn i urządzeń;

*zakaz wstępu osobom postronnym;

*nakaz stosowania okularów ochronnych.

2. odzież robocza:

*czapka;

*odzież robocza;

*obuwie robocze.

3. środki ochrony indywidualnej:

*ochronniki słuchu np. nauszniki;

*ochronniki dróg oddechowych np. półmaski przeciwpyłowe;

*rękawice ochronne ;

*okulary ochronne.

4. środki ochrony zbiorowej:

*prowadnice ciętego materiału;

*popychacze przy cięciu materiałów  o małych wymiarach;

*kliny rozszczepiające;

*zapadki;

*osłony ochronne do wychwytywania drobnych odpadów;

*osłony piły tarczowej;

*osłony narzędzi tnących;

*wentylacja mechaniczna i naturalna;

5. Instrukcje:

*stanowiskowa obsługi maszyn i urządzeń;

*bhp i p.poż;

*instrukcja udzielania pierwszej pomocy;

*dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno – biurowym wykonuje pracę w samodzielnie zajmowanym pomieszczeniu o wymiarach 4 m x 5 m i wysokości 3 m. Pomieszczenie oświetlone jest światłem naturalnym i sztucznym. Wielkość okien, na których zainstalowano żaluzje jest zgodna z wymaganiami określonymi w Polskiej Normie. Na suficie zainstalowano świetlówki o ciepłej barwie światła w oprawach rastrowych. W pomieszczeniu zapewniona jest wentylacja grawitacyjna. Szafy i regały w których znajdują się dokumenty są stabilne i razem z wyposażeniem biura zajmują około 2/5 jego powierzchni. Aby sięgnąć do wyższych półek regałów, pracownik korzysta z przenośnego podestu, o wysokości nie przekraczającej 1 m. Pracownik pracuje przy biurku z regulowaną wysokością blatu oraz pulpitu klawiatury. Blat biurka o jasnej, matowej powierzchni pozwala na swobodne rozmieszczenie monitora ciekłokrystalicznego, drukarki laserowej i faksu, znajdującego się w zasięgu ręki pracownika oraz ułożenie dokumentów, z których pracownik przenosi dane do komputera, korzystając z licencjonowanego, prostego w obsłudze oprogramowania. Biuro wyposażone jest dodatkowo w kserokopiarkę i niszczarkę do dokumentów.

Obrotowe krzesło przy komputerze posiada pięciopodporową podstawę z kółkami

jezdnymi oraz regulację wysokości siedziska, oparcia i podłokietników za pomocą

dźwigni. Do obowiązków pracownika należy prowadzenie pełnej księgowości małego przedsiębiorstwa branży budowlanej. Praca przebiega w godzinach od 800 do 1600 z jedną 20 minutową przerwą. W czasie przerwy śniadaniowej pracownik przygotowuje sobie w pomieszczeniu biurowym herbatę lub kawę, gotując wodę w czajniku elektrycznym. Praca przy komputerze zajmuje w ciągu zmiany roboczej około 5 godzin, natomiast pozostały czas przeznaczany jest w większości na drukowanie i kopiowanie dokumentów. Dwa razy w miesiącu pracownik dokonuje wypłaty wynagrodzenia i premii pracownikom zatrudnionym na budowie w oddzielnym pomieszczeniu kasowym. W relacji pracodawca - pracownik zdarzają się sytuacje konfliktowe. Dokonaj analizy i oceny stanowiska pracy pod względem spełnienia wymagań bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii oraz oceny ryzyka zawodowego na opisanym stanowisku pracy

pracownika administracyjno - biurowego. Zaproponuj działania zmniejszające ryzyko zawodowe na tym stanowisku.

 

 

 

I. Tytuł pracy egzaminacyjnej i projekt realizacji zadania.

II. Założenia do projektu, czyli dane niezbędne do wykonania zadania wynikające z

treści zadania i załączonej dokumentacji.

III. Wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii dla

pomieszczenia oraz stanowiska pracy pracownika administracyjno-biurowego na

podstawie załączonej dokumentacji oraz ocena ich spełnienia.

IV. Wykaz zagrożeń.

V. Analiza i ocena ryzyka.

VI. Propozycje działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa.

VII. Praca egzaminacyjna jako całość (logika układu treści, poprawność terminologiczna

i merytoryczna, przejrzystość).

Ad. I. Tytuł pracy egzaminacyjnej.

 

 

 

Ad. II. Założenia do projektu, czyli dane niezbędne do wykonania zadania

wynikające z treści zadania i załączonej dokumentacji.

 

 

 

Ad. III. Wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy

i ergonomii dla pomieszczenia oraz stanowiska pracy pracownika

administracyjno-biurowego na podstawie załączonej dokumentacji oraz

ocena ich spełnienia.

(przepisać z tabelki)

 

Ad. IV. Wykaz zagrożeń.

 

(przepisać z tabelki)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin