Temat kompleksowy: Czekam na święta Bożego Narodzenia.
Temat ośrodka dziennego: Poznajemy zwyczaje bożonarodzeniowe innych narodów.
Tematyka zajęć w ośrodku dziennym:
· Zestawienie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia w Polsce i w Szwecji na podstawie książki A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”.
· Rozpoznawanie drzew iglastych na podstawie rysunku igieł, szyszek i sylwety drzewa. Ochrona lasów iglastych.
· Rozwiązywanie zadań złożonych, wykonywanie obliczeń sposobem pisemnym.
Cele całodziennych zajęć:
Cel ogólny:
Kultywowanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach.
Kształtowanie konieczności ochrony przyrody oraz zdolności współpracy w grupie.
Cele operacyjne:
I Poziom: WIADOMOŚCI:
A. ZAPAMIĘTANIE:
· uczeń zna zwyczaje bożonarodzeniowe w Polsce i innych państwach
· uczeń wie , jakie uczucia towarzyszą świętom Bożego Narodzenia
· uczeń zna charakterystyczne cechy drzew iglastych
· uczeń pamięta tekst i melodię do piosenki „Grudniowa ballada”
B. ZROZUMIENIE :
· uczeń potrafi wypowiadać się na podany temat
· uczeń rozumie polecenia nauczyciela
· uczeń rozumie treść poleceń znajdujących się w kartach pracy
· uczeń rozumie potrzebę ochrony przyrody ( wych. C)
· uczeń rozumie treść zadania tekstowego
· potrafi wyodrębnić wielkości dane i szukane w zadaniu tekstowym
· dostrzega i ustala zależności zachodzące między tymi wielkościami
II Poziom: UMIEJĘTNOŚCI:
C. D. STOSOWANIE WIADOMOŚCI W SYTUACJACH TYPOWYCH I NIETYPOWYCH :
Uczeń potrafi:
· współpracować w grupie ( wych. B)
· rozwiązać hasło lekcji ( wych. A)
· porównać polskie i szwedzkie zwyczaje bożonarodzeniowe oraz przyporządkować polskim zwyczajom bożonarodzeniowym zwyczaje szwedzkie
· uzupełnić tabelę z nazwami tradycji i zwyczajów świątecznych
· rozpoznać trzy gatunki drzew iglastych na podstawie gałązki z igłami, szyszki i rysunku sylwety drzewa
· prawidłowo sformułować odpowiedź na zadane pytanie
-2-
· mnożyć i dzielić w zakresie 100
· samodzielnie rozwiązać złożone zadanie z treścią ( wych. C)
· przedstawić rozwiązanie zadania z treścią na drzewku
· dodawać i odejmować sposobem pisemnym
· czytać ze zrozumieniem
· zaśpiewać piosenkę „Grudniowa ballada” (wych. B)
Metody pracy:
· asymilacji wiedzy
· waloryzacyjne
· praktyczne - aktywizacji
Formy pracy:
· zbiorowa - jednolita
· grupowa - jednolita
· indywidualna- jednolita i zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
· karty pracy z hasłem zajęć
· naturalne okazy gałązek i szyszek drzew iglastych
· karta pracy ze środowiska - rozpoznawanie drzew na podstawie ilustracji i sylwety drzewa, jego igieł i szyszek
· klej, nożyczki
· lektura A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn"
· karty pracy dla grup
· szablony gwiazdek i duży szablon choinki
· tekst do czytania ze zrozumieniem o zwyczajach świątecznych w innych krajach
· karta pracy z zadaniami z treścią
· karta pracy do ewaluacji zajęć
· karta pracy z pracą domową
· magnetofon , kaseta z kolędami
· zeszyt przedmiotowy
-3-
OGNIWA LEKCJI
CZYNNOŚCI UCZNIÓW
CZYNNOŚCI
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
OCENA SKUTECZNO-
ŚCI
DOCELOWE
ZADANIA
DYDAKTYCZNE
Stosowanie zasad kulturalnego wychowania.
Witają gościa.
Wita gościa.
Rozwiązywanie hasła lekcji.
Uczniowie rozwiązują hasło.
Kontroluje pracę uczniów.
Karta pracy z hasłem zajęć. ( Zwyczaje bożonarodzeniowe)
GŁÓWNA
Rozmowa na temat przygotowań świątecznych, tradycji i zwyczajów świątecznych.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Wysyłanie życzeń, zakupy, porządki przedświąteczne.
- Wigilijna kolacja, dzielenie się opłatkiem, choinka, śpiewanie kolęd, świąteczny wygląd stołu.
- To świątecznie przyozdobione drzewko iglaste.
- Drzewa liściaste gubią liście na zimę, a iglaste są zielone przez cały rok.
Kieruje rozmową zadając uczniom pytania:
-W jaki sposób przygotowujemy się do świąt?
- Jakie tradycje i zwyczaje związane są ze świętami Bożego Narodzenia?
- Co oznacza słowo „choinka” ?
- Dlaczego ubieramy na święta drzewko iglaste , a nie liściaste ?
Słuchanie opowiadania o zwyczaju ubierania choinki.
Słuchają.
Opowiada, że zwyczaj stawiania choinki przywędrował do nas z Niemiec, około 100 lat temu. Najpierw były to małe choinki zawieszane przy suficie, ustrojone jabłkami, orzechami i piernikami.
Prezentacja grup.
prawozdawca każdej grupy przedstawia jej pracę.
łucha sprawozdawców.
Przerwa śródlekcyjna.
Uczniowie śpiewają pląs „Pingwin”.
Śpiewa razem z uczniami.
...
grudzien33