METODY AKTYWIZUJĄCE.doc

(40 KB) Pobierz
METODY AKTYWIZUJĄCE

METODY  AKTYWIZUJĄCE

METODA

TECHNIKA

 

DYSKUSJA

Cele:

Kształcenie umiejętności wzajemnego  słuchania, formułowania argumentów, stawiania tezy, prezentowania swojego stanowiska, wyciągania wniosków

Debata „za i przeciw"             

Debata panelowa

Debata oksfordzka
Dyskusja punktowana

Metaplan

Poker kryterialny

„Sześć kapeluszy" wg de Bono

Akwarium

 

WCHODZENIE W ROLĘ

Cele:             

Uczenie się empatii — rozumienia motywów różnych zachowań, wyrażania myśli i uczuć, rozumienia różnych postaw i zachowań; doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i umiejętności prezentacji swojego stanowiska

Gry i zabawy dydaktyczne

Odgrywanie scenek

Przeprowadzanie wywiadów, ankiet i sondaży

Symulacja

Techniki dramy

 

 

ANALIZOWANIE I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

Cele:             

Kształcenie umiejętności wnikliwej analizy sytuacji problemowej; ustalania priorytetów, poszukiwania rozwiązań, wyszukiwania i formułowania argumentów

Burza mózgów

Drzewo decyzyjne

Procedura „U"
Ranking diamentowy

Studium przypadku

Analiza SWOT

Technika grupy nominalnej

Zalety, wady i to, co interesujące

 

 

UCZENIE SIĘ W MAŁYCH ZESPOŁACH

Cele:             

Uczenie się .współpracy, odpowiedzialności; doskonalenie umiejętności komunikacyjnych

Puzzle (układanka ekspercka)

Sztafeta

Kula śnieżna

Plakat podsumowujący treść zajęć

 

PROJEKT

Cele:

Integracja wiedzy szkolnej z pozaszkolną, praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności; twórcze myślenie, integracja treści różnych przedmiotów  nauczania;

umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, planowanie samodzielniej i grupowej pracy, rozwiązywanie problemów, selekcji informacji, analizowania treści;

rozwijanie samorządności, zmniejszanie dystansu pomiędzy szkołą a środowiskiem lokalnym;

kształtowanie odpowiedzialności i współodpowiedzialności, rozwijanie osobistych zainteresowań, kształcenie umiejętności samooceny oraz prezentacji wyników pracy

 

Łączy wiele metod i technik

 

 

STACJE ZADANIOWE

Cele:

W zależności od przygotowanych dla uczestników zadań:

kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania informacji, analizowania podanych informacji;

kształcenie umiejętności planowania pracy – czasu, kolejności czynności

 

Łączą różne techniki; powinny być tak przygotowane, by rozwijały różne umiejętności

 

PORTFOLIO   (Teczka)

Cele:

Kształtowanie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia odpowiednich informacji oraz selekcji materiałów;

kształtowanie systematyczności oraz umiejętności samooceny

 

Portfolio tematyczne lub służące obserwacji rozwoju osób uczących się (praca indywidualna albo grupowa)

 

WIZUALIZACJA

Cele:

Kształtowanie umiejętności wydobywania kwintesencji z tekstu; wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności zapamiętywania, kojarzenia; uczenie właściwego rozumienia i umiejętności interpretacji terminów i symboli

 

Mapy myśli

Mapy skojarzeń

Rysowanie ilustracji i komiksów

Sporządzanie plakatów

Układanie rebusów

Wystawa interaktywna

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin