METODY AKTYWIZUJĄCE
METODA
TECHNIKA
DYSKUSJA
Cele:
Kształcenie umiejętności wzajemnego słuchania, formułowania argumentów, stawiania tezy, prezentowania swojego stanowiska, wyciągania wniosków
Debata „za i przeciw"
Debata panelowa
Debata oksfordzkaDyskusja punktowana
Metaplan
Poker kryterialny
„Sześć kapeluszy" wg de Bono
Akwarium
WCHODZENIE W ROLĘ
Uczenie się empatii — rozumienia motywów różnych zachowań, wyrażania myśli i uczuć, rozumienia różnych postaw i zachowań; doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i umiejętności prezentacji swojego stanowiska
Gry i zabawy dydaktyczne
Odgrywanie scenek
Przeprowadzanie wywiadów, ankiet i sondaży
Symulacja
Techniki dramy
ANALIZOWANIE I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Kształcenie umiejętności wnikliwej analizy sytuacji problemowej; ustalania priorytetów, poszukiwania rozwiązań, wyszukiwania i formułowania argumentów
Burza mózgów
Drzewo decyzyjne
Procedura „U"Ranking diamentowy
Studium przypadku
Analiza SWOT
Technika grupy nominalnej
Zalety, wady i to, co interesujące
UCZENIE SIĘ W MAŁYCH ZESPOŁACH
Uczenie się .współpracy, odpowiedzialności; doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
Puzzle (układanka ekspercka)
Sztafeta
Kula śnieżna
Plakat podsumowujący treść zajęć
PROJEKT
Integracja wiedzy szkolnej z pozaszkolną, praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności; twórcze myślenie, integracja treści różnych przedmiotów nauczania;
umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, planowanie samodzielniej i grupowej pracy, rozwiązywanie problemów, selekcji informacji, analizowania treści;
rozwijanie samorządności, zmniejszanie dystansu pomiędzy szkołą a środowiskiem lokalnym;
kształtowanie odpowiedzialności i współodpowiedzialności, rozwijanie osobistych zainteresowań, kształcenie umiejętności samooceny oraz prezentacji wyników pracy
Łączy wiele metod i technik
STACJE ZADANIOWE
W zależności od przygotowanych dla uczestników zadań:
kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania informacji, analizowania podanych informacji;
kształcenie umiejętności planowania pracy – czasu, kolejności czynności
Łączą różne techniki; powinny być tak przygotowane, by rozwijały różne umiejętności
PORTFOLIO (Teczka)
Kształtowanie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia odpowiednich informacji oraz selekcji materiałów;
kształtowanie systematyczności oraz umiejętności samooceny
Portfolio tematyczne lub służące obserwacji rozwoju osób uczących się (praca indywidualna albo grupowa)
WIZUALIZACJA
Kształtowanie umiejętności wydobywania kwintesencji z tekstu; wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności zapamiętywania, kojarzenia; uczenie właściwego rozumienia i umiejętności interpretacji terminów i symboli
Mapy myśli
Mapy skojarzeń
Rysowanie ilustracji i komiksów
Sporządzanie plakatów
Układanie rebusów
Wystawa interaktywna
monika75107