R. Kliś - Poradnik rozwój, zagrożenia zawodu.pdf

(1491 KB) Pobierz
750590358 UNPDF
750590358.005.png
Seria wydawnicza: „Wybór Zawodu”
Koordynator serii: Joanna Aksman
Recenzent: dr Wojciech Soborski
Korekta: Margerita Krasnowolska
Projekt okładki: Agencja Reklamy EURA7
Skład i łamanie: Agencja Reklamy EURA7
Wydawnictwo:
© Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2011
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie, przedruk i rozpowszechnianie
całości lub fragmentów bez zgody wydawcy zabronione.
ISBN:
Poradnik opracowany został w ramach projektu: „Opracowanie narzędzi diagnostycz-
nych i materiałów metodycznych wspomagających proces rozpoznawania predyspozy-
cji i zainteresowań zawodowych uczniów” realizowanego przez Krakowską Akademię
im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
750590358.006.png
Maria Kliś,
Stanisław Nieciuński
Poradnik
Rozwój, problemy
i zagrożenia
z serii „Wybór Zawodu”
Poradnik dla gimnazjalistów
Kraków 2011
Spis treści
Do Czytelników ....................................................................................................................................
5
1. Znaczenie pracy w życiu człowieka .......................................................................................
8
2. Przygotowanie do pracy. Kształcenie ogólne i zawodowe .........................................
19
3. Rodzaj szkoły ponadgimnazjalnej a indywidualne cechy uczniów .........................
24
4. Praca a osobowość jednostek ...................................................................................................
27
4.1.Typologia osobowości zawodowych według Hollanda ......................................
27
5. Środowisko pracy XXI wieku .......................................................................................................
32
6. Portret młodzieży w wieku gimnazjalnym. Szkic psychologiczny..............................
38
6. 1. Rozwój fizyczny oraz dojrzewanie płciowe ............................................................
38
6.2. Skok rozwojowy w okresie pokwitania .....................................................................
41
6.3. Charakterystyka psychiki nastolatka ..........................................................................
43
6.4. Rozwój poznawczy ..............................................................................................................
46
6.5. Kształtowanie się zainteresowań nastolatków .........................................................
59
6.6. Budowanie osobowości w okresie dorastania ........................................................
60
7. Oddziaływania społeczne na rozwój nastolatka – wpływ: rodziny, szkoły, grup
rówieśniczych ................................................................................................................................
62
8. Proces formowania się tożsamości młodzieży gimnazjalnej ......................................
66
8.1. Rozwój moralny we wczesnym okresie dorastania .............................................
69
8.2. Kształtowanie się światopoglądu dorastającej młodzieży ..............................
71
8.3. Idealizm młodzieńczy .....................................................................................................
73
9. Zadania rozwojowe i działania charakterystyczne dla okresu dorastania ............
76
10. Problemy, kryzysy i zagrożenia okresu dorastania oraz sposoby radzenia so-
bie z nimi ..........................................................................................................................................
77
10.1. „Pułapki” czyhające na młodzież w okresie dorastania: ..................................
78
Wagary .....................................................................................................................................
79
Uzależnienie od mediów, szczególnie Internetu ....................................................
80
Przynależność do sekt .......................................................................................................
81
Nadużywanie środków psychoaktywnych ..............................................................
82
Przestępczość nieletnich .................................................................................................
83
Zaburzenia odżywiania ......................................................................................................
83
Ryzykowne zachowania seksualne ..............................................................................
84
Samobójstwa nastolatków ................................................................................................
85
11. Wybór i przygotowanie do zawodu a inne cele życiowe ............................................
87
12. ANEKSY ..............................................................................................................................................
89
1. Aneks 1 – Instytucje wspomagające rozwój człowieka – do kogo
i gdzie się zwrócić z różnymi problemami? .................................................................................
89
2. Aneks 2 – Inne instytucje niosące pomoc młodym ludziom .............................
111
DO CZYTELNIKÓW
Do czego
się nadaję?
Co lubię
robić?
Jaką szkołę
wybrać?
Kim będę?
Poradnik ten ma służyć przede wszystkim gimnazjalistom. Jeśli jesteś jed-
nym z nich, przedstawione w nim informacje powinny Ci ułatwić dokona-
nie wyboru szkoły, do której zamierzasz pójść po ukończeniu gimnazjum.
Wiedzę niezbędną do podjęcia tej decyzji wyselekcjonowaliśmy z ogólne-
go zbioru danych zawodoznawczych. Odpowiednie dane wybraliśmy ze
szczególną rozwagą, uwzględniając fakt, że od dokonanych w tym zakre-
sie rozstrzygnięć zależeć będzie nie tylko kierunek i poziom Twojego dal-
szego kształcenia, ale i – w perspektywie – prawdopodobnie także Twoja
przyszła profesja.
750590358.007.png 750590358.008.png 750590358.001.png 750590358.002.png 750590358.003.png 750590358.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin