Podsumowanie pracy dydaktyczno.doc

(59 KB) Pobierz
Podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej za I półrocze w roku szkolnym 2007/2008 – diagnoza grupy I a

Podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej za I półrocze w roku szkolnym 2010/2011 – diagnoza grupy I

 

Grupa I „Krasnoludki”  liczy  25 dzieci, w tym 9 dziewczynek i 16 chłopców.

Najistotniejszym problemem na początku było zaadaptowanie się dzieci do nowych warunków, osób i otoczenia. U każdego dziecka przebiegało to w inny sposób.

Wg obserwacji jeszcze 2 dzieci ma problemy, ale wynika to bardziej z niesystematycznego uczęszczania do przedszkola i postaw rodzicielskich nadmiernie chroniących, co powoduje, że dzieci płaczą przychodząc do sali, nie chcą bawić się z rówieśnikami, szukają towarzystwa dorosłych. W grupie najmłodszej ważne są osiągnięcia dotyczące samoobsługi, znalezienia wspólnego języka z rówieśnikami, dostosowania się do rytmu dnia w przedszkolu.

 

Biorąc pod uwagę realizacje podstawy programowej oraz program wychowania i plan roczny przedszkola osiągnięcia grupy są następujące:

 

1.  Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci

·         Dzieci zaczynają używać zwrotów grzecznościowych, pomagają w porządkowaniu zabawek, wykonują polecenia nauczycielki, umiejętnie korzystają ze wspólnych zabawek,

·         Nie są samodzielne podczas ubierania się i rozbierania,

 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.

Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

 

* W tym obszarze działania zostały skupione na tym, aby dzieci mówiły umiarkowanym głosem, poruszały się bezpiecznie po budynku i ogrodzie przedszkolnym, bezpiecznie schodziły i wchodziły po schodach korzystając z poręczy.

* Dzieci nauczyły się w czasie odpoczynku nie przeszkadzać śpiącym kolegom, przyswoiły zasłanianie ust i nosa podczas kichania i kaszlu, opanowały umiejętność mycia rąk oraz samodzielnie korzystają z toalety. Większość dzieci przyjmuje odpowiednia postawę siedzącą przy stole, zwłaszcza przy posiłkach.

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci

 

Dzieci często rozmawiają zarówno między sobą jak i z osobami pracującymi w grupie, starają się werbalnie wyrażać swoje myśli, uczucia i potrzeby – mówią dużo i chętnie. Często oglądają książeczki i „ opowiadają” bajki wg własnego pomysłu w nawiązaniu do ilustracji w książeczce, chętnie słuchają bajek czytanych przez nauczycielkę. Uczą się chętnie krótkich wierszyków, rymowanek i wyliczanek – szczególnie te ostatnie wzbudzają w nich radość.

 

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

 

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

 

·         Poprzez różnorodne zabawy, proste ćwiczenia dzieci potrafią swobodnie biegać, „ zawiązać” koło, stanąć jedno za drugim i w rozsypce, chodzić w parach, reagują na sygnały dźwiękowe.

 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

 

·         Rozpoznają pojazdy poruszające się po ulicach – samochody, autobusy. Wiedzą, że powinny się bawić w bezpiecznym miejscu i zawsze pod opieką dorosłych. Rozpoznają Proste znaki drogowe i sygnalizator. Nazywają kolory – czerwony, żółty, zielony.

 

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem

 

·         Dzieci uczestniczą w comiesięcznych koncertach filharmonii, aktywnie biorą udział w uroczystościach przedszkolnych i grupowych, dostrzegają zmiany zachodzące w sali, określają odgłosy miłe dla ucha, posługują się pojęciami: ciepły-zimny, miękki-twardy. Poprawnie stosują określenia porządek – bałagan.

 

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

 

·         chętnie uczą się również piosenek śpiewanych przez nauczycielkę. Rozpoznają instrumenty muzyczne: bębenek, grzechotka, tamburyno. Wykonują ćwiczenia rytmiczne w oparciu o piosenkę – klaskanie, stukanie, tupanie, kołysanie.

 

9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

·         Wykonują proste prace plastyczne, uczestniczą w uroczystościach przedszkolnych, rysują kredkami świecowymi i ołówkowymi, naklejają gotowe elementy na karton, posługują się pędzlem i farbami plakatowymi,

 

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

 

* Chętnie biorą udział w zabawach manipulacyjno-konstrukcyjnych tworząc z  budowle szczególnie z pianek. Te zabawy dają im dużą satysfakcję.

 

11.  Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

 

* Znają cechy charakterystyczne dla jesieni i zimy. Potrafią nazywać zjawiska atmosferyczne: wiatr, deszcz, śnieg, mróz.

* Chętnie biorą udział w zabawach ortofonicznych

 

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt

 

·         Jednocześnie poznały zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku – jeż, wróbel, sikorka gil. Wyodrębniają i nazywają poszczególne części ciała – pomocne w tym przypadku były wierszowani i wyliczanki.

 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

* Dzieci posługują się określeniami dotyczącymi kierunków przed siebie, za siebie, w bok.

* Dotyczącymi przestrzeni – daleko-blisko, wysoko-nisko.

* Rozpoznają figury geometryczne (koło kwadrat trójkąt jako daszek) i niektóre dzieci nazywają je.

* Posługują się określeniami duży-mały, gruby-cienki, krótki-długi.

* Klasyfikują przedmioty ze względu na ich wspólną cechę – kolor, wielkość.

* Określają liczebność zbioru – liczą do 3, a nawet dalej.

 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

 

·         Dzieci lubią bawić się puzzlami, różnego rodzaju układankami co pozwala na ćwiczenie spostrzegawczości i uwagi,

·         potrafią znaleźć różnice między np. przedmiotami, dobierają obrazki w pary, składają obrazek z 2-4 części, manipulują figurami geometrycznymi tworząc różne obiekty.

·         Chętnie biorą udział w zabawach wzrokowych usprawniających narząd widzenia – oko.

·         Wykonują proste ćwiczenia graficzne – kolorowanie.

·         Starają się właściwie trzymać kredkę.

 

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

 

·         dzieci wymieniają imiona najbliższych

zna nazwę miejscowości, godło i flagę państwową, zna polski hymn

5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

 

Oczywiście nie u wszystkich dzieci pozyskane umiejętności kształtują się na tym samym poziomie. W każdym z tych obszarów mamy dzieci zdolne i trochę słabsze.

Niepokój budzą zachowania niektórych dzieci chociaż staramy się wspólnie z rodzicami je wykluczać. Z niektórymi dziećmi pracujemy indywidualnie, bo w grupie są bardzo rozkojarzone i niechętne do pracy.

Jeśli chodzi o współpracę z rodzicami jesteśmy z niej zadowolone. Rodzice w 50% przychodzą na zebrania, potrafią się zorganizować przy uroczystościach przedszkolnych, chętnie wypełniają ankiety dotyczące ich dzieci co daje nam więcej informacji o dziecku, jego potrzebach i wskazuje na kierunek współpracy z rodzicami.

 

Wnioski do dalszej pracy:

·         stosowanie aktywizujących metod pracy z dziećmi,

·         doskonalenie warsztatu pracy własnej,

·         integracja rodziców poprzez cykliczne czytanie dzieciom bajek oraz zabawy w ogrodzie,

·         wspieranie samodzielnych działań dziecka.

 

Wnioski do dalszej pracy:

1.     Doskonalenie mowy poprzez umożliwianie wszelkich form wypowiedzi i ćwiczeń narządów mowy (wykorzystanie udostępnionych przez rodziców opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej).

2.     Prowadzenie pracy z dziećmi mającymi umiejętności niezupełnie rozwinięte w różnych zakresach, Są to: ...............

3.     Szczególną uwagą objąć O (poprzez stosowanie zabaw kształtujących odporność emocjonalną) i jego mamę (przedstawić jej zagrożenia związane z niedostosowaniem społecznym dziecka).

 

Obserwując dzieci przychodzące do przedszkola odnosi się wrażenie, że obe­cnie są mniej samodzielne niż kiedyś. Zapracowani i zmęczeni rodzice zbyt czę­sto wyręczają dzieci w najprostszych czynnościach:bo tak jest szybciej i wy­godniej. Mniejszą wagę przywiązują tak­że do konieczności wczesnego kształ­towania czynności samoobsługowych. Poziom grupy pod względem samodzielności jest zróżnicowany. Większość dzieci stara się samodzielnie ubierać, rozbierać, wykonywać czynności sanitarno-higieniczne i samodzielnie spożywać posiłki. Pomocy przy posiłkach wymagają: Zuzia P., Jędrzej, Martyn R., Klaudia. Na wyróżnienie zasługują tu dzieci, które wszystko samodzielnie zjadają: Adaś A., Igor G., Wojtek., Damian K., Oliwia O., Jakub O.) W zakresie czynności sanitarno- higienicznych grupa radzi sobie dobrze - nawet Maćka Cz., który załatwiał się w majtki i bał się usiąść na muszli przełamał strach i teraz załatwia się jak inne dzieci. Na pochwalę zasługuję Marta M. ,która denerwuje się gdy chce się jej pomóc bo chce wszystko robić sama.

Pomimo że dzieci poznały technikę i etapy mycia rąk, pobyt w łazience kończy się jeszcze czasem mokrymi rękawami i zmoczonymi bluzkami, ale jest już coraz lepiej.

Dzieci z grupy „Motylki” bardzo szybko przyswajają sobie teksty wierszyków oraz nowych piosenek. Na szczególną uwagę zasługują: Damian, Asia, Igor, Adaś, Amelka, Kasia, którzy z wielkim zaangażowaniem słuchają i uczą się coraz to nowych rzeczy; Bardzo mile zaskoczyła nas Julia R. ,która po długiej nieobecności ,wynikającej z choroby, potrafiła przełamać barierę nieśmiałości i pięknie recytować swój wiersz dla babci; W grupie tworzą się pierwsze przyjaźnie, dzieci bawią się w grupach, organizują sobie zabawę, zapraszając do niej coraz to nowych kolegów. W grudniu dzieci bardzo przyjaźnie zaakceptowały nowego chłopca Radka  starały się nawet pomóc mu w szybkiej adaptacji. Dość dużo trudności sprawiają dzieciom czynności porządkowe, tu często wkraczają pacynki, które grzecznie i z poczuciem humoru zapraszają dzieci do zabawy w sprzątanie.

Większość dzieci respektuje własność innych; wyjątek stanowi Iwo, który demonstracyjnie pokazuje, że wszystko jest i ma być tylko jego, na jego warunkach; w zabawach często przeszkadza dzieciom również: Oliwia O. oraz Wojtek Ż. wraz z Maćkiem, którzy nie szanują prac innych dzieci i zdarza się, że niszczą je celowo.

Najwięcej problemów wychowawczych sprawiają nam Wojtek, Iwo, Maciej, Oliwia O.

Iwo jest dzieckiem bardzo ruchliwym, impulsywnym, nie słucha poleceń i próśb, przeprasza, okazuje skruchę a za sekundę robi to samo; obecnie pracujemy z nim indywidualnie nad pokonywaniem niechęci do zabaw stolikowych, zwracamy jego uwagę na kulturalne spożywanie posiłków oraz wykonywanie wszelkich prac do końca;

Wojtek - arogancki, krytykuję głośno innych, nie reaguje na polecenia i prośby n –lki, on sam wie, co ma robić, niszczy złośliwie prace innych dzieci; często narusza własność n-lek; bardzo lubi i chętnie wykonuje pace indywidualną z wykorzystaniem tablic logico primo; obecnie praca z nim opiera się na wdrażaniu nawyku nie wstawania od stolika podczas posiłków i prac plastycznych bez pozwolenia;

Oliwia O- dziecko ruchliwe, wszędzie chce być pierwsza, reaguje płaczem i krzykiem, chcąc w ten sposób zwrócić na siebie uwagę i często niechcący niszczy dzieciom budowle, chcąc się włączyć do zabawy. Praca indywidualna opiera się z niej głownie na koncentracji uwagi, na wykonywaniu prostych poleceń do końca; niezastąpione okazują się to książeczki z serii logico primo oraz puzzle;

Osobami godnymi zwrócenia uwagi są również: Julia R., Martyn, Amelka;

Julia R na początku roku była dzieckiem zamkniętym w sobie, zabawa w grupie opierała się głownie na obserwacji. Teraz chętnie włącza się do zabaw, nie jest już tylko biernym obserwatorem wykazuje chęć współpracy, często to ona ustala zasady gry; z większą odwagą zgłasza swoje potrzeby i uwagi;

Martynek- dziecko zdolne, zna i nazywa prawie wszystkie litery z alfabetu, przelicza z uwzględnieniem zasady „jeden do jednego” w zakresie 10;rozpoznaje i nazywa wszystkie kolory i figury geometryczne, czyta globalnie krótkie wyrazy;

Amelka- dziewczynka, u której zauważyłyśmy na początku roku tęsknotę do poprzedniej grupy; teraz jest otwarta, pewna siebie, wesoła, z łatwością uczy się wierszyków i piosenek. Organizuje i zaprasza do zabawy inne dzieci, z zapałem uczestniczy w zabawach z literkami, nazywa wszystkie i czyta krótkie wyrazy; pięknie koloruje ilustracje, odpowiednio dobierając kolory i utrzymując się w konturach obrazka;

 

 

Podsumowując można stwierdzić, że grupa „Motylki”, pomimo iż jest najmłodszą z grup to bardzo chętną do podejmowania coraz to nowych działań. Dzieci są otwarte do pracy i zabawy, co sprzyja naszym zamierzeniom i dalszej pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej.

 

Kierunki pracy wychowawczo – dydaktycznej na II półrocze:

- kształtowanie postaw przedszkolaków: pewności siebie, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach problemowych, samodzielności w zakresie sprzątania zabawek.

- kształtowanie ogólnej sprawności manualnej ręki, umiejętnością trzymania kredki, poznawanie zasad obowiązujących przy kolorowaniu, poznawanie kolorów.

- kształtowanie mowy dzieci, dzięki różnorodnym ćwiczeniom i zabawom zawartym także w programie „ W świecie literek”;

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin