03 - 20. 10. 2010.doc

(27 KB) Pobierz

Filozofia kultury                                                                                                                              20. 10. 2010r

 

/przyswajać definicje kultury, aby się dowiedzieć czym są nauki o kulturze; wszystkie nauki humanistyczne/społeczne zajmuja się nauką – yupi!/

 

Bronisław Malinowski – funkcjonalizm; „Szkice z teorii kultury” 1944r. Scharakteryzował oojęcie kultury: „Kultura jest integralną całością, składającą się z narzędzi i dóbr konsumpcyjnych, twórczych - różnych grup społecznych, ludzkich, ideii, umiejętności i obyczajów”

 

Kultura ma służyć zaspokajaniu różnych potrzeb.

 

Funkcjonalizm – każdy pogląd, czyn ludzki można badać na dwa sposoby:

 

-         odtwarzać świadomość podmiotu działającego

-         funkcje, jakie zadania pełni, np. religia [jakie cele ludzie wiążą z religią – noie muszą być świadome przez ludzi religijnych].

 

Prof. Florian Znianecki – współzałożyciel uniwerystetu poznańskiego, w 1919r. Założył katedre Filozofii; napisał „Wstęp do socjologii”; „Nauki o kulturze”:

-         Człowiek żyje w dwu porządkach – przyrodniczym i kulturowym; porządek kulturowy: stworzony przez aksjologie i normy [aksjonormatywny]; Człowiek z chwilą przyjścia na świat buduje społeczeństwo w kulturze – przyswajanie sobie wartości

-         Ład aksjonormatywny to wzorce wartości, normy postępowania, mające zastosowanie do własnych czynności. W sytuacjach obejmujących dane czynności, ludzie starają się działać tak jak wymagają tego dane normy”

 

Ruth Benedict - „Kultura, podobnie jak jednostka, jest mniej więcej spójnym wzorem myślenia i działania.”

-         idea relatywizmu kulturowego: wiele kultur [każde plemie, wspólnota może mieć swoją], są niewspółmierne [nie są porównywalne, każda kultura jest inna]; /uniwersalność kultur – partykularyzm kultur/.

 

/Na ile obce kultury mogą kultywować swoje zwyczaje i do jakiego stopnia powinni przyjąć naszą kulturę./

 

Rola filozofii – emancypacja; postmodrenizm.

 

Ward Goodenough – „Na kulturę danej społeczności składa się wszystko to co trzeba wiedzieć, czy też w co trzeba wierzyć, aby postępować w sposób akceptowany dla jej członków i to w ramach jakiejś roli zaakceptowanej przez każdego z nich.”

 

-         Wiara – w jakiejś wartości; wiedza – sposób realizacji wiary.

-         Kultury – wartości – szukamy w umyśle, lecz są ponadindywidualne.

-         Podstawowa jest interpretacja, odwołujemy się do przekonań kulturowych.

 

/Pałuba – chochoł – strach na wróble/

 

Definicja kultury, wspólne cechy:

 

-         Szerokie, akademickie, rozumienie

-         Kultura jest niedziedziczona biologicznie

-         Przedmiot wyuczenia, wynik socjalizacji – poddani są temu wszyscy członkowie społeczeństwa.

-         Nie wlicza się odruchów odziedziczonych biologicznych – odruchy bezwarunkowe.

-         Natomiast odruchy warunkowe budują kulturę.

-         Wspólne akceptowanie tych samych sądów.

-         Regularność zachowań, pięlęgnowanie tych samych zachowań.

-         Itp.

Geneza kultury: ludzko wspólnotowa.

Kultura jako organ adaptacji do środowiska.

 

Czy mówimy o kulturze w społeczeństwach współczesnych [spluralizowanych, zindywidualizowane]? – w społeczeństwach gdzie każda osoba tworzy swój własny obraz świata.

Aporia: wspólnotowość – indywidualność?

 

W definicji Goodenough'a nie podkreśla się kwestii wzorców kulturowych; Z racji wycofywania tych wzorców z społeczeństwa, np. wzorzec małżeńśtwa, matki polki, kobiet, studenta, profesora, ubioru itp. Zmieniają się radykalnie, lecz, klarownie, nie zastępują ich jakieś nowe.

 

Proces refleksyjności nowożytnej [Antoni Giddens w: „Nowoczesność i tożsamość”]. Ludzkość zawsze reflektowała nad swoim postępowaniem, dzisiaj jednak wszelkie nowe informacje są spożytkowane dla modelowania swoich czynów – jeśli dowiadujemy się od autorytetu, dla nas, że coś jest niezdrowe, to usuwamy to ze swojej diety.

 

/Proces automodernizacji/

 

Problem w modernizacji instytucji w związku z tym nauki społeczne/humanistyczne nie są praktykowane w instytucjach [administracja, opieka społeczna, itp.]

 

Drugi etap modernizacji rozpoczął K. Marks – przeciwstawił się socjalistom utopijnym – należy zmienić struktualnie reguły działania instytucji.

 

Podwójna heremeneutyczność nauk humanistycznych:

 

-         wiedza, którą produkują, emancypuje jednostki – wiedza przechodzi do społeczeństwa, następnie ową wiedzę wdraża się w praktykę → staje się elementem działania ludzi.

 

<rys. 1>

 

[wytwory – artefakty] ← [działania - akt*] ← [zachowanie**]


* na podstawie wartości i wiedzy, pragnień i przekonań - /motywy ← niewidoczne/.

** na zasadzie obserwacji – odłączając motywy.

Funkcje kultury:
 

1.       Czyni nas przewidywalnymi, działamy w obrębie norm przyjętych w kulturze.

2.       Umożliwia komunikacje między podmiotami – dla współdziałania.

3.       Reguluje i normuje nasze działania.

4.       Rodzi człowieka – w zależności od płci zmienia się sposób postępowania wobec dzieci.

5.       Daje poczucie bezpieczeństwa autonomicznego – akcjeptacja, rozumienie przez bliźnich, integruje i dezintegruje grupy.

6.       Dostarcza pojęcia i wyobrażenia świata.

 

Partycypacja w kulturze [sposoby uczenia i uczestniczenia]:

 

-         Uczenie się:
I.  Przez naśladowanie /pies pawłowa/:

1. naśladowanie modela [drugiego człowieka];

2. naśladowanie czynności technicznych [umiejętność posługiwania się narzędziami]

II. Przez instrukcje /wiedza racjonalna zdobyta przez instrukcje sprowadzona do sprawdzania swoich umiejętności w praktyce] – niesprawdza się w nauce wartości.

III. Przez współpracę [kolaboratywne].

Te trzy sposoby wymagają ważnego założenia: mamy zdolności empatyczne, myślimy o drugim człowieku na wzór własny – stajemy w pozycji drugiej osoby.

/Arystoteles: „Człowiek jest zwierzęciem stadnym, czyli robi to co drugi”/

 

Człowiek ma wrodzone poznanie społeczne, które przejawia się w jego empatyczności.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin