05 - 03. 11. 2010.doc

(20 KB) Pobierz

Filozofia kultury                                                                                                                              03. 11. 2010r

 

Obraz świata vs świat -> dwa różne języki, brak sprzeczności: życie we własnym świecie [możemy podzielać go z innymi] - kategorie realistyczne /ontologicznie/, np. drzewa mają zielone liście, itp.

Gdyby ktoś opisywał inny świat wtedy opisuje obraz świata; obraz świata z punktu widzenia obserwatora, uczestnika innej kultury.

 

1. Magiczny obraz świata /magiczne [- mityczne] myślenie/

 

Świat jest pewną nieustrukturalizowaną całością; świat magiczny nie ma kultury, autonomicznej, symbolicznej ani techniczno - użytkowej [można tylko inplicite wyróżnić, dla refleksji, pewne struktury]. Nie ma czynności autonomicznych - istnieje wykonywanie jakiś rzeczy, z jednej strony jej wykonanie to utrzymywanie kultury ale również techniczne.

 

/świat synkretyczny - łączy wiele rzeczy, hybryda/

 

Towar: gra między wartością użytkową a wymienną - dla producenta wymienną, a dla konsumenta użytkową; w świecie magicznym nie ma miejsca na te dwa aspekty -> posiada sens użytkowy, podtrzymujący komunikacje społeczną i sens kulturowy.

 

Dar to zakamuflowana wymiana - dostajemy coś, chcemy się zrewanżować -> relikt myślenia magicznego.

 

Dyferencjacja świata magicznego na:

 

a) Dualizm Platona: idee i pozór /świecki dualizm/ -> moc słowa, wyobraźnia, drugie żeglowanie /świadoma próba dotarcia do idei/; magia przechodzi na pozycje pozoru, nad pozorem wyodrębnia się świat idei + nadrzędność aksjologiczna świata idei nad światem pozoru /pozór podobny do idei/ - cztery relacje dwóch sfer świata: mimesis, meteksis, hoinoina, parozja /współobecność, naśladowanie, / - przedmioty pozoru są naśladowaniem świata idei/idee są obecne w pozorach, np. sprawiedliwość /idea/: sprawiedliwy człowiek, sędzia, itp. /wydarzenia/ -> są one możliwe, bo idea partycjonuje w wydarzeniach, jest obecna.

 

Platońska wizja jest świecka - na wzgląd na hierarchię idei.

 

b) Dualizm sacrum i profanum: chrześcijański obraz świata - wizja totalitarna, oparta o świętych księgach;

/"Ochrzczony Platon" -> święty Augustyn - oczyszczenie przez chrzest, anagologia do jaskini platońskiej/

 

Chrześcijaństwo wizji Augustiańskiej: bez boga nie da się: myśleć, działać, żyć; bóg przyczyną każdego zdarzenia na świecie - bóg widoczny, pośrednia obecność boga w działaniu.

 

Max Webber:

Pierwsze odczarowanie - pomiędzy wyjściem z magii a wejściem w świat kultury religijnej; dwa warianty:

- Platoński

- religijny

 

Wszystko co człowiek przypisywał magii przerzucił na świat zewnętrzny - wszystkie cechy, które chatakteryzowały działanie ludzkie, np. Arystoteles "siła tkwi w przedmiocie, która ją porusza".

 

Moc sprawczą odbieramy przyrodzie a dajemy człowiekowi i sile najwyższej. Wyłania się z tego przyroda, która ma swoje możliwości, ale sprawczo działa tylko człowiek i siła najwyższa; człowiek religijny ma postawę błagalną wobec świata - musi zdobyć przychylność bóstw.

 

2) Dualizm nowożytny - ciała /materia/ i duszy /świadomość/ - ontologiczny

 

Paralelizm psychofizyczny; wypowiedziane słowo, jako świadomość, nie może mieć wpływu na materie - zatrzymał do końca myślenie magiczne. Świadomość może wywołać może tylko inne stane świadomości - umożliwiło to badania przyrodoznawcze.

 

Zwolennik mechanistycznej wizji świata /radykalnej/ wobec materii; świadomość to wyłącznie wiedza prawomocna - spełniała kryteria kartezjańskie, możliwa do dowodzenia metodą dedukcyjną.

Oba byty /materia i dusza/ mają status ontologiczny.

 

 

 

3) Dualizm epistemologiczny /Kant; klasyczny modernizm/ - jak mamy myśleć o świecie?

 

aprioryzm - wiedza z rozumowa; aposterioryzm - wiedza doświadczenia.

 

4) Modernizm krytyczny - dualizm językowo – ontologiczny/epistemologiczny

 

Twierdzenia teoretyczne i obserwacyjne; Pozytywizm XIX w.;

 

Quine [1908 - 2000] - krytyka trzech dogmatów empiryzmu:

Udaje się odzielić

1. Obserwacje od teorii.

2. Twierdzenie syntetyczne od apriorycznego/analitycznego.

3. Odróżenienia na sens i znaczenie.

 

5) Współczesny monizm ontologiczny: zredukowanie Kartezjusza

 

Krytyka dualizmu ontologicznego Kartezjusza;

 

Dualizm myślenia pojęciowego - poręcznościowego: działanie w świecie;

/co innego jest mówienie o kolacji, a co innego robienie kolacji/

 

Myślenie pojęciowe buduje opisy fizykalne, a poręczność to świat opisów mentalnych: nie ma jakościowego przejścia między tymi dwoma światami opisów.

 

Do opisu pojęciowego: tablica jest koloru zielonego /zgoda ogólna, zobiektywizowana/;

Do opisu poręcznościowego: nie lubię koloru tej tablicy /własna aksjologia, perspektywa, sąd/;

brak relacji logicznych między tymi dwoma opisami.

 

"Napoleon zmarł na wyspie św. Heleny" - znany fakt historyczny.

"Martwię się z tego powodu, że Napoleon zmarł na wyspie św. Heleny" - wyraża aksjologie interpretatora, nadaje sens wydarzeniu - wartościuje znaczenie tego faktu.

 

f. perlokucyjna

f.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin