11 - 15. 12. 2010.doc

(25 KB) Pobierz

Filozofia kultury                                                                                                                              15. 12. 2010r

 

Kant moralnie:

 

Krytyka rozumu praktycznego: praktyka → myślenie w sferze działania człowieka /każde działanie posiada pewien aspekt i może być rozpatrzony przez pryzmat moralności/;

 

[moralność → nabywamy od społeczności; etyka → refleksja nad swoim postępowaniem, przybiera postać etyki normatywnej, którą każdy może przeprowadzić; refleksja naukowa → refleksja o etyce /metaetyka/]

 

Kant stworzył pierwszy system etyczny świecki /dotąd istniała etyka chrześcijańska/

/Zbiór nakazów i zakazów – etyka chrześcijańska/ - system Kanta ma charakter dedukcyjny:

gwarantuje rozumienie i możliwość kwalifikowania, przez samego siebie, w kategoriach etycznych /mówi się, że ma postać formalną/.

 

Odróżnienie dwóch rodzajów czynności u Kanta:
/człowiek aby moralność działa musi być wolny/

-         podejmujemy z przymusu zewnętrznego: z góry narzucone normy – ktoś coś komuś nakazuje.
/można uznać je za swoje, nie są wtedy przymusem/. [przemoc symboliczna] → z przymusu zewnętrznego nie można kwalifikować moralnie działań /z braku wolności/.

-         podejmujemy z przymusu wewnętrznego: sami sobie dla siebie ustalamy – nikt nie nakazuje nic robić, sami sobie wytyczamy działania → zapora dla wszelkich używek, które kuszą przez całe życie.
/tylko czynności z przymusu wewnętrznego mają moralny sens/.

-         Skłonności, pragnień spontanicznych → są niemoralne jeśli są tylko z pragnień;

-         Czynności zgodnie z obowiązkiem → chęci, pragnienia spotykają się z nakazem moralnym;

-         Czynności podjęte z obowiązku → obowiązkiem moralnym, np. opieka nad kimś /wynika tylko z obowiązku/ → czyn najwyższej rangi moralnej /obowiązek stający się przymusem wewnętrznym/.

 

Kant przyjmuje koncepcje wolności taką jak Seneka → wolność jako świadoma konieczność /przymus wewnętrzny, mający charakter rozumowy/.

Czynności, które są z przymusu zewnętrznego nie mogą być kwalifikowane moralnie przez brak wolności;

 

Czyn legalny od czynu moralnego: legalny nakaz z zewnątrz, moralny z wewnątrz.

 

Przymus jako obowiązek: nakaz robienia tego czego się nie chce ale trzeba;

Każdy czyn ludzki posiada motywy /sfera motywów/ → przekonania subiektywnie determinują czyn.

Czyn prowadzi do skutku /sens wkomponowany, świadomość że zostanie coś osiągnięte; i drugi sens skutku: coś czego nie chcemy a może się pojawić – nieprzemyślane/.

 

W sferze moralnej nie powinno być tak aby człowiek podejmował czyny ze względu na przewidywane skutki.

/strach przed karą jest niemoralny/.

Człowiek moralny to człowiek, który podejmuje czyn ze względu na motywy /legitymizują etycznie czyny ludzkie/, a nie skutki.

 

Prawo: /zasada metazasad/ imperatyw kategoryczny /najwyższa zasada moralna/:

Postępuj tak jakbyś chciał, żeby zasada Twojego postępowania stała się prawem powszechnym.

/jedno z ujęć imperatywu kategorycznego/

Ta zasada jest założeniem empatyczności /zasada empatii/ → wczuć się w postępowanie drugiej osoby;

 

Imperatywy hipotetyczne /zasady słabsze/: zdanie hipotetyczne – zaczyna się od jeżeli /nie narzuca się wartości z góry, daje się warunki co jest potrzebne dla osiągnięcia celu/.

 

Człowiek w etyce Kanta jest najwyższym dobrem: nigdy nie być środkiem realizacji wartości, np. przyjaźń dla pożytku a nie ze względu na człowieka /człowiek samoistna wartość – nie ma ceny, wartości pieniężnej/;

 

Człowiek w przestrzeni etycznej ma wolną wolę /rozumna wola → wybiera dobro/ - człowiek wolny to człowiek dobry poprzez rozum.

 

Najtańsza kontrola człowieka, to gdy człowiek kontroluje sam siebie → ze względu na pluralizm brak wspólnych wartości, zatem niemożliwa kontrola samego przez się w tych samych normach.

 

Legitymizowane są motywy ludzkie → zakazywać wyborów motywów (?)

 

Arthur Schopenhauer:

 

Przyjaźnił się z psami /każdy pies miał to samo imię/;

Świat jako wola i przedstawienie

 

Etyka współczucia:

-         główne pojęcie: współczucie

 

Każda etyka powinna być rozwinięciem etyki natury ludzkiej;

Oparta na rozumie;

/Krytyka Kanta → współczucie poza rozumem/;

Wyróżnił czynności:

-         Motywy /głównie czynności podejmujemy z: 1. egoizmu; 2. ze złości /pragniemy cierpienia cudzego/; 3. ze współczucia /chce cudzego dobra//.

 

Ad 3) w tej klasie dochodzimy do szczytów moralnego dobra /szlachetności/.

 

 

Każdy czyn podejmujemy z tej jednej pobudki, na pobudzenie naszej aktywności wpływa:

-         cierpienia /wszelkie braki – przedmiotów materialnych, w sferze mentalnej/;

-         pragnienia;

-         z nudy /nuda aktywizuje ludzi/.

 

Odpowiednik Kantowskiego imperatywu kategorycznego:

Nie krzywdź nikogo, wspieraj raczej każdego według możności swojej.

 

Współczucie – dwa etapy:

1.       przeciwstawiamy się egoistycznym pobudkom /zablokować złość, egoizm → od wyrządzania krzywdy drugiej osobie, uniemożliwić sprawianie komuś cierpień przez złość i egoizm/;

2.       otworzyć się empatycznie /współczująco/ na drugą osobę → spojrzeć na świat czyimiś oczyma /zanim cokolwiek się wykona, należy podjąć jego myśl/.

/etyka wymagająca heroizmu/;

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin