14 - 19. 01. 2011.doc

(20 KB) Pobierz

19.01.2011

 

Habermas

Współczesna kultura cechuje się  negatywnymi zjawiskami, przede wszystkim: rozbiciem więzi miedzyludzkich.

Odpowiedzią na to jest solidarność czyli poskromienie indywidualizmu. Trzeba dążyć do dobra ogólnego, które zostało wynegocjowane przez wszystkich, nie narzucone z góry.

 

Powyższe postulaty spełnia ponieką ludzki kapitalizm opiekuńczy (tzw nadreński), w którym wyjętę spod „tradycyjnego” kapitalistycznego obiegu pieniądza było:

                      budownictwo

                      edukacja(szkolnictwo)

                      opieka zdrowotna

                      dzialalność artystyczna ( nie zawsze)

Największym minusem takiego systemu była rozbudowana biurokracja.

Zrezygnowano z takiego rozwiązania ze względu na globalizacje, wktórej rozmyla się róznica między bazą i nadbudową, wszystko zostaje obliczone i wyliczone na z y s k

 

Życie dzieli się na dwie sfery: tzw lebenswelt(zycie codzienne) i systemowe(praca). Nastapiło zerwanie porozumienia tych dwóch światów (np. w pracy jestesmy zmuszani do poczynań niezgodnych z naszą moralnością: kłamstwo; nie możemy wprowadzić swojej etyki)

Dlaczego to takie wazne: w świecie lebensweltu najwazniejsze jest zaufanie, bez niego grozi nam zalew szowinizmu, rasizmu i wszelkich innych ksenofobii a to doprowadza do dysfunkcji społeczeństwa.

 

Habermas daje nam narzędzie negocjacji: etyke niezakloconej komunikacji. Jej zasady nie dotyczą treści rozmowy ale jej formy.

 

Zasady etyki niezaklóconej komunikacji:

  1. Roszczenie do prawdy (prawomocność): uznajemy racjonalne argumenty, nie zaprzeczamy dla samego zaprzeczenia;
  2. Roszczenie do sluszności- pula „miękkich” wartości bedących przedmiotem rozmowy (miękkie w opozycji do betonowych: totalne skrajności się nie dogadają)
  3. Roszczenie do szczerości- szczerość jako wartość najwyzsza: umozliwia porozumienie i zrozumienie.

Zasady obejmują wszystkich rozmówców.Nie zasiadamy do rozmowy z jakaś wersją prawdy: to, co wynegocjujemy podnosimy do rangi prawdy.

 

J.F. Lyotard (1925-1996)

Powiedział do Habermasa: ograniczasz jednostki! Pluralizm...!

 

Filozofia bez reguł: jeśli tworzysz na cudzych regułach: co z Ciebie za filozof, hm?! Stwórz własne reguły!

 

„W języku rozumianym jako mowa istnieje nieusuwalna niesprawiedliwość”

czyli

Aleks idzie...

                            ...do sexshopu.

                            ...upić się, bo zdał semantykę tylko na dst.

                            ...powiększyć sobie penisa.

                            ...wyzulic fajki.

Wybór jednego zakończenia wycisza wszystkie inne, przestają się one liczyc.

Filozofia ma za zadanie wyartykułowac wyciszone zakonczenia (dać prawo głosu opowiedzenia historii z perspektywy Indian)

 

Wolność:  mieć takie warunki spoełeczne by móc wyartykułować swoje zdanie i upomnieć się o               zapomnianych i pokrzywdzonych.

Mikrohistoria: cisi, nieznani bohaterowie.

Nikt nie powinien narzucać komukolwiek zasad, państwo każdego powinno traktować zgodnie z zasadami jego własnej gry. Nie wolno tracic wrazliwości na innych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin