Przedstawiam krótkie scenariusze do przeprowadzenia w grupie 5 lub 6- latków, które pomogą zrozumieć dzieciom trudne zagadnienia fizyczne związane z wodą i powietrzem. W trakcie tych zajęć dziecko uczy się obserwować i samodzielnie wyciągać wnioski.
DOŚWIADCZENIA Z POWIETRZEM Na podstawie książki "Powietrze i latanie" B. Taylor CELE:
POMOCE: Balonik dla każdego dziecka, gumowe zabawki do pływania, słomki, sznurek, taśma samoprzylepna, papierowy helikopter dla każdego dziecka, piłeczki plastikowe, kubeczki z wodą. PRZEBIEG: Zagadka- Powietrze jest wszędzie, wypełnia całą przestrzeń wokół nas. Znajduje się w roślinach i zwierzętach, w kubkach i spodeczkach, w oponach rowerowych i w balonach. Ziemia i woda również zawierają powietrze. Ponieważ nie możemy widzieć, czuć i posmakować powietrza, często zapominamy, że ono istnieje. Najlepszym sposobem na zbadanie powietrza jest obserwacja jego działania na rzeczy wokół ciebie. DOŚWIADCZENIE 1 Nadmuchiwanie balonika i wypuszczanie z niego powietrza. Nadmuchiwanie gumowej zabawki do wody i wypuszczanie z niej powietrza. DOŚWIADCZENIE 2 Rakieta z balona – s. 18 Przecinamy słomkę na połowę, przeciągamy przez nią sznurek i przywiązujemy go po obu stronach sali. Nadmuchujemy balon i przyklejamy go taśmą do słomki. Puszczamy koniec balona i obserwujemy co się dzieje. Powietrze z balona zostało ściśnięte w bardzo małej przestrzeni, tak więc panuje tam wysokie ciśnienie. Kiedy powietrze zaczyna wydobywać się z balonika, powoduje jego ruch w przeciwną stronę. DOŚWIADCZENIE 3 Papierowy helikopter- s. 34 Na papierze długości 21 cm i szerokości 6 cm rysujemy odpowiedni kształt i przecinamy go wzdłuż środkowej linii. Składamy papier wzdłuż przerywanej linii i odchylamy jeden wirnik do przodu, a drugi do tyłu. Na drugim końcu mocujemy spinacz i rzucamy helikopter z pewnej wysokości. Obserwujemy jak się obraca. DOŚWIADCZENIE 4 Masa powietrza- s. 16 Pośrodku pałeczki wiążemy sznurek i zawieszamy go na haku. Należy nadmuchać dwa identyczne baloniki tak, aby jeden był większy, a drugi mniejszy i przywiązać je na końcach pałeczki. Koniec z większym balonem opadnie w dół, gdyż zawiera on więcej powietrza i jest przez to cięższy. DOŚWIADCZENIE 5 Zawody piłeczek- w parach dzieci dmuchają na leżąco na plastikową piłeczkę. Strumień powietrza musi być skierowany dokładnie na piłeczkę. Co ją porusza? DOŚWIADCZENIE 6 Kolorowe bańki- dzieci otrzymują pojemniczki z wodą z płynem i przez dmuchanie w słomkę robią bańki. Co jest w środku bańki mydlanej? Opracowała B. Kwiatkowska DOŚWIADCZENIA Z WODĄ CELE:
DOŚWIADCZENIE 1 Zamrażanie- dzieci przygotowują kilka pojemników z wodą. Połowę z nich wstawiają do zamrażalnika, pozostałe pozostawiają w temperaturze pokojowej. Sprawdzają następnego dnia, co stało się z wodą. DOŚWIADCZENIE 2 Kolorowe kostki- dzieci sprawdzają czy kolorowa woda zamarza tak samo jak zwykła. DOŚWIADCZENIE 3 Badanie pojemności naczyń- pomiary poprzez wlewanie wody do naczyń o różnej pojemności i kształtach. DOŚWIADCZENIE 4 Co pływa, co tonie- sprawdzanie jakie przedmioty pływają, a jakie toną. Określenie materiału, z którego są wykonane. DOŚWIADCZENIE 5 Co się rozpuszcza, a co nie- dzieci sprawdzają różne produkty: cukier, sól, mąka, kaszka manna. Obserwują i wyciągają wnioski. DOŚWIADCZENIE 6 Mydlane bańki- zabawa "Kto zrobi największą bańkę?" DOŚWIADCZENIE 7 Granie na butelkach z wodą- butelki należy napełnić różną ilością wody i ustawić od najmniejszej do największej. Gramy uderzając drewnianym patyczkiem lub metalowym prętem. Słychać, że zwiększająca się ilość wody powoduje podwyższenie dźwięku. DOŚWIADCZENIE 8 Określanie właściwości wody- dzieci wypowiadają się :
rewa10