test_badanie_doj_szkol.doc

(494 KB) Pobierz
Przykładowy test do badania dojrzałości szkolnej

Przykładowy test do badania dojrzałości szkolnej

1. Napisz swoje imię ..............................................

2. Pokoloruj kostkę, która jest inna niż pozostałe.



.  .

.  .

 





.  .

.  .

 

.  .

 



.  .

.  .

 

. .

.  .

 





 

 





3. Pokoloruj wstęgę, która różni się od pozostałych.



 

 

4. Odszukaj, która strzałka jest inna niż wszystkie i pokoloruj ją.





 

 

 

5. Który przedmiot nie pasuje do podanego zbioru? Skreśl go.

 











 

 

 

6. Otocz kółeczkiem taki sam rysunek lub znak, jaki jest po lewej stronie.

 















 

 

 

nos       los         kos          las      

kos

                                                                                                                                          

 

 

LK     KF     KE     KL    KΓ  

KL

                                                                    

                                                                                                   

                                                          

                                                                                                   

 

 



 

 

 

7. Skreśl klocki, które są potrzebne do zbudowania ptaka.

 







 







 

 

 

 





 

 





 



















 











 

 

 

8.     

Skreśl klocki, które są potrzebne do zbudowania

pajaca.

 





 





 

 









 

 

 

 

 

 

 

 

9.      Napisz obok takie same wzory.























 























 

                    

10.  Pokoloruj 4 buzie na czerwono, 3 na niebiesko.

















 

 

 

11.  Pokoloruj 5 serduszko na zielono i 8 na czerwono.











 

 

12.  Sprawdź czy każda gwiazdka schowa się za chmurką. Połącz gwiazdki z chmurkami.







                   

 

 

13. Połącz w pary słoneczka z księżycami. Sprawdź czy każde słoneczko ma swoją parę.













 

 

 

14. Połącz strzałkami, co jest potrzebne tym ludziom.

                                  

 

                                        

 

                                        

 

                                     

 

 

Zadania z nr 2,3,4,5 i 6 badają umiejętność porównywania przedmiotów.

Zadania z nr 7, 8 i 9 badają analizę i syntezę (odwzorowywanie)

Zadania z nr 10, 11, 12 i 13 określają rozumowanie elementarnych pojęć arytmetycznych

Zadanie z nr 14 bada rozumowanie dziecka

Ocena zadań:

6

 


2. – 1pkt
3. - 1pkt

4. – 1 pkt

5. – 1 pkt

6. – 6 pkt

7. – 2 pkt

8. – 2 pkt

9. – 8 pkt

10. – 1pkt

11. – 1 pkt

12. – 1 pkt

13. – 1 pkt

14. – 4 pkt


 

Po przeprowadzonym badaniu testem dojrzałości szkolnej można podzielić dzieci na trzy grupy rozwojowe oznaczone symbolami A, B i C w zależności od uzyskanych wyników.

W grupie A znajdą się dzieci, które uzyskają najwyższą punktację za wykonane zadania. W ogólnym podsumowaniu liczba punktów uzyskanych przez tę grupę dzieci jest w granicach 30 – 25 punktów. Dzieci z grupy A posiadają wspaniały rozwój poszczególnych sprawności i umiejętności określających poziom ich rozwoju psychicznego.

W grupie B liczba uzyskanych punktów waha się w granicach 24 – 15 punktów. Dzieci z tej grupy wykazują nieznaczne obniżenie poziomu sprawności w stosunku do przewidywanej możliwości dzieci danego wieku.

Do grupy C należą te dzieci, które uzyskały najniższe wyniki, tzn., od 14 – 0, ponieważ nie rozumieją postawionych przed nimi zadań lub wykonują je zdecydowanie poniżej poziomu przewidzianego dla danego wieku. Są to dzieci niedostatecznie przygotowane do szkoły. Równocześnie można powiedzieć, że ich rozwój psychiczny wykazuje głębsze opóźnienie różnego stopnia w poszczególnych sferach. To tej grupy dzieci można zaliczyć również te dzieci, które zdradzają opóźnienia w rozwoju związane z poważnymi zaniedbaniami wychowawczymi.

Na dojrzałość szkolną duży wpływ mają również warunki rozwojowe oraz środowisko rodzinne dziecka, które można ustalić za pomocą ankiety dla rodziców.

 

Przykładowa ankieta dla rodziców.

Bardzo proszę o wypełnienie ankiety. Informacje zawarte w poniższej ankiecie pozwolą mi lepiej poznać warunki rozwojowe i środowisko rodzinne dziecka oraz pomogą mi w ustaleniu poziomu dojrzałości szkolnej ucznia klasy pierwszej. Poziom dojrzałości szkolnej oraz środowisko rodzinne ucznia ma bardzo duży wpływ na powodzenie lub niepowodzenie szkolne uczniów w dalszej nauce szkolnej. Bardzo dziękuję za szczerą wypowiedź.

DANE O DZIECKU

1. Imię i nazwisko dziecka: .......................................................................................................

2. Data i miejsce urodzenia .......................................................................................................

3. Adres dziecka ........................................................................................................................

STAN ZDROWIA DZIECKA

1. Ogólny stan zdrowia dziecka:                      bardzo dobry              dobry                   zły

2. Przebyte choroby: zakaźne ....................................................................................................

                                 dróg oddechowych ...................................................................................

  Wady: wymowy        tak           nie, słuchu          tak           nie,      wzroku   tak             nie

Jaki rodzaj wady oraz czy jest pod opieką lekarza? ................................................................

5. Od ilu lat dziecko zaczęło uczęszczać do przedszkola? .....................................................

ZACHOWANIE SIĘ DZIECKA

1. Proszę podkreślić właściwy wyraz

zrównoważone (zachowanie nie budzi zastrzeżeń), zahamowane (mała aktywność, onieśmielenie, niepewność, swobodne zachowanie się, hałaśliwość, niepodporządkowanie się poleceniom dorosłych)

RODZINA

1. Imiona i nazwiska rodziców .................................................................................................

2. Wykształcenie i zawód wykonywany matki. ...........................................................................

3. Wykształcenie i zawód wykonywany ojca. ............................................................................

4. Liczba oraz wiek rodzeństwa. ..................................................................................................

WARUNKI DOMOWE

1. Zdaniem Państwa, jakie rodzina ma warunki mieszkaniowe?

                                 b. dobre                    przeciętne                        złe

2. Jakie rodzina ma warunki materialne?

                                     dobre                        średnie                         złe

3. Czy Państwa dziecko ma swój pokój?                 tak                    nie

4. Jak Państwa dziecko się odżywia?                            regularnie                    nieregularnie

Czym to jest spowodowane? ..................................................................................................

INFORMACJA O WARUNKACH WYCHOWAWCZYCH W DOMU

1. Czy Państwa dziecko ma obowiązki domowe?          tak                  nie

Jakie? .....................................................................................................................................

 

2. Zainteresowania dziecka ..........................................................................................

3. Jakie programy telewizyjne dziecko ogląda i jakie go najbardziej interesują?

.....................................................................................................................................

4. Ile czasu dziecko spędza przed telewizorem? .........................................................

5. Czy dziecku czytane są książki i jakie? ..................................................................

6. Jakie czynności związane z samoobsługą dziecko potrafi wykonać?

- ubieranie, rozbieranie        tak        nie

- wiązanie sznurowadeł          tak        nie

- związane z higieną osobistą         tak       nie

7. Czy Państwo wspólnie z dzieckiem wychodzą na spacery?        tak              nie

Gdzie i jak często? .................................................................................................................

8. Czy Państwo wspólnie z dzieckiem wyjeżdżają na wycieczki?       tak          nie

Gdzie i jak często? ................................................................................................................

 

Do określenia dojrzałości szkolnej dziecka może nam posłużyć również kwestionariusz obrazkowy do badania mowy i wymowy dziecka skonstruowany przez A. Balejki. Zawiera on 44 obrazki przedstawiające znane najmłodszym, bo już 2 –3 letnim dzieciom przedmioty, części ciała, zwierzęta warzywa i owoce. „Tak zbudowany kwestionariusz jest narzędziem pomiaru i oceny rozwoju mowy i wymowy nie tylko dzieci, ale także ludzi dorosłych, którzy z różnych przyczyn utracili zdolność porozumiewania się słownego.”[1]

Kwestionariusz obrazkowy pozwala szybko wykryć wady i zaburzenia artykulacyjne oraz ocenić rozwój mowy dziecka. Oceniając rozwój wymowy dziecka stosuje się 3 poziomy oceny – poziom A, B i C. Oceniając poszczególne poziomy możemy określić dojrzałość szkolną dziecka.

W celu wykrycia zaburzeń w rozwoju somatycznym można wykorzystać test przesiewowy B. Woynarskiej. Za pomocą tego testu uzyska się dane centylowe wzrostu i wagi, które zostaną porównane z siatkami centylowymi. Dane centylowe ukazują rodzaj zaburzenia w rozwoju somatycznym.

Natomiast do zbadania poziomu cech motorycznych dziecka posłuży nam „Indeks sprawności fizycznej” dr K. Zuchary....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin