polska-zbrojna-nr-1-kwiecie-2012-cz-2.pdf

(10945 KB) Pobierz
militaria
śMIGłOWCE
|
|
tendencje
sIła
trzECIEGO wymIaru
śmigłowce i wojska aeromobilne mają coraz większy
wpływ na wynik współczesnych bitew i konliktów. są bowiem szybkie,
ruchliwe i potężnie uzbrojone. to prawdziwa powietrzna kawaleria.
tadeU sz WrÓbeL
s zósty sierpnia 2011 roku. armia amerykańska prowa-
powietrznych oraz marynarki wojennej. ci ostatni służyli
w jednostce, która kilka miesięcy wcześniej wykonała śmiały
rajd w głąb Pakistanu i zabiła ukrywającego się tam założy-
ciela al-Kaidy osamę bin ladena. Waszyngton szybko za-
pewnił, że wśród oiar katastrofy w dolinie tangi nie było
żadnego uczestników tego rajdu.
W armii amerykańskiej jest pułk lotnictwa przeznaczony
do współdziałania z innymi jednostkami specjalnymi, ale stra-
cony w Wardak ch-47 był zwykłym transportowcem. dekla-
racje talibów, którzy natychmiast ogłosili, że zestrzelili chi-
nooka, przyjęto z ostrożnym dystansem, bo w przeszłości
dzi nocną operację przeciwko talibom w prowincji
Wardak na zachód od Kabulu. W afganistanie to nie-
mal codzienność, ale wtedy zdarzyło się coś, co
wstrząsnęło amerykanami. W czasie działań rozbił się śmi-
głowiec transportowy ch-47 chinook z 38 osobami na pokła-
dzie. Wszyscy, w tym 30 amerykańskich żołnierzy, zginęli.
Nie była to pierwsza katastrofa chinooka w afganistanie, ale
spowodowała największe straty w jednym incydencie od po-
czątku wojny w 2001 roku. było to tym boleśniejsze, że
w większości śmierć ponieśli żołnierze wojsk specjalnych sił
70
numer 1 | kwiecieŃ 2012 | polskA zbrojnA
827607867.075.png 827607867.080.png 827607867.087.png 827607867.089.png
 
 
 
827607867.003.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.020.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.035.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.043.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.061.png 827607867.064.png
 
827607867.071.png
 
 
 
 
827607867.074.png
 
827607867.076.png 827607867.077.png
 
 
 
827607867.078.png
 
 
827607867.079.png
 
 
827607867.081.png
 
827607867.082.png
 
ah-64 apaChe jest
podstawowym
śmigłowcem szturmo-
wym wojsk lądowych
stanów zjednoczonych.
przypisywali oni swym działaniom niemal wszystkie kata-
strofy śmigłowców w afganistanie. Przeprowadzone śledz-
two wykazało, że tym razem jednak mówili prawdę. chinook
został traiony pociskiem z ręcznego granatnika.
Niebawem pojawiły się pytania, czy należy wysyłać w tak
niebezpieczne misje potężny, a zatem stanowiący łatwy cel
śmigłowiec transportowy. być może w takich operacjach po-
winno się wykorzystywać mniejsze maszyny wielozadaniowe.
tymczasem piloci mający za sobą doświadczenie afgańskie
twierdzą, że chinook jest jednym z niewielu typów śmigłow-
ców, który sprawdza się w wysokich górach afganistanu.
Po sierpniowej katastroie nikt nie podważa sensu użycia
tych maszyn w afganistanie. Pytania dotyczą jedynie sposo-
bu, w jaki to robić. W tym kraju śmigłowiec jest z pewnością
najbezpieczniejszym środkiem transportu, gdyż nieliczne tam
drogi są wręcz usiane improwizowanymi urządzeniami wy-
buchowymi. bezpieczniej jest więc wysadzić desant śmi-
głowcowy w pobliżu celu i zaskoczyć przeciwnika, niż prze-
dzierać się do niego lądem i tym samym ujawniać wrogowi
swe zamiary. W afganistanie są też miejsca, do których nic
poza śmigłowcem nie dotrze. Poza tym amerykańscy wojsko-
wi od czasów wojny w Wietnamie nie widzą możliwości pro-
71
numer 1 | kwiecieŃ 2012 | polskA zbrojnA
827607867.083.png 827607867.084.png 827607867.085.png 827607867.086.png
 
 
 
827607867.088.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.090.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.001.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.002.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.004.png 827607867.005.png
 
827607867.006.png
 
 
 
 
827607867.007.png
 
827607867.008.png
 
 
 
 
 
827607867.009.png
 
 
827607867.010.png
 
 
827607867.011.png
 
827607867.012.png
 
 
|
militaria śMIGłOWCE
|
W afgaNIsTaNIe
są miejscA,
do których nic
oprócz śmigłowcA
nie dotrze
wadzenia bez tych maszyn skutecznych działań. Walory śmi-
głowców doceniają też inne armie.
AMeryKAńSKA PoTęgA
stany zjednoczone mają najbardziej rozbudowane lotnic-
two wojsk lądowych i wojska aeromobilne na świecie. o ich
potędze najlepiej świadczy to, że własną brygadę lotniczą ma
każda dywizja Us army i Gwardii Narodowej. są w nich
śmigłowce szturmowe, wielozadaniowe i transportowe, a tak-
że lekkie rozpoznawcze.
Przed zmianami organizacyjnymi w połowie minionej de-
kady brygady lotnicze Us army miały pięć różnych struktur,
co wiązało się chociażby z rodzajem dywizji, którym były
podporządkowane. Przeciętnie dysponowały około 130 śmi-
głowcami. Najpotężniejsze lotnictwo posiadała przekształco-
na w 1974 roku w aeromobilną 101 dywizja Powietrznode-
santowa (Powietrznoszturmowa). W jej etacie było 327 śmi-
głowców, w tym 84 szturmowe ah-64 apache.
Po restrukturyzacji zmniejszyła się różnorodność struktur
organizacyjnych brygad lotniczych w Us army, a liczba tych
jednostek zredukowana została z 17 do 11. amerykanie zde-
cydowali się na trzy typy brygad – ciężką, średnią (full spec-
trum) i lekką. Podstawowa różnica dotyczyła śmigłowców
szturmowych. brygada ciężka ma dwa bataliony apache’ów,
średnia jeden, a lekka żadnego. ta ostatnia dysponuje za to
dwoma szwadronami rozpoznawczymi z maszynami oh-58
Kiowa Warrior. W jednostce średniej jest jeden. Każda z bry-
gad ma też batalion Uh-60 oraz batalion mieszany z black
hawkami i chinookami. W Gwardii Narodowej wymieniono
śmigłowce oh-58 na Uh-72 Lakota. Po restrukturyzacji bry-
gady lotnicze powinny mieć w granicach 110–120 śmigłow-
ców.
armia Usa dysponuje kilkoma tysiącami śmigłowców róż-
nych typów i wersji. Najwięcej jest dwusilnikowych Uh-60
black hawk, które skonstruowano w latach siedemdziesią-
tych XX wieku w irmie sikorsky. Maszyny te zastąpiły w si-
łach zbrojnych Usa – poza Korpusem Piechoty Morskiej
– bella Uh-1, którego kariera zaczęła się w czasach wojny
wietnamskiej. black hawk to średni śmigłowiec wielozada-
niowy, który w wersji desantowej może pomieścić 11-osobo-
wą drużynę piechoty z wyposażeniem (masa wewnętrznego
ładunku to około 1,2 tysiąca kilogramów). chinook jest
Nie ma jednolitej
koncepcji organizacji
lotnictwa wojsk
lądowych i wojsk
aeromobilnych.
Niemal każde
z państw przyjęło
nieco inne
rozwiązania.
w stanie zabrać trzy razy więcej. jego pierwsze egzemplarze
pojawiły się w wojsku na początku lat sześćdziesiątych
XX wieku. obecnie do sił zbrojnych Usa wprowadzana jest
najnowsza wersja tej maszyny, o symbolu „F”.
zupełnie nowym śmigłowcem w siłach Usa jest Uh-72
Lakota, czyli dostosowany do amerykańskich wymogów
eurocopter ec 145, dwusilnikowa lekka maszyna wielozada-
niowa.
Śmigłowcem szturmowym jest ciągle unowocześniany
apache, który wszedł do służby w 1986 roku. jego stałe
uzbrojenie składa się z 30-milimetrowego automatycznego
działka pod kadłubem. Na niewielkich skrzydłach po bokach
72
numer 1 | kwiecieŃ 2012 | polskA zbrojnA
827607867.013.png 827607867.014.png 827607867.015.png 827607867.016.png
 
 
 
827607867.017.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.018.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.019.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.021.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.022.png 827607867.023.png
 
827607867.024.png
 
 
 
 
827607867.025.png
 
827607867.026.png
 
 
 
 
 
827607867.027.png
 
 
827607867.028.png
 
 
827607867.029.png
 
827607867.030.png
 
 
militaria
armia
kadłuba znajdują się cztery podwieszenia do zasobników po-
cisków rakietowych.
Popularnym w Us army śmigłowcem jest też oh-58d
Kiowa Warrior, który od 1991 roku powoli zastępuje starsze
wersje, oh-58, oraz ah-1 cobra. Kiowa Warrior to uzbrojo-
na, lekka, dwuosobowa maszyna rozpoznawcza. Niedawno
pojawiły się informacje, że wojska lądowe zamierzają opraco-
wać nowszą wersję „wojownika”.
dotyczące jednostek lotniczych różnią się od tych za atlanty-
kiem. Przykładem może być Francja, której wojska jako
pierwsze wykorzystały masowo śmigłowce podczas wojny
w algierii w latach 1954–1962. Wtedy to z połączenia lotnic-
twa obserwacyjnego i pierwszej jednostki śmigłowców utwo-
rzono lekkie lotnictwo wojsk lądowych (aviation Légère de
l’armée de terre). z doświadczeń Francuzów skorzystali
później amerykanie, którzy sformowali jednostki kawalerii
powietrznej, walczące w Wietnamie.
W połowie lat osiemdziesiątych XX wieku Francuzi, jako
jedyni spośród europejskich członków Nato, utworzyli jed-
nostkę aeromobilną szczebla dywizyjnego. ich 4 dywizja ae-
frAnCuSKA śCieŻKA
innych armii Nato nie stać na tak potężne lotnictwo śmi-
głowcowe. dlatego europejskie rozwiązania organizacyjne
73
numer 1 | kwiecieŃ 2012 | polskA zbrojnA
827607867.031.png 827607867.032.png 827607867.033.png 827607867.034.png
 
 
 
827607867.036.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.037.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.038.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.039.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.040.png 827607867.041.png
 
827607867.042.png
 
 
 
 
827607867.044.png
 
827607867.045.png 827607867.046.png
 
 
 
827607867.047.png
 
 
827607867.048.png
 
 
827607867.049.png
 
827607867.050.png 827607867.051.png
|
|
militaria śMIGłOWCE
|
sa 341/342 gazelle
Wojska aeromobilne
zapewniają na polu
bitwy możliwości,
którymi nie dysponują
inne rodzaje wojsk.
eC 725 Caracal
oh-58 kiowa Warrior
romobilna była o wiele mniejsza niż amerykańska sto Pierw-
sza, miała bowiem tylko jeden pułk piechoty (równowartość
dużego batalionu). Włączono zaś do niej trzy pułki śmigłow-
ców bojowych (regiment d’helicopteres de combat, rhc),
które były wyposażone w lekkie śmigłowce Gazelle, uzbrojo-
ne w działka lub wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kie-
rowanych. dywizja miała też śmigłowce transportowe Puma,
ale nie była jednostką powietrznoszturmową. Francuzi stwo-
rzyli ją jako zgrupowanie przeciwpancerne, które miało prze-
ciwstawić się potencjalnej agresji wojsk Układu Warszaw-
skiego i zwalczać kolumny wrogich czołgów.
towarzysząca procesowi profesjonalizacji sił zbrojnych re-
strukturyzacja spowodowała przekształcenie w 1999 roku dy-
wizji w brygadę. W nowej strukturze nie było jednostki pie-
choty, utworzono tylko pułki śmigłowców – 4,4 tysiąca ludzi
i około 200 statków powietrznych. brygada przetrwała do po-
łowy 2010 roku.
W lotnictwie francuskich wojsk lądowych są cztery pułki.
trzy z nich to pułki śmigłowców bojowych o zróżnicowanej
strukturze organizacyjnej. i tak 1 rhc liczy 13 eskadr (mię-
dzy innymi dziewięć ze śmigłowcami), a 3 rhc – dziewięć.
Pierwszy z nich ma 59 maszyn, a drugi o dziesięć mniej.
W obu są lekkie śmigłowce sa 341/342 Gazelle, w tym
uzbrojone w wyrzutnie ppk hot lub 20-milimetrowe dział-
ko. Pułki są także wyposażone w śmigłowce manewrowe
Puma i cougar. Produkcję sa 330 Puma rozpoczęto w dru-
giej połowie lat sześćdziesiątych, a zakończono w 1987 roku.
as 532 cougar wywodzi się ze zmodernizowanej cywilnej
maszyny as 332 super Puma, która pierwszy raz wzbiła się
w powietrze w 1977 roku. obecne oznaczenie nadano
w 1990 roku, w celu odróżnienia wersji wojskowej od cywil-
nej. ciekawostką w 1 rhc są cougary z radarem horizon.
Niezwykle interesujący jest trzeci spośród pułków francu-
skich wojsk lądowych, 5 rhc, który w pierwszej kolejności
dostał nowe śmigłowce szturmowe tiger. Francja zamierza
ich zakupić osiemdziesiąt. Wprowadzaniu tego sprzętu towa-
rzyszyła restrukturyzacja jednostki. Pułk jako pierwszy prze-
szedł na strukturę batalionową. W jego skład wchodzą dwa
bataliony śmigłowców – jeden manewrowy i szturmowy oraz
drugi rozpoznawczy i ataku. Każdy z nich ma mieć trzy eska-
dry lotnicze i dwie techniczne. jest też batalion wsparcia. We-
dług oicjalnych informacji w pułku służy 1150 wojskowych.
jednostka dysponuje 45 śmigłowcami, w tym dziewięcioma
tigerami.
Lotnictwo francuskich wojsk lądowych ma jeszcze czwarty
pułk, śmigłowców sił specjalnych (traiło do niego kilka wie-
lozadaniowych maszyn ec 725 caracal) oraz kilka mniej-
szych jednostek, w tym stacjonujące poza Francją.
obecnie lekkie lotnictwo wojsk lądowych jest w trakcie
przezbrajania w nowej generacji śmigłowce, produkowane
przez będącego częścią eads eurocoptera, które są efektem
współpracy wielonarodowej. Francuzi zamierzają kupić
80 szturmowych tigerów, ale nie wiadomo, czy wobec ten-
dencji do ograniczania wydatków na obronę ów plan zostanie
wykonany. chciano też nabyć 133 wielozadaniowe Nh90,
które zastąpiłyby Pumy, a z czasem i cougary. jak dotych-
czas, potwierdzono zamiar zamówienia tylko 68.
Podobnie jak Francja dużej jednostki aeromobilnej nie ma
także hiszpania. Lotnictwo jej wojsk lądowych zorganizowa-
ne jest w sześć batalionów – trzy manewrowe (iii, iV i Vi)
74
numer 1 | kwiecieŃ 2012 | polskA zbrojnA
827607867.052.png 827607867.053.png 827607867.054.png 827607867.055.png 827607867.056.png
 
 
 
827607867.057.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.058.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.059.png
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.060.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
827607867.062.png 827607867.063.png
 
827607867.065.png
 
 
 
 
827607867.066.png
 
827607867.067.png
 
 
 
 
 
827607867.068.png
 
 
827607867.069.png
 
 
827607867.070.png
 
827607867.072.png 827607867.073.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin