Zadania psychologa w systemie penitencjarnym....pdf

(1430 KB) Pobierz
375249655 UNPDF
I Cele wykonywania kary pozbawienia wolności w obowiązujących w Polsce regu­
lacjach prawnych służą urzeczywistnianiu więzienia o charakterze prospołecznym,
Stanowiącym przeciwieństwo modelu ochronno-odwetowego, nacechowanego
surowością kary, wzmacnianiem jej dolegliwości oraz izolowaniem od społeczeń­
stwa 1 . W realizacji celów reintegracyjnych bardzo ważną rolę spełniają psycholo­
gowie. Ich kompetencje powinny być wykorzystywane w czterech sferach pracy ze
skazanymi - diagnozowaniu penitencjarnym, resocjalizacji i terapii więźniów oraz
integracji oddziaływań penitencjarnych i postpenitencjarnych
HI Znaczenie klasyfikacji skazanych w oddziaływaniach penitencjarnych
K |Klasyfikacja skazanych polega na ich kierowaniu do właściwego rodzaju i typu
|!akładu karnego, systemu odbywania kary oraz na ich odpowiednim rozmieszcze­
niu wewnątrz zakładu karnego (art. 82 § 1 k.k.w.). Służy ona przede wszystkim in­
dywidualizacji wykonywania kary pozbawienia wolności. W klasyfikowaniu osadzo-
||ych uwzględnia się płeć, wiek, uprzednie odbywanie sankcji izolacyjnych, umyśl-
Hfe D. Gajdus, B. Gronowska. Europejskie Standardy Traktowania Więźniów. Toruń Wyd. Organiza-
K1998 s. 22-23.
Szymanowski, Z. Świda. Kodeks karny wykonawczy. Komentarz. Ustawy. Warszawa Wyd. „Li-
jpa" 1998 s. 152; K. Buchała, A. ZoU. Kodeks karny. Część ogólna. Kraków Zakamycze 1998 s. 427-
BP; Metzner. Commentary: The Role of Mentol Health in the Inmate Disciplinary Process. „The Journal
Kpją .Arnerican Academy of Psychiatry and the Law" 2002 nr 4 s. 497-499; J. Szostak. Psychologia
•E**' Warszawa WSHiP 2002 s. 184-199; S. Pawela. Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu. Kra-
HfeZakimycze 2003 s. 223-224; B. Hołyst. Kryminologia. Warszawa LexisNexis 2004 s. 1400.
2 .
375249655.001.png 375249655.002.png
ZADANIA PSYCHOLOGA W SYSTEMIE PENITENCJARNYM
DIAGNOSTYKA
PENITENCJARNA
151
3 . Do kryteriów formalnych zalicza
się płeć, wiek, poprzednią karalność, charakter przestępstwa, wysokość orzeczonej
kary i czas pozostały do jej odbycia. Kryteria materialne - stopień demoralizacji,
poziom zagrożenia społecznego i podatność na resocjalizację - stanowią podstawę
racjonalnej selekcji służącej dostosowaniu oddziaływań penitencjarnych do rzeczy­
wistych potrzeb skazanego w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania
demoralizacji i stworzenia warunków sprzyjających jego poprawie
i, 1) wybór i rodzaj typu zakładu karnego (art. 67 § 2 k.k.w.) oraz właściwego
[systemu odbywania kary (art. 82 k.k.w.),
1 2) ustalenie właściwych metod i form oddziaływania wychowawczego (art. 67
I § i i 3 k.k.w.),
3) określenie systemu odbywania kary oraz indywidualnych programów od-
I działywania (art. 76 k.k.w.),
4) dokonywanie okresowych ocen w zakresie resocjalizacji i stosowania zasad
I systemu progresji odpowiednio do zmian w postawie i zachowaniu się skazanych
| (art. 76 § 1 k.k.w. i art. 89 k.k.w.).
Potrzebę przeprowadzenia badań tego typu ocenia dyrektor zakładu karnego.
I Obligatoryjnym badaniom psychologicznym są poddawani młodociani, którym do
i nabycia prawa do ubiegania się o warunkowe zwolnienie pozostało co najmniej 6
Imiesięcy lub młodociani sprawiający trudności wychowawcze (art. 84 § 3 k.k.w.).
I Badania osobopoznawcze w zasadzie są dokonywane za zgodą skazanego (dotyczy
i to także młodocianego z art. art. 84 § 3). Przed jej podjęciem zainteresowana oso-
F ba powinna być poinformowana o naturze planowanych analiz. W uzasadnionych
| przypadkach sędzia penitencjarny może zarządzić przeprowadzenie badań osobo-
; poznawczych bez zgody skazanego. Dotyczy to szczególnie sytuacji kierowania do
odbywania kary w systemie terapeutycznym 8 .
1.2. Psychologiczne diagnozowanie penitencjarne
4 .
Obowiązujące przepisy stanowią, że decyzje w przedmiocie klasyfikacji skaza­
nych mogą podejmować:
1) sąd orzekający karę pozbawienia wolności - wyrok skazujący może określać
rodzaj i typ zakładu karnego, a także terapeutyczny system wykonania kary (art
62k.k.);
2) sąd penitencjarny - organ ten dokonuje zmian prawomocnego orzeczenia
w części dotyczącej rodzaju zakładu karnego, jego typu i terapeutycznego systemu
wykonania kary (art. 74 § 1 k.k.w.);
3) komisja penitencjarna - organ kolegialny składający się z funkcjonariuszy
i pracowników zakładu karnego z możliwością udziału i głosu doradczego innych
osób godnych zaufania, zwłaszcza przedstawicieli podmiotów zajmujących się po­
mocą penitencjarną i postpenitencjarną. Do jej kompetencji należy w szczególno­
ści: a) podejmowanie decyzji o skierowaniu skazanego do właściwego rodzaju i typu
zakładu karnego, jeśli nie uczynił tego sąd orzekający, b) kierowanie osadzonego
do określonego systemu odbywania kary, c) ustalanie indywidualnego programu
oddziaływania na więźnia, d) dokonywanie okresowych ocen poprawy skazanego
(art. 76 k.k.w.).
W klasyfikowaniu osadzonych są wykorzystywane różnego typu dane osobo-
poznawcze, m.in. treść podlegającego wykonaniu orzeczenia i jego uzasadnienie
oraz informacje przekazane przez sąd lub będące w dyspozycji zakładu karnego
- np. orzeczenie o stanie zdrowia, wywiady środowiskowe 5 . Podstawę klasyfika­
cji powinny stanowić przede wszystkim badania osobopoznawcze, jakie zostały
zgromadzone w postępowaniu przygotowawczym i jurysdykcyjnym, oraz badania
psychologiczne i psychiatryczne w stadium wykonawczym (art. 82 § 3 k.k.w.; art.
83 k.k.w.) 6 . Według obowiązującego ustawodawstwa potrzeba badań psychologicz­
nych, a co najmniej formułowania ocen i zaleceń psychologa, powinna być realizo­
wana szczególnie w takich sytuacjach, jak 7 :
Poznawanie psychologiczne polega na analizie jakiegoś „wycinka" psychospo­
łecznego funkcjonowania człowieka, czyli na określaniu struktury i mechanizmów
doprowadzających do określonego zachowania. Rodzaj poznawanego „wycinka"
zależy od celu diagnozy psychologicznej 9 . Jej odmianą jest diagnoza penitencjarna,
I na którą składają się trzy elementy
1) opis charakterystycznych sposobów zachowania się skazanego w różnych
I okolicznościach i środowiskach - ustalenie symptomów reakcji negatywnych (pa­
sywów) i pozytywnych (aktywów),
2) wyjaśnienie psychologicznych mechanizmów powstawania pasywów i akty­
wów w funkcjonowaniu osoby,
3) etiologia zauważonych zaburzeń w zachowaniach - wyjaśnienie, w jakim
stopniu postępowanie badanego stanowi rezultat przebywania w sytuacjach trud­
nych, a w jakim jest uwarunkowane zaburzeniami w funkcjonowaniu osobowości.
Na bazie przeprowadzonej diagnozy opiera się prognozowanie kryminologicz-
ne, które z jednej strony uwzględnia czynniki ryzyka konfliktu z prawem karnym
- określenie intensywności postaw antyspołecznych, przyczyn ich powstawania
8 Hołda Postulski, iw. s. 347-349; Pawela, jw. s. 241-242.
• K Osiowska. Diagnozowanie psychologiczne nieprzystosowania jf^^"^^
Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Red. K. Ostrowska, E. Milewska. Warszawa ATK 1986
3 S. Ziembiński. Klasyfikacja skazanych. Warszawa Wyd. Prawnicze 1973.
4 S. Lelental. Wykład prawa karnego wykonawczego z elementami polityki kryminalnej. Łódź Wyd.
UŁ 1996 s. 133-135; Pawela, jw. s. 224-225; L. Stodolska. Typologia jednostek penitencjarnych i klasyfi­
kacja skazanych. W: Zagadnienia penitencjarne. Red. H. Chmielewska [i in.]. Kalisz COSSW 2004 s. 66-
67; Z. Hołda, K. Postulski. Kodeks karny wykonawczy. Komentarz. Gdańsk Arche 2005 s. 344.
5 Pawela, jw. s. 226.
6 L. Tyszkiewicz. Badania osobopoznawcze w prawie karnym. Warszawa Wyd. Prawnicze 1975; Pa­
wela, jw. s. 241-242.
7 Tamże s. 37.
S ' H Machel. Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk Arche 2003 s. 236-237;
A. Lewicki L Paryzek, B. Waligóra. Podstawy psychologii penitencjarnej. W: Psychologia khmczna. Red.
A. Lewicki. Warszawa PWN 1974 s. 451.
ność lub nieumyślność czynu, czas pozostałej do odbycia kary, stan zdrowia fizycz­
nego i psychicznego, w tym stopień uzależnienia od substancji psychoaktywnych,
zakres demoralizacji i zagrożenia społecznego, rodzaj popełnionego przestępstwa
(art. 82 § 2 k.k.w.). Wymienione podstawy klasyfikacyjne mają charakter formal­
ny (przedmiotowy) i materialny (podmiotowy)
10 :
ZADANIA PSYCHOLOGA W SYSTEMIE PENITENCJARNYM
DIAGNOSTYKA
PENITENCJARNA
i sposobu wewnętrznej integracji, a z drugiej - wskazuje zmienne psychospołecz­
ne, które zmniejszają prawdopodobieństwo popełnienia kolejnego przestępstwa.
Wymienione elementy stanowią podstawę do formułowania wniosków dotyczą­
cych oddziaływań penitencjarnych 11 .
Psychologiczne badania skazanych w systemie penitencjarnym mogą być ukie­
runkowane na osiągniecie różnych celów. Z tego względu wyróżnia się kilka rodza­
jów diagnozy. Celem diagnozy konstatującej (zawierającej charakterystykę i ocenę
zachowań badanego) i ukierunkowującej (dotyczącej działań resocjalizacyjnych
wynikających z diagnozy konstatującej) jest stworzenie podstaw do konstruowa­
nia indywidualnego planu postępowania ze skazanym 12 . Diagnoza weryfikacyjna
(sprawdzająca) wynika z konieczności kontrolowania rzetelności badań wyjścio­
wych lub zastosowanych działań naprawczych 13 . Natomiast diagnoza cząstkowa
polega na opisaniu fragmentu badanej rzeczywistości, który ma istotne znaczenie
w działaniach systemu penitencjarnego. Analizy diagnozy cząstkowej mogą doty­
czyć
17 :
1) przestępców przypadkowych - osoby mało zdemoralizowane, które popeł­
niły niezbyt groźne czyny karalne, doświadczyły wstydu i przykrości w związku
z postępowaniem wymiaru sprawiedliwości i stosowaniem wymierzonych sankcji;
tacy więźniowie zazwyczaj nie wracają do przestępstwa, w związku z tym wobec
nich zbędne są oddziaływania poprawcze;
2) przestępców zdemoralizowanych, ale podatnych na resocjalizację - jednost­
ki charakteryzujące się zdolnością do autorefleksji oraz do zmian w sposobie my­
ślenia i zachowania; wobec tej kategorii więźniów konieczne są oddziaływania psy-
chokorekcyjne, służące pozytywnej readaptacji społecznej;
3) przestępców wysoce zdemoralizowanych, w tym zawodowych - skazani ce­
chujący się tym, że duże nasilenie demoralizacji współwystępuje z defektami za­
chowań wynikającymi z zaburzeń organicznych i/lub osobowościowych o różnym
pochodzeniu; korygowanie prospołeczne tej grupy jest nieskuteczne.
Według szacunków pierwsza kategoria stanowi do ok. 5% więźniów, druga
- od ok. 60 do 65%, a trzecia - od ok. 25 do 30% populacji skazanych. Na podsta­
wie przedstawionych danych można stwierdzić, że w stosunku do znacznej części
osadzonych (60-65%) oddziaływania poprawcze powinny być skuteczne, ale pod
warunkiem prawidłowej oceny potrzeb resocjalizacyjnych i sprawnego działania
systemu penitencjarnego
14 : a) wycinka rzeczywistości, który zostaje podporządkowany określonej kate­
gorii ilościowej i jakościowej (diagnoza kategorialna), b) czynników kształtujących
pewne właściwości sprawcy (genetyczna), c) znaczenia określonego układu zmien­
nych dla zaistnienia jakiegoś stanu (funkcjonalna), d) etapu zachodzących zmian
(fazowa), e) tendencji rozwojowych w ramach badanego zjawiska (rozwojowa), f)
konkluzji dotyczących sposobu postępowania z osobą diagnozowaną (decyzyjna).
Skuteczność oddziaływań penitencjarnych zależy w istotny sposób od prawid­
łowo przeprowadzonych badań psychologicznych, które mogą spełniać rolę:
1) diagnozy resocjalizacyjnej,
2) diagnozy terapeutycznej,
3) diagnozy ryzyka powrotności do przestępstwa.
Ad 1) Diagnoza resocjalizacyjna. Głównym powodem zatrudniania psycho­
logów w zakładach karnych - zarówno w przeszłości, jak i obecnie - jest dążenie do
stosowania adekwatnych środków poprawczych i zapobieganie wzajemnej demora­
lizacji skazanych w trakcie wykonywania sankcji izolacyjnych. Realizacja tych dą­
żeń nie jest jednak możliwa bez dogłębnej diagnozy psychologicznej osadzonych 15 .
Dlatego punktem wyjścia w postępowaniu resocjalizacyjnym powinno być nakła­
nianie więźnia do poddania się badaniu diagnostycznemu, aby ustalić w konkret­
nym przypadku, na czym polega, jaki ma zakres i na skutek czego powstało nie­
przystosowanie społeczne. Psycholog powinien również odpowiedzieć na istotne
pytania dla prognozy resocjalizacyjnej - w jakim stopniu badany jest podatny na
18 .
Wyniki badań diagnostycznych są więc niezbędne do opracowania indywidu­
alnego programu oddziaływań wychowawczych 19 . Jego dostosowanie do struktury
psychicznej przestępcy świadczy o racjonalnym i celowym kierowaniu procesem
resocjalizacji
20 . Analizy empiryczne wskazują, że osoby uczestniczące w oddzia­
ływaniach poprawczych (poddawanie ostrej dyscyplinie w obozach dyscyplinują­
cych), które charakteryzowały się niskim poczuciem własnej wartości, w trakcie
realizacji programu były coraz mniej dostosowane do stawianych wymagań, co
skutkowało wzrostem nasilenia bezradności oraz zwiększeniem poczucia izolacji.
Przedstawiona prawidłowość sugeruje, że diagnozowanie penitencjarne powinno
uwzględniać opis możliwości podmiotowych w zakresie uczestnictwa w określo­
nych programach resocjalizacyjnych 21 .
1 Machel, jw. s. 240; L. Pytka. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i me­
todyczne. Warszawa Wyd. ASP 2002 s. 137-148.
1
1
1
6 Lewicki i in., jw. s. 446-551; I. Urbańska. Diagnoza psychologiczno-penitencjarna. W: Wprowa­
2 Cz. Czapów, S. Jedlewski. Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa PWN 1971 s. 41.
dzenie do metodyki pracy penitencjarnej. Red. S. Benedyczak [i in.]. Kalisz Wyd. COSSW 1994 s. 166-
170; A. Kempa. Rola diagnozy psychologicznej w programowaniu resocjalizacji skazanych anomaliami i ze­
społami uzależnień. W: Problemy więziennictwa u progu XXI wieku. Red. B. Hołyst, S. Redo. Warszawa
CZSW, COSSW 1996 s. 257; Machel, jw. s. 231-237.
1
3 I. Łabuć-Kryska. Diagnoza w wychowaniu resocjalizacyjnym. „Zeszyty Naukowe WSP w Byd­
1
goszczy. Studia Socjologiczne" 1991 nr 7 s. 8-9.
1
4 Cz. Czapów. Wychowanie resocjalizacyjne. Warszawa Państw. Wyd. Nauk. 1978 s. 320-324;
7 Machel, jw. s. 44.
L. Pytka. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne.
Warszawa Wyd. WSPS 1991 s. 75-76; Machel, jw. s. 230-231; Łabuć-Kryska, jw. s. 12.
1
1
8 Tamże s. 44.
5 J. Szałański. 70 lat uczestnictwa psychologów w przeobrażeniach więziennictwa polskiego. W:
1
9 E. Silecka. System programowanego oddziaływania jako nowa forma pracy wychowawczej ze skaza­
Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Red. W. Ambrozik, P. Stępniak. Po-
znań-Warszawa-Kalisz UAM, CZSW, COSSW 2004 s. 96; A. Szymanowska. Więzienie i co dalej. War­
szawa Wyd. Akadem. „Żak" 2003 s. 191.
nymi. W: Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej s. 335.
2
0 Pawela, jw. s. 205; Lewicki i in., jw. s. 442-445.
2 1 F. Lutze, D. Brody. The eighth amendment andboot camp prison: mental abuse as cruel and unusual
Punishment. „Crime and Delinąuency" 1998 nr 2 s. 242-255.
oddziaływania wychowawcze, co je stymuluje i na ile mogą one zredukować istnie­
jące formy zachowań antyspołecznych 16 .
Uzasadniony jest pogląd, że jedynie część osób odbywających karę pozbawienia
wolności nadaje się do skutecznej resocjalizacji. Ze względu na kryterium podatno­
ści na oddziaływania poprawcze, skazanych można podzielić na 3 kategorie
154
ZADANIA PSYCHOLOGA W SYSTEMIE PENITENCJARNYM
DIAGNOSTYKA
PENITENCJARNA
Indywidualizacja postępowania poprawczego bazuje na założeniu, że zasadni­
cza odpowiedzialność za realizowany program spoczywa na osobie resocjalizowanej
przez to, że zobowiązała się wykonywać określone obowiązki. Natomiast do zadań
wychowawcy należy wspomaganie, współdziałanie i kontrolowanie opracowanego
programu korekcyjnego. Okresowe oceny postępów resocjalizacji i wprowadzanie
ewentualnych korekt do opracowanego planu oddziaływań implikuje prowadzenie
badań psychologicznych, mających na celu uchwycenie zmian zachodzących w oso­
bowości skazanego
29 .
Podstawową przeszkodą w uzyskaniu trafnej diagnozy terapeutycznej są pro­
cesy depersonalizacji i dehumanizacji w warunkach penitencjarnych, które two­
rzą rodzaj dystansu i „neutralizacji" dla moralnego zainteresowania potrzebami
drugiego człowieka, czyli rodzaj biurokratycznej demoralizacji. Procesy tego rodza­
ju prowadzą do tego, że bariery w ujawnianiu problemów psychicznych znajdu­
ją się zarówno po stronie profesjonalistów diagnozujących istniejące zaburzenia
- np. stereotypy dotyczące przestępców seksualnych, jak i po stronie skazanych
- przede wszystkim lęk przed ujawnianiem własnych trudności psychicznych
22 .
Diagnozę resocjalizacyjną uzasadnia również fakt, że coraz częściej w różnych
krajach są realizowane programy ukierunkowane na redukcję specyficznych prob­
lemów osób, które odbywają karę pozbawienia wolności. Zakwalifikowanie do
uczestnictwa w programie, a następnie skuteczność jego realizacji w dużym stop­
niu zależy od właściwego zdiagnozowania występujących trudności
30 .
Ad 3) Diagnoza ryzyka powrotności do przestępstwa. W światowej poli­
tyce kryminalnej coraz częściej są opracowywane diagnozy oceny ryzyka powrot­
ności do przestępstwa. Za istnieniem tego typu analiz opowiedział się również Ko­
mitet Ministrów Rady Europy, który w 1967 r. przyjął Rezolucję 67/5, dotyczącą
badań naukowych w zakresie skuteczności oddziaływań systemu penitencjarnego.
Uzasadnieniem analiz dotyczących recydywy jest założenie, że pomimo istnienia
alternatywnych środków penalnych, znaczna liczba przestępców przebywa w wię­
zieniach. Potrzeba przygotowania tych osób do życia na wolności powoduje ko­
nieczność podjęcia szczegółowych studiów nad instytucjonalnymi, społecznymi
i podmiotowymi uwarunkowaniami efektywności kary pozbawienia wolności.
Efekty przeprowadzonych analiz powinny być uwzględniane w polityce kryminal­
nej - zarówno przy wprowadzaniu nowych środków penalnych, jak również przy
ich orzekaniu 31 .
Rezultaty studiów nad recydywą pokazują, że istnieje niezgodność między te­
oriami karania a czynnikami ryzyka zachowań przestępnych. Możliwość powrotu
do działań kryminogennych ma elastyczny charakter, dlatego pierwszym założe­
niem w diagnozowaniu tego zjawiska jest odejście od kryteriów statycznych na
rzecz poszukiwania zmiennych stanowiących dynamiczne czynniki ryzyka recy­
dywy. Po drugie, istnienie zależności między groźbą zachowań kryminogennych
a nasileniem określonych potrzeb skazanych zakłada ocenianie powrotności do
przestępstwa w kategorii frustracji indywidualnych potrzeb, dotyczących osiąga­
nia reglamentowanych w społeczeństwie „wartości i dóbr". Diagnozowanie praw­
dopodobieństwa recydywy oparte na dynamicznej kategorii „ryzyko/potrzeby"
stanowi podstawę do specyficznych działań resocjalizacyjnych i/lub terapeutycz­
nych, które prowadzą do charakterystycznej dla określonej osoby redukcji fuzji
tych czynników 32 . Zasadność analizowania ryzyka recydywy potwierdzają różnice
między bezpośrednią a odroczoną skutecznością sankcji izolacyjnych. Wyniki ba­
dań wskazują, że do przestępstwa często wracają więźniowie, którzy w czasie od-
23 .
Zasadność stosowania fazowej diagnozy resocjalizacyjnej potwierdzają wyniki
badań empirycznych. Prowadzone statystyki wskazały, że zmniejszenie recydy­
wy występowało w przypadkach tych więźniów, którzy osiągnęli wysokie oceny
w przygotowaniu do wolności
24 . W związku z tym badania prowadzone w końcowej
fazie penitencjarnego procesu resocjalizacyjnego powinny służyć odpowiedzi na
pytania: czy zaszły zmiany w zachowaniach skazanego, na czym polega istota tych
zmian i jakie oddziaływania pomocowe należy podjąć w celu ich utrzymania 25 .
Ad 2) Diagnoza terapeutyczna. Ochrona zdrowia psychicznego więźniów
wymaga oszacowania występujących zaburzeń w tym zakresie, zarówno na począt­
ku, jak i w trakcie wykonywania kary
26 .
Diagnoza tego rodzaju powinna być ukierunkowana na dwa cele. Pierwszy
z nich polega na selekcjonowaniu skazanych do odbywania kary w systemie te­
rapeutycznym. Dotyczy to przede wszystkim osób z zaburzeniami psychicznymi
i uzależnionych od substancji psychoaktywnych. W takim przypadku psycholog
zajmuje się opisem i wyjaśnieniem istniejących trudności psychicznych osadzone­
go i oceną jego zdolności przystosowawczych do warunków izolacji więziennej
27 .
Natomiast drugi cel diagnozy terapeutycznej jest związany z wyodrębnianiem osób
o dużym ryzyku samobójczym. Badania selekcyjne w tym zakresie są najskutecz­
niejsze w sytuacji, gdy osoba jest przyjmowana do zakładu karnego 28 . Argumen­
tem przemawiającym za ich stosowaniem są istotnie niższe wskaźniki samobójstw
Machel, jw. s. 86-87; Hołda, Postulski, jw. s. 346-347.
2
3 P. Harris, R. Gingerich, T. Whittaker. The „Effectiveness" of Differential Supervision. „Crime &
2
Delinquency" 2004 nr 2 s. 239.
2
4 D. LeClair, S. Guarino-Ghezzi. Prison Reintegration Programs: An Evaluation. „Corrections Man­
B. Hołyst. Wstęp do wydania polskiego. W: Światowa Organizacja Zdrowia. Polskie Towarzy­
9
agement Quarterly" 1996 nr 4 s. 65-74.
2
5 Machel, jw. s. 86-87.
2
6 J. Sim. The futurę of prison health care: a critical analysis. „Critical Social Policy" 2002 nr 2
s. 307.
2
2
stwo Suicydologiczne. Zapobieganie samobójstwom s. 12.
3
0 J. Wardhaugh, P. Wilding. Towards an Explanation of the Corruption of Care. „Critical Social
7 K. Różański. Oddziaływanie resocjalizacyjne na alkoholików w warunkach zakładu karnego. W:
Policy" 1993 t. 37 s. 7.
3
1 M. Wołowicz. Etyczne i metodologiczne dylematy badań penitencjarnych. W: Wina - Kara - Na­
Wina - Kara - Nadzieja - Przemiana. Red. J. Szałański. Łódź-Warszawa-Kalisz COSSW 1998 s. 460.
2
8
Światowa Organizacja Zdrowia. Polskie Towarzystwo Suicydologiczne. Zapobieganie samobój­
dzieja - Przemiana s. 140.
3
2 K. Hannah-Moffat. Criminogenic needs and the transformative risk subject. Hybridizations of
stwom. Poradnik dla funkcjonariuszy Służby Więziennej. Warszawa-Genewa PTS 2003 s. 21-23.
risk/need in penality. „Punishment & Society" 2005 nr 1 s. 29-51.
w zakładach karnych, w których jest analizowane prawdopodobieństwo zachowań
suicydalnych
2
ZADANIA PSYCHOLOGA W SYSTEMIE PENITENCJARNYM
DIAGNOSTYKA
PENITENCJARNA
bywania kary uzyskują bardzo dobre lub dobre efekty resocjalizacyjne, szczególnie
w zakresie oddziaływań związanych z pracą i nauką. Przedstawione rezultaty sta­
nowią podstawę do wniosku, że do badania skuteczności oddziaływań penitencjar­
nych należy poszukiwać kryteriów związanych z czynnikami psychospołecznymi
oraz z biografią osób opuszczających zakłady karne
33 .
37 . W wymienionym akcie prawnym zaprojektowano więzienia obserwacyjno-
-rozdzielcze, w których należało przeprowadzać badania osobowości w celu wyboru
więzienia i ustalenia metod postępowania ze skazanymi 38 . W okresie powojennym
nastąpił bardzo duży regres w funkcjonowaniu więziennictwa. W związku z tym
nie zwracano również uwagi na psychologiczne badania selekcyjne.
Przełomowym momentem dla prowadzenia analiz osobopoznawczych było
uruchomienie działów penitencjarnych w 1958 r. Podjęto wówczas działania or­
ganizacyjne zmierzające do szerszego zastosowania różnych technik poznawania
osobowości skazanych. Psychologowie-diagnostycy w dużym stopniu korzystali
z dorobku wypracowanego w okresie dwudziestolecia międzywojennego. W diag­
nozowaniu penitencjarnym przyjęto następujące założenia. Po pierwsze, do badań
byli kierowani więźniowie, wobec których zapadł wyrok w I instancji i u których
okres do zakończenia wykonywania kary wynosił co najmniej jeden rok. Oprócz
przedstawionego warunku osoby badane musiały jednocześnie spełniać dodatko­
we kryterium w postaci: recydywy - niezależnie od wieku i zachowania się - lub
jednokrotnego karania i wieku do 25 lat - niezależnie od zachowania się - albo
szczególnej demoralizacji lub sprawiania trudności na terenie zakładu karnego
Podsumowując zagadnienia dotyczące rodzajów diagnozy penitencjarnej, na­
leży stwierdzić, że poznanie osobowości skazanych jest niezbędnym warunkiem
służącym zarówno indywidualizacji wykonywania kary pozbawienia wolności, jak
i prawidłowemu przygotowaniu skazanego do wolności. W związku z tym badania
osobopoznawcze powinny stanowić nieodzowny element systemu penitencjarnego.
Treść, zakres i organizacja badań diagnostycznych powinny być ściśle powiąza­
ne z organizacją wpływów resocjalizacyjnych i terapeutycznych. Sprzężenie diag­
nozy z postępowaniem podejmowanym w zakładach karnych stanowi warunek
sensownego i efektywnego funkcjonowania systemu penitencjarnego. Dotychczas
najlepsza integracja między diagnozowaniem a podejmowanymi działaniami wy­
stępuje w ramach terapeutycznego systemu wykonywania kary pozbawienia wol­
ności. Wynika to z faktu, że fachowcy zatrudnieni w oddziałach terapeutycznych
mają skonkretyzowane oczekiwania pod adresem psychologów wykonujących ba­
dania osobopoznawcze i domagają się praktycznie użytecznych diagnoz na potrze­
by pracy psychokorekcyjnej. W konsekwencji na odcinku diagnozowanie terapeu­
tyczne - oddziaływania terapeutyczne występuje pozytywne sprzężenie zwrotne,
które przyczynia się do doskonalenia działalności diagnostycznej i terapeutycz­
nej 34 . Podobne rozwiązania powinny zaistnieć w kontekście pozostałych systemów
- resocjalizacyjnego oraz integrującego oddziaływania penitencjarne z pomocą
postpenitencjarną.
39 .
Do zadań psychologa w działach obserwacyjno-rozdzielczych należało prze­
de wszystkim: 1) prowadzenie prac w kierunku rozpoznania osobowości więź­
niów, pozwalających na ich zakwalifikowanie do odpowiedniej grupy segregacyj-
nej i właściwego dla nich zakładu karnego ze wskazaniem zasad rozmieszczenia
ich w celach, 2) wskazanie metod i środków wychowawczego oddziaływania, ze
szczególnym uwzględnieniem rodzaju zatrudnienia i szkolenia, 3) opracowanie
prognozy kryminologicznej, 4) grupowanie materiałów badawczych służących do
kształtowania polityki penitencjarnej 40 . Szczególny rozwój oddziałów obserwacyj­
no-rozdzielczych z wiodącą rolą psychologów zaznaczył się w latach 1961-1968.
Jego efektem był dynamiczny wzrost liczby przebadanych osób i przeobrażenia
w oddziaływaniach penitencjarnych.
W 1975 r. zlikwidowano 27 istniejących oddziałów obserwacyjno-rozdziel­
czych. Celem tej decyzji było ściślejsze powiązanie badań psychologicznych z pracą
działów penitencjarnych. Przeprowadzone zmiany miały jednak negatywny cha­
rakter w odniesieniu do diagnozowania skazanych. Wygenerowane stanowisko
psychologa ogólnowięziennego miało na celu realizację zadań związanych z funk­
cjonowaniem działów penitencjarnych, a nie badania osobopoznawcze. W związku
z tym przez okres dwóch dekad został zaniedbany całokształt zagadnień dotyczą­
cych diagnozowania więźniów. Wysoka ranga badań psychologiczno-penitencjar-
nych w latach sześćdziesiątych XX w. pozwoliła na przywrócenie ośrodków diagno­
stycznych w latach dziewięćdziesiątych.
1.3. Stan polskiej diagnostyki penitencjarnej
Obecność psychologów-diagnostyków w polskim więziennictwie zaznaczyła
się już w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Świadczyło to o nowoczesnym
podejściu do problematyki resocjalizacji skazanych, pomimo występujących trud­
ności w organizacji ustroju penitencjarnego wynikających z braku ciągłości i spój­
ności ustrojowej, trudności materialnych i przeludnienia więzień, będącego skut­
kiem dużej dynamiki przestępczości w latach 1931-1935
3 P. Szczepaniak. Kara pozbawienia wolności a wychowanie. Kalisz-Warszawa KTPN, UW 2003
4 J. Górski. Rozpoznanie osobowości skazanych. W: Księga jubileuszowa więziennictwa polskiego
1918-1988 s. 350-351.
3
Szałański. 70 lat uczestnictwa psychologów s. 101-102.
Ustawa z 26.07.1939 r. o organizacji więziennictwa (DzU 1939 nr 69 poz. 457).
Lelental, jw. s. 87.
Górski, jw. s. 341.
Tamże s. 342-343.
5 S. Lelental. Postępowanie z recydywistami w systemie penitencjarnym II Rzeczypospolitej (lata
1918-1939). W: Księga jubileuszowa więziennictwa polskiego 1918-1988 s. 81-82.
rolnej 36 . Na duże znaczenie diagnostyki psychologicznej zwrócono uwagę przy re­
formowaniu ustroju penitencjarnego w okresie dwudziestolecia międzywojennego,
co znalazło odzwierciedlenie w Ustawie z 26.07.1939 r. o organizacji więzienni­
ctwa
35 . Pierwszych psycholo­
gów zatrudniono w 1931 r. w więzieniu mokotowskim w celu prowadzenia analiz
kryminologicznych. Następstwem tych badań było wprowadzenie postępowania
diagnostycznego służącego selekcji skazanych do zakładów specjalnych i kolonii
3
s. 443-444; L. Tyszkiewicz. Skuteczność środków penalnych stosowanych wobec młodzieży' Warszawa
Wyd. Prawnicze 1992.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin