funkcje emocji.txt

(58 KB) Pobierz
Izard C.E., Ackerman B.P. Motywacyjne, organizacyjne i regulujace funkcje odrebnych emocji // Psychologia emocji / Eds. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones. Gdansk: Gdanskie Wydaw. Psychologiczne, 2005. P. 327-341.

 

MOTYWACYJNE, ORGANIZACYJNE l REGULUJACE

FUNKCJE ODREBNYCH EMOCJI

Carroll E. Izard, Brian P. Ackerman

Kilka odrebnych emocji - radosc, zainteresowanie, smutek, zlosc, strach i wstret - pojawia sie juz

w najwczesniejszym dziecinstwie. W srodkowym

okresie dziecinstwa, jako efekt zarowno dojrzewania, jak

i procesow spolecznych, wyksztalcaja sie nastepne:

wstyd, poczucie winy, niesmialosc i pogarda. Kazda

z tych emocji spelnia swoista funkcje adaptacyjna w za-

kresie motywowania, organizowania i regulowania za-

chowania - czy to samodzielnie, czy jako element wzor-

ca emocjonalnego. Kazda z nich odgrywa ponadto waz-

na role w rozwoju osobowosci i powstawaniu roznic

indywidualnych w reakcjach na wyzwania srodowiskowe.

W rozdziale tym przeanalizujemy adaptacyjne funkcje

emocji z perspektywy teorii zroznicowanych emocji (diffe-

328     PSYCHOLOGIA EMOCJI

rential-emotions theory - DET; Izard, 1977).

Rozpoczniemy od przedstawienia zalozen teo-

retycznych naszego podejscia i ich kontekstu historycznego oraz teoretycznego. Nastepnie opiszemy motywacyjne, organizacyjne i regulujace

funkcje niektorych odrebnych emocji. Na za-

konczenie omowimy implikacje tych zalozen

dla konceptualizacji rozwoju osobowosci.

PODSTAWY TEORETYCZNE

ADAPTACYJNE FUNKCJE EMOCJI

Teoretyczne podstawy pojmowania relacji

miedzy systemem emocjonalnym, zachowa-

niem i rozwojem osobowosci mozemy ujac

w siedmiu ogolnych zalozeniach:

1. System emocjonalny jest glownym syste-

mem motywacyjnym w zachowaniu czlo-

wieka (Izard, 1971; Tomkins, 1962). Moty-

wacja dotyczy celow zachowania. Choc

niewielu teoretykow akceptuje te regule

w najbardziej radykalnej wersji, wiekszosc

uznaje emocje za wazny czynnik motywu-

jacy spostrzeganie, myslenie i dzialanie

(Frijda, 1986; Lazarus, 1991).

2. Kazda z odrebnych emocji pelni specyficz-

na funkcje w zakresie organizowania na-

szego spostrzegania, poznania i czynnosci

(zachowania) skladajacych sie na nasze

dzialania zaradcze oraz tworcze. Kazda

z nich ma rowniez swoisty wklad w rozwoj

osobowosci i zachowan (Ackerman, Abe i

Izard, 1998; Izard, 1977). Coraz wiecej ba-

dan potwierdza te podstawowa zasade

(Martin, Horder i Jones, 1992; Niedenthal i

Kitayama, 1994; Renninger, Hidi i Krapp,

1992). Wykazano, ze zarowno emocje wyni-

kajace z predyspozycji (trait emotion), jak

i emocje indukowane kieruja spostrzega-

niem, wzmagaja selektywnosc uwagi i wply-

waja na tresc pamieci roboczej. Jednakze

okreslenie skomplikowanych zaleznosci po-

miedzy poszczegolnymi emocjami a zacho-

waniem wciaz nie jest latwe.

3. Sytuacje wywolujace osobiste zaangazowa-

nie czlowieka z reguly aktywuja spojny

wzorzec wspoldzialajacych emocji (Izard,

1972; Izard i Youngstrom, 1996). Zlozo-

nosc zwiazku emocja-zachowanie wynika

czesciowo z silnych wzajemnych oddzialy-

wan w obrebie systemu emocjonalnego

i w procesie ksztaltowania sie wzorcow

emocjonalnych. Podobnie jak interakcje

miedzy odrebnymi emocjami a procesami

poznawczymi, wzajemne relacje miedzy

emocjami w aktywowanym wzorcu obej-

muja interemocjonalne procesy regula-

cyjne. Regulacja polega na tym, ze proce-

sy neuronalne i motywacyjne zwiazane

z jedna emocja wzmacniaja lub tlumia in-

ne emocje w obrebie tego samego wzorca. 

Choc w systemach poznawczym i motorycznym funkcjonuje wiele skutecznych

technik regulowania emocji, to w niektorych sytuacjach warunkiem uzyskania ada-

ptacyjnego poziomu pobudzenia jest

wspoldzialanie tych systemow z procesami i

interemocjonalnymi. Mozna wiec domniemywac, ze procesy te zawsze stanowia istotny element optymalnej regulacji okreslonej odrebnej emocji. Nalezy podkreslic, ze zgodnie z zalozeniami DET odrebne emocje wprawdzie zazwyczaj wystepuja w ukladach zlozonych z dwoch lub wiecej emocji, ale kazda z nich zachowuje swoje specyficzne wlasciwosci motywacyjne. Stanowisko to jest sprzeczne

z pogladem, ze emocje mozna rozumiec

w kategoriach pewnych ogolnych wymia- -

row, takich jak przyjemnosc czy pobudze-

nie (por. Watson i Tellegen, 1985).

O zbieznosci tych podejsc mozna mowic -

pod warunkiem, ze wplyw sprawczy ogol-;

nego wymiaru bedzie rozumiany jako efekt :

interakcji pomiedzy odrebnymi emocjami.

Wielu teoretykow mogloby sie na przyklad

zgodzic z tym, ze interakcja pozytywnych

emocji stanowi wymiar przyjemnosci.

4. Relacje pomiedzy emocjami a zachowaniem ksztaltuja sie wczesnie i pozostaja sta-

bilne w ciagu zycia (Izard, 1977; Plutchik, 1980). Chociaz repertuar konkretnych re-

akcji na dana emocje zmienia sie w miare

rozwoju czlowieka, to nowe reakcje sa

komplementarne wobec tych, ktore pozo-

staly niezmienione, i funkcjonuja podobnie

MOTYWACYJNE, ORGANIZACYJNE l REGULUJACE FUNKCJE ODREBNYCH EMOCJI    329

jak ich poprzedniczki. Smutek, ktory u nie-

mowlecia czy przedszkolaka wyzwala placz,

u starszego dziecka wywoluje tylko smutna

mine, ale obie formy zachowania prowoku-

ja opiekunczosc i wsparcie spoleczne.

5. Dzieki zdolnosci motywowania, organizo-

wania i podtrzymywania okreslonych ze-

spolow zachowan emocje wplywaja na roz-

woj osobowosci. Regularne wystepowanie

wysokiego poziomu radosci badz pozytyw-

nych stanow emocjonalnych ulatwia inte-

rakcje spoleczne i sprzyja wyksztalceniu

ekstrawersji (Abe i Izard, 1999).

6. Roznice indywidualne dotyczace progu

aktywacji emocji, a takze czestosci i inten-

sywnosci doswiadczania oraz wyrazania

poszczegolnych emocji sa glownymi deter-

minantami konkretnych cech i ogolnych

wymiarow osobowosci.

7. Mimo ze kazda emocja z natury pelni funk-

cje adaptacyjna (Izard, 1989; Lazarus

iSmith, 1988; Leventhal, 1980; Plutchik,

1980), emocje moga sie rowniez przyczy-

niac do nieadaptacyjnych zachowan jako

reakcji na zagrozenie lub trudna sytuacje.

Takie zachowania z reguly sa przejawem

problemow w relacjach miedzy emocjami,

w interakcjach emocja-poznanie, a takze

w ukladach emocja-poznanie-dzialanie.

Jesli na przyklad motywacyjny komponent

strachu zostal powiazany z niewlasciwym

procesem poznawczym i utworzyl wraz

z nim nieadaptacyjna strukture afektywno-

-poznawcza, to aktywacja emocji bedzie za

soba pociagac nieadaptacyjne zachowanie.

TlO HISTORYCZNE

Pytanie, czy emocje tworza dwa lub trzy ogol-

ne wymiary, czy tez siedem albo jedenascie od-

rebnych jednostek, ma fundamentalne znacze-

nie dla teorii emocji i bylo przedmiotem zain-

teresowania  naukowcow  od  momentu

narodzin psychologu jako dyscypliny nauko-

wej. Prekursorzy nauk psychologicznych i teo-

rii emocji prezentowali w tej mierze sprzeczne

poglady. Na przyklad Darwin (1872/1959) opi-

sal okolo tuzina odrebnych emocji i twierdzil,

ze ekspresja niektorych sposrod nich wyewolu-

owala z systemow funkcjonalnych. Zgodnie

z jego teoria ekspresja typowa dla pewnych od-

rebnych emocji stanowi wzorce ruchow, ktore

w procesie ewolucji pelnily funkcje adaptacyj-

na. Darwin jasno sprecyzowal swoje stanowi-

sko i kladl na nie duzy nacisk w swej ksiazce na

temat emocji, ale nie stwierdzil wprost, ze eks-

presja emocji nadal pelni u czlowieka funkcje

adaptacyjna. Z uwaznej lektury jego dziel moz-

na jednak wywnioskowac, ze zdaniem autora

ekspresja emocji do dzis pozostaje uzytecznym

mechanizmem. Opisujac jej role, Darwin

uwzglednial to, co obecnie psychologowie na-

zywaja "funkcjami adaptacyjnymi".

Darwin wyroznial dwie funkcje adaptacyj-

ne ekspresji emocji, a mianowicie komunika-

cje spoleczna i regulacje doswiadczania emo-

cji. W odniesieniu do tej pierwszej stwierdzil,

ze matczyny pochwalajacy usmiech albo pelne

dezaprobaty sciagniecie brwi wskazuje dziec-

ku, jak ma postepowac. O drugiej funkcji pi-

sal, ze tlumienie wyrazania emocji oslabia jej

doswiadczanie, natomiast swobodna i pelna

ekspresja je wzmacnia. W swoich wypowie-

dziach na temat ewolucji i adaptacyjnych

funkcji emocji Darwin niewatpliwie odnosil

sie do odrebnych emocji. Przedstawil konkret-

ne i szczegolowe opisy anatomiczne swoistych,

odrebnych sposobow ekspresji.

W odroznieniu od Darwina, Spencer (1890)

konceptualizowal emocje jako wymiary swia-

domosci. Wundt (1897), ktory rozwinal idee

Spencera, utrzymywal, ze wszystkie odczucia

emocji mozna interpretowac w kategoriach

trzech wymiarow: przyjemnosc-nieprzyje-

mnosc, relaksacja-napiecie i spokoj-pobudze-

nie. Kolejne wersje tego podejscia przedstawi-

li inni wybitni badacze (Duffy, 1941; Lindsiey,

1951; Schlosberg, 1941; Woodworth, 1938).

Ich dokonania - a takze wplyw behawioryzmu

na psychologie - przyczynily sie do tego, ze

podejscie wymiarowe w psychologicznych ba-

daniach nad emocjami dominowalo az do lat

szescdziesiatych XX stulecia.

Na dlugo, nim teorie odrebnych emocji zy-

skaly status chocby zblizony do pozycji kon-

cepcji wymiarowych, Tomkins (1962; 1963)

opublikowal blyskotliwy opis swojej teorii afek-

tu, uwzgledniajacej osiem odrebnych emocji.

W tym samym czasie Plutchik (1962) przed-

330     PSYCHOLOGIA EMOCJI

stawil wczesna wersje teorii, w ktorej rowniez

opisywal osiem emocji. Mimo roznicy w na-

zwach wiekszosc z emocji opisanych przez

Plutchika ma swoje odpowiedniki wsrod emo-

cji wymienianych przez Tomkinsa. Funkcjona-

listyczne podejscie obu badaczy, siegajace do

tradycji darwinowskiej, zainspirowalo tych

psychologow, ktorzy nie wykluczali mozliwo-

sci, ze perspektywa bioewolucyjna przynosi

nowy punkt widzenia na emocje oraz ich zna-

czenie dla procesow rozwojowych, osobowo-

sci, relacji spolecznych, poznania i dzialan

(np. Ekman, 1972; Izard, 1971). Musialo jed-

nak uplynac co najmniej dwadziescia lat od

wydania prac Tomkinsa i Plutchika, nim teo-

rie odrebnych emocji zaczely sie naprawde li-

czyc w srodowisku i nadawac kierunek wielu

badaniom.

KONTEKST TEORETYCZNY

Echa zderzenia koncepcji wymiarowej z teoria...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin