Konspekt indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Termin zajęć: 26.05.2008
Prowadząca: Anna Niemczyk
Czas zajęć: 14.15 – 15.00
Uczestnik: Natalia Rybicka
TEMAT: JA I MOJE CIAŁO
CELE GŁÓWNE:
- doskonalenie wzajemnej komunikacji, porozumiewania się
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała
- rozwijanie aktywności poznawczej
CELE SZCZEGÓŁOWE: dziecko potrafi
- współdziałać z partnerem w zabawach i ćwiczeniach
- odwracać głowę w stronę źródła światła
- poruszać ręką na źródło dźwięku i światła
- wskazywać i dotykać niektóre części ciała
Forma zajęć: zajęcia indywidualne
Metody:
- elementy metody „porannego kręgu”, czyli stymulacji polisensorycznej wg pór roku
- metoda zadaniowa, czynnościowa: zadań stawianych dziecku
- metoda M. Ch. Knill
- elementy metody relaksacyjnej
Pomoce: przedmioty do stymulacji polisensorycznej zgodnej z porą roku, przedmioty o różnej fakturze, kaseta, magnetofon, materac, czarno białe i kolorowe plansze, instrumenty muzyczne, oliwka, aparat do masażu, ziemia, miski, woda, ścierki o różnej fakturze.
Część wstępna:
1. Ceremoniał powitania – elementy „porannego kręgu”, czyli stymulacji polisensorycznej wg pór roku
a) zapalenie lampki zapachowej (wiosna – zapach cytryny)
b) wymawianie imienia dziecka, zwrócenia uwagi na zapach i cechy ognia
c) śpiewanie piosenki powitalnej z jednoczesnym masowaniem dłoni oliwką
zapachową;
Witaj........2x
Jak się masz? 2x
Wszyscy Cię witamy
Wszyscy Cię kochamy
Bądź wśród nas 2x
d) krótkie opowiadanie o danej porze roku – wiosna – podlewanie roślin w doniczce, pokazywanie, dotykanie różnych nasion (zbóż, kwiatów, warzyw) lub młodych gałązek z pękami liści
e) spotkanie z żywiołem – rozcieranie gliny na dłoniach dziecka, demonstrowanie mokrej, śliskiej, zimnej, a później ciepłej, szorstkiej i kruchej
f) demonstracja instrumentu muzycznego – gra na bębenku
g) zakładanie kolorowej chustki na głowę dziecka - (dziecko samo ściąga ją z głowy)
h) zastosowanie bodźców smakowych (podajemy dziecku cytrynę z cukrem)
i) gaszenie lampki zapachowej
Część właściwa:
1. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania części ciała z wykorzystaniem zabawy „Zrób to, co ja”:
1 Moja ręka wita się z drugą ręką!
2 Noga wita się z drugą nogą!
3 Kolano z kolanem!
4 Stopa z kolanem!
5 Brzuszek z ręką!
6 Ręka z czołem!
2. Kształtowanie orientacji w schemacie ciała – zastosowanie metody M. Ch. Knill Program aktywności „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” - program wprowadzający
a) przygotowanie miejsca do w wspólnych ćwiczeń ruchowych
b) wskazanie i dotykanie maty – komunikat niewerbalny, połączony z zapowiedzą słowną: „będziemy się bawić”
c) zajęcie miejsca na macie
d) włączenie kasety magnetofonowej
e) zabawa ruchowa metodą M. Ch. Knill
3. Zabawa „Moje ciało” - wyodrębnianie czterech elementów; głowa, ręce, nogi, brzuszek, określanie, wskazywanie, dotykanie, masowanie, pocieranie różnymi fakturami (miękka, szorstka, gładka, itp.) Zabawę łączymy z słuchaniem muzyki relaksacyjnej.
Część końcowa:
1. Zakończenie zajęć piosenką tematyczna „Wiosna” – pożegnanie dziecka zawsze w ten sam sposób (forma dotykowa – wypowiadanie imienia dziecka), połączone ze słuchaniem muzyki relaksacyjnej.
grudzien33