17. Lomnicki, Dryf genetyczny (2009)(1).pdf

(697 KB) Pobierz
192620167 UNPDF
Tom 58 2009
Numer 3–4 (284–285)
Strony 377–384
A dAm Ł omnicki
Zakład Badania Ssaków PAN
17-230 Białowieża
E-mail: adam.lomnicki@uj.edu.pl
DRYF GENETYCZNY
Dryf genetyczny jest zjawiskiem widocz-
nym wyraźnie w małych populacjach, ale
jego ważne konsekwencje występują także
w populacjach dużych. Dlatego dla zrozumie-
nia dryfu należy najpierw przedstawić jego
działanie w bardzo małych populacjach. Peł-
ne zrozumienie ewolucyjnych konsekwen-
cji dryfu wymaga dobrej znajomości analizy
matematycznej i rachunku prawdopodobień-
stwa, którą dysponują zawodowi matematy-
cy. Aby umożliwić zrozumienie dryfu i jego
konsekwencji czytelnikowi nie dysponujące-
mu taką wiedzą, rozważać tu będziemy bar-
dzo specyficzny przykład, w dużej mierze
nierealistyczny, i prezentować wynik kom-
puterowych naśladowań, czyli symulacji dry-
fu w nadziei, że pozwoli to na przynajmniej
intuicyjne zrozumienie jego mechanizmów i
konsekwencji.
JEDNA BARDZO MAŁA POPULACJA
Wyobraźmy sobie populację wodnych
zwierząt hermafrodytycznych, z nie zacho-
dzącymi na siebie pokoleniami, w małym
siedlisku, które może pomieścić zaledwie 5
osobników, u których częstość allelu a wy-
nosi q = 0,4. Zakładamy, że w populacji nie
działa dobór na ten gen, nie powstają w tym
locus nowe mutacje, ani nie ma imigracji i
emigracji. Wyobraźmy sobie dodatkowo, że
zapłodnienie jest zewnętrzne i że każdy osob-
nik produkuje setki gamet, a następnie ginie.
Następne pokolenie tworzone jest z gamet
znajdujących się w wodzie w ten sposób, że
losowo wybieranych jest 10 gamet, z których
powstaje 5 zygot. Jest to sytuacja taka jak z
urną, w której jest bardzo dużo kul z tym, że
40% tych kul jest czarnych, reprezentujących
allel a , zaś 60% jest białych reprezentujących
inne allele. Jeśli kule czarne i białe są dokład-
nie wymieszane i wybieramy z urny 10 kul
po omacku, to proporcja kul czarnych w gru-
pie 10 kul może być różna od 0,4. Powiedz-
my, że wynosi w następnym pokoleniu 0,3.
W naszym przykładzie oznacza to, że 10 kul
musimy teraz wybierać z urny, w której jest
30% kul czarnych. Żeby prześledzić to zjawi-
sko nie jest nam do tego potrzebna urna z ty-
siącem kul. Do naśladowanie dryfu wystarczy
za pierwszym razem urna z 4 kulami czarny-
mi i 6 białymi, a za drugim razem z 3 kulami
czarnymi i 7 białymi. Stosujemy wówczas lo-
sowanie ze zwracaniem, po każdym wyloso-
waniu kuli zapisujemy jej kolor i zwracamy
z powrotem do urny. Dzięki temu proporcja
kul czarnych w urnie nie zmienia się.
Ponieważ czytelnik może uznać, że naby-
cie urny i odpowiednich kul o dwóch kolo-
rach jest kłopotliwe, można to naśladowanie
przeprowadzić w programie Microsoft Excel,
tak jak przedstawiono na Ryc. 1. Przy pierw-
szej symulacji częstość allelu a wahała się z
tendencja wzrostową i ostatecznie w 16. po-
koleniu allel ten został utrwalony, eliminując
zupełnie allel alternatywny. W drugiej symu-
lacji wahania frekwencji miały tendencję ma-
lejącą i doprowadziły do zupełnej eliminacji
allelu a i utrwalenia się allelu alternatyw-
nego. Gdyby czytelnik usiłował powtórzyć
te symulacje według przepisu podanego na
Ryc. 1, to za każdym razem otrzymałby inny
rezultat, ponieważ wynik w pojedynczej po-
pulacji jest nieprzewidywalny. Mamy tu do
192620167.022.png
378
A dAm Ł omnicki
Ryc. 1. Naśladowanie dryfu genetycznego za pomocą oprogramowania Microsoft Excel .
Naśladujemy tu dryf w małej ograniczonej liczbowo populacji pięciu zwierząt wodnych, diploidalnych, her-
mafrodytycznych, składających swe gamety do wody. Pięć zygot, z których powstało te 5 osobników, mogło
być nosicielami zaledwie 10 alleli. Załóżmy, że na początku 4 allele z tych 10 to allele a . Liczba 4 jest wpisa-
na w komórce B1. Oznacza to, że częstość występowania allelu a wynosi q = 0,4, co jest wpisane w komórce
B2. Przy założeniu braku doboru i nacisku mutacyjnego i przy produkcji bardzo dużej liczby (setek i tysięcy)
gamet, proporcja gamet z allelem a będzie wynosić q = 0,4. Ponieważ w tej populacji może przeżyć tylko 5
osobników, zatem wybrać możemy losowo do następnego pokolenia jedynie 10 gamet, z których powstanie
tych 5 przeżywających osobników. Z prawdopodobieństwem q = 0,4 będą to gamety z allelem a , a z prawdo-
podobieństwem (1 – q ) = 0,6 z innym allelem. Przy tym naśladowaniu dryfu podejmiemy losowo decyzję, któ-
ra z 10 gamet będzie nosicielem allelu a . W tym celu w kolumnie B od B3 do B12 wpisujemy funkcję liczby
losowej w granicach od 0 do 1. W kolumnie B’ podane jest jak tak funkcja jest zapisywana. Wybór losowy
polega na tym, że dana gameta staje się nosicielem allelu a , gdy liczba losowa jest mniejsza od 0,4. Opisuje
to funkcja warunkowa w kolumnie C od C3 do C12, która przyjmuje wartość 1 dla allelu a i wartość 0 dla
alternatywnego allelu. W komórce C13 znajduje się suma wszystkich jedynek, czyli liczba gamet, które prze-
szły do następnego pokolenia z allelem a. W ten sposób naśladowaliśmy zmiany w ciągu jednego pokolenia
i wyszło nam, że tylko 3 gamety są nosicielem allelu a . Czytelnikowi usiłującemu powtórzyć to naśladowanie
może wyjść nie 3, ale jakakolwiek inna liczba od 0 do 10 z tym, że najbardziej prawdopodobna jest liczba
4. Aby naśladować kumulatywne działanie doboru przechodzimy do następnego pokolenia wpisując do ko-
mórki B1 liczbę 3, co powoduje, że w komórce B2 pojawia się nowa częstość allelu recesywnego q = 0,3.
Po każdym kolejnym pokoleniu (kolumna D) w kolumnach E lub F wpisujemy liczby alleli a . W pierwszym
przykładzie naśladowania dryfu (kolumna E) allel a znikł z populacji po 10 pokoleniach, pozostawiając tylko
allel alternatywny, natomiast w drugim przykładzie (kolumna F) allel a wyparł zupełnie allel alternatywny w
po 16 pokoleniach. Przedstawiono to na podanym poniżej wykresie pokazującym, że w małych populacjach
losowe zmiany częstości w wyniku dryfu prowadzą do eliminacji jednego lub drugiego allelu po mniejszej
lub większej liczbie pokoleń.
192620167.023.png
Dryf genetyczny
379
czynienia z małą populacją, dlatego istnieje
duże prawdopodobieństwo, że po kilkuna-
stu pokoleniach nastąpi utrwalenie jednego
z alleli lub eliminacja allelu alternatywnego.
Podobnie jest z cząsteczką poruszającą się ru-
chem Browna w rurze, której ściany są ekra-
nami pochłaniającymi: prędzej czy później
cząsteczka zostanie pochwycona przez ten
ekran.
Założenie, że symulacje tu przeprowa-
dzone dotyczą organizmów wodnych wyrzu-
cających gamety do wody można pominąć,
chociaż dla takich zwierząt najłatwiej sobie
wyobrazić gamety z allelami A i a na wzór
urny z kulami białymi i czarnymi. Gamet pro-
dukowanych przez organizmy lądowe też jest
też dużo i jest przypadkiem losowym, które
z nich wejdą do następnego pokolenia liczą-
cego 5 osobników. Gdybyśmy mieli do czy-
nienia z organizmami rozdzielnopłciowymi,
to przy pięciu osobnikach stosunek liczbowy
płci nie byłby 1:1, co przy dryfie wymaga
dodatkowych modyfikacji, o których będzie
mowa dalej.
Z tych pierwszych symulacji wynika, że
przy niewielkiej liczbie osobników w popu-
lacji (i) zmiany w częstości alleli mogą być
poważne mimo braku doboru oraz (ii) prę-
dzej lub później allele utrwalą się lub znikną,
co ostatecznie prowadzi do genetycznej ho-
mogeniczności na wszystkich loci, czyli do
utraty zmienności.
DUŻA POPULACJA ROZBITA NA BARDZO WIELE MAŁYCH POPULACJI
Aby dowiedzieć się więcej o efektach
dryfu należy opisane tu symulacje powtórzyć
na przykład tysiąc razy i zobaczyć, do czego
one prowadzą. Wyobraźmy sobie, że mamy
jedną dużą populację z proporcja allelu a
równą q 0 = 0,4, która rozbita została na 1000
małych całkowicie izolowanych populacji po
5 osobników każda. Liczba populacji z daną
liczbą alleli a ma w pierwszym pokoleniu
po rozbiciu ( t = 1) rozkład bliski rozkładowi
dwumianowemu, czyli binominalnemu, z pa-
rametrami n = 10 (gdyż taka jest liczba alleli),
p = 0,4 (Ryc. 2). Opis tego rozkładu znajduje
się we wszystkich lepszych podręcznikach
statystyki i w elementarnych podręcznikach
rachunku prawdopodobieństwa. Z Ryc. 2 dla
t = 1 wyraźnie wynika, że już w pierwszym
pokoleniu po rozbiciu pojawiają się popula-
cje, w których allel a znikł z tym, że najwię-
cej jest populacji z czterema allelami a , co
oznacza, że w około ¼ wszystkich populacji
częstość q tego allelu nie zmieniła się, zmie-
niła się natomiast w ¾ pozostałych populacji.
Kumulatywne działanie dryfu polega na
tym, że każda pojedyncza mała populacja
zmienia się z prawdopodobieństwami dany-
mi przez rozkład dwumianowy, ale już po
pierwszym pokoleniu wspomniane tu małe
populacje różnią się proporcją allelu a i do
następnych pokoleń startują od tych swoich
nowych proporcji. Prowadzi to do dalszego
spłaszczenia rozkładu i wzrostu wariancji,
czyli zmienności między populacjami. W po-
koleniu t = 2, to spłaszczenie jest niewielkie,
ale przybywa populacji, w których alell a zni-
ka, a w pokoleniu t = 5 spłaszczenie to jest
wyraźne, a populacje bez allelu a są już naj-
liczniejsze. W dalszych pokoleniach dochodzi
do wzrostu liczby populacji, w których jeden
z alleli utrwalił się, eliminując allel alterna-
tywny, przez co rozkład przybiera kształt li-
tery U, a w pokoleniu t = 70 dochodzi do
utrwalenia jednego z alleli we wszystkich po-
pulacjach — populacji z dwoma allelami już
nie ma. Tu warto zauważyć i zapamiętać dla
dalszych rozważań o dryfie: we wszystkich
małych populacjach razem wziętych częstość
allelu a nie zmienia się w wyniku dryfu. Za-
tem jeśli jakiś allel ma początkową częstość
q 0 , to w wyniku długotrwałego działania dry-
fu utrwali się z prawdopodobieństwem q 0 ,
a zniknie z prawdopodobieństwem (1 q 0 ).
Widoczne to jest na wykresie dla t = 70: w
około 600 populacjach allel a znikł, a w oko-
ło 400 — utrwalił się.
Jest sprawą oczywistą, że efektów dryfu
w jednej populacji nie można przewidzieć.
Nie wiemy, kiedy dojdzie do utrwalenia al-
ternatywnych alleli i które to będą allele,
ale rachunek prawdopodobieństwa pozwala
obliczyć średni czas do czasu utrwalenia, a
jak pokazano powyżej możemy ocenić praw-
dopodobieństwo, który z alleli utrwali się,
a który zniknie. Śre d nia liczba pokoleń do
utrwalenia się allelu t dana jest wzorem 1
t
=
4
N
e
(
q
)
ln(
q
),
q
0
0
0
1 Znak minus w tym wzorze jest wprowadzony, ponieważ logarytm z liczby mniejszej od jedności jest ujemny, a
liczba pokoleń nie może być ujemna.
1
192620167.024.png
 
380
A dAm Ł omnicki
gdzie N e oznacza tak zwaną efektywną wiel-
kość populacji, o której będzie jeszcze
mowa, zaś q 0 — początkową częstość allelu
podlegającego utrwaleniu. Dla q 0 = 0,4 śred-
ni czas utrwalenia wynosi 15,3 pokolenia
w populacji z 5 osobnikami, 153 pokolenia
w populacji z 50 osobnikami i powyżej 15
milionów pokoleń w populacji z 5 miliona-
Ryc. 2. Przebieg dryfu genetycznego w 1000 izolowanych małych populacjach po 5 osobników
każda.
Wykresy dla pokoleń t: 1, 2, 5, 13 i 70 przedstawiają liczbę populacji (oś pionowa) w których występuje
liczba alleli a reprezentowana na osi poziomej. Wykresy dotyczą sytuacji, gdy duża populacja z częstością
allelu a równą q = 0,4 zostaje rozbita na 1000 małych populacji po 5 osobników każda. W pierwszym poko-
leniu po rozbiciu (t = 1) mamy już pierwsze efekty dryfu: pojawiają się populacje z różną liczbą alleli od 0
do 8, co oznacza, że bezpośrednio po rozbiciu w niektórych małych populacjach może zniknąć allel rzadszy
a zaś allel alternatywny zostać utrwalony. W dalszych pokoleniach dochodzi do spłaszczenia rozkładu (t = 2
i t = 5), przybrania kształtu litery U (t = 13), a wreszcie do utrwalenia obu alleli we wszystkich populacjach
(t = 70). W tym ostatnim przypadku wyraźnie widać, że dryf nie zmienił frekwencji allelu a we wszystkich
populacjach razem wziętych. Jest ona taka sama jak na początku i wynosi q = 0,4.
192620167.001.png 192620167.002.png 192620167.003.png 192620167.004.png 192620167.005.png 192620167.006.png 192620167.007.png 192620167.008.png 192620167.009.png 192620167.010.png 192620167.011.png 192620167.012.png 192620167.013.png 192620167.014.png 192620167.015.png 192620167.016.png 192620167.017.png 192620167.018.png 192620167.019.png 192620167.020.png
Dryf genetyczny
381
mi osobników. Dla wyższych początkowych
częstości alleli, na przykład dla q 0 = 0,9, przy
N e = 5 średni czas utrwalenia wynosi tylko
5 pokoleń, ale dla q 0 = 0,1 aż 19 pokoleń, o
ile oczywiście utrwali się ten allel, a nie al-
lel alternatywny. Z podanego powyżej wzo-
ru można wyliczyć, że w dużej populacji, na
przykład N e = 5000 osobników, allel o bardzo
niskich częstościach, na przykład q 0 = 0,0001,
wymaga dla swego utrwalenia 19999 poko-
leń 2 , o ile nie zniknie, co może się zdarzyć
z prawdopodobieństwem 0,9999. Ogólnie
przy tak niskich częstościach średni czas po-
trzebny do utrwalenia jest doskonale przybli-
ż ony prostszym wzorem, wynosi mianowicie
t = 4 N e .
EFEKTYWNA WIELKOŚĆ POPULACJI
Z tego, co powiedziano powyżej wyraź-
nie wynika, że dryf zależy w dużej mierze od
wielkości populacji. W przypadku dryfu nie
chodzi tu o wszystkie osobniki w populacji,
ale tylko te biorące udział w rozrodzie. Jeśli
wśród tych osobników stosunek liczbowy
płci nie wynosi 1:1, lecz na przykład jest to
populacja składająca się z jednego samca i 9
samic biorących udział w rozrodzie, to efek-
tywna wielkość tej populacji nie wynosi 10,
lecz zaledwie N e = 3,6. Oznacza to, że zjawi-
ska związane z dryfem przebiegają tak jak w
populacji składającej się z około 4 osobników
a nie 10. W podobny sposób, gdy liczebność
populacji zmienia się z pokolenia na pokole-
nie, to jej efektywna wielkość jest obliczana
jako średnia harmoniczna z poszczególnych
pokoleń, która znacznie bardziej niż średnia
arytmetyczna zbliżona jest do swych niższych
wartości, co prowadzi także do spadku efek-
tywnej wielkości populacji. Dokładne opisy
obliczania efektywnej wielkości populacji
znajdują się w podręcznikach genetyki popu-
lacyjnej. Warto tu zwrócić uwagę, że dobre
oszacowanie efektywnej wielkości populacji
wymaga znajomości wielu szczegółów biolo-
gii danego gatunku, jednak wszystkie dalsze
rozważania używające parametru N e są już
uniwersalne. Jest to kolejny doskonały przy-
kład potęgi genetyki populacji (patrz też ar-
tykuł Ł omnickiego Dobór naturalny w tym
zeszycie KOSMOSU).
KONSEKWENCJE DRYFU GENETYCZNEGO
Dryf ma duże znaczenie w ochronie przy-
rody i w badaniach populacyjnych w labora-
torium. W laboratoryjnych badaniach dbać
należy, aby populacje nie były utrzymywane
w małych liczbach przez wiele pokoleń, bo
może to doprowadzić do utrwalenia się jed-
nego allelu na wielu lub na wszystkich loci,
czyli do genetycznej homogeniczności po-
pulacji. Także efekty doboru sztucznego na
zbyt małej populacji mogą nie być widoczne,
ponieważ może je zasłaniać dryf genetyczny
(patrz dalej). Taki spadek zmienności może
być tym szybszy, im bardziej zmienna jest
wielkość populacji z pokolenia na pokolenie
i im bardziej odbiegający od stosunku liczbo-
wego 1:1 jest stosunek liczbowy płci. Należy
więc przy utrzymywaniu populacji laborato-
ryjnych unikać „wąskich gardeł” liczebności i
utrzymywać podobną liczebność obu płci.
To samo co obserwujemy w laboratorium
może stanowić zagrożenie dla rzadkich ga-
tunków roślin i zwierząt w terenie. Gdy po-
pulacja zmniejsza się do niewielkiej liczby
osobników, dryf prowadzić może do szybkiej
utraty zmienności genetycznej i homozygo-
tyczności w wielu loci. Takie zjawisko doty-
czy między innymi afrykańskich gepardów
i europejskich żubrów. Żubry zostały osta-
tecznie wytępione w Białowieży w czasie I
Wojny Światowej i restytuowane z kilkudzie-
sięciu osobników pochodzących z ogrodów
zoologicznych i sprowadzonych z Kaukazu.
Przy zmianach w środowisku, które wymaga-
ją przystosowania się do nich drogą doboru,
może dojść do takiego spadku zmienności,
który uniemożliwia zdobycie odpowiednich
adaptacji na drodze doboru naturalnego. A
niezależnie od tego homozygotyczność w
wyniku dryfu daje takie efekty obniżające do-
stosowanie jak chów wsobny.
Mniej niebezpieczna dla gatunku jest cza-
sowa fragmentacja dużej populacji na wiele
populacji małych, po której następuje przeła-
manie izolacji między tymi populacjami. Co
prawda w każdej z tych małych populacji
dochodzi do spadku zmienności, ale losowe
2 Częstość 0,0001 w populacji liczącej 5000 osobników oznacza jednostkową mutację.
192620167.021.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin