Biuletyn DSW 2010 nr 9.pdf

(12604 KB) Pobierz
733001837 UNPDF
numer 9 – lato 2010
No to jedziemy!
Zaczyna Slavomir tekstem o XIX-wiecznych reformach
w brytyjskiej armii. To dwa przynajmniej powody do za-
dowolenia. Po pierwsze, kolejny autor wypuszcza się poza
ścisłe ramy czasowe Forum DWS. Po drugie, może wreszcie
pojmiemy zawiłości brytyjskiego systemu pułkowego.
Tekst Klaudiusza Klobucha to przypomnienie pewnego
dokumentu, wprawdzie onegdaj już publikowanego, ale
wciąż pozostającego poza świadomością wielu forumowi-
czów zajmujących się polskim lotnictwem. Sądzę, że warto
się przyjrzeć mu bliżej.
Szymona Tetery opowieść o przewagach Gabby’ego
Gabreskiego w Korei jest pierwszym w tym numerze teks-
tem już wcześniej publikowanym. Wersja dla Biuletynu jest
nieco szersza od wydrukowanej w Lotnictwie nr 2/2009
i oczywiście inaczej zilustrowana. Redakcji Lotnictwa i Wy-
dawnictwu Magnum-X niniejszym dziękuję za zgodę na
przedruk.
Tekst Huberta Michalskiego syntetycznie przypomina
o losach potencjalnego następcy Pantery. Poczytać warto.
Oskara Myszora myszkowanie po dziwnych lotach
i lotyllach daje się zauważyć od dawna, choćby na za-
przyjaźnionym forum FOW. Tym razem pothkan wziął na
warsztat lotę Mandżukuo. Rezultat osądźcie sami – dla
mnie bomba!
Wreszcie na koniec drugi przedruk. Za zgodą Autora –
ppłk. Juliusza Tyma, oraz redakcji Przeglądu Historyczno-
Wojskowego (wielkie podziękowania!) poajwia się obszer-
na recenzja z dwóch książek, swego czasu udzielającego
się również na naszym Forum, dra Tymoteusza Pawłow-
skiego. Jak sądzę warto ją upowszechnić.
A na samiutkim końcu spis treści najnowszego nume-
ru Przeglądu Historyczno-Wojskowego. Być może jest to
zwiastum sciślejszej współpracy :)
Tadeusz Zawadzki (TZaw1)
Biuletyn
ISSN 2080-5780
spis treści
Sławomir Walenczykowski (Slavomir)
Reformy armii brytyjskiej
w drugiej połowie XIX wieku .................... 2
Klaudiusz Klobuch (Klaud3)
Zapomniany dokument. Jeszcze o polskiej
doktrynie lotniczej w końcu lat trzydziestych ... 16
Szymon Tetera (Gizmo)
Gabby, Sabre’y i aleja migów ................... 19
Hubert Michalski
Czołg średni Panzerkampfwagen „Panther” II ... 30
Oskar Myszor (pothkan)
Rzeczne i morskie siły Mandżukuo (1932–1945) . 39
ppłk dr Juliusz S. Tym
Jeden autor, dwie książki – releksja negatywna,
czyli wojsko II Rzeczypospolitej w krzywym
zwierciadle .................................... 62
PS Gdyby ktoś nie pamiętał... Przypominam, że wszyst-
kie podkreślenia to łącza do odpowiednich stron interne-
towych.
Biuletyn.DWS.org.pl
nr 9 – lato 2010
Spis treści .....................................82
Wydawca, redakcja, DTP:
Tadeusz Zawadzki
biuletyn-dws@pro.wp.pl
Projekt graiczny:
Teresa Oleszczuk
Biuletyn jest bezpłatny. Prawa Autorów są chronione
ustawami i konwencjami międzynarodowymi.
Kopiowanie, przedruk i wykorzystanie fragmentów obszer-
niejszych niż przewiduje ustawa tylko za zgodą Autorów.
ISSN 2080-5780
733001837.031.png
2
BIuletyN DWS.org.pl
Reformy armii brytyjskiej w drugiej połowie XIX wieku
@
Sławomir Walenczykowski (Slavomir)
Jedną ze specyicznych instytucji w brytyjskich wojskach
lądowych jakie wytworzyły się pod koniec XIX wieku był tery-
torialny system pułków piechoty. Jego odmienność od innych
rozwiązań europejskich powoduje częste pomyłki i trudności
interpretacyjne. Są one spowodowane nie tylko przez proble-
my w tłumaczeniach 1 ale i w funkcji jaką pełnił pułk (regiment)
w armii brytyjskiej. W większości ówczesnych armii europej-
skich pułk był zarówno jednostką administracyjno-organiza-
cyjną jak i jednostką bojową. Z kolei w wojskach brytyjskich
jednostką bojową była brygada walcząca w składzie dywizji.
Struktura najbardziej zbliżona do systemu brytyjskiego wy-
kształciła się przed II wojną światową w Norwegii 2 .
Dla uniknięcia nieporozumień w identyikacji poszczegól-
nych jednostek zachowano ich nazwy w oryginale. Dosłowne
bowiem tłumaczenie nazw pułków izylierów, strzelców itp.
jest nieistotne, tym bardziej że podział ten wraz z zanikiem
specjalizacji i ujednoliceniem uzbrojenia i taktyki poszcze-
gólnych pododdziałów miał już tylko charakter ceremonialny
i służył podtrzymaniu tradycji. Dlatego też Royal Irish Fusiliers
zamiast Królewskiego Pułku Fizylierów Irlandzkich. Ponadto
przy opisywaniu poszczególnych jednostek użyto oryginalne-
go terminu „regiment”, zamiast najczęściej spotykanego i nie-
jako naturalnego wydawałoby się tłumaczenia, czyli „pułk”.
Trudno jest bowiem nazywać pułkiem jednostkę w omawia-
nym okresie w większości składającą się z jednego batalionu
(przed reformami Cardwella-Childersa) czy też 6–7 batalionów
(po reformach), pamiętając, że w czasie pierwszej i drugiej
wojny światowej w ramach regimentów sformowano nawet
do kilkunastu dodatkowych batalionów. Przy opisie pułków
kawalerii pozostawiono ogólnie przyjęte nazewnictwo, po-
nieważ brytyjski pułk kawalerii pod względem siły i funkcji nie
odbiegał od analogicznych jednostek polskiej kawalerii.
Stwierdzenie, że koniec XIX wieku to okres, kiedy wytwo-
rzył się system terytorialny nie oznacza, że to właśnie wtedy
utworzono regimenty w armii angielskiej. System ten istniał
już od kilkuset lat. Za najstarszy regiment uznaje się do dzi-
siaj Honourable Artillery Company utworzoną na mocy edyk-
Tabela 1. Stan brytyjskich wojsk lądowych na 01.04.1862.
brytyjskie wojska regularne a
218 309
wojska kolonialne b
175 153
Razem wojska regularne
393 462
siły rezerwowe w Wielkiej Brytanii c
258 336
siły rezerwowe w brytyjskich posiadłościach d
52 573
Razem siły rezerwowe
310 909
RAZEM
704 371
Źródło: Organization, composition and strength of the army of Great Britain 1862–
1863. London 1863, s. 7
a tzw. active regular forces oraz jednostki zapasowe, garnizonowe i rekrutacyjne.
b regimenty kolonialne oraz wojska armii indyjskiej
c rezerwa armii pierwszej klasy, rezerwa armii drugiej klasy, milicja, yeomani,
ochotnicy
d jednostki milicji i ochotnicze w koloniach.
tu Henryka VIII 25 sierpnia 1537 3 . Za drugi w kolejności pod
względem starszeństwa uznaje się Inns and Court Regiment
powstały w 1584 do obrony Londynu przed groźbą inwazji
hiszpańskiej 4 . Koniec XIX wieku to odniesienie do procesu jaki
zaowocował przekształceniem systemu klasycznego w system
terytorialny. Celem artykułu jest prześledzenie drogi jaka do-
prowadziła do jego powstania na tle reform armii brytyjskiej
podjętych przez sekretarza stanu ds. wojny ( Secretary of State
for War ) Edwarda Cardwella i kontynuowanych przez jego na-
stępców aż do Hugh Childersa 5 .
W drugiej połowie XIX wieku wojska lądowe Wielkiej Bryta-
nii składały się z dwóch zasadniczych komponentów. Armii re-
gularnej, obejmującej wojska brytyjskie i wojska kolonialne 6 ,
oraz sił rezerwowych. Wprawdzie na papierze siły te wyglądały
naprawdę imponująco (patrz tabela 1), to były przecież roz-
rzucone po całym Imperium Brytyjskim 7 . Co więcej, znaczną
ich część stanowiły jednostki milicji ( Militia) i ochotnicze ( Vo-
lunteers ), których użycie w konlikcie zbrojnym ograniczało
się do obrony Wielkiej Brytanii przed bezpośrednią inwazją
i – w ograniczonym zakresie – do pacyikowania rozruchów
i powstań zbrojnych.
1 Już samo tłumaczenie ang. Regiment na pułk może sugerować funkcje tożsa-
me z pułkami armii europejskich, to niektóre pułki przy bezpośrednim tłuma-
czeniu nazywa się kompanią ( Honourable Artillery Company), brygadami ( Rile
Brigade) lub nawet korpusem ( King’s Royal Rile Corps). Poza nazewnictwem nic
się jednak nie różniły od pozostałych regimentów armii brytyjskiej.
2 Więcej na ten temat: S. Walenczykowski, Valdres – zapomniana bitwa kampanii
norweskiej. Biuletyn Dws.org nr 4 (wiosna 2009)
3 Do dzisiaj Honourable Artillery Company otwiera listę regimentów brytyjskiej
Armii Terytorialnej.
4 P.D. Griin, Encyclopedia of Modern British Regiments . Stroud 2006, str. 1
5 Kolejnego impulsu do reform armii brytyjskiej dostarczyły doświadczenia
drugiej wojny burskiej (1899–1902) ale wykraczają one poza zakres artykułu.
6 Jednostki tworzone z ludności lokalnej ale z brytyjską kadrą oicerską.
7 Organization, composition and strength of the army of Great Britain 1862–63.
London 1863. str. 7
numer 9 – lato 2010
733001837.032.png 733001837.033.png 733001837.034.png 733001837.001.png 733001837.002.png 733001837.003.png 733001837.004.png 733001837.005.png 733001837.006.png 733001837.007.png 733001837.008.png 733001837.009.png 733001837.010.png 733001837.011.png 733001837.012.png 733001837.013.png 733001837.014.png 733001837.015.png 733001837.016.png 733001837.017.png 733001837.018.png 733001837.019.png 733001837.020.png 733001837.021.png 733001837.022.png 733001837.023.png 733001837.024.png 733001837.025.png
3
BIuletyN DWS.org.pl
Armia regularna stanowiła główny komponent sił lądo-
wych. Przy liczebności prawie 220 tysięcy żołnierzy, składała
się z 31 pułków kawalerii (3 pułki gwardii konnej, 10 pułków
dragonów, 5 pułków lansjerów oraz 13 pułków huzarów), 3 re-
gimentów gwardii pieszej, 110 regimentów piechoty liniowej,
pododdziałów artylerii (30 baterii artylerii konnej, 79 baterii
artylerii polowej, 111 baterii artylerii stałej), saperów (34 kom-
panie Royal Engineers ), służby zaopatrzenia (6 batalionów)
oraz jednostek zapasowych, szkolnych i garnizonowych 8 .Ar-
mia regularna tworzona była w oparciu o zaciąg ochotniczy.
Od 1847 roku okres służby wynosił 10 lat dla piechoty oraz 12
lat dla kawalerii, artylerii i saperów 9 . Po ukończeniu kontraktu
żołnierz, miał prawo do przedłużenia go na okres 11 lat dla
piechoty oraz 9 lat dla pozostałych broni. Jedynym ogranicze-
niem był tylko stan jego zdrowia oraz wolne miejsca. Wraz z
zakończeniem drugiego kontraktu żołnierz nabywał prawa do
emerytury lub mógł służyć dalej, tak długo jak pozwalały mu
na to warunki zdrowotne.
Wysokość emerytury uzależniona była od całkowitego
okresu służby, jej przebiegu lub też inwalidztwa nabytego w
związku z wykonywaniem obowiązków służbowych i wynosi-
ła od 8 pensów do 3 szylingów 6 pensów dziennie 10 . Nie było
to mało, jeśli weźmiemy pod uwagę średnie tygodniowe za-
robki w Londynie w połowie lat 60. XIX wieku wynoszące od
3 szylingów 9 pensów dla niewykwaliikowanego robotnika
do 6 szylingów 6 pensów dla rzemieślnika i 8 szylingów dla
urzędnika 11 . Warto tu wspomnieć, że żołnierz mógł zakończyć
zakontraktowaną służbę wcześniej. Wiązało się to jednak z ko-
niecznością wykupu kontraktu. Koszt wykupu był uzależniony
od okresu pozostałego do zakończenia kontraktu, osiągnięć
w służbie itp. i wynosił na początku lat 60. maksymalnie 30
funtów w kawalerii i 20 funtów w piechocie 12 .
Drugim komponentem wojsk lądowych były siły rezer-
wowe obejmujące jednostki milicji ( Militia ), Yeomanry oraz
korpus ochotniczy ( Volunteer Corps ). Jednostki milicji po raz
pierwszy ujęto w ramy organizacyjne w czasie wojny siedmio-
letniej (tzw. Militia Bill of 1759), jednak po zakończeniu wojny
jej znaczenie podupadło. Ponownie reaktywowano milicję w
roku 1852 13 . Była ona jedyną formacją, w której służba – przy-
najmniej teoretycznie – mogła być organizowana na zasadzie
zaciągu przymusowego. Wymagany przez każde hrabstwo
limit żołnierzy zgodnie z prawem mógł być osiągany przez
losowanie spośród wszystkich mężczyzn pomiędzy 18 a 45
rokiem życia według list corocznie sporządzanych przez Lor-
dówPoruczników ( Lord Lieutenants ) 14 hrabstwa . W praktyce
poprzestano na zaciągu ochotniczym a co roku Parlament
uchwalał zawieszenie zaciągu (tzw. Ballot Suspension Act ) 15 .
W 1863 roku przy ustalonym pułapie 120 000 ludzi milicja
liczyła 64 889 żołnierzy zgrupowanych w 121 regimentach
piechoty oraz 33 bateriach artylerii 16 . Żołnierze milicji zobo-
wiązani byli do obowiązkowego szkolenia w wymiarze 14 dni
w roku. W przypadku wojny i zagrożenia inwazją mogli zostać
powołani do służby czynnej jednak na okres nie dłuższy niż
5 lat. Nie można było skierować ich do służby poza granicami
Wielkiej Brytanii bez ich pisemnej zgody 17 . W czasie szkolenia
lub służby czynnej otrzymywali takie same uposażenie jak żoł-
nierze armii regularnej 18 .
Jako że milicja obejmowała tylko jednostki piechoty i ar-
tylerii, jej uzupełnieniem były ochotnicze jednostki kawalerii,
tzw. Yeomanry, po raz pierwszy zorganizowane w czasie wo-
jen napoleońskich 19 . Ich dość specyiczna organizacja oparta
była – podobnie jak w milicji – na zaciągu terytorialnym. Ze
względu na zróżnicowanie pod względem zaludnienia skład
Yeomanry w poszczególnych hrabstwach był różny. Jednostki
Yeomanry występowały jako szwadrony (2 plutony), korpusy
(3–5 plutonów) i regimenty (6–10 plutonów). W 1863 roku ist-
niało 49 takich jednostek skupiających 15 596 żołnierzy 20 . Yeo-
mani zobowiązani byli do uczestnictwa w szkoleniach (14 dni
rocznie), w trakcie których otrzymywali 2 szylingi dziennie
oraz 1 szyling 4 pensy dziennie na utrzymanie konia. Ich głów-
nym przeznaczeniem była konna służba w wypadku nieprzy-
jacielskiej inwazji, istniała także możliwość wykorzystania ich
do tłumienia zamieszek lub powstań zbrojnych 21 .
Ostatnią formacją, powstałą najpóźniej, bo w 1859, był kor-
pus ochotniczy ( Volunteers Corps ). Organizowany na zasadzie
zaciągu ochotniczego w poszczególnych hrabstwach, podob-
nie jak milicja podlegał pod jurysdykcję Lordów-Poruczników
hrabstwa. Zgodnie z raportem komisji do zbadania stanu sił
ochotniczych, na dzień 01.04.1862 formacje Volunteers liczy-
ły 162 681 ludzi zorganizowanych w 86 batalionów skonso-
lidowanych i 134 bataliony administracyjne 22 . Zdecydowaną
większość stanowiły pododdziały piechoty (134 096) 23 . Ochot-
nicy byli klasyikowani jako zdolni do działania ( efectives ) lub
niezdolni do działania ( non-efective ). Klasyikacja ta prowa-
dzona była corocznie. Aby zostać uznanym za zdolnego do
działania każdy ochotnik musiał w ciągu 18 dni szkoleniowych
w roku wziąć udział w ściśle określonej liczbie ćwiczeń, zarów-
no musztry indywidualnej i zespołowej, jak i strzelań 24 .
Głównym zadaniem jednostek ochotniczych była obrona
Wielkiej Brytanii przed obcą inwazją oraz udział w pacyikacji
zamieszek lub zbrojnego powstania. Podlegały one jednak
D. French, Military Identities. The regimental system, the British army & British
people 1870–2000. Oxford 2005, str. 11.
18 Organization… , str. 94.
19 P.D. Grii n, op. cit. str. 7.
P.D. Griin, op. cit. str. 7.
20 Organization… str. 29.
21 Ibidem, str. 96.
22 Celem podniesienia możliwości poszczególnych pododdziałów ochotni-
czych zdecydowano o grupowaniu ich w większe pododdziały. Bataliony tzw.
skonsolidowane powstały poprzez podniesienie stanów istniejących już jedno-
stek, szczególnie w rejonach zurbanizowanych o większej populacji. Bataliony
administracyjne powstały poprzez podporządkowanie mniejszych pododdzia-
łów nowopowstałym sztabom regionalnym, gdzie nie istniała możliwość pod-
niesienia stanów liczebnych istniejących jednostek do etatu batalionu.
23 Report of the Commissioners appointed to inquiry into the condition of the Vol-
unteer Force in Great Britain. London 1862. str. v.
24 Organization… str. 98–100.
G.P. Landow, Wages and cost of living in the Victorian Era. Victorian Web.
http://victorianweb.org/economics/wages2.html
12 Organization… str.17
13 P.D. Grii n, op.cit. str. 8
P.D. Griin, op.cit. str. 8
14 Lord – Lieutenant był początkowo odpowiedzialny za tworzenie jednostek
milicji w hrabstwie, później zadanie te rozszerzono na jednostki Yeomanry i Vo-
lunteers. Lord-Lieutenant odpowiadał za wyszkolenie, politykę kadrową (min.
mianował oicerów tych jednostek) a w czasie wojny miał nimi dowodzić.
15 Organization… str. 12
numer 9 – lato 2010
16 Ibidem… str. 28–29
17 D. French,
8 Ibidem , str. 22–23.
9 H. Strachan, European armies and the conduct of war. Routlege 2005, str. 68
10 Organization…, str. 16–17.
11 G.P. Landow,
733001837.026.png 733001837.027.png
4
BIuletyN DWS.org.pl
określonym ograniczeniom. Jednostka ochotnicza w czasie po-
koju mogła zostać wezwana do służby przez władze cywilne.
Jednak w wypadku samych tylko zamieszek lub strajków nie
występowała jako jednostka wojskowa lecz siły policyjne, tak
jak one uzbrojona tylko w pałki 25 . Dopiero w sytuacji bezpo-
średniego ataku na magazyny lub zbrojownie oraz w wybuchu
zbrojnego powstania jednostki Volunteers mogły użyć broni 26 .
Analizując stany liczebne armii brytyjskiej można odnieść
wrażenie, że siły lądowe były w stanie zabezpieczyć interesy
Imperium w każdym miejscu globu. Wystarczały one w zu-
pełności do zapewnienia potencjału niezbędnego do pro-
wadzenia krótkich kampanii kolonialnych przeciwko słabiej
wyposażonemu i zorganizowanemu przeciwnikowi. Jednak
doświadczenia wojny krymskiej (1853–1856) oraz powstania
sipajów w Indiach (1857–1859) wykazały, że w wypadku wy-
słania znacznych sił ekspedycyjnych, wojska lądowe nie są w
stanie w krótkim czasie zmobilizować sił wzmocnienia 27 . Rów-
nież przedłużająca się kampania wykazywała poważne prob-
lemy z uzupełnianiem strat 28 .
Traktowane jako naturalna rezerwa armii regularnej podod-
działy milicji i ochotników nie mogły spełnić swojej roli choćby
z powodu ograniczeń prawnych, wręcz uniemożliwiających ich
wykorzystanie w operacjach zamorskich. Co więcej mogły być
one powoływane tylko w stanie wojny w sytuacji bezpośred-
niego zagrożenia inwazją 29 . Liczne komisje powołane na prze-
łomie lat 50./60. XIX wieku wykazały wiele zagadnień wymaga-
jących uwagi. Jednak przy braku woli politycznej reformy były
opóźniane lub wręcz ich nie podejmowano. Doświadczenia
wojny prusko-austriackiej 1866 wykazały, że państwa europej-
skie są zdolne do szybkiej rozbudowy stanu liczebnego swoich
sił zbrojnych. O wiele mniejsze możliwości armii brytyjskiej w
tym zakresie stawiały Wielką Brytanię w gorszej sytuacji, szcze-
gólnie na początku potencjalnej wojny 30 .
W wyniku wyborów pod koniec 1868 roku partia konser-
watywna utraciła większość w parlamencie. Nowym premie-
rem został William Ewart Gladstone. Jedną z jego pierwszych
nominacji był wybór Edwarda Cardwella na sekretarza stanu
ds. wojny. Wydawał się on naturalnym kandydatem mającym
doświadczenie w ministerstwie inansów i ministerstwie ds.
kolonii, szczególnie pomocnych przy planowanych redukcjach
wydatków na siły lądowe. Ponieważ problem reformy wojsk
lądowych narastał już od co najmniej kilkunastu lat, nie było
więc trudne zdeiniowanie obszarów wymagających uwagi
nowego rządu. Już 3 grudnia 1868 roku Cardwell przedsta-
wił premierowi memorandum, według którego do głównych
Edward Cardwell – sekretarz stanu ds. wojny w latach 1868–1874
zainicjował proces reform armii brytyjskiej
problemów jakimi należało się zająć należały:
dobór oicerów oraz ich późniejszy awans, szczegól-
nie w kontekście konieczności wykupu każdego kolej-
nego awansu,
zaciąg żołnierzy, długość ich służby, proporcje po-
między liczebnością sił stacjonujących w kraju jak i w
koloniach, zależności pomiędzy poszczególnymi for-
macjami,
system emerytalny żołnierzy i oicerów, możliwości
ich późniejszego zatrudnienia,
zasadność zachowania przywilejów jednostek gwar-
dii wobec jednostek liniowych 31 .
Główne założenia budżetu na rok inansowy 1869/1870 32
zostały przedstawione w styczniu 1869 roku. Zakładały obni-
żenie wydatków o 1,3 mln funtów (ok. 10%) oraz zredukowa-
nie sił brytyjskich w koloniach z ponad 50 do 26 tysięcy. Trzy-
naście batalionów miało zostać wycofanych do Wielkiej Bryta-
nii, co zwiększyłoby ich liczbę w kraju z 53 do 66. Podniesieniu
stopnia wyszkolenia milicji służyła propozycja Cardwella, aby
oicerowie armii regularnej pozostający w rezerwie kadrowej
( half-pay list ) dostali przydziały do jednostek milicji. Jednostki
ochotnicze, które nie mogły się wykazać przynajmniej 50%
stanem żołnierzy zdolnych do działania ( efectives ), miały zo-
stać rozwiązane, a szkolenie pozostałych prowadzone razem
z jednostkami regularnymi i milicji 33 .
25 Memorandum on Volunteers acting in aid of the civil Power. [w:] The Military Forc-
es of the Crown. Their administration and government. London 1869 str. 651–652
26 Queen’s regulations and orders 1868. Duties In aid of the Civil Power. Para.
914–918 . str. 189
27 Wymagało to przeniesienia dodatkowych batalionów z placówek zagra-
nicznych do Wielkiej Brytanii, uzupełnienia ich stanów do etatów wojennych i
wysłania w teatr działań.
28 D. French �. Str. 12
D. French �. Str. 12
R. Biddulph, Lord Cardwell At the War Oice. A history of his administration
1868–1874. London 1904. str. 18–19.
32 Rok budżetowy w Wielkiej Brytanii trwał od marca do marca.
33 R. Biddulph,
R. Biddulph, op.cit. str. 33
numer 9 – lato 2010
Str. 12
29 Volunteer Act of 1863 . 26 & 27 Victoriae c.65 [w:] The Statutes of the United
Kingdom of Great Britain and Ireland. London 1863. str. 255–278
30 O ile obrona wysp brytyjskich przed bezpośrednią inwazją była jeszcze moż-
liwa, to szybkie wyekwipowanie i wysłanie znacznego kontyngentu choćby do
Belgii, której neutralnością W. Brytania była żywotnie zainteresowana, nastręczał
znaczne problemy, związane choćby z koniecznością zebrania odpowiednich sił
armii regularnej rozrzuconych po całym świecie.
31 R. Biddulph,
733001837.028.png
 
5
BIuletyN DWS.org.pl
Broniąc założeń swojej reformy, Cardwell udowadniał, że
jego głównym zamiarem było stworzenie małej, ale efektyw-
nej armii czasu pokoju oraz rezerw dostępnych w każdej chwi-
li do szybkiego rozwinięcia stanów pokojowych do stanów
wojennych. Aby spełnić ten warunek, jednostki regularne,
milicji i ochotnicze muszą zostać włączone w jeden system,
podlegający sekretarzowi stanu ds. wojny 34 .
Największym problemem w tym układzie był właśnie brak
rezerw. Próby stworzenia takiej rezerwy w 1867 roku zawiodły
totalnie, gdy z zatwierdzonej przez parlament liczby 20 tysięcy
zaciągnęło się tylko 2,5 tysiąca 35 . Jeśli doliczyć do tego około
tysiąca żołnierzy tzw. rezerwy pierwszej klasy, zdolnej do służ-
by zagranicą, daje to ledwie 3,5 tysiąca rezerwistów 36 .
Dlatego też Cardwell zaproponował zmianę statusu sił re-
zerwowych oraz warunków ich wykorzystania. Ustalony pułap
dla milicji miał zostać zmniejszony ze 120 do 90 tysięcy, ale
uzupełniony do 100%, co oznaczało faktyczne zwiększenie
stanu z niecałych 65 do 90 tysięcy, czyli realny wzrost o 30%.
Co więcej, regimenty milicji miały zostać połączone w brygady
z jednostkami armii regularnej w celu podniesienia poziomu
wyszkolenia. W czasie wspólnych szkoleń zarówno oicerowie
jak i żołnierze milicji mieli otrzymywać wynagrodzenie równe
wynagrodzeniu armii regularnej 37 .
Liczba jednostek ochotniczych miała zostać zredukowa-
na, jednak redukcji miały podlegać tylko jednostki o niskich
stanach osobowych. Także i one miały szkolić się razem z jed-
nostkami milicji i armii regularnej, co miało przynieść podwyż-
szenie poziomu wyszkolenia. Proponowano też zwiększenie
nagrody inansowej za osiągnięcie i utrzymanie stanu zdolno-
ści do działania ( efective ). Miało się to jednak wiązać ze zwięk-
szeniem wymagań wobec żołnierzy formacji ochotniczych 38 .
Podobne działania miały zostać podjęte wobec Yeomanry 39 .
Kolejnym krokiem podjętym przez Cardwella było dokoń-
czenie reformy Ministerstwa Wojny ( War Oice 40 ), mającej na
celu ograniczenie wydatków i uproszczenie struktury przez
zlikwidowanie bądź połączenie dublujących się departamen-
tów. Przedstawiciele ministerstwa od tej pory mogli występo-
wać w parlamencie na tych samych warunkach co przedstawi-
ciele Admiralicji 41 .
Prace nad budżetem na rok 1870/1871 zostały utrudnio-
ne przez wniosek rządu indyjskiego, w którym postulowano
redukcję opłacanych z budżetu lokalnego sił brytyjskich sta-
cjonujących w Indiach. Proponowano przeniesienie 4 puł-
ków kawalerii i 7 regimentów pieszych do Wielkiej Brytanii
oraz rozwiązanie kilku batalionów piechoty. Chcąc uchronić
jednostki przed rozwiązaniem obniżono etat batalionów sta-
cjonujących w Indiach z 12 do 10 kompanii a kompanie za-
pasowe przeniesiono do Wielkiej Brytanii. Zredukowano także
liczbę plutonów w pułkach kawalerii 42 .
Budżet na 1870/1871 zakładał dalszą redukcję wydatków
na wojska lądowe o kolejny milion funtów. Rozwiązano nie-
które regimenty kolonialne oraz wycofano dalsze bataliony
z kolonii podnosząc ich liczbę w Wielkiej Brytanii do 68. Nie
oznaczało to jednak jednoczesnego znaczącego zwiększenia
liczby żołnierzy armii regularnej. O ile w 1868 roku było ich
na wyspach 87 505 skupionych w 53 batalionach, to w 1870
było to 89 051 – co prawda w 68 batalionach. Co więcej, reduk-
cja wydatków wiązała się z redukcją stanów liczebnych. O ile
w 1863 roku przy etacie wojennym 1000 żołnierzy bataliony
posiadały średnio ok. 900 żołnierzy (950 w batalionach służą-
cych w Indiach) 43 , to w 1868 stany te zmniejszono do ok. 600
żołnierzy, a w 1870 do ok. 500, z wyjątkiem 10 batalionów wy-
znaczonych do służby w Indiach (o stanach 650–800) 44 .
Zmniejszenie stanów pokojowych w batalionach stacjonują-
cych w Wielkiej Brytanii miało zostać zrekompensowane przez
znaczące zwiększenie liczby żołnierzy rezerwy, którzy w krótkim
czasie mogli zostać powołani z powrotem do służby. Zdawano
sobie sprawę, że dotychczasowy system, w którym milicja i jed-
nostki ochotnicze miały stanowić główne źródło uzupełnień,
może doprowadzić do wydrenowania tych formacji z najlep-
szych żołnierzy przez co znacząco obniży się zdolność ich do
działania i de facto do obrony Wielkiej Brytanii przed inwazją 45 .
Rozwiązaniem problemu musiało być zwiększenie zaciągu.
Zamierzano to osiągnąć poprzez poprawę warunków służby
oraz jej skrócenie z jednoczesnym uelastycznieniem warun-
ków kontraktu.
Zgodnie z nową ustawą o zaciągu ( Army Enlistment Act of
1870 ), kontrakt na pełnienie służby został ograniczony do 12 lat;
z tego zasadniczo 6 lat przypadało na służbę linii, następne 6 w
rezerwie (dla kawalerii odpowiednio 7 i 5 lat) 46 . Minimalny okres
służby liniowej wynosić miał 3 lata (następne 9 w rezerwie) co
go znacząco uelastyczniało 47 . Jakkolwiek okres służby ograni-
czono do lat 12 nadal istniała możliwość przedłużenia służby do
pełnych 21 lat wysługi, dających prawo do emerytury. Zgodnie
z ustawą nie było to już jednak zagwarantowane prawo żołnie-
rza, a miało mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy żołnierz będzie
spełniał wymogi służby jako podoicer i wiązać się miało z pod-
pisaniem nowego kontraktu, a nie automatycznym przedłuże-
niem poprzedniego 48 . W ciągu kilku lat miało to doprowadzić
do powstania rezerw liczących ok. 60 tysięcy żołnierzy zdolnych
do służby poza granicami kraju. Z drugiej strony, krótsza służ-
ba – szczególnie zagraniczna – miała ograniczyć liczbę dezercji
z jakimi musiała do tej pory borykać się armia brytyjska 49 .
W związku z wprowadzeniem nowych zasad służby, Card-
well zmienił podział wojsk lądowych. Jednostki milicji, Yeo-
HC Deb. 11 Feb 1870 vol. 199 c. 1159
35 D. French,
D. French, op.cit. str. 12
36 Ochotnicy, który wstąpili do rezerwy pierwszej klasy otrzymywali 1 funta
rocznie przez okres pięciu lat kiedy pozostawali w rezerwie.
37 R. Biddulph,
R. Biddulph, op. cit. str. 34
38 Ibidem, str. 35–36
39 HC Deb. 11 Feb 1870 vol. 199 c. 166
R. Biddulph, op. cit. str. 55–57.
43 Organization… str. 67
44 R. Biddulph,
HC Deb. 11 Feb 1870 vol. 199 c. 166
40 War Oi ce Act of 1870.
R. Biddulph, op.cit. str. 64–67
45 HL Deb. 26 July 1870, vol. 203 c. 930–935
War Oice Act of 1870.
41 Przed reformą w parlamencie mógł występować tylko sekretarz stanu, Po utwo-
rzeniu trzech silnych departamentów, ich szefowie ( Oicer Commanding-in-Chief,
Financial Secretary oraz Surveyor-General of Ordnance) mogli również brać udział w
debatach, nawet jeśli nie byli członkami parlamentu. Wcześniej takie prawo przy-
sługiwało członkom Admiralicji ( Lord Commissioners of the Board of Admiralty ).
HL Deb. 26 July 1870, vol. 203 c. 930–935
46 HC Deb. 11 May 1871. vol. 206 c. 623
HC Deb. 11 May 1871. vol. 206 c. 623
47 HC Deb. 23 June 1870 vol. 202 c. 787
48 HC Deb. 26 July 1870 vol. 203 c. 951
HC Deb. 26 July 1870 vol. 203 c. 951
49 W latach 1860–1865 zanotowano 22 321 takich przypadków. Za:
Za: The Military
Forces of the Crown. Their Administration and Government. London 1869, str. 46
numer 9 – lato 2010
34 HC Deb. 11 Feb 1870 vol. 199 c. 1159
42 R. Biddulph,
733001837.029.png 733001837.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin