Rodzic partnerem przedszkola - przedszkola.doc

(57 KB) Pobierz
WSTĘP

WSTĘP.

 

              Przemyślana i systematycznie prowadzona współpraca z rodzicami przynosi duże korzyści – zarówno placówce oświatowej,  jak i dzieciom wraz z opiekunami. Rodzice,  którzy znają zasady funkcjonowania przedszkola, jego problemy i specyfikę, czują się współodpowiedzialni za jego funkcjonowanie, poświęcają czas i środki na polepszenie i uatrakcyjnienie jego działalności. Rodzina jest wtedy współpartnerem w edukacji a nie petentem.

              Wspólne wychowywanie dziecka przez rodziców i przedszkole, wspólne rozwiązywanie problemów, przezwyciężanie trudów i przeżywanie radości wzmacnia obopólną więź. Ta więź emocjonalna potrzebna jest dziecku do harmonijnego rozwoju.

Nowe spojrzenie na zadania przedszkola powinno uwzględniać takie działania, które zmierzałyby do kształtowania człowieka – nie tylko w aspekcie intelektualnym ale również emocjonalnym i wychowawczym. To właśnie życie codzienne, zachowane w nim proporcje pomiędzy troską o zaspokojenie potrzeb materialnych, a psychicznych i duchowych , stanowi  treść jak i metodę wychowania.

              Przedszkole bez udziału rodziny nie jest w stanie wpoić dziecku zasad moralnych, którymi będzie kierowało się w dalszym życiu. Żadna instytucja nie nauczy kulturalnego współżycia z ludźmi, jeżeli dziecko wzrasta w atmosferze pozbawionej wzajemnego szacunku. Nauczyciel powinien więc dobrze orientować się w ogólnej problematyce współczesnej rodziny i dobrze znać wychowanka oraz jego środowisko rodzinne.

 

Dobre przedszkole powinno :

 

§         być cenione w środowisku i chętnie wybierane przez rodziców

§         być zadbane i estetyczne

§         mieć dobrze wyposażoną bazę dydaktyczną

§         oferować ciekawy program edukacyjny

§         zapewniać fachową kadrę

§         dążyć do harmonijnego przebiegu procesu edukacyjnego i wychowawczego, dzięki partnerskiej współpracy domu i przedszkola

§         zapewniać optymalny rozwój dziecka w sferze poznawczej i wychowawczej przy jednolitym współdziałaniu przedszkola i rodziny

§         być otwarte i przyjazne dla rodzica i dziecka

§         cechować się dobrymi kontaktami personalnymi z rodzicami i dziećmi, a nauczyciele cieszyć się autorytetem

§         promować swoje atuty na zewnątrz placówki w sposób celowy, zamierzony i perspektywiczny przy współudziale rodziny

 

 

Nauczyciel powinien :

 

§         rozpoznać potrzeby, oczekiwania rodziców i dziecka wobec przedszkola uwzględniając je w swojej pracy

§         zapoznać rodziców z  normami, zasadami pracy placówki i jego potrzebami

§         przedstawić ofertę współpracy przedszkola oraz instytucji wspomagających rozwój dziecka ( tj. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Dom Kultury )

§         udostępnić i zapoznać opiekunów z Konstytucją Praw Dziecka 

§         kreować wzajemne interakcje pomiędzy rodzicem, dzieckiem i nauczycielem

§         utrzymywać stały kontakt z opiekunami w ciągu całego pobytu dziecka w przedszkolu

§         służyć dziecku i rodzicom swoją wiedzą i kompetencją

§         dostrzegać problemy i trudności dziecka ; tak pracować z wychowankiem aby uczyć go radzenia sobie z problemami i przekazywać te informacje rodzicom

§         dostrzegać uzdolnienia przedszkolaków i  rozwijać je w taki sposób aby dzieci odnosiły sukcesy ; wspólnie z rodziną sukcesy te powinny być promowane w środowisku

 

 

Rodzic powinien :

 

§         zapoznać się z działalnością placówki

§         przestrzegać zasad wewnętrznej organizacji pracy przedszkola

§         uczestniczyć we wszystkich spotkaniach dotyczących życia grupy

§         brać udział w realizacji programu – wszelka inicjatywa jest tutaj mile widziana

§         oddać część swojego czasu i energii dla przedszkola

§         współpracować z rodzicem w celu eliminowania braków i rozwijania wszelkich uzdolnień dziecka

 

 

Celem programu jest :

 

§         wypracować atmosferę zaufania, wzajemnej pomocy i poczucia odpowiedzialności za wspólne dzieło jakim jest przedszkole

§         wspólnie z rodzicami wspomagać i ukierunkowywać rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi

§         dostarczanie wiadomości i doświadczeń rodzinie , które zmierzają do prawidłowego jej funkcjonowania

 

 

Wokół tych zagadnień będą koncentrowały się treści szczegółowe .

 

Nauczyciel :

 

1.                 Zaplanuje i zorganizuje dni adaptacyjne dziecka i rodzica w przedszkolu w miesiącach poprzedzających przybycie dziecka do przedszkola

 

2.                 Zorganizuje sytuacje sprzyjające wymianie informacji na temat wzajemnych oczekiwań w relacji : dziecko – przedszkole – rodzice :

       * przeprowadzi wywiad z rodziną w formie np.: ankiety, listu adaptacyjnego, karnetu, rozmowy indywidualnej, metodą niedokończonych zdań itp.

       * przeprowadzi sondaż w formie ankiety badającej oczekiwania dziecka oraz rodziców zakresie edukacji i opieki

       * przekaże uniwersalne informacje o przedszkolu w formie np. ulotek, folderu, afisza, wystawy przestrzennej, ustnej informacji…

          tj. ~ specyfika przedszkola

              ~ zajęcia dodatkowe

              ~ cennik przewidywanych opłat

              ~ terminarz wydawania i oddawania kart

              ~ godziny urzędowania dyrektora

              ~ termin ogłoszenia komisji kwalifikacyjnej

              ~ wyprawka przedszkolaka …

       *  zorganizuje   zebranie ogólne  i grupowe  z  rodzicami  z   informacjami  dotyczącymi np.:

           np.~ przedstawienie personelu

                ~ zapoznanie z organizacją i zwyczajami dnia codziennego

                ~ zapoznanie ze „Statutem przedszkola” . misją , wizją …

                ~ sprawy porządkowe

                ~ wybór i przedstawienie Rady Rodziców

                ~ omówienie  sposobu    wydatkowania  wpłat  uiszczanych    przez rodziców

                ~ plan na nowy rok szkolny

                ~umożliwienie kontaktu ze specjalistami (psychologiem, logopedą, przedstawicielami firmy ubezpieczeniowej, instruktorem zajęć dodatkowych …)

                ~ przedstawienie oczekiwań nauczycieli wobec rodziców

                ~ ustalenie zasad współpracy z rodzicami

                ~ pytania i odpowiedzi

  * utworzy dodatkowe źródła informacji w formie

     np.: ~ tablicy ogłoszeń

            ~ kącika pedagogicznego

                 ~ terminarzu opłat

                 ~ jadłospisu

                 ~ regulaminu przedszkola i Konstytucji Praw Dziecka

                 ~ gazetki zdrowotnej

                 ~ gazetki przedszkola

                 ~ strony internatowej

                 ~ skrzynki   kontaktowej z   nauczycielem   lub   zeszytu   pilnej korespondencji

                 ~wystawki twórczości dziecięcej

* ustali stałe terminy spotkań z rodzicami w ciągu całego roku szkolnego

* przekaże rzetelne informacje dotyczące rozwoju dziecka w formie

   np. ~ karty obserwacji

         ~ notatki informacyjnej

         ~ rozmów indywidualnych w ramach „Pół godziny dla rodziny”

         ~ propozycji zajęć dodatkowych dla danego dziecka

         ~ oferty odpowiednich zajęć indywidualnych

* zorganizuje zajęcia otwarte z udziałem rodziców oraz prezentujące umiejętności dzieci

 

3.                 Zorganizuje  ( jeżeli wynika to z potrzeb grupy )  spotkania  ze specjalistą w formie warsztatów dla rodziców i nauczycieli

 

4.                 Zaktywizuje rodziców do współdziałania na rzecz dziecka :

  * uroczystości , imprez , konkursów , wyjść kulturalnych poza przedszkole , przedstawień , pikników …

  * wycieczki  integracyjne  w poszczególnych  grupach wspólnie z dziećmi rodzicami

  * zagospodarowanie sali przedszkolnej ( kącików )

  * naprawa zabawek i sprzętu dla dzieci

  * wykorzystanie własnych umiejętności i możliwości  (wynikających np. z charakteru pracy) podczas wspólnych zabaw i zajęć grupowych

 

5.                 Zainteresuje przedszkolem dzieci i rodziców – potencjalnych klientów (zapozna z zasadami funkcjonowania placówki, ofertą edukacyjną, organizacją finansami, umożliwi poznanie atmosfery, bazy, funkcjonalności, metod pracy itp. )

 

Rodzic :

 

1.                 Zapozna się z formami i zasadami działalności przedszkola

2.                 Przestrzega zasad wewnętrznej organizacji pracy przedszkola a w szczególności :

* godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola

* uiszczania stałych opłat w ustalonych terminach

* zawiadamiania o dłuższej nieobecności

* regularnie zapoznaje się z informacjami wywieszonymi na holu  przedszkola dotyczącymi spraw bieżących

3.                 Uczestniczy we wszystkich spotkaniach dotyczących życia grupy tj.:

* zebrania grupowe

* zajęcia otwarte

* uroczystości przedszkolne

 

4.                 Utrzymuje stały kontakt z wychowawcami swojego dziecka w celu wspomagania i ukierunkowania rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami

 

5.                 Oddaje część swojego czasu dla przedszkola np.:

*  zapewnia opiekę w czasie wyjść i wycieczek

* utrwala z dzieckiem w domu teksty utworów literackich wygłaszanych przez nie w czasie uroczystości , konkursów , festynów

* na miarę możliwości zadba o strój i przebranie dziecka na wszelkiego typu występy i akademie

* pomaga w wyposażeniu sali i naprawie zabawek

* realizuje ćwiczenia i zadania przygotowane dla swojego dziecka w celu wyrównania braków wynikających z nieobecności dziecka w przedszkolu lub rozwijania jego uzdolnień

* utrzymuje w razie potrzeby stały kontakt ze specjalistami z poradni pedagogiczno – psychologicznej i realizuje zalecany przez nich program pracy z dzieckiem

* czynnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych w celu ich uatrakcyjnienia np.: opowieściami o swojej pracy , zaproszeniem do miejsca pracy , ( tj.: urząd pocztowy , komenda policji , fabryka słodyczy i inne ) pokazem ciekawostek ze świata przyrody , techniki ...

 

Monitoring działań :

§   sporządzanie oraz opracowywanie wyników sondaży, ankiet… ; wnoszenie stosownych zmian ( ewaluacja )

§   badanie efektywności działań związanych z organizacją imprez o charakterze rodzinnym na podstawie listy obecności i zainteresowania tego typu uroczystościami

§   wspólne tworzenie przez przedszkole i dom warunków optymalnego rozwoju w zakresie edukacji i wychowania – podsumowanie działań w ciągu roku  ( mocne i słabe strony )

§   opracowywanie strategii aktywizacji rodziców na podstawie udziału rodziców w podejmowanych działaniach

§   prezentowanie osiągnięć każdego dziecka na terenie przedszkola, w mediach, środowisku lokalnym  na stronie internetowej …

§   badanie, czy przedszkole jest atrakcyjną placówką w środowisku na podstawie podjętych działań marketingowych ; eliminowanie nieefektywnych działań, dostosowywanie do aktualnej sytuacji

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin