DECENTRALIZACJA FINANSÓW PUBLICZNYCH RODZDZIAŁ XI
DECENTRALIZACJA-polega na samoograniczeniu się władz centralnych na rzecz innych podmiotów publicznych w zakresie :
- wykonywanych działań
- dysponowania majątkiem
- gospodarowania środkami publicznymi
TRÓJSZCZEBLOWY PODZIAŁ WLADZY wprowadzono od 1 stycznia 1999 roku ustawa z dnia 24 lipca 1998 o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa
W Polsce po zmianach od 1 stycznia 2003 działa:
- 2478 gmin,
- 314 powiatów ( w tym 65 miast na prawach powiatu),
- 16 województw
Na mocy ustaw zarówno gmina, powiat, jak i województwo mogą wykonywać:
- zadania własne
- zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom na mocy ustaw
- zadania przyjęte do realizacji w drodze umowy lub porozumienia
- zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
KORZYŚCI Z DECENTRALIZACJI wynikają z następujących przesłanek:
- lepsze rozpoznanie potrzeb społeczności lokalnych stwarza szansę trafniejszej alokacji środków,
- kontrola wydatkowania środków publicznych może być skuteczniejsza ze względu na fakt, iż decydent jest mniej anonimowy,
- państwo przekazując część swoich uprawnień na szczebel lokalny może zwiększyć efektywność swego działania w kwestiach strategicznych ,
- konieczność dostosowania polskich struktur terytorialnych do standardów Unii Europejskiej, w kontekście korzystania z wypracowanych przez nią mechanizmów wspierania inicjatyw lokalnych oraz współpracy ponadgranicznej
PROBLEMY WYNIKAJĄCE Z DECENTRALIZACJI FINANSOW PUBLICZNYCH
Powstają one głównie z nierównomiernego w skali kraju rozłożenia dochodów i potrzeb społeczności lokalnych.
- różnice między wielkością środków publicznych miedzy obszarami bogatymi i biednymi
- koncepcja wyrównania różnic budzi wiele wątpliwości
- brak instrumentu wyrównującego różnice między regionami bogatymi i biednymi. Coraz bardziej te różnice się pogłębiają.
KOMPETENCJE WŁADZ CENTRALNYCH:
- bezpieczeństwo zewnętrzne i obrona narodowa kraju,
- sądownictwo i wymiar sprawiedliwości
- działalność dyplomatyczna,
- administracja centralna,
- częściowo policja i bezpieczeństwo wewnętrzne,
- nadzór nad bogactwami naturalnymi,
- strategiczne obszary infrastruktury, np. główne szlaki komunikacyjne, kontrola obszaru powietrznego, gospodarka paliwami płynnymi,
- utrzymanie obiektów kultury i dziedzictwa narodowego,
- nauka
- częściowo systemy emerytalno-rentowe
KOMPETENCJE WŁADZ LOKALNYCH:
- utrzymanie lokalnych dróg,
- utrzymanie obiektów oświatowych,
-utrzymanie obiektów użyteczności publicznej o lokalnym znaczeniu np. obiekty sportowo rekreacyjne, parki,
- zaopatrzenie ludności w wodę pitną,
- utrzymanie czystości i ładu przestrzennego,
- utrzymanie lokalnego transportu publicznego
ZADANIA GMIN:
- gospodarka terenowa i ład przestrzenny,
- ochrona środowiska,
- wodociągi oraz zaopatrzenie w wodę i kanalizację,
-usuwanie śmieci komunalnych, utrzymanie czystości oraz urządzeń sanitarnych i wysypisk,
- zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną,
- lokalny transport zbiorowy,
- ochrona zdrowia i pomoc społeczna,
- oświata, w tym szkoły podstawowe i przedszkola,
- komunalne budownictwo mieszkaniowe,
- urządzenia rekreacyjne i sportowe,
- utrzymanie zieleni i cmentarzy komunalnych,
- utrzymanie innych gminnych obiektów użyteczności publicznej
ZADANIA POWIATÓW:
- edukacja i kultura,
- transport i drogi publiczne,
- zagospodarowanie przestrzenne, nadzór budowlany, geodezja, kartografia i katastru,
- gospodarka wodna, rolnictwa, leśna, rybołówstwo śródlądowe, ochrona środowiska i przyrody,
- ochrona przeciwpowodziowa, przeciwpożarowa, zapobieganie innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia,
- przeciwdziałania bezrobocia oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy,
- utrzymanie powiatowych obiektów użyteczności publicznej,
ZADANIA WOJEWÓDZTW:
- tworzenie warunków rozwoju gospodarczego oraz promocja jego walorów,
- utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
- pozyskanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych dla realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej,
- wspieranie i prowadzenie zadań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywatel,
- kształtowanie środowiska naturalnego zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
- wspieranie współpracy miedzy nauką a praktyką gospodarczą,
- działania na rzecz rozwoju kultury oraz ochrony dziedzictwa kulturowego,
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO:
- podatki przekazane do dyspozycji samorządów, samorządy nie mają pełnej kompetencji, mają możliwość obniżania stawek podatkowych i stosowanie ulg i zwolnień podatkowych,
- udziały w podatkach ściąganych przez władze państwowe
- dotacje wyrównujące różnice dochodowe między poszczególnymi społecznościami lokalnymi,
- majątek i prawa do dysponowania nim przekazane władzom samorządowym,
- pożyczki zaciągane przez władze samorządowe .
BUDŻETY JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO RODZIAŁ XII
BUDŻET JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO jest rocznym planem finansowym obejmującym:
- dochody i wydatki oraz przychody i rozchody tej jednostki,
- przychody i wydatki zakładów budżetowych, a także funduszy celowych,
OBLIGATORYJNE DOCHODY GMIN:
1. Wpływy z własnych podatków lokalnych:
-- od nieruchomości,
-- rolnego,
-- od środków transportu,
-- od spadków i darowizn,
-- od posiadania psów,
-- z działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej,
-- od czynności cywilno prawnych,
2. Wpływy z opłat; skarbowej, eksploatacyjnej, lokalnych i innych pobieranych na podstawie odrębnych ustaw,
3. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości
-- 39,34% wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy,
-- 6,71% wpływu z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej posiadających siedzibę na terenie gminy
4. Subwencja ogólna
5. Dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gmin oraz wpłaty do zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych gmin,
6. Dotacje celowe z budżetu państwa
7. Odsetki od środków finansowych gminy gromadzonych na rachunkach bankowych,
8. dochody z majątku gminy
OBLIGARTORYJNE DOCHODY POWIATÓW:
1. udział w wysokości 10,25%wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie powiatu
2. udział w wysokości 1,40% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych
3. subwencja ogólna
4. dochody uzyskane przez jednostki budżetowe powiatu oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych powiatu
5. dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie zadań własnych powiatu
6. dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań służb, inspekcji i straży
7. dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami.
8. odsetki od środków finansowych powiatu gromadzonych na rachunkach bankowych
9. dochody z majątku powiatu
OBLIGATORYJNE DOCHODY WOJEWÓDZTWA:
- 1,60% wpływu z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie województwa
-15,90% wpływu z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę na terenie województwa
Rodzaje podatków
Szczeble samorządu
Gminy
Powiaty
województwa
Pod. doch. od osób fizycznych
39,34%
10,25%
1,60%
Pod. Doch. Od osób prawnych
6,71%
1,40%
15,90%
FAKULTATYWNE DOCHODY :
- na finansowanie zadań własnych
- z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
- od pożyczek
- od nieterminowo przekazanych należności stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego,
5. dywidendy i odsetki od kapitału wniesionego do spółek,
6. dochody z kar pieniężnych i grzywien,
7. inne dochody należne na podstawie odrębnych przepisów
GRUPY DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO;
-wpływy z podatków lokalnych
-wpływy z opłat
-dochody uzyskiwane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz wpłaty zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych
-dochody z majątku
-odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych
-udziały w podatkach stanowiący głównie dochód budżetu państwa od osób prawnych i fizycznych
-zlecone np. w zakresie opieki społ., wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych przez gminy,
-własne np. wypłaty dodatków mieszkaniowych
-powierzone powiatom i województwom przez administracje rządową
-związane z realizacja umów międzynarodowych
TREŚĆ UCHWAŁY BUDŻETOWEJ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Budżet jednostki sam. Terytorialnego przyjmuje formę uchwały jej władz stanowiących.
Uchwala budżetowa określa:
1. wielkość prognozowanych dochodów wg ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji
2. wydatki JST w podziale na działy i rozdziały , z wyodrębnieniem:
- wydatków bieżących
-wydatków majątkowych
3. źródła pokrycia lub przeznaczenia nadwyżki budżetu JST
4. wykaz wydatków ujętych w wieloletnich programach inwestycyjnych
5. plany przychodów i wydatków jednostek gospodarki pozabudżetowej
6. plany przychodów i wydatków funduszy celowych
7. dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych przez administrację rządową lub innych zleconych samorządowi na mocy ustawy
8. zakres i kwoty dotacji przedmiotowych oraz inne dotacje
9. dochody i wydatki związane z zadaniami realizowanymi wspólnie przez JST
REZERWY BUDŻETU SAMORZĄDOWEGO:
DEFICYT BUDŻETOWY JST może być pokryty przychodami pochodzącymi z:
TERMINY:
· Projekt uchwały budżetowej zarząd danej jednostki przedstawia organowi terytorialnego do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
· Uchwala budżetu przed rozpoczęciem roku budżetowego, najpóźniej w szczególnych przypadkach do 31 marca roku budżetowego
· W terminie 21 dni od przyjęcia uchwały budżetowej zarząd JST opracowuje układ wykonawczy budżetu
· Samorząd JST przedstawia organowi stanowiącemu sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków za I półrocze w terminie do 31 sierpnia
· Roczny budżet do 31 marca następnego roku
· Rozpatrywanie sprawozdania w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym
DYSCYPLINA I KONTROLA FINANSÓW PUBLICZNYCH ROZDZIAŁ XIV
Obowiązująca ustawa o finansach publicznych z 1998 roku określa:
· Podmioty odpowiedzialne za finanse publiczne
· Czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansowej
· Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansowej
PODMIOTY ODPOWIEDZIALNE za gospodarowanie środkami publicznymi SA pracownicy sektora finansów publicznych oraz inne osoby nimi dysponujące, w tym osoby odpowiedzialne za przekazanie środków publicznych poza sektor publiczny
CZYNY NARUSZAJĄCE DYSCYPLINĘ FINANSÓW PUBLICZNYCH :
· Zaniechanie ustalenia należności jednostek sektora finansów publicznych lub jej pobranie , ustalenie i dochodzenie w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia, a także niezgodne z przepisami umorzenie należności lub dopuszczenie do przedawnienia
· Przekroczenie zakresu do dokonywania wydatków ze środków publicznych
· Przekroczenie ustawowych uprawnień do dokonywania zmian w budżecie lub w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych
· Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie środków publicznych z rezerwy budżetowej , dotacji z budżetu lub z funduszu celowego
· Niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie funduszu celowego
· Niedokonanie pełnych i terminowych wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych
· Przekroczenia zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet
· Wypłacanie wynagrodzeń w jednostce sektora finansów publicznych bez ciążącego na pracodawcy obowiązku pobrania i opłacenia składki lub świadczenia
· Naruszenie zasad udzielania dotacji z budżetu państwa lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego
...
ZARZADZANIE-WSB