Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
MAJ
Tematyka:
I „Wiosenna łąka”
II „Moja mama jest kochana”
Obszary edukacyjne:
I. Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
· Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.
· Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.
· Samodzielne odejmowanie prostych obowiązków w domu: sprzątanie zabawek w swoim pokoju, układanie książek.
· Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny.
II. Obszar edukacji przyrodniczej
· Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku np. pszczoła, mrówka, dżdżownica, kret – nazwa, charakterystyczny wygląd, sposób poruszania się i odżywiania się, przystosowanie zwierząt do warunków środowiska, zwrócenie uwagi na pożyteczność, przełamanie ewentualnej niechęci.
· Utrwalanie cech charakterystycznych dla wiosny.
· Zbieranie skarbów do kącika przyrody.
II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.
· Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.
· Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego.
· Udział w różnych zabawach dydaktycznych.
· Rozwiązywanie zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.
III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania
· Składanie wzoru prostych obrazków pociętych na 2/3 części.
· Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków wydawanych przez znane zwierzęta- ich naśladowanie.
· Porządkowanie par obrazków.
· Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków z najbliższego otoczenia, przyporządkowanie im obrazków.
· Wykonanie prostych prac plastycznych- prawidłowe trzymanie kredki i pędzla.
· Uczestniczenie w zabawach doskonalących narządy mowy, głos oddech i fonację.
IV. Obszar edukacji matematycznej
· Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 4.
· Rozumienie i stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (obok, przy, pod, za).
· Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- składanie w całość pociętych ilustracji owadów.
· Klasyfikowanie przedmiotów według długości, stosowanie pojęć: długi, krótki.
· Próby odwzorowywania i odtwarzania zbiorów z przeliczaniem w zakresie 4- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Malowanie farbami plakatowymi przy pomocy pędzelka oraz palców: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.
· Lepienie z masy solnej całymi dłońmi i palcami.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
· Próby wycinania i wydzierania z różnego rodzaju papieru, naklejanie na karton.
· Próby cięcia nożyczkami- dowolne formy, naklejanie na karton.
· Uczestniczenie w uroczystości związanej z obchodami Dnia Matki.
· Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek związanych z obchodzonym Dniem Matki.
· Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi, kredą (po chodniku).
· Naklejanie na karton gotowych elementów- wiosenna łąką, żabka.
VI. Obszar edukacji muzycznej
· Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Kształtowanie wrażliwości na zmianę dźwięku „głośno i cicho”.
· Reagowanie ruchem na pojawienie się przerwy w muzyce
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 16, 17 w/g K. Wlaźnik
Spacery:
· Zabawy w ogrodzie przedszkolnym- naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt, np. skoki żabek- wskakiwanie obunóż do koła („kałuży”).
· Spacer po okolicy – obserwacja kobiet np. niosących zakupy, idących z dziećmi, pracujących w sklepie.
Zabawy ruchowe:
· Z elementem biegu „Ptaszki”
· Z elementem czworakowania „Przejdź przez tunel”.
· Z elementem równowagi „Przekrocz linkę”.
· Z elementem celowania „Rzuć wysoko!”.
· Z elementem skoku „Złap chustkę”
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Grzechotki”.
Zabawy dydaktyczne:
· „Szukamy misia”- ćwiczenie spostrzegawczości i wytrwałości, rozróżnianie mebli oraz utrwalanie ich nazw, posługiwanie się przyimkami na, pod, za.
· „Pokaż taki sam kwiatek”- zwrócenie uwagi dzieci na kolor i kształt kwiatów, dobieranie jednakowych barw i kształtów.
Zabawy ortofoniczne:
· „Spacer z mamą”- przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach „brum, fiu, hop”.
· „Co krasnoludki widziały na spacerze?”- ćwiczenie na zgłoskach: „zzz, sss, mmm, fff” itp.
Zabawy oddechowe:
· „Motylek”- dmuchanie na papierowego motylka, zróżnicowanie natężenia dmuchania, rozwijanie pojemności płuc, prawidłowe oddychanie.
· „Płatki róży”- dmuchanie na płatek róży– głęboki wdech nosem, długi wydech ustami
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
W
I
O
S
E
N
A
Ł
Ą
K
...
megi144