program_I-III_AO- nowe daty.pdf

(172 KB) Pobierz
769130708 UNPDF
PROGRAM klAsy i—iii
PROGRAM *
kursu doskonalącego dla nauczycieli
opracowanego przez Polskie Towarzystwo Dysleksji
TEMAT: Warsztat skutecznego nauczyciela – wsparcie uczniów ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas I–III
Autorzy:
Prof. Marta Bogdanowicz – Uniwersytet Gdański, Polskie Towarzystwo Dysleksji
Renata Czabaj – Polskie Towarzystwo Dysleksji
Małgorzata Rożyńska – Polskie Towarzystwo Dysleksji
izabela Mańkowska – Polskie Towarzystwo Dysleksji
* szczegóły dotyczące organizacji i przebiegu kursu zamieszczono w oddzielnym regulaminie. Prosimy o wnikliwe zapoznanie się z nim.
769130708.043.png 769130708.044.png 769130708.045.png 769130708.046.png
PROGRAM klAsy i—iii
I. ORGANIZACJA
Uczestnicy
kurs przeznaczony jest dla nauczycieli niebędących specjalistami terapii pedagogicznej*.
Zasady rekrutacji
Do udziału w kursie będą zakwalifikowani nauczyciele, którzy wypełnią formularz zgłoszenia na kurs i otrzymają e-mail
potwierdzający.
Realizacja kursu
•trwaodmarcadogrudnia2011roku,
•macharakterinternetowy(e-learning)iwszystkiemateriałymająpostaćelektroniczną.
Warunki ukończenia
Warunkiem ukończenia kursu są:
• Zaliczenie wszystkich modułów. Zaliczenie modułu następuje przez wypełnienie minitestu udostępnianego na za-
kończeniekażdegomodułu.Liczbapopełnionychwminiteściebłędówniemawpływunazaliczeniemodułu(stano-
wijedynieinformacjędlauczestnikakursu).
• Zdanie egzaminu on-line kończącego kurs.
Zaświadczenie ukończenia kursu potwierdza uzyskanie kompetencji w zakresie udzielania wsparcia uczniom ze specy-
ficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i–iii.
Odpłatność
Udziałwkursiejestbezpłatny.Odpłatnejestprzystąpieniedoegzaminuon-line(przewidywanesązniżki).
II. CELE
Cele ogólne
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i profesjonalne umiejętności pracy z uczniem ryzyka dys-
leksji z klas I–III, z elementami terapii pedagogicznej.
Poprawa jakości systemu kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zapewnienie uczniom wsparcia i zindywidualizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z założeniami no-
wego stanu prawnego.
Cele szczegółowe
Moduł 1. RyzykodysleksjiidysleksjarozwojowauuczniówklasI–III–wyjaśnienienajważniejszychpojęć
Po realizacji modułu uczestnik:
•znairozumiepodstawoweterminyokreślającestanzagrożeniatrudnościamiwuczeniusięczytaniaipisania
(ryzykospecyficznychtrudnościwczytaniuipisaniu)orazterminyokreślającetetrudności(dysleksja,dysortografia,
dysgrafia),
•rozumieistotęspecjalnychpotrzebedukacyjnychispecyficznychtrudnościwczytaniuipisaniu,
•znaobjawyryzykaspecyficznychtrudnościwczytaniuipisaniuipotrafijerozpoznaćznaprzyczynyspecyficznych
trudności w czytaniu i pisaniu oraz dynamikę ich zmian,
•wiekiedyopisanospecyficznetrudnościwczytaniuipisaniuirozpoczętobadanianadichwyjaśnieniem,
•wiejakajestczęstośćwystępowaniaryzykaorazspecyficznychtrudnościwczytaniuipisaniu.
* specjalistów terapii pedagogicznej zapraszamy na kurs doskonalący Profesjonalny warsztat specjalisty terapii pedagogicznej, który roz-
poczniesięwpaździerniku2011roku.
769130708.001.png 769130708.002.png 769130708.003.png 769130708.004.png
PROGRAM klAsy i—iii
Moduł 2. Rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi trudnościa-
mi w uczeniu się z klas i–iii
Po realizacji modułu uczestnik:
•znaspecyfikępracyzdziećmiryzykadysleksji,
•wykazujesięwiedząnatematzadańnauczycielaijegoroliwudzielaniupomocypsychologiczno-pedagogicznej
w świetle nowego rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
•znaiumiewykorzystywaćróżnorodneformyimetodywspieraniarozwojudzieckaryzykadysleksji,
•znaprogramyićwiczeniapomocnewprzezwyciężaniutrudnościwnauceczytaniaipisania,
•umiesamodzielniezbudowaćprogramwsparciadzieckaryzykadysleksji,
•rozumiekoniecznośćaktywnegouczestnictwarodzicawbudowaniuprogramuwsparcia,
•potrafitworzyćiprowadzićniezbędnądokumentację.
Moduł 3. Rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się z klas i–iii
Po realizacji modułu uczestnik:
•umiezorganizowaćwsparciedlarodzicówdzieciryzykadysleksji,
•posiadawiedzęnatematróżnorodnychformpomocyrodzicom,
•znazasadypomocnewewspółpracyzrodzicamiorazsposobyaktywizacjirodzicówwrealizacjizaleceń,
•znakonsekwencjebrakuwspółpracyrodzicówzeszkołąinieudzielaniadzieckupomocywdomu,
•wie,jakwspólniezrodzicamimotywowaćdzieckodopokonywaniatrudówedukacyjnych,biorącpoduwagęcharak-
terystykę rozwoju dziecka w tym wieku.
Moduł 4. Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
Po realizacji modułu uczestnik:
•rozumieistotęterapiipedagogicznej,
•potrafibudowaćprogrampracyterapeutycznej,
•umiewykorzystywaćwswojejpracyelementyterapiipedagogicznej.
Moduł 5. Działania pedagogiczne nauczyciela – rozpoznanie trudności i zaplanowanie pomocy psychologiczno-pedago-
gicznej dla uczniów z klas i–iii
Po realizacji modułu uczestnik:
•posiadapodstawoweumiejętnościwzakresieudzielaniapomocypsychologiczno-pedagogicznejuczniowiwjego
środowisku szkolnym,
•umiedostrzecuswoichuczniówobjawygotowościdonaukiczytaniaipisaniaorazryzykadysleksji,posługując
się dostępnymi metodami eksperymentalnymi jak: kwestionariusz rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności
w czytaniu i pisaniu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną w klasie i, ii, iii oraz skala Ryzyka Dysleksji,
•potrafidokonaćinterpretacjiopiniipostdiagnostycznejizastosowaćzaleceniawpraktyce,
•potrafizbudowaćindywidualnyprogrampracyterapeutycznejzuczniem.
Moduł 6. Wsparciepedagogiczne–ćwiczeniafunkcjiwzrokowo-przestrzennychuuczniówklasI–III
Po realizacji modułu uczestnik:
•znaprzyczynytrudnościwnauceczytaniaipisaniajakoprzejawzaburzeńfunkcjiwzrokowo-przestrzennych,
•posiadaumiejętnościdoborućwiczeństymulującychfunkcjewzrokowo-przestrzenne.
Moduł 7. Wsparciepedagogiczne–ćwiczeniafunkcjisłuchowo-językowychuuczniówklasI–III
Po realizacji modułu uczestnik:
•znaprzyczynytrudnościwnauceczytaniaipisaniajakoprzejawzaburzeńfunkcjisłuchowo-językowych,
•posiadaumiejętnościdoborućwiczeństymulującychfunkcjesłuchowo-językowe.
769130708.005.png 769130708.006.png 769130708.007.png 769130708.008.png
PROGRAM klAsy i—iii
Moduł 8. Wsparciepedagogiczne–ćwiczeniafunkcjimotorycznychuuczniówklasI–III
Po realizacji modułu uczestnik:
•znaprzyczynytrudnościwnauceczytaniaipisaniajakoprzejawzaburzeńfunkcjimotorycznych,
•znatrudnościwynikającezleworęczności–nietypowejlateralizacjiczynnościruchowych,
•umierozpoznaćsymptomyzaburzeńrozwojuruchowego(motorykidużejimałej)zapomocąmetodklinicznych
i prób eksperymentalnych,
•umieocenićlateralizacjęczynnościruchowychzapomocąpróbeksperymentalnych,
•umiewspomagaćrozwójruchowy,usprawniaćczynnościruchowerąk,koordynacjęwzrokowo-ruchową,wykorzystu-
jąc stosowną literaturę,
•wiejakiemetodyitechnikisąpomocneprzyusprawnianiumotorykirąkikoordynacjiwzrokowo-ruchowej.
Moduł 9. Ocena udzielonej pomocy
Po realizacji modułu uczestnik:
•znaiumiewykorzystywaćnarzędziasłużącedoocenyumiejętnościczytaniaipisania,
•umiesformułowaćwskazaniadopracyzuczniemwszkoleiwdomu,
•potrafidostosowaćwymaganiadydaktyczneisposobyocenianiauczniadojegomożliwościpercepcyjnych.
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
Treścikursuzostałyujętew9blokówtematycznych(modułów).Narealizacjęjednegomodułuprzeznaczono3tygodnie.
Harmonogram kursu
Tema t : Ryzyko dysleksji i dysleksja rozwojowa u uczniów klas i–iii
Realizacja:
21.03.11–11.04.11
MODUŁ 1.
Minitest:
8.04.11–11.04.11
Opracowanie: prof. Marta Bogdanowicz
MODUŁ 2.
Tema t : Rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i–iii
Realizacja:
11.04.11–4.05.11
Minitest:
28.04.11–4.05.11
Opracowanie: Małgorzata Rożyńska, izabela Mańkowska
MODUŁ 3.
Tema t : Rola nauczyciela w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
rodzicom uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas i–iii
Realizacja:
4.05.11–23.05.11
Opracowanie: Małgorzata Rożyńska, izabela Mańkowska
Minitest:
19.05.11–23.05.11
Tema t : Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
Realizacja:
23.05.11–13.06.11
MODUŁ 4.
Minitest:
9.06.11–13.06.11
Opracowanie: Renata Czabaj
MODUŁ 5.
Tema t : Działania pedagogiczne nauczyciela – rozpoznanie trudności i zapla-
nowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z klas i–iii
Realizacja:
29.08.11–19.09.11
Minitest:
15.09.11–19.09.11
Opracowanie: Renata Czabaj, prof. Marta Bogdanowicz
769130708.009.png 769130708.010.png 769130708.011.png 769130708.012.png 769130708.013.png 769130708.014.png 769130708.015.png 769130708.016.png 769130708.017.png 769130708.018.png 769130708.019.png 769130708.020.png 769130708.021.png 769130708.022.png 769130708.023.png 769130708.024.png
PROGRAM klAsy i—iii
Tema t :Wsparciepedagogiczne–ćwiczeniafunkcjiwzrokowo-przestrzen-
nych u uczniów klas i–iii
Realizacja:
19.09.11–10.10.11
MODUŁ 6.
Minitest:
6.10.11–10.10.11
Opracowanie: Małgorzata Rożyńska, izabela Mańkowska
MODUŁ 7.
Te ma t :Wsparciepedagogiczne–ćwiczeniafunkcjisłuchowo-językowychu
uczniów klas i–iii
Realizacja:
10.10.11–31.10.11
Minitest:
27.10.11–31.10.11
Opracowanie: Małgorzata Rożyńska, izabela Mańkowska
MODUŁ 8.
Tema t :Wsparciepedagogiczne–ćwiczeniafunkcjimotorycznychuuczniów
klas i–iii
Realizacja:
31.10.11–21.11.11
Opracowanie: prof. Marta Bogdanowicz, Małgorzata Rożyńska, izabela
Mańkowska
Minitest:
17.11.11–21.11.11
Te ma t : Ocena udzielonej pomocy
Realizacja:
21.11.11–12.12.11
MODUŁ 9.
Minitest:
8.12.11–12.12.11
Opracowanie: Renata Czabaj
DODATKOWE
ZALICZENIE
(dla osób, które
nie zaliczyły 1–3
modułów)
Zgodniezregulaminemkursuuczestnicy,którzyniezaliczyliniewięcejniż3
modułymająmożliwośćuzupełnieniatego.Wtymceluzostanąimudostęp-
nione minitesty do niezliczonych modułów.
Realizacja:
12.12.11–16.12.11
EGZAMIN
on-line
Egzaminodbędziesięnapoczątkustycznia2012roku.Dokładnyterminoraz
godzinę podamy przed zakończeniem ostatniego modułu.
Realizacja:
początek stycznia
2012
WYSTAWIENIE
ZAŚWIADCZEŃ
Zaświadczeniaukończeniakursuzostanąwysłane(napodanyadres)wszyst-
kim uczestnikom, którzy zdali egzamin on-line.
Realizacja:
styczeń2012
IV. METODY NAUCZANIA
Materiały do samokształcenia (w ramach jednego modułu)
•Opracowanieteoretycznedanegozagadnienia–artykuł(wtymzdjęcia,schematy,grafiki,prezentacjemultimedial-
ne)
•Zestawpytańdosamodzielnegoopracowaniaprzezuczestnika
•Bibliografia
•Minitest–zestawinteraktywnychpytańsprawdzającychwiedzęprezentowanąbezpośredniowartykuleoraz
w zagadnieniach przedstawionych w formie pytań do samodzielnego opracowania; komentarz do odpowiedzi
Praca samokształceniowa uczestnika.
Podstawowymi formami aktywności uczestników będą studiowanie artykułów, samodzielne opracowywanie zagadnień
podanych w formie pytań, gruntowne poznanie literatury przedmiotu. Dla chętnych zostanie opracowana dodatkowa
oferta zadań z możliwością publikacji wytworów uczestników w internecie lub czasopismach specjalistycznych.
Dyskusja na forum.
Uczestnicyszkoleniabędąmielimożliwośćwzajemnegokontaktu,wymianydoświadczeńorazuzyskaniawsparciame-
rytorycznego ze strony organizatora.
769130708.025.png 769130708.026.png 769130708.027.png 769130708.028.png 769130708.029.png 769130708.030.png 769130708.031.png 769130708.032.png 769130708.033.png 769130708.034.png 769130708.035.png 769130708.036.png 769130708.037.png 769130708.038.png 769130708.039.png 769130708.040.png 769130708.041.png 769130708.042.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin