Kreowanie rozwoju dziecka.pdf
(
2419 KB
)
Pobierz
XRP-03
2.2. PRZYSPIESZONE UCZENIE SI¢ W PROFILAKTYCE I TERAPII
2.2. Przyspieszone uczenie si´ w profilaktyce i terapii
Przyspieszone uczenie si´ nie ma nic wspólnego ze sztucznym przyspiesza-
niem rozwoju dziecka. Wyznaj´ poglàd, ˝e ka˝de dziecko ma w∏asnà, indywi-
dualnà drog´ w procesie rozwijania swoich potencjalnych mo˝liwoÊci. Trzeba
tylko dyskretnie mu pomóc, wskazaç kilka kierunków do wyboru. Uczeƒ b´dzie
wiedzia∏, która droga jest dla niego w∏aÊciwa.
Odkryciem nie sà tu same metody, zapewne dobrze znane, lecz ich po∏àcze-
nie w zwartà ca∏oÊç, która mo˝e okazaç si´ znakomitym sposobem na swobod-
ny i skuteczny rozwój.
Dlaczego wybra∏am przyspieszone uczenie si´ do pracy z uczniami, którzy
borykajà si´ z problemami w nauce? Oto cztery najwa˝niejsze powody:
– jest to sposób na efektywnà nauk´, który akceptuje sam uczeƒ – niezale˝-
nie od swoich indywidualnych cech rozwojowych;
– nauka staje si´ naprawd´ szybsza, poniewa˝ jest postrzegana jako intere-
sujàca przygoda intelektualna;
– uwzgl´dnia ró˝ne style uczenia si´;
– odpowiada potrzebom wspó∏czesnej szko∏y.
Praca z dzieçmi, które napotykajà trudnoÊci w swobodnym nabywaniu umie-
j´tnoÊci szkolnych, zawsze by∏a dla mnie czymÊ niezwyk∏ym. Codzienna obser-
wacja zachowaƒ, sposobu podchodzenia do problemów, nabywania doÊwiad-
czeƒ przez dzieci dostarczy∏y mi wielu cennych informacji na temat ich rozwoju.
Zauwa˝y∏am mianowicie, ˝e dzieci dyslektyczne majà sporo podobnych cech
pozytywnych. Cechuje je du˝a wra˝liwoÊç na otoczenie, intuicja, ˝ywa wy-
obraênia, ogromna ciekawoÊç, myÊlenie obrazowe, co oznacza, ˝e majà Êwiet-
nie funkcjonujàcà prawà pó∏kul´.
W tym przekonaniu utwierdzi∏y mnie wyk∏ady Carli Hannaford (autorki
ZmyÊlnych ruchów, które doskonalà umys∏
), dzi´ki którym przekona∏am si´
o ogromnych mo˝liwoÊciach rozwojowych ka˝dego dziecka i o koniecznoÊci
ciàg∏ej stymulacji zmys∏ów, szczególnie u dzieci z ró˝nymi problemami w nauce.
Z kolei z uczestnictwa w zaj´ciach warsztatowych z teorii Gavina Reida „Style
uczenia si´ we wczesnej edukacji i terapii” wynios∏am prezentowany tam poglàd
o wykorzystaniu w uczeniu si´ w∏asnych indywidualnych preferencji ka˝dego
ucznia, a tak˝e przekonanie o stosowaniu takich metod nauczania, jakie zosta-
nà zaakceptowane przez dziecko i b´dà zgodne z jego wzorcami myÊlowymi.
Bogactwa przemyÊleƒ dostarczy∏y mi spotkania szkoleniowe prowadzone w Pol-
47
2. PREZENTACJA STOSOWANYCH METOD
skim Towarzystwie Dysleksji przez Renat´ Czabaj – wspania∏ego pedagoga tera-
peut´. Kilka lat temu mia∏am mo˝liwoÊç wzi´cia udzia∏u w warsztatach organi-
zowanych przez psychologów rosyjskich – Igora Matiugina i Elen´ Czakaberijo-
wà. Zademonstrowali oni zabawowe metody trenowania uwagi i pami´ci.
Wspania∏e pomys∏y na niekonwencjonalne zaj´cia zawarli w ksià˝kach
Magia
pami´ci
4
oraz
Jak rozwijaç pami´ç i uwag´ Waszego dziecka
5
. Sà one dla mnie
inspiracjà do tworzenia ciekawych rozwiàzaƒ edukacyjnych. Ogromny wp∏yw
na dobór tych najbardziej naturalnych metod, zwiàzanych ze swobodnym roz-
wojem cz∏owieka, mia∏a doktor Swiet∏ana Masgutowa, u której stawia∏am pierw-
sze kroki po kinezjologicznych Êcie˝kach i dzi´ki której zdecydowa∏am si´ szu-
kaç efektywnych metod rozwojowych.
Ciàg∏e poszukiwania coraz doskonalszych sposobów na efektywnà nauk´
skierowa∏y mojà uwag´ na bogatà literatur´ dotyczàcà wspó∏czesnych badaƒ
nad mo˝liwoÊciami ludzkiego umys∏u. To w∏aÊnie ksià˝ki Toniego Buzana:
Pa-
mi´ç na zawo∏anie
,
Rusz g∏owà
,
Podr´cznik szybkiego czytania
6
; Katarzyny Goz-
dek-Michaelis:
Supermo˝liwoÊci Twojego umys∏u
7
; Gordona Drydena, Jeanette
Vos i Karla E. Dambacha:
Rewolucja w uczeniu
; Sheili Ostrander i Lynn Schroe-
der:
Superlearning 2000
8
i inne, a tak˝e wymiana doÊwiadczeƒ podczas licznych
spotkaƒ z osobami zajmujàcymi si´ wspieraniem rozwoju dzieci i m∏odzie˝y
przekona∏y mnie do wykorzystania najnowszych metod.
Chcia∏abym przytoczyç porównanie tradycyjnej metody uczenia si´ i przy-
spieszonego uczenia (na podstawie ksià˝ki K. Gozdek-Michaelis
Supermo˝liwo-
Êci Twojego umys∏u
).
Podstawà przyspieszonego uczenia si´ jest integracja pó∏kul mózgowych
i synteza, podczas gdy uczenie tradycyjne bazuje na jednej dominujàcej pó∏ku-
li i analizie. W przyspieszonym uczeniu si´ nacisk jest po∏o˝ony na rozwijanie
umiej´tnoÊci myÊlenia, a nie na akumulacj´ faktów jak w uczeniu tradycyjnym.
Dzi´ki zastosowaniu metod aktywizujàcych, wykorzystaniu ró˝nych êróde∏ wie-
dzy, uczeniu polisensorycznemu i uwzgl´dnieniu wszystkich typów uczenia si´
sam proces nabywania wiedzy przebiega bardziej harmonijnie i w mniejszym
stopniu stresotwórczo, a dobre wyniki mo˝e osiàgnàç ogó∏ uczniów.
4
I. J. Matiugin,
Magia pami´ci, czyli ksià˝ka o tym, jak rozwinàç uwag´ i pami´ç w szkole podstawowej
, Pi-
∏a 1998.
5
I. J. Matiugin, T. Askoczenska, I. Bonk,
Jak rozwijaç pami´ç i uwag´ Waszego dziecka
, Pi∏a 1997.
6
T. Buzan,
Pami´ç na zawo∏anie
, ¸ódê 2003;
Rusz g∏owà
, ¸ódê 2003;
Podr´cznik szybkiego czytania
,
¸ódê 1999.
7
K. Gozdek-Michaelis,
Supermo˝liwoÊci Twojego umys∏u. Jak si´ uczyç trzy razy szybciej?
Warszawa 2002.
8
S. Ostrander, L. Schroeder,
Superlearning 2000
, Warszawa 1997.
48
2.2. PRZYSPIESZONE UCZENIE SI¢ W PROFILAKTYCE I TERAPII
Jak widaç, metoda przyspieszonego uczenia si´ daje lepsze rezultaty ni˝
uczenie tradycyjne. Moim zamierzeniem jest wykorzystanie technik przyspieszo-
nego uczenia si´ w pracy z dzieçmi na zaj´ciach terapii pedagogicznej. G∏ównie
sà to sprawdzone przeze mnie w praktyce ró˝norodne elementy efektywnego
uczenia si´, niezb´dne w ca∏oÊci procesu terapeutycznego. Z uwagi na du˝à
atrakcyjnoÊç i niewàtpliwà skutecznoÊç tych elementów sà one akceptowane
przez dzieci i pomagajà w procesie przyswajania wiedzy.
Charakterystyka metody
Istotnymi elementami przyspieszonego uczenia si´ sà: wyg∏aszanie afirmacji,
wizualizacje, relaksacja, s∏uchanie muzyki, metody aktywizujàce, techniki zapa-
mi´tywania i koncentracji, sensorycznie bogaty wystrój wn´trza.
Afirmacje
Afirmacjami nazywamy zdania wypowiadane w celu wywo∏ania pozytyw-
nych zmian w nastawieniu do problemu. Stosowane systematycznie, przy odpo-
wiedniej koncentracji, powodujà wzrost wiary we w∏asne mo˝liwoÊci. Afirmacje
uczà te˝ eliminowania nadmiernej wewn´trznej krytyki i uruchamiajà mecha-
nizm pozytywnych myÊli. Zdanie b´dàce afirmacjà powinno zawieraç pozytyw-
nà treÊç dotyczàcà tego, czego si´ pragnie, i nale˝y je wypowiadaç w czasie te-
raêniejszym. Taka myÊl ma szans´ na przenikni´cie do ÊwiadomoÊci – staje si´
wtedy coraz bardziej wiarygodna i mo˝e zmieniç nastawienie do rzeczywistoÊci.
Bogactwo afirmacji mo˝na znaleêç w materia∏ach proponowanych przez ki-
nezjologi´ edukacyjnà (m.in. na kursie Gimnastyki Mózgu®). Podaj´ jeden przy-
k∏ad:
„Zmiany”. Usiàdê wygodnie. Nogi lekko zegnij w kolanach. Oddychaj swo-
bodnie. Raz jednà, raz drugà r´k´ wyciàgaj w gór´, jakbyÊ chcia∏ coÊ zerwaç, na-
st´pnie chwyç to i przyciàgnij do siebie. W tym czasie przeciwne do r´ki biodro
unieÊ, a ci´˝ar cia∏a oprzyj na drugim biodrze. (Wzrok skierowany ku górze, dla
aktywizacji pó∏kuli „j´zykowej”).
Afirmacje:
v
Jestem otwarty na zmiany w moim ˝yciu, które rozwijajà mnie i przynoszà ko-
rzyÊci.
v
Dzia∏am we w∏asnym, najlepszym interesie.
Powy˝sze zdania (afirmacje) wypowiedziane przez ucznia powoli, rytmicz-
nie, przy muzyce relaksacyjnej, majà na niego du˝y, pozytywny wp∏yw.
49
2. PREZENTACJA STOSOWANYCH METOD
Cz´sto uk∏adam afirmacje wspólnie z dzieçmi jako g∏ówne cele, na konkret-
nych zaj´ciach. Potem mogà byç utrwalane w domu. Oto przyk∏ady afirmacji
ustalanych podczas zaj´ç:
v
Lubi´ si´ uczyç.
Taka afirmacja – temat zaj´cia – mo˝e byç zastosowana pod-
czas realizacji zagadnieƒ dotyczàcych motywowania ucznia do wysi∏ku my-
Êlowego.
v
Ksià˝ki sà ciekawe, dlatego ch´tnie je czytam.
Zach´cenie do czytania lektur.
v
Lubi´ i umiem pisaç listy.
Afirmacj´ stosujemy podczas realizacji zagadnieƒ
komunikacji interpersonalnej, zwiàzanych z porozumiewaniem si´.
v
Pi´knie mówi´, staram si´ dok∏adnie wymawiaç wszystkie s∏owa.
Dzi´ki tej
afirmacji zach´camy uczniów do çwiczeƒ artykulacyjnych.
v
Pracuj´ dok∏adnie, jestem skoncentrowany.
Celem tej afirmacji jest regularne
wykonywanie çwiczeƒ na koncentracj´.
v
Pisz´ poprawnie, znam zasady ortografii.
Powtarzanie tej afirmacji przypomi-
na o stosowaniu zasad pisowni.
v
Lubi´ swoich kolegów, mog´ na nich polegaç.
Kolejna afirmacja przydatna
do realizacji zagadnieƒ zwiàzanych z porozumiewaniem si´.
v
Moje prace sà bezb∏´dne, sprawdzam je dok∏adnie.
Za pomocà tej afirmacji
kszta∏tujemy wra˝liwoÊç ortograficznà.
v
Jestem zadowolona z siebie, pracuj´ wytrwale w domu.
Afirmacjà tà zach´ca-
my do systematycznej i wytrwa∏ej pracy, powodujàc wzrost wiary we w∏asne
umiej´tnoÊci.
Wspólnie sformu∏owane zdania – cele uczniowie naklejajà na karty (za∏àcz-
nik 9).
Wa˝nym zadaniem afirmacji jest zmiana negatywnego myÊlenia ucznia o sa-
mym sobie. Dzieci cz´sto ca∏kowicie nie wierzà we w∏asne mo˝liwoÊci i piel´-
gnujà w sobie wewn´trznego „niedowiarka”, powtarzajàc:
Ja tego na pewno nie
umiem, matematyki nigdy si´ nie naucz´, zawsze robi´ wszystko êle
itp. Regular-
ne wyg∏aszanie afirmacji pomaga zmieniç takie myÊlenie. Wystarczy stworzyç
pewien nawyk i w okreÊlonych sytuacjach, trzymajàc si´ za „punkty pozytywne”
(znane z Gimnastyki Mózgu®), wypowiadaç afirmacje.
Afirmacje mogà okazaç si´ pomocne zw∏aszcza w wypadku, gdy dziecko jest
pe∏ne niepokoju i l´ków, na przyk∏ad w wyniku traumatycznego prze˝ycia, fobii.
W takiej sytuacji ustalamy wspólnie z dzieckiem pozytywne zdanie, które stanie
si´ dla niego na pewien czas afirmowanà myÊlà. Zdanie to uczeƒ powinien po-
wtarzaç (w myÊlach lub g∏oÊno) kilkakrotnie w ciàgu dnia lub wtedy, gdy poczu-
je l´k. Mo˝na zaleciç równie˝ trzykrotne powtórzenie tego zdania przed snem
50
Plik z chomika:
grudzien33
Inne pliki z tego folderu:
Zestaw metod 1-3.pdf
(72 KB)
REGULAMIN_I-III(1).pdf
(61 KB)
program_I-III_AO- nowe daty(1).pdf
(172 KB)
Kreowanie rozwoju dziecka.pdf
(2419 KB)
jastrzab_terap.pdf
(1451 KB)
Inne foldery tego chomika:
! 1- Do segregacji
! 3 LATKI
! 4-latki
! 5-latki
! Plany pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin