Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(2)2008.pdf

(648 KB) Pobierz
Layout 1
Nuczyciele terpeuci
zpowied zmin
Multimedi w terpii pedgogicznej
rofilktyk niepowodze
w czytniu i pisniu
o prostu wicz!
707339732.004.png 707339732.005.png
dodczepy
ryyrs
utgf
zwykorzystnimkolorów
z
Przy go d z „Ko lo ro w Or to gra fi“ roz po cz am
pi lat te mu, kie dy spo tka am si z wer sj de mon -
stra cyj n pa kie tu dy dak tycz ne go Ortofrajda . Po sta no -
wi am bli ej przyj rze si te mu spo so bo wi na uki
iza po zna am si zza miesz czo ny mi napy cie sce na riu -
sza mi, po mo ca mi dy dak tycz ny mi, re cen zja mi oraz
frag men tem gry kom pu te ro wej. W tym cza sie pra co -
wa am ja ko na uczy ciel na ucza nia zin te gro wa ne go. Du -
a cz mo ich uczniw prze ja wia a trud no ci wna uce
pi sa nia i czy ta nia. Wik szo z nich by a prze ba da -
na w po rad ni psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej i po sia -
da a opi ni o dys lek sji. Wy cho dzc na prze ciw
po trze bom dzie ci, po sta no wi am wpro wa dzi ele men -
ty po zna nej me to dy i prze ko na si o jej sku tecz no -
ci, pro wa dzc sys te ma tycz nie ewa lu acj.
Na po czt ku za po zna am dzie ci z „Kra in Or to fraj -
dy“ i ko lo ra mi, kt re w niej kr lu j. Dzie ci szyb ko za -
pa mi ta y za sa d opra co wa n przez Le sa wa Fur ma g,
w kt rej wy bra nym or to gra mom przy po rzd ko wa ne s
sta e ko lo ry „” – zie lo ne, „rz” – gra na to we, „” –
r o we, „h” – br zo we, „sz” w wy jt kach – czer wo ne,
„u” i „ch” – czar ne. We wszyst kich wy ra zach, kt re
pi sa am na ta bli cy, za cz am za zna cza or to gra my ko -
lo ro w kre d. Co za ob ser wo wa am? Dzie ci bez bd nie
prze pi sy wa y tek sty. Na stp nie, wzo ru jc si na po my -
le Pa ni Do ro ty Wic kow skiej (2002), wy ko na am
pierw sze po mo ce dy dak tycz ne kolorowelizaki i kolo-
rowepeczki oraz na pod sta wie gry kom pu te ro wej
Ortofrajda opra co wa am sce na riusz lek cji „Po dr
zOr to frajd kiem poPol sce”, kt ry wraz ze zdj cia mi za -
miesz cz w na stp nej cz ci ar ty ku u.
Po pew nym cza sie za uwa y am, e dzie ci sta y si
bar dziej czuj ne iprzedna pi sa niem wy ra zu cz ciej py -
ta y o je go pi sow ni ( „ProszPani,czywyrazgrapi-
szesiprzezo z kresk” ).
Aby ua twi dzie ciom za pa mi ta nie ko lo rw, za -
wie si am w kla sie ob raz ki, kt re na tu ral nie na wi zy -
wa y do ko lo rw li ter obok zie lo nej a by – „”,
na br zo wym her bat ni ku – „h”, przy kr lu w r o wej
pe le ry nie – „”, a nad mor sk fa l – „rz”. Na stp nie
za pro po no wa am uczniom pierw szy ze staw wy ra zw,
kt rych pi sow ni mo na sko ja rzy z wy bra nym ko lo -
rem Ortofrajdy i za war am je w zda niach W i mi ja
wi j si w zie lo nej tra wie. y ra fa ob e ra si zie lo ny mi
list ka mi. a ne ta wy ci a no ycz ka mi zie lo n a b. Ma -
ma nie sie wa rzy wa w gra na to wej siat ce. Ka ta rzy -
iultynolskioowrzystwyslksji
45
707339732.006.png
ó
hsz
ch
wiewirka
wiea
pczoa
rz
u
eka
ipopotam
ma
na py wa w mo rzu. J ze fi na do sta a r o we go kr li ka.
Cr ka kr la ma r o we po licz ki. Ania spr bo wa a r -
o wej le mo nia dy. W psze ni cy ro sn czer wo ne ma ki,
a pszczo y pi j z nich sod ki nek tar. He nio za ja da her -
bat ni ki. Ha lin ka pi je her bat k.
Do na uki or to gra fii z wy ko rzy sta niem ko lo rw
przy go to wy wa am ta blicz ki z wy ra za mi, w kt rych
trud no or to gra ficz n za zna cza am w po sta ci ko lo -
ro we go pro sto k ta. Cza sa mi or to gram za st po wa am
ob raz kiem, kt ry ko ja rzy si z da nym ko lo rem,
na przy kad za miast „” wsta wia am a b. Do pra cy
ze sow ni kiem or to gra ficz nym, w prze ci wie stwie
do au to ra me to dy, przy go to wy wa am wy ra zy z pu stym
okien kiem, a nie w dwch ko lo rach do wy bo ru. Dla -
cze go? Po nie wa do szam downio sku, e mo ja pro po -
zy cja le piej wpy wa na roz wj my le nia wy-
obra e nio we go i mo bi li zu je do po szu ki wa nia pra wi -
do wej od po wie dzi. Po ka zu jc dzie ciom wy raz z lu k,
sta wia am py ta nie „Ja kie go or to gra mu bra ku je w wy -
ra zie?” Dzie ci po da wa y od po wied, a do pie ro po tem
szu ka y w sow ni ku po da ne go wy ra zu i upew nia y si,
czy wy bra y od po wied ni ko lor li za ka.
wi cze nia i za ba wy or ga ni zo wa am przy oka zji
kszta ce nia j zy ko we go wpo cze niu zedu ka cj ma te -
ma tycz n, pla stycz n, zdro wot n, mu zycz n iru cho w.
Do sko na lc wa sny warsz tat pra cy prze ko na am
si, e za ba wy or to gra ficz ne z wy ko rzy sta niem ko -
lo rw, po dob nie jak Me to da Do bre go Star tu Mar ty
Bog da no wicz, an ga o wa y do na uki ca oso bo wo
dziec ka, uwzgld nia jc za sa d po li sen so rycz ne go
ucze nia si. Mia am rw nie oka zj za ob ser wo wa,
e w cza sie za j wszyst kie dzie ci ak tyw nie uczest -
ni czy y w za ba wach i po przez dzia a nie szyb ciej za -
pa mi ty wa y po praw n pi sow ni wy ra zw. Ewa lu acja
po twier dzi a sku tecz no me to dy, a dzie ci za cz y
osi ga wy so kie wy ni ki nie tyl ko w kla so wych
i szkol nych kon kur sach, ale rw nie w Ogl no pol -
skim Kon kur sie Wiel kie Ma lo wa nie Or to gra fii.
Za le t „Kolorowej Ortografii” jest to, e po zwa -
la or ga ni zo wa pra ce na r nych po zio mach na ucza -
nia, a sto pie trud no ci za da do sto so wy wa
do mo li wo ci dzie ci, jak si Pa stwo prze ko na cie
w II cz ci ar ty ku u, kt ry uka e si w na stp nym
Biu le ty nie.
baa
M. Bogdanowicz, Odpiosenkidoliterki.MetodaobregoStartu , Gdask 2005.
L. Furmaga, Ortofrajdagawdaiteoria.Przewodnik , Wejherowo 2007.
R. Janiec, Ortofrajda.Naukaortografiizupenieinaczej , „Biuletyn Owiatowy” nr 12/2002.
D. Wickowska, Pracanadpoprawnociortograficznwklasied.Rokszkolny2001/2002 , [dostp 6 listopada 2008,
http//www.ortofrajda.pl/file/skrypty/pracanadpoprawnosciaortograficzna.doc>
46 iultynolskioowrzystwyslksji
707339732.007.png
707339732.001.png 707339732.002.png 707339732.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin