Polski czy angliczy - 2008.pdf

(331 KB) Pobierz
114955492 UNPDF
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
Miejsce na naklejkê
z kodem szko³y
dysleksja
Zestaw II
EGZAMIN MATURALNY
Z JÊZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
Czas pracy 170 minut
Instrukcja dla zdaj¹cego
1. Sprawd, czy arkusz egzaminacyjny zawiera odpowiedni¹ liczbê stron.
Ewentualny brak zg³o przewodnicz¹cemu zespo³u nadzoruj¹cego
egzamin.
2. Rozwi¹zania zadañ zamieæ w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. U¿ywaj d³ugopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie u¿ywaj korektora, a b³êdne zapisy przekrel.
5. Pamiêtaj, ¿e zapisy w brudnopisie nie podlegaj¹ ocenie.
6. Mo¿esz korzystaæ ze s³ownika poprawnej polszczyzny
i s³ownika ortograficznego.
7. Wype³nij tê czêæ karty odpowiedzi, któr¹ koduje zdaj¹cy.
Nie wpisuj ¿adnych znaków w czêci przeznaczonej dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoj¹ datê urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadaj¹ce cyfrom numeru PESEL.
B³êdne zaznaczenie otocz kó³kiem i zaznacz w³aciwe.
¯yczymy powodzenia!
2008
Wype³nia zdaj¹cy
przed rozpoczêciem pracy
PESEL ZDAJ¥CEGO
KOD ZDAJ¥CEGO
Za rozwi¹zanie wszystkich zadañ mo¿na otrzymaæ ³¹cznie 70 punktów
Czêæ I 20 punktów
Czêæ II 50 punktów
6 63
POZIOM PODST
663
63
114955492.003.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
Zestaw II
Czêæ I rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uwa¿nie tekst, a nastêpnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj tylko
na podstawie tekstu i tylko w³asnymi s³owami chyba ¿e w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj
tylu odpowiedzi, o ile jeste proszona/y. W zadaniach zamkniêtych wybierz tylko jedn¹ z zapropo-
nowanych odpowiedzi.
Polski siê angliczy
1. Piotr Pacewicz [Gazeta Wyborcza]: Nasza dzisiejsza debata ma odpowiedzieæ na pytanie, co siê dzieje z jê-
zykiem polskim, jak polski radzi sobie z dramatycznymi zmianami po 1989 r., czyli gigantyczn¹ inwazj¹ kultury
masowej do ascetycznego, nudnego, szarego PRL-u. W ostatnich latach nast¹pi³o otwarcie na Europê i wiat
filmy, piosenki, internet, wyjazdy m³odych. W miejsce sztampowej, partyjnej mowy pojawi³ siê jêzyk demokra-
cji, i to demokracji niezwykle burzliwej. Jak w tej sytuacji radzi sobie jêzyk? Czy potrafimy siê dzi porozumieæ?
2. Prof. Andrzej Markowski: Polszczyzna radzi sobie zupe³nie dobrze z now¹ rzeczywistoci¹. Mamy kilka
sposobów dostosowywania polszczyzny do nowych realiów. Po pierwsze, s¹ to zapo¿yczenia, i to zarówno
wyrazów, jak i co mnie szczególnie uderza zapo¿yczenia znaczeñ. Pan Piotr powiedzia³ w swoim wyst¹-
pieniu, ¿e nast¹pi³y dramatyczne zmiany. Otó¿ s³owo dramatycznie jest zapo¿yczeniem, kalk¹ z angiel-
skiego. Ma to znaczyæ szybko, gwa³townie, ale niekoniecznie, ¿e co jest dramatem.
Piotr Pacewicz: Czyli pope³ni³em b³¹d?
Profesor Andrzej Markowski: Nie, powiedzia³ pan modnie.
Piotr Pacewicz: To jeszcze gorzej...
3. Prof. Andrzej Markowski: Drugi sposób dostosowywania siê polszczyzny do nowych warunków to two-
rzenie nowych s³ów, chocia¿by wykszta³ciuchy, które powsta³y chyba nie dawniej ni¿ rok temu. Trzeci
sposób to tworzenie nowych po³¹czeñ wyrazowych, np. turystyka aborcyjna. I czwarty to w³anie nada-
wanie nowych znaczeñ wyrazom istniej¹cym ju¿ dawniej. Na przyk³ad wyraz uk³ad w polszczynie istnieje
od bardzo dawna, ale ostatnio nabra³ nowego znaczenia. To, co najbardziej rzuca siê w oczy i co jest moim
konikiem, to zapo¿yczenia. Kiedy przed ogólnopolskim dyktandem mia³em minutê na jaki miniwywiad
dla telewizji. Dziennikarka podchodzi do mnie i pyta: Jaka jest kondycja jêzyka polskiego?. Nie wytrzyma-
³em i 37 sekund z tej minuty powiêci³em na t³umaczenie, ¿e kondycja w tym znaczeniu to niepotrzebny
anglicyzm od s³owa condition. Tymczasem mo¿e to znaczyæ te¿ stan, po³o¿enie, warunek itd. Do-
chodzi do takich absurdów, ¿e jak mówimy kondycja polskiej m³odzie¿y, to nie wiemy, czy chodzi o jej
sprawnoæ fizyczn¹, czy o stan.
4. Tego typu zapo¿yczeñ znaczeniowych jest bardzo, bardzo du¿o. Wchodz¹ w nasz jêzyk tak, ¿e w ogóle nie
s³yszymy, i¿ to co nowego. Dzi klinika to ju¿ nie jest szpital akademii medycznej, gdzie studenci lecz¹
biednych pacjentów i ucz¹ siê jednoczenie, tylko to jest ka¿da przychodnia klinika weterynaryjna, klinika
stomatologiczna. Ka¿da lecznica nazywa siê klinik¹ pod wp³ywem jêzyka angielskiego. To jest najgroniej-
sze dla polszczyzny angliczenie znaczeñ. Wspó³czesna polszczyzna jest te¿ bardzo ¿ywa, je¿eli chodzi
o s³owotwórstwo. Mamy nie tylko wykszta³ciuchów, przedtem mielimy komuchów, potem solidaruchów
[...]. Inny przyk³ad: najpierw by³ oko³oporodowy, a potem by³a debata oko³obud¿etowa, [...] i jeszcze kilka
ró¿nych oko³o-, a nawet oko³okonkordatowy.
5. Doktor Katarzyna K³osiñska: [...] Kiedy Europa Zachodnia zaczê³a do nas przychodziæ w postaci super-
marketów, banków i innych zjawisk, to przestraszylimy siê tego, ¿e nasza s³owiañska dusza jest wypierana
przez komercjê. I zaczêlimy siê pos³ugiwaæ takim jêzykiem niby-g³êbi, jêzykiem, który ma udawaæ g³êbiê.
[...] Jest np. w Polsce sieæ sklepów obuwniczych i nad wejciem do ka¿dego z nich jest identyczny napis
potê¿ne, mosiê¿ne litery przywiercone do ogromnego szyldu: Zmieniamy sens twoich stóp. To jest oczy-
wicie idiotyczne t³umaczenie, najprawdopodobniej po angielsku chodzi³o tu o samopoczucie. Ale tu cho-
dzi³o te¿ o to, ¿eby oddaæ tê g³êbiê.
6. Proszê zwróciæ uwagê, ¿e mówi siê dzi o misji czy filozofii firmy. Teraz firmy, które zajmuj¹ siê np.
produkcj¹ i sprzeda¿¹ gwodzi, nie maj¹ do wykonania zadañ, jak to by³o w czasach PRL, tylko maj¹ misjê
i filozofiê. [...] Nasza rzeczywistoæ czêsto jest banalna, ale nam ten bana³ przeszkadza. Nie chcemy kupowaæ
zwyk³ych butów, nie chcemy siadaæ w sali dla pal¹cych czy dla niepal¹cych, nie chcemy produkowaæ zwyk-
³ych gwodzi, tylko chcemy, ¿eby w tym wszystkim by³a jaka filozofia, misja, sens itd. Byæ mo¿e chcemy
zape³niæ czym pustkê po tych wartociach, po tej naszej duszy [...] I jeszcze jedna sprawa, która wywo³uje
u mnie gêsi¹ skórkê to konstrukcje typu: Sport Telegram, biznesplan, Wola Park czy Sopot Festiwal.
6 64
POZIOM PODST
664
64
114955492.004.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
Czêæ I
POZIOM PODSTA WOWY
WOWY
Je¿eli takie konstrukcje bêd¹ siê rzeczywicie szerzyæ, to oka¿e siê nied³ugo, ¿e my nie jestemy w Gazecie
Wyborczej, tylko Wybory Gazeta, i nie bêdziemy jeæ zupy pomidorowej, tylko pomidor zupê.
Raper Du¿e Pe: Dziêki jednorodnoci etnicznej polskiego spo³eczeñstwa nasz jêzyk i tak zmienia siê bar-
dzo powoli w porównaniu z tym, co dzieje siê w Wielkiej Brytanii, w USA czy we Francji. [...]
7. Prof. Miros³aw Bañko: [...] Poniewa¿ mówilimy o nowych wyrazach, to postanowi³em zorientowaæ siê,
ile jest nowych wyrazów na pierwszej stronie pi¹tkowej Gazety Wyborczej. Za³o¿y³em, ¿e nowoæ leksy-
kalna w polszczynie zaczyna siê w roku 1989. Popatrzmy, co na tej stronie pierwszej jest s¹ protesty
ekologów. Ekolog to sk¹din¹d s³owo stare, ale nie w tym znaczeniu, gdy mówi siê o ludziach przykuwaj¹-
cych siê do drzew. Blogi tak¿e s¹ nowe. Nowy jest elektorat, który kilkadziesi¹t lat temu wystêpowa³
w s³ownikach, ale nie w znaczeniu dzisiejszym, tylko znaczy³ kraj rz¹dzony przez elektora. S¹ wykszta³ciu-
chy nie trzeba ich objaniaæ. Jest lustracja w ró¿nych formach, która dawniej te¿ mia³a zupe³nie inne
znaczenie.
8. Prof. Andrzej Markowski: W nowym znaczeniu to jest czechizm, jeden z nielicznych po roku 1989.
Prof. Miros³aw Bañko: Dawniej mo¿na by³o lustrowaæ czyje dobra, np. lustracja dóbr królewskich. Mo¿na
te¿ by³o lustrowaæ stanowiska, czyli dokonywaæ przegl¹du stanowisk pod jakim k¹tem. To by³y znaczenia
sprzed 1989 roku.
Zwracaj¹ uwagê tak¿e skrótowce, które staj¹ siê coraz powszechniejsze. [...] Zajrza³em do S³ownika pol-
skich skrótów i skrótowców z 1999 roku i tam jest has³o PIS, ale pañstwo nie zgadn¹, w jakich znaczeniach.
Pierwsze Pañstwowa Inspekcja Sanitarna, drugie Pañstwowy Instytut Sztuki, i na koniec Polski Instytut
Socjologiczny. A przecie¿ s³ownik nie jest taki stary!
9. Andrzej Poniedzielski: Pozwolê sobie wieszczyæ, ¿e nieznajomoæ jêzyka polskiego na odpowiednim po-
ziomie jest zagro¿eniem dla demokracji. [...]
Dlatego s¹dzê, ¿e inicjatywa PWN i Gazety wydania s³owników jest o tyle wa¿na, ¿eby zdanie: Ja panu
nie przerywa³em nie by³o jedynym wk³adem naszych czasów w rozwój jêzyka polskiego. Oczywicie ca³ej
tej inicjatywie mo¿na zarzuciæ, ¿e jest kierowana do w¹skiej grupy, bo s³ownikiem pos³uguje siê kto, kto
wie, do czego on s³u¿y. Na razie korzystanie ze s³ownika jest postrzegane jako czynnoæ intymna.
Prof. Andrzej Markowski: Mam takie powiedzenie: Mo¿na konia zmusiæ do tego, ¿eby wszed³ do wody,
ale nie mo¿na go zmusiæ do tego, ¿eby siê napi³. Kupienie s³owników to tylko zmuszenie konia do wejcia
do wody. Tymczasem ju¿ przecie¿ Tuwim przed wojn¹ pisa³: Muszê zajrzeæ do s³ownika, by zrozumieæ
piew s³owika.
www.gazeta.pl
oraz Gazeta Wyborcza, 28 lutego 2007.
Prof. Miros³aw Bañko kieruje Redakcj¹ S³owników Jêzyka Polskiego w Wydawnictwie Naukowym PWN.
Pracuje te¿ na Uniwersytecie Warszawskim.
Dr Katarzyna K³osiñska pracuje w Instytucie Jêzyka Polskiego UW, autorka ponad 50 prac z zakresu
jêzykoznawstwa. Popularyzatorka wiedzy o jêzyku, prowadzi audycje o polszczynie w Programie 3 Polskie-
go Radia.
Prof. Andrzej Markowski dyrektor Instytutu Jêzyka Polskiego Wydzia³u Polonistyki UW, przewodnicz¹cy
Rady Jêzyka Polskiego. Popularyzator wiedzy o jêzyku, autor licznych s³owników.
Andrzej Poniedzielski poeta, kabareciarz, pisa³ piosenki m.in. dla Maryli Rodowicz, Anny Marii Jopek,
Grzegorza Turnaua.
Raper Du¿e Pe hiphopowiec z warszawskiego Bemowa.
Zadanie 1. (1 pkt)
Na podstawie akapitu 1. wymieñ trzy czynniki, które wp³ynê³y na intensywnoæ zmian w jêzyku po roku
1989.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
6 65
POZIOM PODST
POZIOM PODST
WOWY
665
65
114955492.005.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
WOWY
Zestaw II
Zestaw II
Zadanie 2. (1 pkt)
Akapit 1. koñczy siê zdaniami pytaj¹cymi. Wyjanij, jaka jest ich rola w ca³ym tekcie.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Na podstawie akapitów 1. i 2. podaj przyk³ad wypowiedzi modnej.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 4. (2 pkt)
Z akapitów 3. i 4. wypisz dwa sformu³owania wyra¿aj¹ce opiniê negatywn¹. Czego dotycz¹ te opinie?
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 5. (2 pkt)
W akapicie 5. dwukrotnie u¿yto cudzys³owu. Czy za ka¿dym razem pe³ni on tê sam¹ funkcjê? Uzasadnij
odpowied.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Przekszta³æ wyra¿enia Wola Park i Sopot Festiwal tak, aby by³y zgodne z norm¹ jêzyka polskiego.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
6 66
POZIOM PODST
WOWY
Zestaw II
POZIOM PODST
WOWY
Zestaw II
666
66
114955492.006.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
Czêæ I
Czêæ I
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
Zadanie 7. (1 pkt)
Wska¿ w³aciwe zakoñczenie zdania.
Nowe znaczenie wyrazu lustracja wywodzi siê z jêzyka
A. angielskiego.
B. czeskiego.
C. niemieckiego.
D. rosyjskiego.
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 8. (3 pkt)
Na podstawie akapitów 3., 4., 7. i 8. wype³nij tabelê. Do pierwszej rubryki wpisz nazwy (okrelenia) procesów,
które nie s¹ przejawami angliczenia siê jêzyka. Do drugiej wpisz wymagan¹ liczbê przyk³adów.
Nazwa procesu
Przyk³ady
1.
1.
2.
2.
turystyka aborcyjna
3.
1.
2.
4.
PiS
Zadanie 9. (1 pkt)
Akapit 8. koñczy siê zdaniem wykrzyknikowym. Wyjanij, jak¹ funkcjê pe³ni to zdanie i co wyra¿a.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 10. (2 pkt)
W kontekcie akapitu 9. zinterpretuj sens cytatu z Tuwima. Jak¹ funkcjê pe³ni on w ca³ym tekcie?
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 11. (1 pkt)
Wska¿ w³aciwe zakoñczenie zdania.
Przedmiotem debaty s¹ g³ównie zmiany
A. fleksyjne.
B. fonetyczne.
C. leksykalne.
D. sk³adniowe.
..............................................................................................................................................................................
6 67
Czêæ I
Czêæ I
POZIOM PODST
667
67
114955492.001.png 114955492.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin