Tolerancja - 2004 - test - PP.pdf

(216 KB) Pobierz
J. polski
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
KOD ZDAJĄCEGO
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
Arkusz I
Poziom podstawowy
Czas pracy 170 minut
ARKUSZ I
Poziom podstawowy
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Część 2 arkusza zawiera dwa tematy wypracowania.
Do opracowania trzeba wybrać jeden z nich i podkreślić.
3. Proszę zaplanować czynności tak, by było możliwe
rozwiązanie zadań z obu części arkusza w ciągu 170 minut.
4. Pracę proszę napisać czytelnie.
5. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym.
6. Nie wolno używać korektora.
7. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
8. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, ktry
nie będzie oceniany.
9. Podczas egzaminu można korzystać ze słownika poprawnej
polszczyzny i słownika ortograficznego.
CZERWIEC
ROK 2004
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie 70 punktw.
20 za część I
50 za część II
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
99221520.001.png 99221520.002.png 99221520.003.png
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY - CZERWIEC 2004
Język polski - Arkusz I
Część I Î rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedz na pytania. Odpowiadaj tylko na podstawie
tekstu. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony .
TOLERANCJA
1. Termin átolerancjaÑ oznacza, jak podaje Słownik języka polskiego Î wyrozumiałość
w stosunku do przekonań odmiennych od naszych własnych. Szerzej Î człowiek tolerancyjny
to taki, ktry nie tylko nie uważa, że dyskutant mający przeciwny pogląd jest głupi, ale także
ten, kto potrafi w pełni szanować odmienne od własnych wierzenia, upodobania i zwyczaje.
To ktoś, kto nie dyskredytuje innych ludzi tylko dlatego, że rżnią się od niego sposobem
bycia czy wyglądem zewnętrznym. Innymi słowy Î to ktoś pozbawiony uprzedzeń. [...]
2. Według psychologw społecznych, takich jak G. Allport, M. Lerner, O. Field i inni Î
uprzedzenie jest wrogą, a w każdym razie negatywną postawą wobec grupy ludzi lub
poszczeglnych jej przedstawicieli. Taka postawa bywa najczęściej skutkiem przyswojenia
sobie bezpodstawnych uoglnień, bezpodstawnych Î bo wyprowadzonych z fałszywych lub
niekompletnych informacji. Załżmy, że usłyszałam kiedyś, nie pamiętam już kiedy
i od kogo, pogląd czy opinię, że wszyscy rudzi są fałszywi. Ten ktoś nie znał z pewnością
wszystkich rudych, ale ten jeden, ktrego znał, dopiekł mu zapewne do żywego. Wystarczy,
aby takie zdanie padło na podatny grunt, to znaczy, aby usłyszał je ktoś, kto nie ma w ogle
zdania na temat rudych albo kto zetknął się z jakimś osobnikiem o tym kolorze włosw.
Najchętniej podzielamy cudze poglądy wtedy, gdy trafiają do naszych szarych komrek jako
pierwsze lub gdy są podobne albo identyczne z naszymi. [...]
3. Podstawą każdego uprzedzenia jest zatem nieuzasadnione uoglnienie, zwane
stereotypem myślowym. Jeśli myślisz stereotypami, to znaczy przypisujesz każdej osobie
z danej grupy (np. rudzielcowi z grupy wszystkich rudzielcw) identyczne cechy
osobowościowe Î jesteś na najlepszej drodze do zostania człowiekiem nietolerancyjnym. [...]
Zasadniczą wadą każdego stereotypu myślowego jest to, że zamyka nam oczy
na indywidualne rżnice między ludźmi. Warto pamiętać, że ludzie uprzedzeni widzą świat
tak, jak im na to pozwala ich uprzedzenie. Oni po prostu nie są w stanie być tolerancyjni.
Mają już raz na zawsze wyrobiony pogląd na daną kwestię i nie interesują ich fakty.
To fałszowanie obrazu rzeczywistości niesie ze sobą poważne konsekwencje. Żyjemy
w wyimaginowanym świecie, stworzonym przez zlepki oderwanych opinii, zasłyszanych
gdzieś zdań, nieprzemyślanych przekonań. Jak można wobec tego konstruktywnie
oddziaływać na realia, ktrych się tak naprawdę wcale nie zna? Uprzedzenia nie pozwalają
nam funkcjonować efektywnie w prawdziwym świecie, odsuwając nas od ludzi rżniących
się w jakiś sposb od nas, wyzwalają negatywne emocje, kanalizując napięcie w agresji na
przedmiot uprzedzenia i dlatego są niebezpieczne. [...] Dlaczego nietolerancja jest tak
powszechnym zjawiskiem? Składają się na to przynajmniej cztery grupy przyczyn:
▪ ekonomiczna i polityczna rywalizacja ▪ szukanie ákozłw ofiarnychÑ ▪ tzw. osobowość
autorytarna ▪ konformizm.
4. Psychologowie społeczni zwrcili uwagę na fakt, że postawy nacechowane
uprzedzeniem nasilają się zwykle wtedy, gdy panuje kryzys, czasy są pełne napięcia
i konfliktw, spowodowanych niezgodnością celw ekonomicznych, politycznych lub
ideologicznych. [...] Ekonomiczne korzyści płynące z dyskryminacji części ludności są
zupełnie oczywiste. Grupom uprzywilejowanym opłaci się podtrzymywać uprzedzenia.
Manipulowanie nastrojami społecznymi w celu ukierunkowania niechęci na określoną grupę
ludzi znane było od wiekw. [...]
strona 2 z 14
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY - CZERWIEC 2004
Język polski - Arkusz I
Największe uprzedzenia przeciw Murzynom stwierdzono w USA w tych grupach
społecznych, ktre w hierarchii społeczno Î ekonomicznej znajdowały się tylko o jeden
szczebel wyżej. Najwyraźniej dało się to zaobserwować podczas rywalizacji o pracę.
A zatem rywalizacja i konflikt ekonomiczno Î społeczny z reguły rodzą uprzedzenia. Są one
tym większe, im niższy jest poziom wykształcenia i bardziej tendencyjne środowisko
rodzinne, dostarczające negatywnych wzorcw zachowań.
5. Nazwa ákozioł ofiarnyÑ pochodzi od starożytnych Izraelitw. W dniach pokuty kapłan
kładł ręce na głowie kozła, recytując jednocześnie grzechy ludu i przenosząc w ten sposb
symbolicznie grzech i zło z ludzi na kozła. Pozwalano następnie uciec zwierzęciu na pustynię,
aby społeczność mogła poczuć się oczyszczona z grzechu. áKozła ofiarnegoÑ obarczamy
odpowiedzialnością za coś, co nie jest jego winą. Niestety ludzki ákozioł ofiarnyÑ nie może
nigdzie uciec Î dla zwierząt bywamy bardziej tolerancyjni. Warto znać trzy cechy decydujące
o tym, że spośrd wielu osb ta jedna staje się ofiarą agresji i okrucieństwa. Cechą pierwszą
jest bezsilność wynikająca z braku chęci lub umiejętności obronienia się. ᯹dna krwiÑ grupa
nie wnika bliżej w motywy niechęci ofiary do obrony. Rozzuchwala ją sam brak reakcji
na zaczepki. Cechą drugą jest wyrżnianie się na tle grupy. Rzuca się w oczy zarwno
prymus, zawsze znający właściwą odpowiedź (w odrżnieniu od nas), jak i człowiek o innym
kolorze skry lub odmiennym wyznaniu religijnym. Dla ludzi nietolerancyjnych, ktrzy są
szczeglnie skłonni do wyszukiwania sobie ákozłw ofiarnychÑ, inny Î to wrg. Aby stać się
obiektem prześladowania, trzeba jeszcze spełniać trzeci warunek Î być od początku
nielubianym, często z błahego lub wyimaginowanego powodu. Forma i nasilenie agresji
zależy oczywiście zawsze od aprobaty danej grupy społecznej. Jeśli ktoś zacznie bronić
ofiary, oprawcy zwykle tracą pewność siebie i mogą zostawić ją w spokoju. [...]
6. Istnieją ludzie szczeglnie predysponowani do nietolerancyjnego traktowania innych,
nie tyle z powodu sytuacji zewnętrznej (kryzys) i bezradności swych ofiar, ile z przyczyn
osobowościowych. [...] Taka osobowość skłonna do uprzedzania się do jednostek lub grup
ludzkich, nosi nazwę autorytarnej. Twrcami koncepcji tego typu osobowości są T. Adorno,
E. Frenkel - Brunswik, E. Levinson i R. Sanford. Wymieniają oni szereg cech dla niej
charakterystycznych. Pierwszą z nich jest niezwykły respekt dla władzy, czy - mwiąc
prościej - płaszcząca się, uległa postawa wobec przełożonych. Drugą Î silna skłonność
do karania osb zależnych, zwłaszcza dzieci i podwładnych. Cechą trzecią jest walka
ze wszystkimi przejawami słabości u siebie i innych, innymi słowy Î stwarzanie pozorw
bycia ámocnymÑ człowiekiem. Czwarta cecha osobowości autorytarnej to stała podejrzliwość,
nastawianie się na atak ze strony otoczenia i niesłychanie męcząca gotowość do obrony.
Cecha piąta to posiadanie sztywnych, odpornych na zmiany, poglądw, nawet pod wpływem
najbardziej przekonujących argumentw. I szsta Î przyjmowanie bez dyskusji wszystkich
obowiązujących w danej grupie społecznej konwencjonalnych wartości. [...]
7. Konformizm jest, jak wiadomo, dostosowaniem własnego zachowania i sposobu
myślenia do zachowania i sposobu myślenia grupy społecznej. Potocznie przyjmuje się,
że termin ten oznacza uległość wobec obowiązujących norm w celu uzyskania osobistych
korzyści. Korzyść nie musi być materialna, na przykład może nią być tzw. święty spokj,
kiedy to nie reagujemy na czyjąś krzywdę i nie narażamy się większości. Konformizm to
upodabnianie się w zachowaniu do otoczenia. Jeśli to społeczne otoczenie narzuca normy
pełne uprzedzeń, ludzie są często zbyt słabi, aby im się przeciwstawić, mimo że mieliby na to
ochotę. [...] Konformizm względem normy nacechowanej uprzedzeniem może też wynikać
z braku dostępu do ścisłych danych i z przewagi błędnej informacji. Ludzie przyswajają sobie
wtedy negatywne postawy na podstawie plotek i pogłosek. [...]
8. A w ogle Î czy uprzedzenia nie mają żadnych pozytywnych stron? Ależ tak,
oczywiście. Pomagają nam zachować dobre samopoczucie i wysokie mniemanie o własnej
osobie jako o kimś lepszym, mądrzejszym czy bardziej wartościowym. To subiektywne
strona 3 z 14
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY - CZERWIEC 2004
Język polski - Arkusz I
spojrzenie na siebie kłci się z obiektywną oceną postawy nietolerancyjnej jako oznaki
prymitywizmu myślowego, prostactwa oraz zwyczajnej głupoty. [...]
9. Co zrobić, aby być bardziej tolerancyjnym?
Aby tego dokonać, trzeba trochę nad sobą popracować. Przede wszystkim nie wolno
poddawać się myślowym stereotypom. [...] Najbardziej trwałe są poglądy trafiające do nas
jako pierwsze i te, ktre pochodzą od ludzi w naszym mniemaniu wiarygodnych. Nie jest to
jednak powd, aby poglądw tych nie poddawać stałej weryfikacji. Warto słuchać rżnych
zdań pochodzących od rżnych ludzi i nie trzymać się zbyt kurczowo własnych przekonań.
[...] Należy szukać ludzi myślących inaczej, wciągać ich w dyskusję, spierać się, usiłować
dociec prawdy.
10. Niebezpieczne są wszelkie uoglnienia dotyczące grup ludzkich. Zamykają nam oczy
na rżnice indywidualne, a to prowadzi do uproszczeń i zafałszowań. Prbujmy zatem
koncentrować się na poznawaniu ludzi, nie zaś na ich ocenianiu. Jeśli w naszym otoczeniu
ktoś uparcie propaguje poglądy szerzące nienawiść czy wrogość do innej grupy ludzi, nie
od rzeczy będzie zadać sobie pytanie Î czy przypadkiem ktoś mną nie manipuluje, narzucając
uprzedzenie (negatywny stereotyp myślowy)? [...] Nikt nie chce być pionkiem w cudzych
rękach. Sprbujmy się zatem przed tym bronić.
Tekst opracowano na podstawie: Hanna Hamer, Tolerancja. [W:] áWiedza i ŻycieÑ 1991, nr 8, s. 51 Î 57.
Zadanie 1 . (1 pkt)
Na podstawie definicji tolerancji w akapicie 1. wymień 3 charakterystyczne cechy człowieka
tolerancyjnego.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Zadanie 2. (1 pkt)
Jaką funkcję pełni przytoczona w akapicie 2. opinia o ludziach mających rude włosy?
A. Ma charakter zabawnej anegdoty.
B. Mwi prawdę o ludziach rudych.
C. Wskazuje na skutki uoglnień.
D. Wyjaśnia, dlaczego rudowłosi są nielubiani.
strona 4 z 14
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY - CZERWIEC 2004
Język polski - Arkusz I
Zadanie 3 . (1pkt )
Co autorka artykułu uważa za głwną przyczynę nietolerancji ? (akapit 3.)
___________________________________________________________________________
Zadanie 4. (1 pkt)
Wyjaśnij, na czym, zdaniem autorki, polega fałszowanie obrazu rzeczywistości. (akapit 3.)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Zadanie 5. (2 pkt)
Uprzedzenia są niebezpieczne. Podaj trzy argumenty uzasadniające tę tezę. (akapit 3.)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Zadanie 6. (2 pkt)
Wymień 2 czynniki, ktre wpływają na powstanie i nasilanie się uprzedzeń w czasie kryzysu.
(akapit 4.)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Zadanie 7. (1 pkt)
Podaj znaczenie określenia ákozioł ofiarnyÑ. Wskaż właściwą odpowiedź. (akapit 5.)
A. Ofiara składana bogom przez starożytnych Izraelitw.
B. Ktoś, na kogo zrzuca się odpowiedzialność za coś.
C. Symbol pokuty za popełnione grzechy.
D. Bstwo czczone przez starożytnych Izraelitw.
strona 5 z 14
Zgłoś jeśli naruszono regulamin