Z Pińska w świat - matura próbna 2005 - odp - PP.pdf

(198 KB) Pobierz
Microsoft Word - próba Model I.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ZADAŃ Z ARKUSZA I
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu Z Pińska w świat.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu . Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga: za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną –
wskazaną w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów.
Za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Nr
zadania
Projektowana odpowiedź
Maksymalna
liczba punktów
Punkty
cząstkowe
1.
Oba akapity są rodzajem wprowadzenia, ( sygnalizują porządek
i główne wątki wypowiedzi); określają bohatera przez usytuowanie
kulturowe).
1
0
2.
D
1
0
3.
– brak odparcia przewidywanych zarzutów
(kontrargumentów); uznanie dla pisarstwa Ryszarda
Kapuścińskiego.
– sytuacja laudacji;
za jeden element odpowiedzi – 1 punkt
2
1
4.
W akapitach: 9., 10., 11.(dopuszcza się wskazanie akapitów 6.,
7.)
punkt przyznajemy już za wskazanie dwóch akapitów.
1
0
5.
Cecha: od szczegółu do ogółu.
Przejawy:
np.: precyzja w kreśleniu szczegółów; zdolność dostrzeżenia
losu konkretnego człowieka; dokładna znajomość realiów
opisywanego kraju;
trafność uogólniających sądów; umiejętność komentowania
historii; przenikliwość i celność sądów
1
0
6.
C
1
0
7.
Np.:
Sztuka jest arystokratyczna.
Kultura może być masowa,
sztuka nigdy.
Sztuka – to arystokracja
kultury.
Sztuka nie jest dla wszystkich,
Kultura może być dostępna
dla wszystkich, sztuka nie
(jest dostępna dla
przygotowanych do jej
odbioru).
2
za pełną
odpowiedź
za wskazanie
dwóch
przykładów –
1 pkt
lub
(za wskazanie
jednego
przykładu
i poprawną
jego
interpretację) –
1 pkt
Księgarnie upodabniają się
do piekarń: chcą mieć tylko
świeży towar.
Gonią za nowościami, jak
gdyby o wartości książki
stanowił fakt, że dopiero co
została wydana ( ironicznie).
Fanatycy to ludzie
pozbawieni słuchu .
Fanatycy to ludzie głusi na inne
przekonania i sądy.
8.
W akapicie 12. znajduje się odpowiedź na pytanie z akapitu 4.
(dopuszcza się określenie związku między treścią tych
akapitów) za odpowiedź dopuszczalną – 1p .
2
1
9.
C
1
0
1
379310697.003.png 379310697.004.png 379310697.005.png 379310697.006.png
10.
Istotą poprawnej odpowiedzi jest interpretacja słów: „ albo
zginiemy z nienawiści, albo uratujemy się, szukając
porozumienia”.
Dopuszcza się cytat.
1
0
11.
Dziennikarstwo to sposób na życie, poczucie misji, pasja,
utożsamianie się z zawodem, ponadprzeciętna uczciwość i
etyczne postępowanie.
1
0
12.
Istotą poprawnej odpowiedzi jest myśl, że reportaż dociera do
ludzi nieczytających literatury pięknej.
1
0
13.
Rodzaj wrażliwości etycznej; ponadprzeciętna wrażliwość na
zło.
1
0
14.
Nazwa środka: powtórzenie (anafora)
Określenie funkcji: np.: pozwala podkreślić niezwykłość
pisarstwa, wyliczyć zasługi pisarza, uzasadnić nadanie tytułu
doktora h.c.; rytmizuje zdanie.
Za nazwanie środka – 1punkt
Za określenie jego funkcji – 1punkt
2
1
15.
Informacje:
np.:
- urodzony w Pińsku
nad Prypecią,
- dziennikarz Sztandaru Młodych
- autor książek Heban, Lapidaria
(wystarczy jeden tytuł),
- publicysta, reporter, pisarz,
podróżnik, autor licznych
reportaży,
- otrzymał tytuł dr h.c.
na Uniwersytecie Wrocławskim,
- prowadził zajęcia ze studentami
na Uniwersytecie Wrocławskim
Opinie:
np.:
– jestautorytetem
literackim,
– jestautorytetem
etycznym,
– doskonaleoperuje
słowem,
– mauniwersalną siłę
oddziaływania.
2
1
Za odpowiedź
pełną
Za podanie
co najmniej
2 faktów
i 1 opinii.
Część II – pisanie w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu
Temat 1. Carska Rosja i jej stolica. Na podstawie załączonych fragmentów Pana
Tadeusza i Dziadów cz. III napisz, czym charakteryzowało się życie ludzi
w Rosji początku XIX wieku.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Punktacja:
Obraz Rosji we fragmencie Pana Tadeusza
1. Obraz Petersburga z punktu widzenia Telimeny (dystans autora).
0-1
2. Petersburg – metafora wielkiego świata.
0-1
3. Strach jako metoda sprawowania władzy:
0-1
np.:
a. reakcjaKozodusina
2
argumenty: (co najmniej 1 argument)
0-1
379310697.001.png 379310697.002.png
b. przerażenie czynownika,
c. czynownik musi się przyznać do winy, aby zmniejszyć karę.
4. Silne zhierarchizowanie:
0-1
np.:
a. uznanie przez czynownika absurdalnych sądów władzy,
b. podważenie przez czynownika sądu Wielkiego Łowczego uznane za zuchwalstwo.
5. Prawo (władza) służy bogatszym:
argumenty: (co najmniej 1 argument)
0-1
np.:
a. policmajster nie spełnia swej roli stróża prawa; on służy bogatszym, wyżej postawionym
społecznie ludziom,
b. kara zależy od łaski (niełaski) cara.
6. Protekcja i kontakty towarzyskie jako podstawa funkcjonowania społeczeństwa 0-1
argumenty: (co najmniej 1 argument)
0-1
np.:
a. Telimena jest pod opieką Kozodusina,
b. Kozodusin powołuje się na cara.
Obraz Rosji we fragmencie Dziadów
7. Petersburg z punktu widzenia narratora wszechwiedzącego.
0-1
8. Petersburg – metafora państwa, reżimu, samodzierżawia.
0-1
argumenty: ( co najmniej 1 argument )
0-1
np.:
a. kolejność miejsca na spacerze zależy od stopnia zajmowanego w dworskiej hierarchii,
b. postawa czynowników pokazuje funkcjonowanie carskiego systemu: kłanianie się
wyższym od siebie i pogardzanie niższymi,
10. Kult cara i dworu:
arguenty:
0-1
np.: porównanie spaceru dworu carskiego do procesji religijnej (car – pomazaniec boży,
sakralizacja władzy carskiej).
11. Ceremonialność życia dworskiego:
argumenty: ( co najmniej 1 argument )
0-1
np.: spacer stał się rodzajem ceremonii, udział w nim nobilituje, staje się obowiązkiem
towarzyskim. ( co najmniej 1 argument )
12. Cechy społeczeństwa – pycha, służalczość, snobizm:
0-2
argumenty: ( co najmniej 1 argument )
0-1
a. ludzieponoszą ofiary (marzną, chorują – suchotniczy kaszel), jednak potrzeba
zobaczenia dworu jest zbyt wielka, by się jej oprzeć,
b. zachowanieurzędnika idącego w rozpiętym futrze, żeby wszyscy widzieli jego
ordery.
Uwaga: jeżeli uczeń zauważy, np.: obecność porównań animalistycznych ( trzoda soboli ,
chód soboli , chód żuka, jak osy, jak skorpiony, pstre motyle, rumiane jak raki ), podkreślenie
3
argumenty: (co najmniej 1 argument)
0-1
0-1
9. Silne zhierarchizowanie:
0-1
0-1
0-1
np.:
umownej hierarchiczności struktury społecznej zaznaczone porównaniem do talii kart ( króle ,
damy, niżniki ), należy mu przyznać punkty z puli „szczególnych walorów pracy”.
13. Podsumowanie:
pełne: 4
np.: Mickiewicz satyrycznie (groteskowo) przedstawia stosunki panujące w carskiej Rosji
oraz postawy żyjących tam ludzi. System carski opiera się na biurokracji i
wszechogarniającym strachu, protekcji, układach towarzyskich. Ludzie są ofiarami systemu
albo tępymi wykonawcami rozkazów,
częścio e: (2)
np.: System społeczny w Rosji carskiej był autorytarny. Ludzie żyli w strachu, za wszelką
cenę starali się przypodobać władzy i donosili na siebie,
próba podsumowania:
(1)
np.: Lakoniczne stwierdzenie, że życie ludzi w Rosji początku dziewiętnastego wieku
opierało się na strachu i urzędniczej zależności.
Temat 2. Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość
I tomu powieści.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)
Punktacja:
1. Wstępne rozpoznanie fragmentu – hipoteza interpretacyjna: 0-1
np.: fragment ukazuje mentalność mieszkańców wsi (poglądy dotyczące istoty losu
ludzkiego, miejsca człowieka w świecie); fragment przedstawia zbiorową psychikę
mieszkańców wsi. (co najmniej 1 wskazanie).
2. Określenie kreacji narratora: 0-1
np.: narrator trzecioosobowy, („realistyczny obserwator”); narrator identyfikuje się
z poglądami chłopów (jest związany ze światem wsi; w narracji pojawia się dialektyzacja);
narrator nie informuje, kto mówi (nie ma imion bohaterów). (co najmniej 1 określenie).
3. Określenie sytuacji narracyjnej: 0-1
np.: wesele Boryny i Jagny Paczesiówny ( dopuszcza się: spotkanie sąsiedzkie ), które
odbywa się jesienią, kiedy dobiega końca cykl natury (spotkanie, będące okazją
do podsumowania minionego czasu); czas odpoczynku, będący czasem refleksji nad
życiem. (co najmniej 1 określenie).
Fragment
4. Odczytanie koncepcji ludzkiego losu:
0-10
np. :
a. człowiek jest istnieniem niesamodzielnym ( wszystko jest w Boskim ręku ),
b. życie ludzkie jest walką o byt, o swoje ( z garści nie popuszczaj ),
c. człowiek jest podatny na wpływy zła – szatana ( Zły rządzi światem ),
d. życie ludzkie jest nieustannym trudem,
e. ludziom towarzyszy poczucie utraty, tęsknota za nieokreśloną przeszłością ( drzewiej
nie tak bywało ),
f. konflikty ludzkie (powodowane przez egoizm, zachłanność, biedę) są nieuniknione,
g. człowiekowi towarzyszy poczucie nieuchronności śmierci,
h. człowiek wszystkie swoje nadzieje łączy z miłosierdziem Boskim,
i. człowiek nie jest w stanie przejrzeć wyroków Boskich,
4
 
j. należy żyć według przykazań Bożych,
k. człowiek, skazany na cierpienie, musi znosić swój los z pokorą,
l. nagroda za życie czeka w niebie,
m. szansę wytchnienia przynoszą człowiekowi święta (kompensacyjna rola obrzędu,
obyczaju),
n. człowiek odnajduje źródła otuchy w życiu we wspólnocie (w braterstwie, w życiu
w zgodzie z innymi, wyżaleniu się innym; w przebaczaniu innym, w przezwyciężaniu
zawziętości),
o. człowiek powinien żyć pełnią życia, intensywnie ( Jak pić, to już całą kwartą, .....masz
człowieku robotę? – pilno rób, kulasów nie żałuj i szczerze się przykładaj!).
5. Dostrzeżenie tonu refleksji nad ludzkim losem: ( uczeń może zauważyć, że jest
optymistyczna lub pesymistyczna (lub taka i taka), ale punkt przyznajemy, jeśli stwierdzenie
wynika z analizy).
0-1
I tom powieści
6. Odczytanie koncepcji ludzkiego losu:
0-6
np.:
a. ludzie podlegają zmienności pór roku i rytmowi prac na roli,
b. ludzki los jest określony przez porządek liturgiczno – obrzędowy,
c. człowiek jest zdeterminowany biologicznie (popęd seksualny, dziedziczone geny),
d. o powodzeniu w życiu decyduje natura – zdrowie, siły do pracy, młodość, np. los
Agaty), los małżeństwa Macieja: ( Jak stary młódkę bierze, diabeł się cieszy ...),
e. człowiek ma swoje miejsce w porządku społecznym (hierarchiczna struktura gromady
i rodziny),
f. człowiek jest ograniczony przez normy moralne akceptowane przez społeczność –
przekroczenie jest karane,
g. kultura stanowi drugą naturę człowieka,
h. los człowieka jest w powieści uwznioślony, wpisany w sferę mitu.
7. Wskazanie podstawowych kontekstów:
0-1
np.:
literackiego, biblijnego, filozoficznego (co najmniej 1 kontekst).
8. Podsumowanie:
pełne: (4)
np.: wskazanie zdeterminowania losu człowieka przez naturę, kulturę, religię, porządek
społeczny, porządek życia i śmierci; podkreślenie trudu ludzkiego życia; wskazanie
możliwości przezwyciężenia trudu egzystencji poprzez religijność, kultywowanie tradycji,
życie we wspólnocie z innymi ludźmi i całym światem.
częściowe : (2)
np.: człowiek należąc do świata natury i kultury, może w swoim życiu osiągać stan
równowagi wewnętrznej;
próba podsumowania:
(1)
np.: mieszkańcy wsi są zdeterminowani przez naturę.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin