M-W28_81.pdf

(517 KB) Pobierz
Microsoft Word - M-W28_81_.doc
Mąż Waleczny
UCZESTNIK BOŻEGO SYNOSTWA
W DUCHU MESJASZA JEZUSA
Nr. 28 (81) SCHYŁEK LATA 2006
Przywdziejcie całą zbroję Bożą, abyście mogli ostać się przed zasadzkami diabelskimi. Gdyż
bój toczymy nie z krwią i z ciałem, lecz z nadziemskimi władcami tego świata ciemności,
ze złymi duchami w okręgach niebieskich (Ef.6,11-12).
Żaden żołnierz nie daje się wplątać w sprawy doczesnego życia... (2 Tym. 2,3-4).
SIŁACZKA Z JECER – HARA* )
Żyłem nad chmurami, gdyś otoczył Panie
Swymi ramionami
Dnia mojego znoje i wskazawszy Drogę
Swoim palcem świętym
Powiedziałeś: Idź i nie grzesz więcej!
We Mnie zostań nieugiętym!
A coś w zamian dostał za swe przebaczenie?
Przekleństw stek, kłamstwa i obłudne
Co dzień biadolenie
Przeto dziś kolanom moim nie dam odpocznienia
Przed obliczem Twoim, Boże
Skończę swawolenia
I powtórzę w sercu za bratem Jakubem:
Niech wie ten, kto złej drogi pozbawi grzesznika
Zbawi duszę jego
Wtem grzech wszystek znika!
Tak więc z prośbą i wielkim błaganiem
Zwracam się do Braci
I z umiłowaniem
Przebaczcie mi me grzechy!
Wzmacniajcie mnie w walce!
Tak i ja wybaczę
I do bram Królestwa
Znów z pokorą zakołaczę. Józef K. W-wa 29 lutego 2004
* ) Jecer hara – hebr. Inklinacja do złego
5308372.002.png 5308372.003.png
„EWANGELIA” Judasza
Oto cytat z Gazety Wyborczej. (Piątek 14 kwietnia 2006):
„Judasz nie zdradził Jezusa, lecz działał na jego życzenie w ramach
planu zbawienia - takie rewelacje przynosi tzw. Ewangelia Judasza,
którą wczoraj poznał świat. Egipski manuskrypt przewraca do góry
nogami prawdy zawarte w kanonicznych ewangeliach”.
Egipski manuskrypt – według analityków – powstał
około 180 roku n.e. Bez wątpienia ten gnostycki
tekst stanowi próbę logicznego wyjaśnienia - już
ówcześnie obiegowej - opinii (o odkupieniu),
pochodzącej z pisemnych świadectw czterech
ewangelistów oraz z pism Pawła apostoła:
Mateusza 20:28 Podobnie jak Syn Człowieczy nie
przyszedł, aby mu służono, lecz aby służył i oddał życie
swoje na okup za wielu .
Mateusza 26:2 Wiecie, że za dwa dni będzie Pascha i
Syn Człowieczy będzie wydany na ukrzyżowanie.
Mateusza 26:23 A On, odpowiadając, rzekł: Kto ze
mną umaczał rękę w misie, ten mnie wyda.
W powyższych cytatach z ewangelii Mateusza mamy jasno wyrażony cel
samo-ofiarowania się Jezusa (okup za wielu), sposób uśmiercenia (krzyż), oraz
Jego denuncjację przez jednego z apostołów. W podobnym tonie świadczą
ewangelie Marka, Łukasza i Jana (Marka 8:31; Marka 9:31; Marka 10:45;
Łukasza 9:22; Jana 1:35-36; Jana 3:13-16; Jana 12:32-33; Jana 13:21).
Wolę Jezusa, odnośnie poniesienia Przezeń odkupieńczej śmierci, w
szczególnie wyrazistych słowach poświadcza ewangelista Jan.
Jana 10:18 Nikt mi go [życia] nie odbiera, ale Ja kładę je z własnej woli . Mam moc
dać je i mam moc znowu je odzyskać; taki rozkaz wziąłem od Ojca mego .
W słowach powyższego cytatu ewangelicznego zawiera się też wyraz
posłuszeństwa Syna wobec Ojca. Werset ten świadczy o pełnej podmiotowej
rozdzielności woli Ojca i Syna . Bez własnej woli ‘Syna Człowieczego’, wola
Boga Ojca ( Ducha, który jest w niebie ), do dnia dzisiejszego pozostałaby na ziemi
niewypełniona. Owa wola Ojca, jakże trudna do zrozumienia przez ziemskich
ludzi, zawarta w niebiańskim Boskim rozkazie , stanowi punkt zaczepienia
formalnych zarzutów, zmyślnie formułowanych przez szyderców, starających
się podważyć sens mesjańskiego dzieła odkupieńczego przez śmierć. Ludzcy
szydercy zarzucają nieludzkie okrucieństwo Bogu, rozkazującemu własnemu
synowi poniesienie śmierci. W istocie chodzi tu o (trudne do zrozumienia dla
człowieka cielesnego) pojęcie dobrowolnego okupu (‘odkupienia’). * )
2
5308372.004.png 5308372.005.png
Czytając „rewelacje” rzekomej ‘ewangelii’ Judasza, u wielu racjonalnie
myślących osób, które trzeźwo widzą (jakże żałosny) moralny stan ogółu
ludzkości, niekiedy raczej może pojawić się myśl o samobójczej manii Jezusa
aniżeli o powszechnej skuteczności jakiegokolwiek odkupieńczego dzieła
mesjańskiego. W jednej z internetowych wypowiedzi dyskusyjnych znalazło się
istotne pytanie, „Od kogo Jezus odkupił ludzi, od Boga, czy od szatana”?
Zanim jednak przejdziemy do odpowiedzi na powyższe pytanie należy
zauważyć, że – według autentycznych świadectw ewangelicznych – Judasz miał
zbyt mało czasu, aby jakiekolwiek ewangeliczne świadectwo napisać, albowiem
- popełniając samobójstwo - zakończył życie wkrótce po tym, jak zapadł wyrok
śmierci na Jezusa.
Mateusza 27:1-5 A wczesnym rankiem wszyscy arcykapłani i starsi ludu powzięli
uchwałę przeciwko Jezusowi, że trzeba go zabić. Związali go więc, odprowadzili i
przekazali namiestnikowi Piłatowi. Wtedy Judasz, który go zdradził, widząc, że
został skazany, żałował tego , zwrócił trzydzieści srebrników arcykapłanom oraz
starszym i rzekł: Zgrzeszyłem, gdyż wydałem krew niewinną. A oni rzekli: Cóż nam
do tego? Ty patrz swego. Wtedy rzucił srebrniki do świątyni, oddalił się, poszedł i
powiesił się .
Poza tym ewangelia , to znaczy dobra nowina . A jakaż to jest „dobra nowina”,
że Judasz, jej głosiciel, przysłużył się do śmierci Niewinnego? Pod względem
moralnym jest całkiem odmiennie: dobrą nowiną ewentualnie może być tylko
to, że Judasz żałował tego . W ‘ewangelii’ Judasza nie ma jednak nuty żalu, lecz
raczej poczucie satysfakcji ze skutecznie wykonanej ‘przysługi przyjacielskiej’.
[Występuje tu jeszcze jedna nielogiczność: cóż to za ‘przyjaźń’ z maniakiem i
jakaż to satysfakcja z przysłużenia się do śmierci takiego nieszczęśnika?].
Wreszcie usatysfakcjonowany dobroczyńca samobójstwa nie popełnia.
Zatem należy mieć uzasadnione wątpliwości odnośnie:
- autentyzmu autorstwa dokumentu oraz
- jego strony moralnej.
Raczej bez wątpienia ten (typowo gnostycki) tekst można traktować jako
intelektualną próbę logicznego wyjaśnienia trans-racjonalnej (głównie ustnej)
opinii o odkupieniu zastępczym, pochodzącej z pisemnych świadectw czterech
ewangelistów oraz z pism Pawła apostoła:
Rzymian 3:23-26 …wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej, i są usprawiedliwieni
darmo, z łaski jego, przez odkupienie w Chrystusie Jezusie, którego Bóg ustanowił
jako ofiarę przebłagalną przez krew jego , skuteczną przez wiarę, dla okazania
sprawiedliwości swojej przez to, że w cierpliwości Bożej pobłażliwie odniósł się do
przedtem popełnionych grzechów,dla okazania sprawiedliwości swojej w
teraźniejszym czasie, aby On sam był sprawiedliwym i usprawiedliwiającym tego,
który wierzy w Jezusa.
DlaówczesnychŻydów pojęcie ofiary przebłagalnej było oczywiste. Dlatego
też, według Jana 1:29 i 36 : Nazajutrz [ Jan Chrzciciel] ujrzał Jezusa, idącego do
3
niego, i rzekł: Oto Baranek Boży , który gładzi grzech świata. …I ujrzawszy Jezusa
przechodzącego, rzekł: Oto Baranek Boży .
Od tamtych dni minęło niemal 20 stuleci. Świat nie jest już taki sam, a
dzisiejsze społeczeństwo informatyczne jest dobrze wykształcone i myśli bardzo
konkretnie. W mroku moralnego stanu współczesnego świata, zagadnienie
skuteczności „barankowego okupu”, dla trzeźwo myślących ludzi nadal nie jest
oczywiste. Albowiem transcendencja okupu zastępczego jest ponadczasowo
ogólnie trans-racjonalna. Ona wstrząsa podstawami ziemskiej sprawiedliwości.
Jest bowiem rzeczą niemożliwą, aby krew wołów i kozłów mogła gładzić grzechy.
(Hebrajczyków 10:4).
Za chwilę przejdziemy do wcześniej postawionego pytania: „Od kogo Jezus
odkupił ludzi, od Boga, czy od szatana”?
Przedtem jednak postawmy maleńkie pytanie uzupełniające, czy w ogóle
mamy prawo używać formy dokonanej ‘odkupił’, w odniesieniu do wszystkich
ludzi, do całej ludzkości, jakże bardzo religijnie zróżnicowanej!? Patrząc na
moralny stan ludzkości namacalnie doświadczamy, że całość rodzaju ludzkiego
nie została jeszcze uwolniona od grzesznych wszeteczeństw, nieczystości,
rozpusty, bałwochwalstwa, czarów, wrogości, sporów, zazdrości, gniewu,
knowań, waśni, odszczepieństw, zabójstw, pijaństwa, obżarstwa i tym
podobnych.
Zatem forma dokonana ‘odkupił’, może mieć zastosowanie tylko w
odniesieniu do nielicznych wybranych Bożych sług spośród wielu
wezwanych. Mateusza 22:14 Albowiem wielu jest wezwanych, ale mało wybranych.
Kiedy analizujemy ludzkie życie Jezusa to zauważamy w Nim samym (oraz
w Jego nauce) następujące niezachwiane imperatywy (wewnętrzne nakazy
moralne):
- Upamiętanie (własną moralną dyscyplinę wewnętrzną),
- Bezgraniczną i serdeczną miłość wobec Boga Ojca, Stwórcy wszechrzeczy,
- Wierność Przymierzu z Bogiem (przy pełnym zaangażowaniu woli i intelektu),
- Całkowite oddanie się (wierne poświęcenie się) Boskiej sprawie wśród ludzi,
Ponadto Jezusa cechowała unikalna zdolność odczytywania woli Bożej.
Mateusza 4:17 Odtąd począł Jezus kazać i mówić: Upamiętajcie się , przybliżyło się
bowiem Królestwo Niebios.
Marka 12:29-31 Jezus odpowiedział: Pierwsze przykazanie jest to: Słuchaj, Izraelu!
Pan, Bóg nasz, Pan jeden jest. Będziesz tedy miłował Pana, Boga swego, z
całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej, i z całej siły
swojej. A drugie jest to: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. Innego
przykazania, większego ponad te, nie masz.
4
5308372.001.png
Łukasza 19:17 I rzekł do niego: To dobrze, sługo dobry, przeto iż w małym byłeś
wierny , obejmij władzę nad dziesięciu miastami.
Jezus, jako Boski Mesjasz, tego samego wymagał od swych uczniów.
Mateusza 10:37-38 Kto miłuje ojca albo matkę bardziej niż mnie, nie jest mnie
godzien; i kto miłuje syna albo córkę bardziej niż mnie, nie jest mnie godzien. I kto
nie bierze krzyża swego, a idzie za mną, nie jest mnie godzien.
Odkupienie kogokolwiek (lub czegokolwiek) może mieć miejsce tylko od
właściciela (władcy - zarządcy). W dobie niewolnictwa odkupienie człowieka
było rozumiane w sposób literalny. Władca mógł rościć sobie pełne prawo do
swej własności żywej lub martwej. Kiedy zbliżała się zgraja, mająca aresztować
Jezusa, powiedział On: Jana 14:30 Już wiele nie będę mówił z wami, nadchodzi
bowiem władca świata , ale nie ma on nic do mnie; (a we mnie [on swojego] nic nie
ma – B. Gd.). Duchowy władca ma prawo do swego duchowego mienia w nas.
Otym,że szatana Jezus traktował jako władcę świata , wiemy bez wątpienia
na podstawie przypowieści, osobiście Przezeń doznanego kuszenia oraz misji,
(zrelacjonowanej przez Apostołów), polegającej na zwycięstwie nad tym
uzurpatorem – ‘władcą świata’ – i na zniweczeniu jego zwodniczych dzieł.
Łukasza 11:21-22 Gdy zbrojny mocarz strzeże swego zamku, bezpieczne jest
mienie jego . Lecz gdy mocniejszy od niego najdzie go i zwycięży, zabiera mu zbroję
jego, na której polegał, i rozdaje jego łupy.
1.Jana 3:8 Kto popełnia grzech, z diabła jest, gdyż diabeł od początku grzeszy. A
Syn Boży na to się objawił, aby zniweczyć dzieła diabelskie .
Odkupieńcze dzieło Jezusa, od samego początku Jego ziemskiej działalności,
miało charakter duchowy i dlatego nie był On powszechnie rozumiany.
Charakter Jego misji znali jedynie Jego apostołowie, w tym oczywiście i Judasz.
Wszyscy ówcześni Żydzi, jako wyznawcy religii Mojżeszowej, byli
formalnymi uczestnikami Pierwszego Przymierza Synajskiego. Ten religijny
formalizm zasadzał się na przynależności etnicznej, cielesnej obrzezce, oraz na
sakralnych obrządkach świątynnych, w których uczestniczyli wszyscy Izraelici.
Od przełomowych dni (Mat.11:11; Łuk.7:28) Jana Chrzciciela rozpoczyna się
okres Nowego Przymierza duchowego, wymagającego gruntownej i świadomej
przemiany wewnętrznej , całkowitego oddania się Bogu i wytrwałej wierności.
Zarówno sam Jezus, jak i Jego uczniowie, byli świadomymi uczestnikami
Nowego Przymierza z Bogiem (Ez.36:26). Widzialnym wyrazem tego
Przymierza był chrzest upamiętania poprzedzony pokutnym wyznaniem i
stanowczym odwróceniem się od grzechów. Boską odpowiedzią na taki szczery
i świadomy, publicznie jawny chrzest, było zesłanie Ducha Świętego z nieba na
człowieka. Po swym chrzcie wodnym, Mesjasz Jezus doświadczył tego jako
pierwszy (Mat. 3:16; Marka 1:10; Łuk.3:22; Jana 1:32), zaś Jego uczniowie
dopiero po Jego odkupieńczej śmierci, w Dniu Pięćdziesiątym (Dz.ap.Rozdz.2-).
Taka pieczęć Boskiej akceptacji była przeżywana w Kościele apostolskim przez
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin