Awangarda w edukacji nr 5 z 2009.pdf

(7504 KB) Pobierz
Microsoft Word - Awangarda-nr-5-maj-2009.doc
Awangarda
w Edukacji
Magazyn o Edukacji w przyszło Ļ ci.
Przyszło Ļ ci, która zaczyna si ħ ju Ň jutro…
345295783.007.png 345295783.008.png 345295783.009.png
Awangarda w Edukacji nr 5 (maj 2009)
Dwumiesiħcznik - Magazyn wydawany przez Instytut Nowoczesnej Edukacji
Redaktor naczelna: Małgorzata Taraszkiewicz
tel. 0 603937026 m.taraszkiewicz@ine.com.pl
Zespół redakcyjny: Agata Baj, Zuzanna Taraszkiewicz.
Grzegorz Pytkowski - Prezes ZarzĢdu
Prof. dr hab. Paweł Rowi ı ski - PrzewodniczĢcy Rady Naukowej
Katarzyna Lotkowska - Dyrektor ZarzĢdzajĢcy
Małgorzata Taraszkiewicz - Dyrektor ds. projektów
Rada Ekspertów:
Chris Alexiou jeden z załoŇycieli firmy Accelerated Learning Systems Hellas, działajĢcej na terenie Grecji oraz Europy
Południowej. Wykorzystuje metodħ Przyspieszonego Uczenia Siħ, opartej m.in. na nagrodzonych NagrodĢ Nobla badaniach
Howarda Gardnera, jak teŇ pionierskiej pracy Colina Rose. Metodħ tħ wykorzystuje siħ obecnie w nauczaniu jħzyków obcych, w
szkoleniach motywacyjnych, szkoleniach menedŇerskich i rozwoju osobistego, pomocach naukowych dla dzieci i wielu innych
dziedzinach nauczania.
Robert Kozak Pełni funkcjħ Chief Executive Officer ekskluzywnego serwisu analitycznego dla zarzĢdów i właĻcicieli
globalnych firm działajĢcych na rynku Europy ĺrodkowej i Wschodniej. Karierħ zawodowĢ zaczynał jako naukowiec na
Wydziale Chemii UW. WiħkszoĻę Ňycia zawodowego spħdził w mediach jako dziennikarz i menadŇer. 15 lat spħdził w BBC,
gdzie zaczynał jako korespondent, a potem stworzył i prowadził oddział BBC w Polsce. Uczestniczył w powstaniu Radia TOK
FM. Wychował całe pokolenie dziennikarzy. Pracował w TVP, gdzie kierował "WiadomoĻciami" i "Teleexpressem". Od kilku lat
jest wykładowcĢ w Paıstwowej WyŇszej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na kierunku Dziennikarstwo.
Prowadzi teŇ szkolenia dla dziennikarzy i menadŇerów zarzĢdzajĢcych mediami.
Ivar Nakken Kierownik Science Circus (Cyrku Przyrodniczego) przy Centrum Eksperymentalnym w Muzeum Przyrodniczym
Jaermuseet w Norwegii. Był twórcĢ i kierownikiem Science Circus przy Science Centre (Centrum Eksperymentalnym)
"Technoteket" przy Muzeum Technicznym w Oslo. Uczestniczył w budowie pierwszego Science Centre w Reykjaviku na
Islandii. Jest nauczycielem, a przez wiele lat był równieŇ dyrektorem szkoły podstawowej.
dr Olga Stankiewicz Nakken - Nauczycielka fizyki w liceum Dalane w Egersund w Norwegii. Zdobyła tytuł doktora fizyki
jĢdrowej na Uniwersytecie Göteborgskim. Była przewodniczĢcĢ stowarzyszenia "RóŇnorodnoĻę przeciwko bezmyĻlnoĻci"
(Mangfald Mot Enfald) przy Liceum Frölunda (Frölundagymnasiet), którego celem jest praca przeciwko rasizmowi i przemocy .
Od lat prowadzi kursy dla nauczycieli na temat nowych metod nauczania matematyki. Pomaga mħŇowi przy realizacji programu
Science Circus.
Colin Rose - psycholog i ekspert w zakresie nowoczesnych metod uczenia siħ. Stworzył wiele programów szybkiego rozwoju
i uczenia siħ dla wszystkich grup wiekowych. np. "Zabawy FundaMentalne" oraz "Młody Mistrz". Jest autorem licznych
publikacji, np. "Accelerated Learning" i "Accelerated Learning for the 21st Century" ("Ucz siħ szybciej, na miarħ XXI wieku").
ZałoŇyciel i prezes angielskiej firmy Accelerated Learning Systems, jest teŇ doradcĢ uniwersytetów i koncernów. Jako członek
organizacji rzĢdowych w Wielkiej Brytanii współtworzy sieę oĻrodków edukacyjnych dla rodziców. Jest członkiem zarzĢdu
brytyjskiego stowarzyszenia Kampania dla Nauki.
Marek Szurawski - tłumacz, Ňeglarz, dziennikarz i szkoleniowiec, ekspert w zakresie rozwoju osobowoĻci i nowoczesnych
technik pracy umysłowej, w tym technik uczenia siħ i twórczego myĻlenia. Twórca Wakacyjnych Szkół Treningu Pamiħci,
Sprawnego MyĻlenia i Rozwoju oraz programu Memoriad Szkolnych - uczniowskich Mistrzostw w Zapamiħtywaniu. Autor
licznych tłumaczeı, programów radiowych i telewizyjnych, i dwóch bestsellerowych ksiĢŇek "Pamiħę. Trening interaktywny" i
"Pamiħę i intelekt. Trening mistrzowski". Autor programów szkoleniowych dla firm, instytucji i szkół wyŇszych. Odznaczony
Złotym KrzyŇem Zasługi, w 1999 r opłynĢł przylĢdek Horn na s/y "Zawisza Czarny".
Brian Tracy - j eden z najwiħkszych Ļwiatowych autorytetów w zakresie zarzĢdzania i planowania strategicznego. Jest
wymieniany obok Petera Druckera, Stephena Coveya czy Jacka Welcha za jednego z najbardziej wpływowych liderów biznesu
na Ļwiecie. Niezwykle kreatywny i pracowity - na Ļwiecie wydano ponad 300 programów edukacyjnych jego autorstwa! W
prowadzonych przez niego seminariach wziħło udział ponad cztery miliony osób w 53 krajach, w tym zarzĢdy i kadra
menadŇerska wielu koncernów plasujĢcych siħ w Ļcisłej czołówce Ļwiatowej gospodarki. Autor 42 ksiĢŇek przetłumaczonych na
35 jħzyków, w tym Ļwiatowych bestsellerów: "Maksimum osiĢgniħę", "Sposób na sukces" czy "Turbostrategie".
2
Fundacja Instytut Nowoczesnej Edukacji
ul. Kaliskiego 29a, 01-476 Warszawa
tel. +48 22 691-59-16
email: biuro@ine.com.pl
345295783.010.png 345295783.001.png
 
Awangarda w Edukacji nr 5 (maj 2009)
KaŇdego miesiĢca dokonujemy
2.7 miliarda wyszukiwaı w Google.
Kto odpowiadał na te pytania
przed er Ģ Google?
CóŇ, jestem bardzo zmartwiony
stanem współczesnej edukacji.
Nauczyciele krzywdzĢ swoich uczniów
przygotowujĢc ich do Ňycia
w epoce przemysłowej, która odchodzi
w zapomnienie. Nie wiem w jaki
sposób radzĢ sobie ze swoimi klasami
– przecieŇ dla przeciħtnego
nastolatka przebywanie w sali
pozbawionej narzħdzi multimedialnych
to jak spacer przez pustyniħ.
Na siłħ wyrywamy dzieci z ich Ļwiata –
to niemal przestħpstwo!
A przecieŇ narzħdzia ery cyfrowej
z łatwoĻciĢ znajdujĢ zastosowanie
w nauczaniu
( Steve Maher ; wiħcej w artykule
Katarzyny Dudy „DorastajĢc online”
str.18)
3
345295783.002.png 345295783.003.png
Awangarda w Edukacji nr 5 (maj 2009)
Spis tre Ļ ci artykułów
Od redakcji ...................................................................................... str. 5
1. Czas na Multitablice!
(opr. red.) .......................................................................................... str. 6
2. Czy wiesz, Ň e...
.......................................................................................................... str. 15
3. Dorastaj Ģ c online
Katarzyna Duda ................................................................................ str. 18
4. Uczniowie chc Ģ wi ħ cej gier w edukacji
Olga Banaszak-Serafin .................................................................... str. 24
5. TaskMagic
Ewa Prokopek.................................................................................. str. 26
6. Mapa My Ļ li w 10 krokach
Agata Baj ........................................................................................ str. 29
7. Creativity workouts to try
........................................................................................................ str. 35
6. ņ ywa Edukacja
Katarzyna Lotkowska ..................................................................... str. 37
7. Ka Ň da powierzchnia mo Ň e by ę komputerem
Bill Gates ....................................................................................... str. 40
Prawa autorskie zastrzeŇone. Korzystanie z materiałów dozwolone do uŇytku własnego i pracy
z uczniami; przedruki i inne formy uŇywania materiałów sĢ moŇliwe po uzgodnieniu z redakcjĢ.
4
345295783.004.png 345295783.005.png
Awangarda w Edukacji nr 5 (maj 2009)
Od redakcji
Szkoła – taka jaka jest obecnie, mija si ħ z celem…
JeŇeli uznamy iŇ szkoła to Dom Wiedzy lub Dom Nauki to podstawowym procesem, który jĢ
konstytuuje jest uczenie si ħ uczniów .
Czego maj Ģ si ħ uczy ę uczniowie – to zaleŇy od aktualnej koncepcji – bħdĢcej efektem
refleksji nad tym co, jakie tematy powinni uczniowie znaę o przeszło Ļ ci Ļwiata, jakĢ powinni
posiĢĻę wiedzħ i umiejħtnoĻci, które zagwarantujĢ im sprawne funkcjonowanie w
tera Ņ niejszo Ļ ci oraz co przygotuje ich do Ňycia w przyszło Ļ ci .
Na kaŇdy z tych tematów toczĢ siħ wielkie spory!
A spory te majĢ dziesiĢtki punktów widzenia… co daje siħ zauwaŇyę przy kaŇdej kolejnej
zmianie podstawy programowej, w postaci zaŇartych kłótni i szarpaniu „kołderki” w swojĢ
stronħ, bo … kaŇdy przedmiot musi byę – zdaniem ich obroıców – wypakowany treĻciami po
brzegi jak Wielka Encyklopedia Opisu Wszystkiego.
Jak si ħ maj Ģ (lub mogĢ) uczniowie uczy ę – niestety, w zasadzie nie interesuje nikogo!
Jedno jest pewne szkoła , w której zasadniczym procesem jest proces uczenia siħ –
całkowicie ignoruje fakt ró Ň nic mi ħ dzyludzkich w uczeniu si ħ i swobodnie przechodzi do
porzĢdku nad dostosowaniem metod nauczania do potrzeb uczniów, którzy majĢ inne style
uczenia siħ niŇ ten preferowany przez szkołħ.
A gwarantowane sukcesy szkolne majĢ uczniowie o szkolnym typie uczenia, czyli tacy,
którzy majĢ okreĻlonĢ konfiguracjħ neurologicznĢ: majĢ dominacjħ lewej półkuli, preferencje
słuchowe i tzw. laserowy profil inteligencji jħzykowej i matematycznej.
Ponadto na sukces mogĢ liczyę ci, którzy myĻlĢ sprawnie i konwergencyjnie – na kaŇde
pytanie znajĢ tħ jednĢ właĻciwĢ odpowiedŅ (cóŇ to za wspaniały Ļwiat bez wĢtpliwoĻci i
wahania!?).
Sytuacja dzieci w szkole nieco przypomina zarzĢdzanie automatami: wszyscy uczĢ siħ tego
samego, w ten sam sposób (narzucony przez nauczyciela), w tym samym czasie, dĢŇĢc do
odnalezienia tej jednej właĻciwej odpowiedzi – najwyŇej punktowanej, która jest jak Brama
do sukcesu (czyli braku kłopotów!).
Ale jakie sukcesy gwarantuje szkoła … Czego moŇna siħ nauczyę w szkole o samym sobie,
o własnym Ňyciu? Czy bycie dobrym uczniem w ogóle gwarantuje jakieĻ sukcesy? To temat
na odrħbnĢ opowieĻę.
W tym numerze „Awangardy w Edukacji” najbardziej interesuje nas odpowied Ņ na
pytanie czy szkoła koresponduje z tera Ņ niejszo Ļ ci Ģ , czyli Ļ wiatem w którym toczy si ħ
prawdziwe Ň ycie naszych uczniów i z przyszło Ļ ci Ģ , czyli czasem, w którym sp ħ dz Ģ
swoje dorosłe Ň ycie.
Współczesny gimnazjalista ma wiedzħ porównywalnĢ do uczonego ze ĺredniowiecza!
Współczesny 8-latek wie wiħcej o Ļwiecie niŇ jego równolatek 15 lat temu!
Jest tak, poniewaŇ dzieci wchłaniajĢ informacjħ z róŇnych Ņródeł, szkoła i nauczyciel nie jest
juŇ głównym Ņródłem informacji – jak to było w okresie B.G. (B.G. = Before Gogle)
Tradycyjnie uprawiana szkoła nie jest ani nowoczesna, ani ekologiczna !
Jak moŇe a nawet powinno byę - o tym bħdzie w nastħpnym numerze.
Teraz serdecznie pozdrawiamy naszych Czytelników i zapraszamy do refleksji
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
5
345295783.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin