Hamulce tarczowe(2).pdf

(1526 KB) Pobierz
745317267 UNPDF
10:02-10
Wydanie 3 pl
Hamulce tarczowe
Opis czynności
1 587 952
Scania CV AB 2001, Sweden
745317267.005.png 745317267.006.png 745317267.007.png 745317267.008.png
Spis treści
Spis treści
Elementy hamulca tarczowego Zdejmowanie kół .................................................. 3
Sprawdzenie
Klocki hamulcowe..................................................4
Zaciski hamulcowe.................................................5
Grubość tarcz hamulcowych i bicie......................6
Pęknięcia tarcz hamulcowych...............................8
Wymiana klocków hamulcowych Wymontowanie.......................................................9
Montaż...................................................................11
Wymiana zacisków hamulcowych Zaciski hamulca tarczowego z jarzmami
zacisków.................................................................13
Zaciski hamulca tarczowego bez jarzm
zacisków.................................................................18
Naprawa zacisków hamulcowych Informacje ogólne ................................................22
Wymiana tulei z brązu i sworznia
prowadzącego .......................................................23
Gumowa tuleja i sworzeń prowadzący,
starsze wersje ........................................................25
Gumowa tuleja i sworzeń prowadzący,
nowsze wersje .......................................................26
Osłona z płytką dociskową..................................29
Tarcza hamulca
Wymiana tarczy hamulca piasty koła
przedniego.............................................................31
Wymiana tarczy hamulca piasty koła tylnego ...31
Siłownik hamulca sprężynowego Wymiana siłownika hamulca sprężynowego.....32
Wymiana membrany............................................34
Osłona hamulca dla osi wleczonej ................................................................................36
2
Scania CV AB 2001, Sweden
10:02-10
 
Zdejmowanie kół
Elementy hamulca tarczowego
Zdejmowanie kół
Zazwyczaj podczas prac związanych z
hamulcami tarczowymi istnieje konieczność
zdjęcia kół. Przed rozpoczęciem prac zawsze
należy zabezpieczyć pojazd na podpórkach.
1 Podeprzeć oś na podpórkach
(kobyłkach).
!
OSTRZEZENIE!
Nigdy nie należy pracować pod
pojazdem opartym wyłącznie na
podnośniku. Zawsze używać podpór
(kobyłki). Jeżeli pojazd wyposażony jest
w zawieszenie pneumatyczne, miechy
powietrzne muszą zostać opróżnione.
2 Zwolnić hamulec postojowy.
3 Zdjąć koła. Użyć wózkowego
podnośnika 587 121.
10:02-10
Scania CV AB 2001, Sweden
3
.
745317267.001.png 745317267.002.png
Kontrola klocków hamulcowych
Kontrola
Kontrola klocków hamulcowych
Specyfikacje
Zużycie klocków hamulcowych
Minimalna grubość
2 mm
Minimalna grubość, przy tarczach o grubości 37 - 40 mm 4 mm
1 Położenie gumowej tulejki w zaciskach
nowego typu wskazuje zużycie tarcz i
klocków. Ilustracja pokazuje położenie
tulei przy maksymalnym zużyciu.
2 Zmierzyć grubość klocków
hamulcowych między tarczą hamulca a
płytą nośną klocków hamulcowych przy
pomocy suwmiarki z noniuszem.
Wskazówka: Dokładnie sprawdzić czy na
płytce nie znajdują się ślady zużycia.
3 Zmierzyć wszystkie krawędzie, na
których występuje zużycie, wynik
pomiaru dodać do grubości klocka
hamulcowego.
4 Wymienić klocki jeżeli zachodzi
podejrzenie, że mogą ulec zużyciu przed
następnym przeglądem.
4
Scania CV AB 2001, Sweden
10:02-10
745317267.003.png
Kontrola zacisków hamulca tarczowego
Kontrola zacisków hamulca
tarczowego
1 Wymontować klocki hamulcowe i
sprawdzić, czy zacisk można przesunąć w
tył i w przód na sworzniu prowadzącym.
Zaciski mogą być sztywne, ale powinny
dać się poruszyć ręcznie. Jeżeli opór jest
zbyt silny, kołki prowadzące muszą
zostać wymienione. Patrz Naprawa
zacisków hamulcowych.
2 Sprawdzić stan wewnętrznych i
zewnętrznych osłon gumowych oraz
sworzni prowadzących.
3 Przesunąć zacisk na zewnątrz i
zamontować nowy klocek hamulcowy w
zewnętrznym mocowaniu. Przesunąć
zacisk z powrotem do wewnątrz. Należy
to uczynić aby uniknąć nadmiernego
odkręcenia mechanizmu regulacji.
4 Odkręcić mechanizm regulacji w
kierunku zgodnym z ruchem wskazówek
zegara, aby można było sprawdzić
osłony.
WAŻNE! Należy użyć klucza 8 mm. Dźwięk
“klikania” słyszalny podczas tej operacji jest
zjawiskiem normalnym.
5 Sprawdzić osłony 31, nie mogą one być
uszkodzone. Jeżeli są uszkodzone, trzeba
je wymienić. Patrz Naprawa zacisków
hamulcowych, wymiana osłon i płytek
dociskowych.
WAŻNE! Należy użyć klucza 8 mm.
6 Sprawdzić mechanizm regulacji,
przykręcając go lekko, tak by płytki
dociskowe nie stykały się z tarczą
hamulcową. Pozostawiając klucz na
śrubie regulującej, kilkakrotnie włączyć i
zwolnić hamulec główny. Za każdym
razem klucz powinien się delikatnie
poruszyć. Jeśli mechanizm regulacji jest
uszkodzony, trzeba wymienić cały zacisk.
7 Sprawdzić czy hamulec ręczny został
zwolniony. Dokręcić śrubę regulującą w
kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara, aż do momentu
wystąpienia oporu.
10:02-10
Scania CV AB 2001, Sweden
5
745317267.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin