Diagnostyka i lista kodów usterek.pdf

(296 KB) Pobierz
745356333 UNPDF
14:02-57
Wydanie 1 pl
E-gas
Diagnostyka i lista kodów usterek
1 712 741
Scania CV AB 2000, Sweden
745356333.008.png 745356333.009.png 745356333.010.png 745356333.011.png
Spis treści
Wykrywanie usterek
Ważne informacje...................................................3
Postępowanie w wypadku usterki........................4
Prowadzenie uszkodzonego
pojazdu
Informacje ogólne..................................................5
Zapalona lampka ostrzegawcza............................5
Migająca lampka ostrzegawcza.............................5
Kody usterek
Informacje ogólne..................................................6
Odczytanie kodów usterek....................................6
Kasowanie kodów usterek....................................8
Tabela kodów usterek
Jak korzystać z tabeli kodów usterek...................9
Przykłady diagnostyki..........................................10
Różny stan lampek ostrzegawczych...................11
Trudności w odczytywaniu kodów usterek........11
Możliwe usterki....................................................12
Tabela kodów usterek..........................................13
Reakcja układu.....................................................25
2
Scania CV AB 2000, Sweden
14:02-57
 
Wykrywanie usterek
Wykrywanie
usterek
Ważne informacje
!
OSTRZEZENIE!
Wykonując prace w komorze silnika w
autobusie, pamiętaj, by ustawić
przycisk “Start-przód” w tylnej
centralce elektrycznej w położeniu 0
tak, by pojazd nie mógł zostać
uruchomiony z miejsca kierowcy.
Wskazówka: Poniższy opis czynności
dotyczy autobusów z silnikiem Diesla lub
napędzanym etanolem. Różnice w
autobusach i ciężarówkach z silnikami
zasilanymi gazem opisane są w części
zawierającej opis działania.
Zawsze odłączaj napięcie przy pomocy
kluczyka przy:
Podłączaniu i odłączaniu przyrządów
pomiarowych.
Pomiarze rezystancji przy pomocy
omomierza
Podłączaniu i odłączaniu złącza
jednostki sterującej.
14:02-57
Scania CV AB 2000, Sweden
3
.
745356333.001.png 745356333.002.png 745356333.003.png
Wykrywanie usterek
Postępowanie w wypadku usterki
Informacje ogólne
Oczywiste usterki powodujące oczywiste
uszkodzenia są zazwyczaj łatwo
wykrywalne. Jednak mniej skomplikowane
usterki, np. nieprawidłowe wyregulowanie,
są znacznie trudniej wykrywalne.
?
?
?
Usterki takie przede wszystkim zakłócają
współdziałanie różnych układów. W takich
wypadkach często trudno jest odróżnić
przyczynę od skutku.
?
?
?
?
?
?
Przede wszystkim musisz stworzyć
podstawę do pracy. Podstawowym
warunkiem zachowania równowagi w
obrębie układu e-gas, oraz między układem
e-gas a sąsiednimi układami to prawidłowe
ustawienia podstawowe. Jeśli nie jesteś
pewien, w którym układzie wystąpiła
usterka, zaleca się rozpoczęcie diagnostyki
od sprawdzenia podstawowych ustawień i
regulacji układu e-gas.
5 Można więc rozpocząć sprawdzanie i
diagnostykę elementów układu.
Kilka prostych rad
1 Przed rozpoczęciem pracy zanotuj
występujące już kody usterek.
2 Następnie wykasuj kody usterek po
każdej czynności diagnostycznej lub
regulacji. W ten sposób dowiesz się,
jakie nowe kody usterek powstały.
3 Przed przystąpieniem do wykonania
regulacji rozgrzej silnik.
4 Jeżeli powstały różne kody usterek,
rozpocznij od podstawowej regulacji
czujnika pedału przyspieszenia,
prędkości biegu jałowego i drążka
łączącego silnika sterującego
przesuwem listwy pompy wtryskowej.
Po wyregulowaniu drążka łączącego,
pozostałe kody usterek wskazują na
rzeczywiste usterki. Teraz możesz być
pewien, że kompensacja zużycia działa i
nie będzie przyczyną powstania
mylących kodów usterek.
4
Scania CV AB 2000, Sweden
14:02-57
745356333.004.png
Wykrywanie usterek
Prowadzenie uszkodzonego pojazdu
Informacje ogólne
Jeśli w układzie e-gas wystąpiła usterka,
zapali się kontrolka i zacznie migać. (Ta
sama lampka służy także do odczytywania
kodów usterek z pamięci).
Jeżeli prędkość silnika nie jest zgodna z
położeniem pedału przyspieszenia
(nadmierna prędkość silnika), wkroczy
system bezpieczeństwa. Prędkość silnika
została zmniejszona do ok. 1000 obr./min.
1 Zatrzymaj pojazd i wyłącz silnik.
2 Uruchom ponownie silnik.
Jeżeli lampka ostrzegawcza zgaśnie po
wykonaniu tych czynności, oznacza to, że
układ e-gas działa. Pojazd należy jednak
poddać sprawdzeniu w warsztacie przy
najbliższej sposobności (np. po zakończeniu
jazdy). Kod usterki zostanie zachowany w
pamięci jednostki sterującej.
biegów w położenie neutralne i wyłącz
silnik kluczykiem. Silnik może pracować
wtedy na pełnych obrotach (regulator
pompy wtryskowej steruje prędkością
silnika).
Zapalona lampka ostrzegawcza
Pojazd można doprowadzić do najbliższego
warsztatu, jeśli lampka jest zapalona.
Migająca lampka ostrzegawcza
Zatrzymaj pojazd jak najszybciej, w
bezpiecznym miejscu. Przeszkolony
technicznie personel może doprowadzić
pojazd do warsztatu, jeśli prowadzenie
pojazdu nie sprawia widocznych trudności.
Gdy lampka ostrzegawcza miga a prędkość
silnika zostaje doprowadzona do ok.
1000 obr./min (sygnał pulsacyjny do zaworu
paliwa), pojazd można prowadzić tylko na
niewielką odległość maksymalnie
500 metrów np. w celu zjechania
ze skrzyżowania dróg.
Zbyt długie prowadzenie pojazdu stwarza
ryzyko uszkodzenia zaworu paliwa.
Spowoduje to zatrzymanie silnika. Jeżeli
silnik ciągle się obraca, przełącz skrzynię
14:02-57
Scania CV AB 2000, Sweden
5
745356333.005.png 745356333.006.png 745356333.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin