Przykłady miesięcznych planów pracy.doc

(587 KB) Pobierz
WRZESIEŃ

 

 

 

 

WRZESIEŃ

 

 

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa

 

 

 

 

 

tydzień I

NASZE PRZEDSZKOLE

 

 

 

 

tydzień II

POZNAJEMY DWORZEC

 

 

 

 

tydzień III

KOLORY JESIENI

 

 

 

 

tydzień IV

NASZA STOLICA

 

 

 

 

 

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE

 

1.                 Rozwijanie postawy współgospodarza placówki przedszkolnej – szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności.

2.                 Uznawanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zabawach, zajęciach, rozmowach z nauczycielką:

̶            przestrzeganie określonych zasad zgodnego funkcjonowania w grupie;

̶            uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych zbiorowych dających możliwość obserwowania siebie na tle innych i budowania obrazu własnego „ja”.

3.                 Zapoznanie z zastosowaniem różnego rodzaju pojazdów:

̶            określenie korzyści płynących z rodzaju transportu;

̶            obserwowanie ludzi obsługujących urządzenia techniczne.

4.                 Wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi, prawidłowego budowania zdań i posługiwania się nimi w mowie wiązanej.

5.                 Rozpoznanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew:

̶            dostrzeganie zmian zabarwienia liści, określenie ich kolorów;

̶            uczestnictwo dzieci w zagospodarowaniu i ciągłym wzbogacaniu kącika przyrody;

̶            przyswajanie zasad ochrony przyrody, kulturalne zachowanie się na wycieczkach.

6.                 Budzenie świadomości narodowej – mój kraj, moje miasto, moja stolica:

̶            zapoznanie z legendami, wierszami dotyczącymi Warszawy;

̶            zaprawienie w umiejętnym posługiwaniu się mapą Polski.

 

 

 

 

tydzień I               NASZE PRZEDSZKOLE

 

 

 

MOJE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE

1. Rozwijanie umiejętności zapewniających bezpieczeństwo – ostrożne i uważne poruszanie się po sali przedszkolnej i innych pomieszczeniach przedszkolnych.

2. Kształtowanie nawyku dbania o higienę osobistą – samodzielne korzystanie z toalety.

3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zabawy orientacyjno-porządkowe.

4. Poranne ćwiczenia ruchowe – inicjowanie ruchów kształtujących związek z otoczeniem fizycznym.

 

 

JA, MOJA RODZINA

I NAJBLIŻSZE OTOCZENIE

1. Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozwijania u dzieci umiejętności samoobsługowych, kulturalnego zachowania się.

2. Inspirowanie dzieci do dzielenia się z rodzicami wrażeniami z wydarzeń zaistniałych w przedszkolu – opowiadanie o swoich ulubionych zajęciach i zabawach.

 

 

MYŚLĘ, MÓWIĘ, CZYTAM

1. „Poznajemy nasze przedszkole” – wzbogacenie czynnego słownika dzieci.

2. Rozumienie znaczenia słów: koleżeński, sprawiedliwy, uczynny w oparciu o treść opowiadania W. Chotomskiej Trzymaj się Kamil.

3. Wyjaśnienie pojęcia: głoska. Próby wyodrębnienia głoski w nagłosie prostych wyrazów, wykorzystanie prostej zabawy dydaktycznej t. „Kto odnajdzie obrazek?”

4. Zapoznanie dzieci z nazwą miesiąca września. Słuchanie fragmentu wiersza A. Nosalskiego O dwunastu braciach.

5. Kojarzenie kształtu figur geometrycznych z jej nazwą (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) – zabawa dydaktyczna „Co to za figura?”

6. Doskonalenie wymowy dzieci poprzez organizowanie różnorodnych zabaw indywidualnych i grupowych rozwijających wrażliwość słuchową.

 

 

 

JA I PRZYRODA

1. Dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach.

 

 

JA, SZTUKA, TECHNIKA

1. Konstruowanie różnych budowli i modeli z klocków.

2. „Moje wspomnienia z wakacji” – rysunek kredką ołówkową – wdrażanie do właściwego rozplanowania pracy na całej przestrzeni kartonu.

3. Lepienie z plasteliny na temat dowolny – zwrócenie uwagi na utrzymanie porządku podczas wykonywanej pracy.

4. Zabawy rytmiczne przy piosence Wesołe przedszkole – rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem.

 

 

 

SPRAWNOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI, WIADOMOŚCI, POSTAWY (rozwijane w toku procesu edukacyjnego)

 

Sześciolatek:

1.                  Zna pomieszczenia przedszkola.

2.                  Jest samodzielny w zakresie korzystania z toalety.

3.                  Poznaje zasady rywalizacji.

4.                  Starannie i prawidłowo wykonuje zalecane ćwiczenia.

5.                  Nabywa orientacji w przestrzeni, ustawia się w parach, w rzędzie.

6.                  Opowiada o wydarzeniach zaistniałych w przedszkolu.

7.                  Bogaci zasób słownictwa o nowe wyrazy.

8.                  Rozumie znaczenie pojęć: koleżeński, uczynny, sprawiedliwy.

9.                  Wyodrębnia głoski w nagłosie wyrazów.

10.             Zapoznał się z nazwą miesiąca wrzesień.

11.             Kojarzy kształt figury z jej nazwą.

12.             Doskonali wymowę poprzez udział w zabawach dydaktycznych rozwijających percepcję słuchową.

13.             Obserwuje środowisko przyrodnicze i dzieli się spostrzeżeniami.

14.             Wykonuje powierzoną pracę plastyczną na całej powierzchni kartonu.

15.             Utrzymuje porządek podczas wykonywanej pracy.

16.             Umie bawić się przy muzyce.

17.             Poznaje samego siebie.

18.             Nabywa poczucia odpowiedzialności.

 

 

LITERATURA:

1.     Chotomska W., Trzymaj się Kamil, {w:} Sobalska G., Plany miesięczne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 6-letnimi, Płock 1993.

2.     Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie pisać, Warszawa 1991.

3.     Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1990.

4.     Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa 1988.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tydzień II              POZNAJEMY DWORZEC

 

 

 

MOJE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE

1. Rozwijanie umiejętności zapewniających:

- nieoddalanie się samodzielnie z placu lub budynku przedszkola,

- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania się w czasie pobytu na placu zabaw.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zabawy orientacyjno-porządkowe z wykorzystaniem szarf w dwu kolorach.

3. Poranne ćwiczenia ruchowe – wykonywanie ruchów odzwierciedlających podkład muzyczny.

 

 

JA, MOJA RODZINA

I NAJBLIŻSZE OTOCZENIE

1. Doskonalenie umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych:

- wieszanie ubrań na swoich miejscach w szatni przedszkolnej;

- samodzielne odszukiwanie swoich półeczek w sali, szatni, w łazience.

 

 

MYŚLĘ, MÓWIĘ, CZYTAM

1. Rozmowa o pracy kolejarza na podstawie wiersza W. Ścisłowskiego Kolejarz.

2. Ocena postępowania głównego bohatera w opowiadaniu S. Szuchowej Przygoda z małpką – globalne odczytywanie wyrazów: „peron”, „wagon”, „las”.

3. Ćwiczenia kształtujące narządy mowy – zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz J. Tuwima Lokomotywa.

4. Rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów (na, pod) – zabawa dydaktyczna „Chowanka zgadywanka”.

5. Organizowanie zabaw rozwijających wrażliwość słuchową – rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (zgniatanie papieru, pocieranie metalem o metal, uderzanie metalem w szklaną butelkę itp.).

6. Wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci – stwarzanie okazji do swobodnych rozmów, dyskusji.

 

 

 

 

JA I PRZYRODA

1. Wykorzystanie kącika przyrody do rozwoju zainteresowań dziecięcych – uczestnictwo w zagospodarowaniu i ciągłym jego wzbogacaniu.

 

 

JA, SZTUKA, TECHNIKA

1. „Lokomotywa” – praca z pudełek od zapałek i kolorowego papieru.

2. „Dworzec kolejowy” – malowanie farbą plakatową.

3. Wesołe przedszkole – utrwalenie melodii piosenki, nauka tekstu pierwszej zwrotki.

 

 

 

 

SPRAWNOŚCI, UMIEJĘTNOŚCI, WIADOMOŚCI, POSTAWY (rozwijane w toku procesu edukacyjnego)

 

Sześciolatek:

1.            Nie odchodzi samodzielnie od grupy.

2.            Właściwie zachowuje się na placu zabaw.

3.            Poznaje zasady rywalizacji.

4.            Doskonali orientację w przestrzeni – nabywa umiejętności różnorodnych ustawień: w gromadce, w rozsypce, na wyznaczonych miejscach.

5.            Wykonuje ruchy niekonwencjonalne.

6.            Wykazuje samodzielność w rozbieraniu się i ubieraniu.

7.            Zna swój znaczek rozpoznawczy.

8.            Wie, jakie czynności wykonuje kolejarz.

9.            Wymienia cechy bohatera występującego w określonej literaturze.

10. Określa położenie przedmiotów.

11.       Rozwija słuch poprzez rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych przez różne przedmioty.

12.       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin