Polska.docx

(53 KB) Pobierz

 

1.  Ćwiczenia poranne wg zestawu IX
K. Wlaźnik.

 

2.  Zabawy ruchowe:

-    Piłka parzy bieżna;

-    Kto najwyżej klaśnie – z el. podskoku.

 

3.  Ćwiczenia gimnastyczne:, zestaw IX K. Wlaźnik (pomoce: szarfy w 4 kolorach);

dziecko:

-   Ćwiczy tułów, mięśnie grzbietu, stóp oraz równowagę.

 

4.  Spacery, zabawy na powietrzu;

dziecko:

-   obserwuje uważnie otoczenie przyrodnicze;

-   bezpiecznie porusza się po chodniku
i ulicy oraz na placu.

 

1.  Polska – moja ojczyzna rozmowa
z wykorzystaniem zdjęć, pocztówek oraz wierszy i pieśni ze scenariusza uroczystości Moja ojczyzna;

dziecko:

-       zna symbole narodowe: godło, flagę, hymn;

-       potrafi odpowiedzieć na pytanie: Co to jest Polska? na podstawie wybranych wierszy i piosenek;

-       opisuje werbalnie polski krajobraz (las, wieś, miasto, góry itp.);

-       poznaje symbol litery i, I na podstawie wyrazów: igła, Iza;

-       próbuje ułożyć krótkie opowiadanie pt. Iza na jesiennym spacerze.

 

2.  Zapoznanie z cyfrą 4;

dziecko:

-       poznaje zapis graficzny liczby 4;

-       oznacza cyfrą 4 liczebność zbiorów;

-       stosuje w zabawie ruchowej oraz
w zadaniach cyfry 1, 2, 3, 4 (oznacza liczebność).

 

3.  11 listopad – Dzień Niepodległości rozmowa;

dziecko:

-       poznaje najważniejsze wydarzenia
z przeszłości narodu polskiego;

-       rozumie ideę tego święta;

-       rozbudza zainteresowania historyczne;

-       kształtuje postawę patriotyczną oraz postawę emocjonalnego przywiązania do ojczyzny i jej dziedzictwa.

 

 

Dziecko:

-    ma poczucie przynależności społecznej – narodowej oraz postawy patriotycznej;

-    dostrzega bogactwo
i piękno kraju, w którym mieszka;

-    z szacunkiem odnosi się do symboli narodowych.

 

1.  Polska – moja ojczyznamalowanie farbami akwarelowymi;

dziecko:

-    potrafi namalować polski krajobraz;

-    próbuje wkomponować jeden z narodowych symboli: flagę biało – czerwoną bądź orła białego.

 

2.  Orzełwykonanie ptaka przestrzennego
z rolki po papierze toaletowym, kartonu
i bibuły;

dziecko:

-   potrafi okleić rolkę
i karton (skrzydła) bibułą;

-   umie połączyć elementy w całość;

-   dba o estetykę wykonywanej pracy.

 

1.  Słuchanie, dalsza nauka i utrwalenie piosenek o tematyce patriotycznej: Rota, Ziemia ojczysta, Dzień dobry biały ptaku, My, pierwsza brygada, Jak długo w sercach naszych, Mój dom;

dziecko:

-    rozumie treści piosenek;

-    przyjmuje właściwą postawę podczas ich śpiewu..

 

2.  Zabawy muzyczno – rytmiczne;

dziecko:

-    potrafi wyklaskać podany przez nauczycielkę rytm;

-    prawidłowo reaguje ruchem na różne rodzaje tempa
w muzyce.

 

 

 

Temat kompleksowy : NASZA STOLICA”

Termin realizacji : 26.09. – 30.09.2005r.

Cel główny : budzenie poczucia przynależności narodowej – jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, kształtowanie rozumienia pojęcia Ojczyzna.

Zadania edukacyjne :

1.     Ćwiczenia poranne – zestaw nr 3 (zbiór własny).

2.     Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – „Przewodnik nauczyciela” cz.I, str. 54.

3.     Zabawa ruchowa z elementami podskoku „Wyścig rzędów na jednej nodze”.

4.     Utrwalenie wizerunku konturowej mapy Polski, poznanie stolicy Warszawy i jej położenia na mapie, zapoznanie z godłem i hymnem Polski.

5.     Obejrzenie i wysłuchanie historyjki obrazkowej pt.: „Legenda o Warsie i Sawie”.

6.     Zapoznanie dzieci z herbem Warszawy na podstawie opowiadania H. Łochockiej „Legenda o tarczy i mieczu”.

7.     Ukazanie piękna naszej stolicy w oparciu o literaturę dziecięcą.

8.     Udział dzieci w konkursie wiedzy o polskiej stolicy.

9.     Ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowo – wzrokowej, podział zdania na wyrazy, a wyrazu na sylaby.

10. Kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni i kierunku.

11. Zachęcanie dzieci do gromadzenia materiału przyrodniczego w kąciku przyrodniczym : liście, małe gałązki, owoce drzew (kasztany, żołędzie, orzechy, jarzębina, „noski”, itp.).

12. Rozwijanie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-6.

13. Ćwiczenia klasyfikacyjne – otoczenia pętlą takich samych cyfr, podział zbioru na podzbiory.

14. Wydzieranka z gazety  „Warszawska Syrenka” – dokładne wypełnianie wnętrza konturów.

15. Zespołowe wykonanie albumu o Warszawie.

16. Malowanie farbami plakatowymi polskiej flagi.

17. Instrumentacja piosenki „Warszawa” przy użyciu kołatek i grzechotek.

18. Słuchanie piosenek o naszej stolicy oraz próby interpretacji ruchowej słuchanej muzyki.

 

Własne spostrzeżenia i uwagi :

 

TEMAT TYGODNIA:
WARSZAWA - STOLICA POLSKI

Cel główny: Budowanie systemu wartości (Podstawa programowa wychowania przedszkolnego).
Cel pośredni: Rozumiem słowo "Ojczyzna" - Rozpoznawanie godła i barw narodowych - rozumienie pojęcia "ojczyzna" (str. 27 Program wych. przedszkol. ABC.).
Temat zajęcia: Słuchanie legendy E. Badalskiej pt. "Legenda o białym orle."

Cele nauczyciela:
- Zapoznanie dzieci z legendą.
- Uświadomione dzieciom znaczenia słów: mój kraj, moja Ojczyzna, moje miasto - Polska.
- Zapoznanie i wykorzystanie mapy Polski: granice, rzeka Wisła, góry, morze, Stolica.
- Budzenie przywiązania do godła Polski.
- Dostarczanie wiadomości na określony temat.
- Dochodzenie do wiedzy poprzez samodzielne działanie.
- Wdrażanie do współdziałania w zespole.

Cele operacyjne:
- zna treść legendy E. Badalskiej pt. "Legenda o białym orle",
- umie wyjaśnić znaczenie słów: mój kraj, moja Ojczyzna, moje miasto to Polska itp.,
- potrafi wskazać na mapie granice Polski, rzekę Wisłę, góry i morze,
- umie zapamiętać, niektóre informacje dotyczące tematu,
- potrafi wykonać powierzone mu zadanie,
- potrafi odczytać ułożony wyraz.
- potrafi współdziałać w zespole.

Formy: praca w zespołach, indywidualna
Środki dydaktyczne: białe i kolorowe kartki, ruchome aplikacje (orzeł biały, syrenka warszawska, kontur Polski, góry, rzeka), klej, nożyczki, patyczek, farby, wycinanka, kredki, koperty z literkami, napisy, ilustracje do legendy, tekst legendy, zadanie indywidualne - kontur Polski.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

Zabawa integracyjna ze śpiewem - podzielenie na grupy.
Zapoznanie dzieci z przebiegiem zabawy.
Rozdanie kopert z zadaniami poszczególnym grupom.

a) I grupa
- naklejenie na czerwony papier sylwety orła białego,
- wycinanie po liniach konturu godła,
- ułożenie napisu "godło",
- pokolorowanie korony na żółto.

b) II grupa
- naklejenie na czerwony papier sylwety syrenki warszawskiej,
- wyklejenie ogona syrenki kolorowymi kawałkami papieru,
- pokolorowanie w dowolny sposób,
- wycinanie kształtu herbu Warszawy,
- ułożenie napisu "syrena"

c) III grupa
- wycinanie z papieru kształtu flagi, pomalowanie farbami części flagi na kolor czerwony,
- umocowanie flagi na patyczku,
- ułożenie napisu "flaga".

d) IV grupa
- naklejenie na kolorowy papier mapki Polski - kontury,
- naklejenie ruchomych aplikacji - góry, rzeka itp.
- ułożenie napisu - 'Polska"
(Dzieci samodzielnie wybierają potrzebne do wykonania przybory i materiały, również po jego zakończeniu porządkują miejsce pracy).
Dzieci pracują zgodnie z przygotowaną oddzielnie dla każdego zespołu instrukcją pracy w grupie.

4. Prezentacja wykonanych zadań.
- dzieci w swoich zespołach wypowiadają się na temat swojego zadania i efektu swojej pracy,
- zawieszenie na tablicy wykonanych prac,
- wyjaśnienie dzieciom znaczenia poszczególnych symboli dla Polaków,

5. Zabawa ruchowa "Orzeł i orlęta".

6. Wysłuchanie legendy E. Badalskiej pt. Legenda o białym orle".

7.Zawieszenie ilustracji przedstawiających treść legendy.

8. Praca indywidualna
- wykonanie mapki Polski,
- wycinanie konturu po wyznaczonych linach,
- kolorowanie według wzoru,
- zaznaczenie na mapce najważniejszych miejsc - Stolica, rzeka Wisła, góry itp.

9. Uporządkowanie miejsca pracy.

10.Omówienie efektów pracy indywidualnej.

Opracowała: Zofia Czerwińska

 

 

Poznajemy naszą Ojczyznę - Polskę. Scenariusz zajęcia pokazowego w grupie dzieci 4 i 5 letnich

Scenariusz zajęcia pokazowego dla rodziców
Rodzaj zajęcia: Z edukacji w zakresie mowy i myślenia w korelacji z edukacją społeczno-moralną i kulturowo-estetyczną.
Temat zajęcia: Poznajemy naszą ojczyznę – Polskę.
Zagadnienie hospitacyjne: Wychowanie patriotyczne.

Cele ogólne:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
- Rozpoznawanie godła i barw narodowych.
- Nabywanie większej świadomości narodowej.
- Wskazywanie na mapie stolicy Polski – Warszawy oraz największej rzeki Wisły.
- Zapoznanie z herbem Warszawy – Syrenką.
- Poznanie mias...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin